أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۱۷۸۸۷
زمان انتشار: ۲۰:۴۲     ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
به گزارش پايگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، تاریج تولید دارو با نام طبیب، شیمیدان و داروساز زکریای رازی عجین شده است؛ چراکه وی مبتکر تولید قرص در داروسازی دنیا است و تمام دنیا این دانشمند برجسته ایرانی را به عنوان مبتکر تولید قرص در دنیا پذیرفته‌اند.
 
با توسعه این علم امروزه دارو درمانی به عنوان در کنار جراحی و روان درمانی به عنوان روشی برای مداوای بیماران در دنیا رایج است.
 
تولید دارو هر چند که منجر به نجات جان بسیاری از بیماران و بهبود کیفیت زندگی آنها شده است ولی امروزه شاهد انتشار گزارش‌هایی از مرگ و میر انسان‌ها بر اثر سو مصرف مواد دارویی هستیم.
 
مرگ 3 نفر بر اثر استفاده از قرص لاغری "هربال اسلمیت"، فوت جوان 32 ساله در سراب بر اثر استفاده از داروی " سفریاکسون"، فوت فردی بر اثر تزریق "پنی سیلین" چینی و مسمومیت‌های دارویی به دلیل مصرف داروهای غیر مجاز تنها بخشی از اخبار ناخوشایندی است که در این زمینه شنیده می‌شود.
 
هربال اسلمیت قرص‌ مرگ آور
 
قرص لاغری، دارویی است که در صورت مصرف صحیح، می ‌تواند به درمان بعضی از انواع چاقی کمک کند و در صورت استفاده نادرست منجر به بروز اعتیاد دارویی و ابتلا به عوارض جانبی خواهد شد.
 
عملکرد قرص‌‌های لاغری متفاوت است. برخی از آنها با حجیم کردن معده سبب کاهش اشتهای افراد به خوردن غذا می‌‌شوند و برخی دیگر چربی ‌سوز هستند.
 
علی رغم تبلیغات بسیار برای این دسته از داروها اخیرا رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که 3 نفر بر اثر استفاده از قرص لاغری "هربال اسلمیت" جان خود را از دست داده‌اند.
 
این در حالی است که با تبلیغات گسترده ماهواره‌ای برای مصرف قرص‌ لاغری هربال اسلمیت مورد استقبال مردم از این داروی غیرمجاز قرار گرفته و از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در اطلاعیه‌های متعددی بر منع مصرف این داروی غیرمجاز تاکید شده است.
 
سیبوترامین
 
سیبوترامین که با نام‌های تجاری ریداکتیل Reductil)) شناخته می‌شود، دارویی است که برای درمان چاقی برای کاهش و یا ثابت نگهداشتن وزن و کاهش اشتها استفاده می‌شود. این دارو با مهار باز جذب نوراپی نفرین و سروتونین و به مقدار کمتر دوپامین در مغز، باعث کاهش اشتها خواهد ‌شد.
 
استفاده از سیبوترامین از سال 2010 میلادی به علت عوارض قلبی، عروقی و افزایش موارد سکته مغزی در بیشتر کشورها ممنوع اعلام شده و از بازار جمع‌آوری شده است.
 
مصرف این دارو با عوارضی چون سردرد، بی خوابی، تپش قلب، افزایش فشار خون، اضطراب، افسردگی، درد مفاصل و عضلات و بی حسی اندام‌ها همراه است.
 
مصرف این دارو درایران نیز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی جزء داروهای غیرمجاز قرار گرفته و ممنوعیت مصرف آن نیز صادر شده است. این دارو نیز مجوزهای لازم را ندارد و صرفاً جزء تبلیغات ماهواره‌ای محسوب می‌شود.
 
متادون
 
در کنار داروهایی که برای لاغری از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوذ دسته دیگری از داروها هستند که برای درمان به کار برده می‌شونذ ولی به دلایلی موجب مرگ و میر می‌شودد که از آن جمله می‌توان به متادون اشاره کرد.
 
متادون دارویی بالقوه سمی است که مقدار مورد نیاز آن برای درمان به مقدار سمی این فراورده بسیار نزدیک است از این رو تجویز، ارائه، نگهداری و مصرف آن نیاز به دقت و احتیاط زیادی دارد. این در حالی است که افراد معتاد به دلیل ترس از آگاهی افراد خانواده از اعتیادشان متادون را به ظروف غیر دارویی منتقل می‌‎کنند.
 
این امر موجب شده است تا مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها (ADR) تاکنون 12 مورد گزارش مرگ ناشی از مسمومیت اتفاقی با شربت متادون را گزارش کنند که 10 مورد از آنها کودکان 2 تا 7 ساله‌ای بوده‌اند که به دلیل بی احتیاطی فرد معتاد مصرف کننده متادون بوده است.
 
مرگ و میرهای ناشی از سفریاکسون
 
سفریاکسون یک آنتی بیوتیک از نسل سوم سفالوسپورین‌ها، دارویی برای درمان عفونت‌ استخوان و مفاصل، پنومونی و پنومونی باکتریایی، عفونت‌های پوستی و بافت‌های نرم عفونت‌های مجاری ادرار تجویز می‌شود.
 
سفتریاکسون برای درمان تجربی مننژیت باکتریایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد زیرا موثرترین عامل ضد استرپتوکوک پنومونیه است. همچنین سفتریاکسون انتخاب بسیار خوبی در درمان سوزاک و سالمونلا است.
 
علی رغم کاربردهای این دارو در درمان بیماری‌ها،مصرف همزمان ‌این دارو با محلول ها یا داروهای حاوی کلسیم عوارضی را به دنبال داشته است که منجر به منع استفاده از این دارو شد.
 
بر اساس آمارهای مرکز ADR ایران از سال 1377 تا تا آذر ماه 89 سفتریاکسون با 1715 مورد گزارش مسبب بیشترین عوارض و همچنین با ثبت 55 مورد مرگ، بیشترین تعداد مرگ را نیز به خود اختصاص داده است.
 
عوارض گزارش شده عمدتا مشتمل بر عوارض پوستی، عوارض گوارشی، تنگی نفس، شوک آنافیلاکسی، واکنشهای شبه آنافیلاکسی و ایست قلبی بوده و در بسیاری موارد واکنش بصورت شدید و تهدید کننده حیات بیمار بوده است.
 
ترامادول
 
ترامادول یک داروی مسکن شبه تریاک است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود و مصرف و فروش آن نیز تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد.
 
افراد معتاد از این مواد به عنوان جایگزین برای ترک استفاده می‌کنند که در مواردی سبب سوء مصرف و مرگ آنها می‌شود. متاسفانه همزمان با این افزایش مصرف این دارو، مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول نیز افزایش یافته به طوری که حتی در مواردی فرد با مصرف تنها یک مرتبه ترامادول دچار تشنج و مرگ شده است.
 
نتایج تحقیقات بخش سم‌شناسی پزشکی قانونی نشان می‌دهد که روند سوء مصرف مواد مخدر در استان تهران افزایش 40 تا 50 برابری داشته است.
 
مرگ ناشی از پنی سیلین چینی
 
فردی 40 ساله با بیماری چرک کردن گلو به پزشک مراجعه می کند و پزشک برای وی پنی سیلین تجویز می کند این بیمار پنی سیلین تجویز شده توسط پزشک را تزریق کرده و بعد از تزریق به تب و لرز و پایین آمدن فشار خون دچار شده و راه تنفسی وی بسته می شود که با انجام عملیات احیا به هوش نیامده و متاسفانه بعد از 15 دقیقه بیمار فوت می کند.
 
نتایج رسیدگی به این پرونده نشان داد که این بیمار به دلیل استفاده از پنی سیلین وارداتی از چین، جان خود را از دست داده است.
 
پنی‌سیلین‌ها گروهی از داروهای آنتی‌بیوتیک هستند که در برابر ارگانیسم‌های آسیب‌پذیر به خصوص باکتری‌های گرم مثبت به کار می‌روند. در حالی که این دارو باید به بهبودی بیماران مبتلا به عفونت‌های جزئی کمک کند ولی بر اساس اعلام دکتر ایرج خسرو نیا رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران تاکنون پنج بیمار بر اثر تزریق پنی سیلین چینی به کام مرگ کشیده شدند.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها