کد خبر: ۲۲۱۲۶۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
مديرعامل سابق باشگاه استقلال با انتقاد از علي فتح‌الله‌زاده مي‌گويد: افتخار او اين است که اموال استقلال را فروخته و هميشه از استقلال اخراج کرده است و نام اين کارش را هم عشق به استقلال مي‌گذارد!

 

اميررضا واعظي آشتياني در نشست خبري که با اصحاب رسانه داشت، در ابتداي صحبت‌هايش گفت: بايد به گونه‌اي رفتار کنيم که از دايره انصاف خارج نشويم. با فرافکني کار پيش نمي‌رود. شايد با هجمه‌هاي ناجوانمردانه بتوان کار را پيش برد اما در نهايت صداقت پايدار است. نمي‌گويم که بي‌اشتباه هستم. هر کسي نقدهايي دارد اما گاهي اوقات تقدير و تشکر‌ها حالت چاپلوسي مي‌گيرد.

او ادامه داد: بحث ما روي کمپ استقلال است که مي‌گويند ثروت اين باشگاه محسوب مي‌شود اما مساله اصلي بحث قرارداد اجاره است. اداره کل سازمان تربيت بدني استان تهران در قرارداد اجاره‌اي که از تاريخ 78/11/1 تا 81/11/1 به اين مساله اشاره‌هايي دارد. در بند يک اين قرارداد اجاره آمده که تاسيس باشگاه يا ورزشگاه بايد از سوي مردم و با نظارت دولت باشد. استقلال و پرسپوليس دولتي هستند. بر طبق قانون مجلس بايد فروخته شوند. بر اساس قانون مجلس، سازمان تربيت بدني بايد اين باشگاه را به متقاضيان واجد صلاحيت واگذار کند. البته مي‌تواند زمين‌هاي تحت تملک خودش را براي تاسيس باشگاه يا ورزشگاه به افراد اجاره دهد. اين که آقاي خطيب صحبت‌هايي را مطرح کرده و گفت کمپ مال استقلال است، خلاف قانون صحبت کرده‌ است. از سوي ديگر مي‌گويند کمپ استقلال 200 ميليارد آورده دارد اما يک نکته وجود دارد آن هم اين که ارزان‌ترين کاربري زمين نوع ورزشي آن است. من در شوراي شهر بودم و طرح تفضيلي را مي‌دانم. مديريت وقت اداره کل تربيت بدني استان تهران گفته‌اند که اين زمين مال استقلال نيست. آقاي رسولي‌نژاد، معاونت قبلي وزير ورزش و رئيس هيات مديره سابق اين باشگاه هم در اظهاراتي همين مساله را تاييد کردند.

آشتياني افزود: زمين‌هاي دولتي متعلق به وزارت ورزش و مسکن هستند و اگر قرار به ساخت عمراني باشد، بايد براي کاربري ورزشي اين اتفاق رخ دهد. با اين حال مالکيت تغيير نمي کند. اين صحبت را آقاي حناچي گفته‌اند و جالب است که آقاي فتح‌الله‌زاده مي‌گويند آقاي حناچي اشتباه مي‌کنند اما جالب‌تر اين است که آقاي حناچي اين حرفشان را تکذيب نکردند. نبايد با افکار عمومي بازي کنيم و به خاطر چهل و خورده‌اي ميليارد بدهي که ايجاد کرده‌ايم بگوييم که براي باشگاه آورده داشته‌ايم. چيزي که ما ايجاد کرده‌ايم، آورده نيست. استقلال نمي‌تواند کمپ حجازي را بفروشد. باشگاه استقلال ورشکسته شده و به نظرم در گينس مي‌توان اين قضيه را ثبت کرد که يک نفر ادعاي اقتصادداني داشته باشد اما باشگاه را ورشکست کند. اين همه هزينه انجام دهيد و تنها يک بار قهرمان ليگ برتر شويد، کار جالبي نيست. تعجبم از اين است که کسي به اين مسائل توجه نمي‌کند. اين سکوتي که در وزارت ورزش است، مي‌تواند دو دليل داشته باشد. يکي بي‌تفاوتي مسئولان و ديگر اين که بدنه وزارت ورزش به قوانين در آن زمان واقف نبودند.

مديرعامل سابق باشگاه استقلال با اشاره به نامه‌اي که علي فتح‌الله‌زاده از آخوندي در برنامه‌ 90 نشان داد، افزود: نامه‌ي آقاي آخوندي اصلا ارتباطي به کمپ استقلال نداشت. دولت موظف است زمين در اختيار اين تيم‌ها بگذارد. آقاي آخوندي نامه‌اي نوشت تا تکليف چيزهايي را که ساخته‌اند، مشخص شود. به هر حال ساخت‌وسازي در کمپ استقلال صورت گرفته بود. جالب است اين نامه را در برنامه 90 هم ارائه کردند. همه اين چيزها يک شوي تبليغاتي است. مي‌خواهند سوء مديريت و ورشکستگي باشگاهشان را بپوشانند. آقاي خطيب بايد به دستگاه‌هاي ذيربط پاسخ لازم را بدهند.

او در پاسخ به سوالي درباره‌ اين که چرا در زمان مديريت خودش راجع به موضوع کمپ حجازي کاري نکرد، گفت: من ابتدا که به استقلال آمدم نمي‌دانستم موضوع کمپ چيست. يک بار پيش آقاي علي‌آبادي رفتم و به او گفتم کمپ را به نام ما کن اما آقاي علي‌آبادي گفت که نمي‌توان کمپ را به نام شما کرد. به او گفتم پس چرا پول مي‌دهيد تا آنجا را بسازيم. ايشان گفتند که آن زمين به لحاظ قانوني ممکن نيست که در اختيار ما قرار بگيرد. من در هيات مديره استقلال به تاريخ 87/10/16 اين مساله را مطرح کردم که کمپ استقلال به صلاح نيست که کار رويش انجام شود چرا که سندي به نام ما نمي‌زنند.

آشتياني ادامه داد: اساسا زمين غيرقانوني توجيه ندارد. آقايان گفتند در کمپ حجازي يک مکان فرهنگي و ورزشي بسازيم حتي آقايان نمي‌دانند که کاربري زمين تعريف شده است و چنين چيزي شدني نيست. اصلا ايجاد کافي‌شاپ در اين کمپ توجيه ندارد. براي من جالب است که کسي از وزارت مسکن درباره‌ اين وضعيت صحبتي نکرده است. همان زمان که به استقلال آمدم برنامه‌اي به معاونت حقوقي سازمان تربيت بدني اعلام کردم که کمپ حجازي معارض دارد. اگر آقايان مي‌گويد معارض ندارد صورتش را بياورند. بحث دوم ما اين است که اساسا امکاناتي که بايد به مردم داده مي شده چرا در اختيار باشگاه قرار گرفته است.

او در پاسخ به اين سوال که چرا اميررضا خادم نسبت به اظهارات فتح‌الله زاده واکنش نشان نداد، عنوان کرد:‌ آقاي خادم اصلا به کاغذهاي فتح‌الله‌زاده نگاه هم نمي‌کرد.

مديرعامل سابق استقلال در پاسخ به اين سوال که آيا مي‌توان کمپ حجازي را از باشگاه استقلال گرفت، بيان کرد: اساسا کسي که قرارداد را بسته و هم طرف مقابلش قصور کرده‌اند. اين زمين آن زمان هم که معارض داشت، ما گفتيم که کار را ادامه ندهيد؛ چرا که وقتي زمين داراي ارزش افزوده شود، کنار آمدن با معارض سخت‌تر است. وزارت ورزش و وزارت مسکن مي‌توانند اين زمين را از باشگاه استقلال بگيرند. ما وقتي که به استقلال آمديم بازيکنان در زمين شماره 2 آزادي تمرين مي‌کردند و براي حل اين مشکل ورزشگاه دستجردي را اجاره کرديم واقعا متعجبم اي‌اف‌سي چگونه بابت زمين شماره 2 آزادي به استقلال امتياز مي‌دهد.

رئيس پيشين فدراسيون دوچرخه‌سواري در پاسخ به اين سوال که علي‌ فتح‌الله‌زاده گفته است مي‌خواستند کمپ حجازي را ابتدا به او بدهند اما به دليل وسعت زيادش نپذيرفت و آن را براي استقلال گرفته است اين صحبت يک توجيه است. مثل اين است که بخواهند شما را فلک بزنند اما بگوييد پسرخاله‌ام را جاي من بزنيد. اصلا اين مکان قابل فروش نيست.

واعظ آشتياني در پاسخ به اين سوال که ماجراي زمين تلو که گفته مي‌شود، مال استقلال است چيست؟ عنوان کرد:‌ آقاي ايرواني اين زمين را به نام استقلال سند زد و سندش را هم زمان من تحويل داد. ايشان به زريبافان گفته بود من اين سند را داشتم اما مي‌ترسيم به سرنوشت خيابان لارستان و بدهي‌هاي شبيه آن منجر شود. اين زمين هم قيمت ندارد. چون در حريم تهران است. حريم تهران سلول‌هاي تنفسي شهر است. حريم تهران کمربند سبز است و بايد در آن تنها درختکاري و مکان‌هاي تفريحي ساخته شود حالا اين که فتح‌الله‌زاده گفته اين زمين 80 ميليارد قيمت دارد، واقعا نمي‌دانم از کجا اين حرف را درآورده است؟

عضو سابق شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال که ماجراي لارستان چيست، گفت: فتح‌الله‌زاده تنها مديرعاملي بود که اموال استقلال را فروخت. در سال 78، 6 قطعه آپارتمان در خيابان لارستان نبش جهانسوز به دليل بدهي‌هاي استقلال فروخته شده است. دفتري ديگر در خيابان لارستان نبش کوچه افتخار بوده که آن را هم بعدا فروختند. نام يک نفر را مي‌گويم و شما برويد رويش تحقيق کنيد. ملک اول را به آقايي که اسم بدرنيا فروختند. برويد بررسي کنيد که او کيست؟ آقاي فتح‌الله‌زاده افتخارش اين است که اموال استقلال را فروخته و هميشه از استقلال اخراج شده و با پاي خودش از اين تيم جدا نشده است. اسم اين کارش را هم عشق به استقلال گذاشته است.

آشتياني در پاسخ به اين سوال که قطعا فروش املاک ياد شده با اجازه هيات مديره باشگاه استقلال بوده است، عنوان کرد: حتما همين طور است اما صحبت من اين است که چرا بايد اينقدر بدهي ايجاد شود. همان ساختمان سعادت آباد که مال باشگاه استقلال است دو طبقه از آن را به مبلغ 80 ميليون تومان اجاره داده است. البته فکر نمي‌کنم اجاره آن دو طبقه در زمان فتح‌الله‌زاده بوده باشد. در اين رابطه سازمان بازرسي کل کشور گزارشي کامل به سازمان تربيت بدني داده بود.

وي در ادامه با دفاع از عملکردش در استقلال اضافه کرد: سايت باشگاه استقلال و برخي ديگر گفته‌اند که من تراز مالي نداده‌ام اما اين تراز مالي من است که مي‌بينيد (تراز مالي را به خبرنگاران نشان مي‌دهد). تراز مالي من شامل يک سال که از تاريخ 87/4/31 تا 88/4/31 است به اين شکل که مي‌بينيد و داراي امضاهاي واقعي است. روزي که من استقلال را گرفتم سه ميليارد بدهي داشت. عملکرد ما اين ميزان بدهي را به يک ميليارد و 670 ميليون تومان رساند. بدهي‌هاي جاريمان از سال 87 تا 89 را به مبلغ پنج ميليارد تومان پرداخت کرديم. همه اسناد اين قضيه را دارم و يک بار در راديو جوان که مناظره داشتيم آقاي فتح‌الله‌زاده به مجري آن برنامه گفت شما طرف واعظ را مي‌گيريد اما آنها به او گفتند که ما اسناد را مي‌بينيم. از سويي ديگر مگر من با سعيدلو قرارداد بسته‌ام؟

آشتياني افزود: آقاي فتح‌الله‌زاده استاد پيش‌خور کردن درآمدهاست. يک ميليارد تومان از درآمدهاي فصل ما را ايشان خورده بود. سازمان ليگ هم مي‌گفت تازه از استقلال طلب هم دارد، چه برسد به اين که بخواهد پولي هم بدهد. روزي که از استقلال رفتم يک ميليارد و 200 درآمد نزد سازمان ليگ داشتم و 300 ميليون تومان هم از AFC بايد مي‌گرفتم که اين يک‌ونيم ميليارد را آقاي فتح‌الله‌زاده بعد از ما گرفت و خرج کرد. من پنج ميليارد بدهي در استقلال به جا گذاشتم که البته يک و نيم ميلياردش پولي بود که بايد از AFC و سازمان ليگ مي‌گرفتيم. مطمئنم فتح‌الله‌زاده درآمد فصل بعد استقلال را هم از سازمان ليگ پيش خور کرده است. اين چه اقتصادداني است که اين کار را مي‌کند؟ زمان ما سازمان تربيت بدني تعهد کرده بود دو ميليارد و 700 ميليون تومان بدهد اما آقاي سعيدلو اين کار را نکرد. اگر ايشان اين کار را مي‌کرد، براي اولين بار يک باشگاه سودده مي شديم. سعيدلو بزرگ‌ترين ضربه را به ما زد. فرض بگيريم که واقعا بنده سه و نيم ميليارد بدهي در استقلال ايجاد کرده باشم. اين چيزي است که آقاي فتح‌الله‌زاده مي‌گويد. آن يک و نيم ميليارد درآمدي که گفته‌ام را از اين سه و نيم کم کنيد. رقمش مي‌شود دو ميليارد. چه ارتباطي اين قضيه با 40 ميليارد بدهي فعلي استقلال دارد؟ تراز مالي ما نشان مي‌دهد که روند رو به رشدي را داشتيم. ما با صرفه جويي بسياري از اين بدهي‌ها را کم کرديم. کل کارمندان باشگاه 18 يا 20 نفر بودند. مثل الان نبود که کلي مشاور و معاون در استقلال باشند. اصلا استقلال و پرسپوليس باشگاه نيستند. آنها تيم فوتبال هستند و اين تيم فوتبال اين همه مشاور و معاون نمي‌خواهد. وقتي روي پول بيت‌المال نظارت نباشد همين مي‌شود که مي‌بينيد.

مديرعامل سابق استقلال اضافه کرد: خودتان مي‌بينيد که رييس و اعضاي هيات مديره استقلال از همه چيز بي‌خبر بودند. جالب است که اين را مي‌گويم. اگر با خبر بودند هم عذر بدتر از گناه آوردند. اين جالب نيست که رييس هيات مديره استقلال پايان فصل مصاحبه کند و بگويد که قرارمان شانزده ميليارد تومان هزينه بوده اما رقمش 24 ميليارد شده است.

او در پاسخ به اين سوال که نظرش راجع به اين که دروازه‌بان استقلال پول اسپانسر شورت اين تيم را گرفته است و اين که چنين چيزي قانوني است يا خير، گفت: بر اساس مصوبه 87/11/14 هيات مديره استقلال مقرر شد 10 درصد از مبلغ کل اسپانسر به عنوان پورسانت به معرفش داده شود اما اگر معرف هيات مديره، فاميل‌هاي هيات مديره و کارکنان باشگاه باشند اين 10 درصد تعلق نمي‌گيرد. کاش فتح‌الله‌زاده اين مصوبه را مي‌خواند. من کاري به رحمتي ندارم اما نفس کار مشکل دارد.

آشتياني در پاسخ به اين سوال که عده‌اي مي‌گويند او مي‌خواهد بار ديگر به استقلال بازگردد که اين صحبت‌ها را مطرح مي‌کند، گفت: دولت در سال 88 در نامه‌اي از من خواست رييس سازمان تربيت بدني شوم (اين نامه را به خبرنگاران نشان داد) اما من نپذيرفتم. اگر مي‌خواستم به هر قيمتي سمت بگيرم به همه چيز متوسل مي‌شدم تا در استقلال بمانم. من دوستان سياسي زيادي دارم و معادلات آن را مي‌شناسم. از کسي که زياد باکو مي‌رود و معادلات را نمي‌داند توقعي ندارم. من مثل بعضي‌ها نمي گويم حرف مرد دو تاست. آنها مي‌گويند پنج سال باشگاه را به من بدهيد تا فلان کنم اما نمي گويند در اين چهار سال چه کار کرده‌اند. يک هيات مديره بي خبر از همه جا داشتند و خوش به حالشان بود. اين حرف‌ها که مي‌زنند دست و پا زدن براي ماندن است. کسي که مي‌خواهد دست رييسش را ببوسد، مي‌خواهد به هر قيمتي در استقلال بماند. مگر خودش نبود که مي‌گفت سه ساله استقلال را خودکفا مي‌کنم. امضاي سعيدلو اين است که به شما نشان مي‌دهم. (امضاي سعيد لو را نشان مي‌دهد) بپرسيد که امضاي چه بوده که زير نامه سعيدلو بوده است و فتح‌الله‌زاده آن را منتشر کرده؟

او ادامه داد: جالب است که هميشه کارها از بالا به پايين است اما در استقلال گويا بر عکس شده است. معمولا در نامه هاي اداري از سربرگ سازمان ارشد استفاده مي‌شود اما نامه‌اي که فتح‌الله‌زاده در برنامه «90» نشان داد سربرگش استقلال است! متاسفانه عده‌اي اعتقاد دارند چرا وقتي که دروغ هست، راست بگوييم. مسئولان به اين امر اهتمام ويژه‌اي داشته باشند.

مديرعامل سابق استقلال با اشاره به قراردادش با آل اشپورت گفت: وقتي که به استقلال آمدم آل‌اشپورت قراردادي به مبلغ 280 هزار دلار جهت پوشاک بازيکنان بزرگسال داشت که مدتش دو سال بود اما وقتي که من به استقلال رفتم سال اول 250 هزار دلار و سال دوم 300 هزار دلار قرارداد بستم. خودتان حساب کنيد که چقدر پولش فرق دارد و چه درآمدي نصيب استقلال شده است.

او در پاسخ به اين سوال که ماجراي ماليات حقوقش در استقلال چيست و اين که فتح‌الله‌زاده گفته بود مالياتش را نداده است به چه ترتيب است، اظهار کرد: من با آقاي سعيدلو به اختلاف خورده‌ام و او براي اين که مدرکي از من داشته باشد از سازمان بازرسي کل کشور خواست بر روي کار من نظارت کند. يکي از مواردي که ايراد گرفتند همين مساله بود که حقوق گرفته‌ام مالياتش را نداده‌ام اما در نامه‌اي پاسخ دادم که پولي که من گرفته‌ام حق‌الزحمه بوده و با تاييد هيات مديره صورت گرفته است. اين مساله به قانون "104" مورد مذکور ارتباط دارد و مشمول ماليات نيست. حتي جالب است که بگوييم 10 درصد از ماليات از من کم کرده بودند اشتباه بود و من تازه پنج درصد هم از استقلال طلب دارم. خواهش دارم اگر بدهکارم نامه دارايي را که مبتني بر بدهکاري من است منتشر کند. رييس امور مالي استقلال آقاي اسدي باجناق آقاي فتح‌الله‌زاده است. من هم ايشان را برکنار نکردم. از خودش بپرسد که دقيقا ماجرا چيست و توضيح دهد.

واعظي آشتياني در پايان با تمجيد از وزير ورزش و جوانان افزود: آقاي گودرزي مبارزه با لمپنيزم را شروع کرده و مي‌خواهم به او بگويم که به راهش ادامه دهد. اگر مي‌بيند که چون آب در لانه مورچه‌ها ريخته و صداي يک عده در آمده کارش قابل تقدير است. نگران جوسازي‌ها نباشد و بداند که عده‌اي "ببر پوشالي" هستند که اگر ايشان قاطع باشد عقب‌نشيني مي‌کنند. آقاي گودرزي! سالم مديريت کردن هزينه دارد و کساني که شکم يک عده را سير کرده باشند، در پنهان خلافکاري‌شان را دنبال مي‌کنند. اميدوارم از مسيرتان منحرف نشويد و کارتان را با جديت ادامه دهيد.

به گزارش ايسنا، واعظي آشتياني در پايان اين نشست در پاسخ به اين سوال که آيا از گزينه‌هاي وزارت ورزش و جوانان براي استقلال است، خودداري کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها