يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۲۲۷۵۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جهان، برنامه ای که به گفته دست اندرکارانش بیش از ۱۰۰ هزار دانلود مستقیم دارد و علاوه بر دانشجویان، طیف وسیعی از مردم را با خود همراه کرده است. گروه فرهنگی جهان نیوز نیز به مناسبت یک سالگی برنامه "دکتر سلام" که قالب جدیدی از نقد آن هم به شکل طنز را ارائه داده است، تصمیم گرفت نشستی را با عوامل و هسته فکری این برنامه برگزار کند. اتفاقا این گفتگو در فضایی صمیمانه و گاه طنز و بعضا نقادانه، یعنی درست مانند قالب برنامه مفصل شکل گرفت. 

با علی صدری نیا کارگردان برنامه که این روزها در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت رسانه در دانشگاه علامه طباطبایی در حال تحصیل است و هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری دانشجو و تهیه کننده برنامه به گفتگو نشستیم. برخی از سؤالات کنجکاوی هایی بود درباره نحوه ساخت مستند و تعدادی هم انتقاداتی بود که درباره این مستند مطرح شده بود. برخی از پرسش ها هم با خنده های صدری نیا و نگاه های جالب توجه قاسمی مواجه می شد. البته هادی قاسمی به دلیل مشغله کاری از اواسط گفتگو با ما همراه شد.

" دکتر سلام" بعد از گذشت یک سال به یک پختگی رسیده است. قبل از هر چیز بهتر است قدری از فکر اولیه این برنامه و اینکه "دکتر سلام " از کجا آغاز شد بگویید.

صدری نیا: دی و بهمن ماه سال ۹۱ بود. قرار بود تغییراتی در بخش صوت و تصویر خبرگزاری انجام شود. ضمن اینکه ۲-۳ سالی بود قرار گذاشته بودیم به مناسبتهای مختلف مانند ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و... کلیپهای قوی تولید کنیم و برخی مشکلات که در حوزه دانشجویی برای تولید کلیپ داشتند را به این طریق حل کنیم.

می خواستیم ببینیم که چه کارهایی فراتر از آن هم می توانیم انجام دهیم. در واقع به سمت برنامه ای رفتیم به اصطلاح شبیه "صرفا جهت اطلاع" که نگاه دانشجویی پشت آن باشد، تحلیل داشته باشد، منقطع نباشد، پیوسته باشد و در مجموع مسیری را طی کند که یک تحلیل به مخاطب بدهد و معذوریتهای صدا و سیما را هم نداشته باشد.


در واقع احساس کردید نقدهایی دارید که در قالب فضای مجازی، مکتوب و یا رسانه ملی نمی توان عنوان کرد بنابراین به دکتر سلام رسیدید. فکر می کنید چقدر مخاطب نقد شما را پذیرفته و با شما همراه شده و به این اهداف خودتان رسیده اید؟

صدری نیا: خلایی که در فضای رسانه ای کشور وجود دارد در همین حوزه است. یعنی حوزه ای که هم آگاهی بخش است و هم سرگرمی. چیزی که رسانه های آن طرف آبی، به خوبی آن را دریافت کرده و روی آن کار می کنند. مانند برنامه "پارازیت" که در صدای آمریکا تولید می شود. با این تفاوت که موجی از اتهامات را روانه مسؤولان می کند اما به دلیل سبک تولید، مخاطب آن را نگاه می کند.

داستانهای فتنه ۸۸ پیش می آید و در "پارازیت" و صدای امریکا روی آن سرمایه گذاری هم می کنند. خیلی از تحلیلهای این برنامه در بین مردم هم دست به دست می گشت. از ویژگیهای این سبک برنامه فضای سرگرمی و طنزی است که دارد. به همین دلیل در میان اقشاری که به قول معروف خاکستری هستند با استقبال مواجه و تاثیرگذار می شود.


علی صدری نیا کارگردان «دکتر سلام»

ما یک جامعه هدف داریم مانند زنان خانه دار، دانش آموزان مدارس یا دانشجویانی که پیگیر اخبار به صورت جدی نیستند.

این مدل کار چون به صورت طنز است و با ظرافت تولید شده از آن استقبال می کنند. در واقع ما خبرهای طول هفته را در یک بسته خبری جذاب به آنها ارائه می دهیم.

شما از جامعه هدف کوچک، کار را شروع کردید. در حال حاضر دایره مخاطبان شما چقدر گسترش پیدا کرده است؟

از دی ماه که استارت کار را زدیم تا به انتخابات رسیدیم، کار از محیط دانشجویی آغاز شد. قسمتهای انتخاباتی تا قسمت دهم بود و جمع بندی انتخابات قسمت یازدهم. بحثی وجود داشت که کار را در اوج جمع کنیم تا انتخابات بعدی. اما متوجه شدیم که این مجموعه در مدارس و خانواده ها بصورت خودجوش دست بدست و از طریق بلوتوث می چرخد و درباره آن حرف می زنند. ما خودمان هم متعجب شدیم که این بسته ها در ۲۰۰ دانشگاه پخش می شود و قشرهایی که فکر نمی کردیم می دیدند. بنابراین بخاطر این جامعه مخاطبی که پیدا کرده بودیم به این نتیجه رسیدیم که کار را ادامه دهیم.

قاعدتا دکتر سلام تاثیراتی هم در جامعه نقد کشور داشته است. به نظر شما آستانه تحملها چطور بوده است؟ ارزیابی در این باره داشته اید؟ چقدر معتقدید که فضای نقد در حال باز شدن یا بسته شدن است!؟

صدری نیا: قسمت اول کار را که پخش می کردیم تصورمان این بود که شاید این ظرفیت وجود نداشته باشد و این قسمت اول و آخر باشد. به خصوص که در زمان انتخابات هم بود و کوچکترین حرفی می توانست با واکنش کاندیداها مواجه شود. اما برای خودمان هم از ابتدا جالب بود که این ظرفیت اندک اندک در میان مسؤولان در حال افزایش است. البته نه اینکه با اعتراضی مواجه نشده باشیم. برخی بودند که نسبت به نقد ما واکنش نشان دادند و با پیغام، نظرشان را به ما منتقل کردند و گفتند که مثلا این نگاه شما یا این حرف شما اشتباه است!

مصداقا می توانید نام ببرید این معترضان چه کسانی بودند؟

صدری نیا: به عنوان مثال آقای حسینیان بودند که در قسمت چهارم به عنوان "دکترترین دکتر هفته" انتخاب شدند، در واکنشی با یکی از خبرگزاریها مصاحبه کردند و مطالبی که ما به آن اشاره کرده بودیم را اشتباه خواندند. البته این مطالب از مصاحبه خود ایشان با سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتخاب شده بود که تحت مدیریت خود ایشان بود. من نمی دانم چرا معترض بودند!


اتاق و عوامل تولید «دکتر سلام»

اما این تعداد معترض اصلا با حجم انبوه استقبالی که از سوی مسؤولان مواجه شد نبود و ما متوجه شدیم که این کار از سوی مسؤولان دیده می شود؛ هم از سوی نماینده های مجلس دیده می شود و هم از سوی دولت فعلی و قبلی. جالب این است که آقای شهرام شکیبا که در جشن یک سالگی دکتر سلام حضور داشتند می گفتند نحوه آشنایی من با "دکتر سلام" از طریق یکی از مسؤولان فعلی دولت یازدهم بود.

نکته دیگر این است که ما معتقدیم فضای نقد کشور را خودمان باید دست بگیریم و نقد کنیم. چیزی که صدا و سیما بنا به ملاحظاتی از آن صرفه نظر می کند. اگر ما آن گونه که می خواهیم "اتفاق" را نقد کنیم هیچ وقت مردم ما سراغ شبکه های ماهواره ای و برنامه های توهین آمیز آنها نمی روند. صدا و سیما مشکلی که داشته این بوده که اگر با حادثه ای مواجه شده به جای اینکه این حادثه را نشان ندهد و یا با طراحی هنرمندانه آن را برای مردم بیان کند، راه اول را انتخاب کرده و از گفتن آن پرهیز کرده است.

از نظر شما کدامیک از مسؤولان سعه صدرش در برابر انتقادات "دکتر سلام" از بقیه بالاتر و کدامیک پایین تر بوده است؟

صدری نیا: ببینید این کار عموما با جبهه گیری اشخاص مواجه نشد که مثلا بگوییم فلانی واکنش نشان داد. شاید کسانی که اعتراض کردند تعدادشان کمتر از انگشتان دست است. اما چیزی که برای ما خیلی مهم بود، این بود که این برنامه ۶ ماه در دولت قبلی پخش شد و ۶ ماه در دولت فعلی. در قسمت اول، "دکتر ترین دکتر هفته" آقای احمدی نژاد انتخاب شد و بسیاری از مسؤولان دولت دهم دکترترین شدند و شدیدترین نقدها را هم نسبت به این افراد داشتیم. در دولت یازدهم هم همین طور. اما چیزی که در نهایت ما ارزیابی کردیم این بود که سعه صدر در دولت پیشین خیلی بیشتر بود.


حالا بدون در نظر گرفتن دکتر سلام، از سال ۸۴ و آغاز کار دولت احمدی نژاد نیز شدیدترین نقدها از سوی رسانه های زنجیره ای اتفاق افتاد و ما از زمان دولت دهم یعنی زمانی که از آرمانهای انقلاب فاصله گرفتند نقد را شروع کردیم. اما سعه صدر این دولت (دولت یازدهم) به نسبت کمتر بود. هنوز دولت به ۶ ماه نرسیده اگر کسی نقد کند سریعا بیسواد خوانده می شود و بی شناسنامه. اگر مستندی ساخته شود کار به شکایت کشیده می شود!

حالا بگویید این "دکترترین دکتر هفته" را بر چه اساسی انتخاب می کنید؟ معیارهای

تان چیست؟ و البته از اتاق فکرتان هم بگویید.


[قاسمی می خندد]صدری نیا: الان ۱۰ تا ۱۲ نفر درگیر تولید دکتر سلام هستند از نویسندگی و کارگردانی تا کارهای فنی و گرافیک و ... در اتاق فکر به بحث سوژه ها و دکترترین دکتر هفته پرداخته می شود. برخی مواقع نکاتی وجود دارد که بنابر مصالح کشور به آن نمی پردازیم. مثلا در زمان تأیید صلاحیتهای انتخابات زمانی که آقای هاشمی وارد صحنه شدند، چون ایشان در جمع خبرنگاران صحبت نکردند اطرافیان مصاحبه می کردند. مثلا پسر ایشان گفت آقای هاشمی خسته هستند و به سفرهای استانی نمی روند و نماینده به استانها می فرستند. در آن زمان موسیقی انتخاب کردیم متناسب با این فضا که زمان پخش آن مواجه شد با تایید صلاحیتها که آقای هاشمی تایید نشدند و ما در اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که پخش این قسمت بر خلاف مصالح کشور است و اگرچه جذاب است و با استقبال هم مواجه می شود اما به صلاح کشور نیست. آن را به راحتی کنار گذاشتیم و پخش نکردیم.درباره دکترترین دکتر هفته هم در اتاق فکر بحث می شود. حرفی که در طول هفته "شاذترین" حرف بوده و گل به خودی زده و با توجه به سابقه ای که فرد در گفتن حرف های اینگونه دارد به عنوان دکترترین دکتر خوانده می شود؛ در واقع کسی که با نوع حرفش باعث می شود که رسانه های خارجی دلشاد شوند و حرفی بر خلاف مصالح کشور می زند.صدری نیا: قطعا یک چارچوب و خط قرمزهایی داریم. برای ما مهم بود اگر به کسی نقدی وارد است چطور این نقد را بگوییم. نقد را به کسی که اپوزیسیون نظام است، به یک شکل بیان می کنیم و نقد درباره مثلا رئیس جمهور شکل دیگری دارد. در زمان انتخابات نقدهای جدی بر افرادی که در ستاد انتخاباتی رئیس جمهور فعلی فعالیت می کردند داشتیم، اما پس از انتخاب با توجه به اینکه ایشان رئیس جمهور یک ملت است نحوه نقد ما هم تغییر کرد. در واقع جایگاه افراد، خط قرمز ماست. یعنی سران سه قوه جایگاه متفاوتی نسبت به بقیه دارند و در عین نقدی که می کنیم ملاحظات جایگاهی را هم در نظر می گیریم.قاسمی: شاه کلید دکتر سلام این است که ما اخبار پنهان نداریم. عمده دکتر سلام اخبار آشکاری است که در رسانه ها منتشر شده است. در واقع مصاحبه خود فرد با رسانه است. بارها خبر غیر رسمی هم بدست ما رسیده، اما ما عنوان نکرده ایم. گاهی هم پیش آمده که فرد خبر را تکذیب کرده و ما هم تکذیبیه آن را در شماره بعدی کار می کنیم. مگر یک مورد و آن هم آقای حسام الدین آشناست که رویه شان این است و معمولا شکل و تفسیر حرفهایشان را عوض می کنند!قاسمی: "دکتر سلام" به جهت اینکه به مخاطب بگوید ما به نظر شما احترام می گذاریم، نظر او را اعمال می کند. حتی بخشی تحت عنوان "کامنت پر تعداد هفته" در دکتر سلام قرار داده ایم. علاوه بر آن در یک سالی که گذشت گروه های و شخصیتهای مختلف با ما در ارتباط بودند و اگر نقد آنها خارج از جهت گیری سیاسی بود، نقد او را اعمال می کردیم و چون ما در مسیر نقد، رشد و تعالی را طراحی کرده ایم اگر اشتباهی را مرتکب شده باشیم رسما عذرخواهی می کنیم و افتخار هم می کنیم و پشیمان هم نیستیم و البته این رویه باعث پیشرفت ما هم شده است.صدری نیا: در قسمت اول دکتر سلام، گوینده برنامه مورد انتقاد واقع شد که ما در قسمت دوم آن را تغییر دادیم. مثلا متوجه شدیم که مخاطب با قسمت "فیلم و سریالی" ارتباط بیشتری برقرار می کند ما هم این قسمت را بیشتر تقویت کردیم.ابتدای کار، عوامل تولید را هماهنگ می کردیم در مواقع نیاز حضور پیدا کنند، اما پس از مدتی دیدیم که اتفاقات لحظه ای شکل می گیرد. به خاطر همین ما از دوستان تمام وقت استفاده کردیم و با برخی از دوستان علیرغم میل مان نتوانستیم ادامه دهیم.زمانی که متن، نهایی می شود از شروع تولید تا پایان آن یک روز و نیم طول می کشد، اما نوشتن متن یک هفته زمان می برد و ما مرتبا اخبار هفته را رصد می کنیم و متن را ویرایش می کنیم.گسترش مخاطب در دستور کار ماست. ما بیش از ۱۰۰ هزار دانلود به طور مستقیم از رسانه خودمان داریم به غیر از آنچه که در سایر سایت ها قرار می گیرد. در بیش از ۲۵۰ دانشگاه کشور، هیات ها، منازل و مساجد "دکتر سلام" پخش می شود. البته برای گسترش هم چند کار می کنیم: اول رسانه ها که از طریق آنها و لینکی که از این برنامه می گذارند اتفاق می افتد.بخش دیگر، توزیع است. این کار یک "پک ۲۰ دقیقه ای" است که ما حجم آن را کم می کردیم. حالا پک را کامل پخش می کنیم و بخشهایی از کار را بصورت برشهای جذاب، در پایگاه های اجتماعی قرار می دهیم. در حال حاضر مشکل اصلی ما از لحاظ مخاطبین، مشکل فنی است که بخاطر حجم انبوه مراجعه برای دانلود است. که البته آن را حل کرده ایم و سرورهای کمکی در زمان پخش برای پشتیبانی روی سایت قرار می دهیم.قاسمی: اینکه مخاطب ما در حال افزایش است یک واقعیت است و یک حساسیت. اما اینکه مجموعه یک عمر مفیدی دارد یک واقعیت است. یک مقطعی به ما گفتند دکتر سلام را تعطیل کنید که ما گفتیم جامعه به نقد طنز نیاز دارد و ادامه دادیم. تا موقعی که فضای نقد به شکل طنز در جامعه ایجاد نشود و ایده های قویتر نیاید من فکر می کنم دکتر سلام رو به اوج است و ما برای افزایش کیفیت آن با افراد مختلف مشورت می کنیم؛ از جامعه هنری طنز گرفته تا دانشجویان خلاق. تا زمانی که وصل به این دو گروه هستیم دکتر سلام همچنان به رشد خود ادامه می دهد.صدری نیا: در رابطه با اینکه شما چند مجموعه تلویزیونی را مثال زدید باید بگویم این برنامه ها تا جایی پیش رفتند اما با هجمه های سنگینی مواجه شدند و دستشان از طریق سازمان بسته شده است. ما چند سری در "صرفا جهت اطلاع" دیدیم که کامران نجف زاده می گوید در این قسمت می خواستیم به این موضوع بپردازیم که بماند!به نظرم از خلاقیت نجف زاده کم نشده بلکه هجمه ها مانع ادامه کار وی شده است. بنابراین تا جایی که ما ببینیم شرایط برای ادامه کار فراهم است و در فشار نیستیم کار را ادامه می دهیم. حضرت آقا در دهه ۷۰ به مسؤولین صدا و سیما می گویند تا جایی که برنامه خوب دارید برای مردم برنامه پخش کنید و جایی که احساس می کنید برنامه خوب ندارید بنویسید برنامه خوب نداریم. ما هم تا جایی ادامه می دهیم که جذابیت و تاثیر داشته باشیم. هم وقتی ببینیم حرف ما با صدا و سیما فرقی ندارد قاعدتا ادامه نمی دهیم..قاسمی: اساسا رسانه و طنز بن بست شکن است. آنجا که نمی توانی حرف جدی را جدی مطرح کنی می توانی هنرمندانه و با زبان طنز تندترین انتقادات را مطرح کنی و این هنر مرحوم صابری فومنی بود که ما آن را به شکل جدید ارائه می کنیم. یعنی سلیقه مخاطب به این سمت رفته و البته ما بنا داشتیم در جشن یک سالگی از خانواده ایشان تجلیل کنیم که متاسفانه خانواده ایشان را پیدا نکردیم.[خنده قاسمی و صدری نیا. در اینجا قاسمی به صدری نیا با خنده می گوید: دیگه فوت کار رو نگو!]صدری نیا: تا قسمت ۵-۶ حافظه محور حرکت می کردیم. اما از یک قسمت، کار سخت تر شد. ما سعی کردیم هدفمندتر جلو برویم و چند نفر هستند که این نگاه را دارند و افرادی هستند که سریال را از دید سریال نمی بینند بلکه از دید سیاسی می بینند. ضمن اینکه خیلی افراد از طریق پیامک کمک می کنند و اطلاع می دهند که مثلا فلان قسمت فلان سریال به این مسأله می خورد.قاسمی: دقت کرده اید؟ مثلا وقتی پژوی سفید رنگ می خرید، در خیابان پژوی سفید زیاد می بینید. تیپ افرادی هم که در این زمینه فعالیت می کنند اینگونه است و سریالها و دیالوگها برای این افراد سوژه هستند.صدری نیا: بعضی مواقع رادیو را روشن می کنم آهنگی پخش می کند که احساس می کنم این آهنگ چقدر به صحبت فلانی ارتباط دارد. یا مثلا سریال شاهگوش را می بینم، احساس می کنم که یک بخش آن که طرف خاطره تعریف می کند چقدر به صحبت فلانی که مرتب خاطره می گوید می خورد.صدری نیا: تیم، تیم دانشجویی است. من خودم دانشجوی ارشد مدیریت رسانه هستم. خیلی از درسهایی که می خوانیم در همین رابطه است. برخی اصطلاحات در اثر تکرار جا می افتد. بنابراین ما به جای اینکه ۵ دقیقه خاطرات یک نفر را مطرح کنیم در زمان کمتر اما در دفعات متوالی مطرح می کنیم.؟قاسمی: یک قاعده وجود دارد که قطار در حال ایستاده را کسی سنگ نمی زند. برخی هم سلیقه خاصی دارند. چون منافع این افراد با وجود این برنامه به خطر می افتد. شما در کامنتهای ما نگاه کنید؛ به ما فحش دادند من گفتم منتشر کنید و جالب اینجاست که خود مخاطبین ما جواب می دهند. این نوع نگاه ماست. قاسمی: خبرگزاری ما نه وابسته به جریانی خاص است و نه حامی جریان خاص، بلکه خود را به آرمانهای انقلاب وصل کرده ایم. شما در آثار ما نگاه کنید. تفکر هر کسی که در جهت منافع ملی کشور باشد انعکاس داده می شود، حالا مربوط به هر جریان سیاسی که می خواهد باشد. ما همانطور که دولت را نقد می کنیم از آن طرف شخصیت هفته هم معرفی می کنیم. اگر دولت یا یکی از اعضای آن کار خوبی انجام داده باشد حتما به عنوان شخصیت خوب هفته معرفی می شود. این ظلم در حق دانشجو، دکتر سلام و خبرگزاری است که چنین برچسبی به آن می زنند. این اهانت به دانشجوهاست و کسی که این حرفها را می زند قطعا غرض دارد. سابقه ما کاملا مشخص است.صدری نیا: مثلا در یکی از برنامه ها آقای نعمت زاده بخاطر عملکردشان در مدیریت بازار میوه نوروزی به عنوان شخصیت هفته معرفی شدند و یا آقای قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت بخاطر طرح تحول نظام سلامت یا بخاطر سفرهای ایشان به مناطق محروم یا حتی خود آقای روحانی که بخاطر نحوه توزیع سبد کالا عذرخواهی کردند ما در برنامه با ذکر این نکته و قیاس با آقای احمدی نژاد، ایشان را شخصیت هفته معرفی کردیم.البته درباره برچسبهایی که زده می شود به نظر می رسد این افراد بازی جدیدی را آغاز کرده اند. این که همه رسانه های زنجیره ای و رسانه های حامی دولت بر علیه دکتر سلام جریانی را راه بیندازد نشان از این دارد که می خواهند به اصطلاح ذهن ها را از یکسری اتفاقات دیگری که در حال وقوع است به سمت مسائل اینچنینی ببرند و می خواهند به اصطلاح حواس ها را پرت کنند. اتفاقاتی مانند جشن سعد آباد، یارانه ها و...اتفاقا در جشن دکتر سلام فضایی ایجاد شد که با همه از طیف های مختلف شوخی شد و توهین هم نشد. با آقای احمدی نژاد، قالیباف، وزرا و طیف های مختلف. حالا ببینید یک نشریه می آید شیطنت می کند و نصف مهمانهای ما را نام می برد و نصف را نام نمی برد. بعدا با خبرنگار این نشریه که صحبت می کردیم و از او انتقاد کردیم که چرا اسامی را کامل معرفی نکردی، ایشان جواب جالبی داد: گفت ما این افراد را در عکسها ندیدیم. بعد هم در نشریه شان گفتند این جشن ضد دولتی بود!اینها یکسال درباره دکتر سلام خبری ننوشتند نکند خدای نکرده «دکتر سلام» بزرگ شود. اما خدا را شکر بعد از یکسال مواجه شدند با یک بدنه اجتماعی گسترده که با یک فراخوان اینترنتی، جمعیت ۴۰۰۰ نفری، متقاضی حضور در این جشن می شوند آن هم در یک روز بارانی هم از تهران و هم از شهرستان. به نظرم این استقبال و همراهی ناشی از این است که ما از هیچ کسی طرفداری نکردیم و هر کسی هم اشتباه کرده او را نقد کردیم.صدری نیا: شاید قدری درست باشد که ما به مسائل سیاسی می پردازیم تا سایر مسائل. اما حوزه فرهنگ برای ما هم دغدغه است که در سال جدید قطعا وزن آن را بیشتر می کنیم. به آن بیشتر می پردازیم ضمن اینکه در سری های پخش شده نیز به حوزه فرهنگ پرداخته ایم.ما در زمان انتخابات و در شرایطی که کاندیداها بیشتر سیاسی صحبت می کردند، یکی از پرونده های ما فرهنگی بود و اتفاقا نگاه ۳ دولت قبل درباره فرهنگ را مطرح کردیم. در کلیات کار هم تا به امروز اتفاقاتی که در حوزه سینما خصوصا صدا و سیما افتاده است را جدی نقد می کنیم. البته امسال در باز طراحی که انجام می دهیم بحث فرهنگ را ویژه تر می پردازیم و شخصیتهایی که به لحاظ فرهنگی موثر یا مخرب بودند را معرفی می کنیم و ...قاسمی: یک جاهایی قطعا شده و البته ما عذرخواهی کردیم. به خاطر همین هم جلسات نقد می گذاریم. با افتخار هم می گوییم اگر به ایراد برسیم حتما اصلاح می کنیم. از صاحبنظران و بزرگان هم مشورت گرفتیم و رشد نمایی این برنامه بخاطر این است که عزم داریم که اصلاح کنیم. اگر ایرادی وجود دارد به عمد نیست بلکه سهوی است.صدری نیا: ما از همان قسمتهای اول که شروع به ساخت کردیم، تلاشمان این بود که دچار مسخره کردن دیگران نشویم. عملکرد را نقد بکنیم اما خود فرد را مسخره نکنیم. قاسمی: ببینید ما بنای دشمنی با دولت نداریم. اینکه می گویند بادکنکها ترکیده و برنامه ریزی شده بوده است، کاملا اشتباه است. بادکنکهای بنفش و سفید زیر نور پروژکتورها بود و رنگ تیره بنفش به نسبت سفید نور بیشتری را به خود جذب می کند و همین موضوع منجر به ترکیدن بادکنک ها می شد. ضمن اینکه ما در "دکتر سلام" دولت را نقد می کنیم چه نیازی به این کارهاست.صدری نیا: این مدل ادعاها مانند ادعای آقای کروبی است که می گفت صندوق های رای از قبل پر شده بود (خنده)قاسمی: در جشن تقریبا تمام افراد رسانه ای دولت دعوت شدند و نیامدند. یک مسؤولی که من همان روز با او جلسه داشتم وقتی به ایشان گفتم بیایید گفت: می خواهی ما را از نان خوردن بیندازی؟! شاید نیامدن افراد به جشن پیامی داشته است. البته آقای زیبا کلام آمدند اقای کواکبیان قرار بود بیایند. حتی آقای مطهری قرار بود از ایشان فیلم بگیریم که جور نشد و ایشان رفتند اصفهان.قاسمی: آنچه در دکتر سلام عامل بازدارنده است، خودمان هستیم و دغدغه های خودمان. شاید ما ساعتها درباره هر برنامه بحث می کنیم که مثلا این قسمت مصداق استهزا بود یا نبود. این بخش به نفع انقلاب بود یا به ضرر انقلاب. بین خودمان این فضا بیشتر حاکم است تا اینکه از بیرون نکته ای باشد. البته نظرات به گوش ما می رسد و حتما هم استفاده می کنیم اما بیشتر، این دغدغه خودمان است تا بیرون. بارها شده است که اگر از چیزی خودمان برای خودمان نتوانیم دفاع کنیم حذف می کنیم. تاکید می کنم برای خودمان چون ما وابسته به هیچ جریانی نیستیم. باورها، دغدغه ها و اعتقادات انقلابی و دینی ما مهمترین اصل در ممیزی دکتر سلام است.صدری نیا: ما قسمت به قسمت، بحثهای جدی و چالشی می کنیم. سر هر کلمه با هم بحث می کنیم. این اصل از اولین قسمت بوده تا الان هم ادامه داشته است. آقای قاسمی هر چند وقت یکبار ترمز کار را می کشند. البته نه از لحاظ حقوقی بلکه از لحاظ حق و باطل. چون کار دانشجویی باید جسورانه باشد. هدف اولیه ما این است که در مسیر حق و انقلاب حرکت کنیم. بنابراین هر جا ببینیم از این هدف خارج شدیم خودمان برنامه را تعطیل می کنیم.قاسمی: ممیزی ما باورها و اعتقادات ماست. مسؤولان تا حالا با سعه صدر برخورد کرده اند و ما هیچ شکایت رسمی نداشته ایم جز نکاتی که دوستان با پیغام یا تماس تلفنی با ما داشته اند. مثلا یک مطلبی درباره آقای کوچک زاده عنوان کردیم که ایشان به زبان طنز، نکته ای را به عنوان پیغام برای ما فرستادند. من یک شاخص در خبرگزاری گذاشتم، نتیجه اش این شد پایان انتخابات هر ۳ گروه ما را نقد می کردند این نشان داد که ما به سمت جریان خاص نرفتیم.عکس ها از علی مختاری









شما در انتخاب دکترترین دکتر و یا نقدهایتان ملاحظاتی هم دارید؟



در واقع شما در نقدها جهت نمی دهید بلکه شفاف تر بیان می کنید.




هادی قاسمی مدیر عامل خبرگزاری دانشجو و تهیه کننده «دکتر سلام»

نظرات مردمی چقدر در روند دکتر سلام تاثیر دارد؟







تولید دکتر سلام چقدر طول می کشد؟

رسانه و طنز بن بست شکن است. آنجا که نمی توانی حرف جدی را جدی مطرح کنی می توانی هنرمندانه و با زبان طنز تندترین انتقادات را مطرح کنی و این هنر مرحوم صابری فومنی بود که ما آن را به شکل جدید ارائه می کنیم


آقای قاسمی برای گسترش مخاطب دکتر سلام چه کارهایی انجام داده اید و چه برنامه هایی دارید؟






این گسترش مخاطب که شما می گویید یک حسن دارد و یک خطر و آن اینکه بعد از یک مدتی ممکن است مخاطب را از دست بدهد مانند برنامه خبری ۲۰:۳۰








به نظر می رسد این برنامه در مسیر "گل آقا" حرکت می کند، منتها در قالبی دیگر یعنی در حوزه صوت و تصویر



این سؤال احتمالا پرسش بسیاری از بینندگان دکتر سلام است. آرشیو سریالها و فیلمها چگونه در اختیار شما قرار می گیرد؟ همکاران شما چگونه می توانند این همپوشانی را بین یک دیالوگ از یک سریال و یک اظهارنظر از مقام سیاسی ایجاد کنند؟ قدری کنجکاوانه است.





اینکه می گویند بادکنکها ترکیده و برنامه ریزی شده بوده است، کاملا اشتباه است. بادکنکهای بنفش و سفید زیر نور پروژکتورها بود و رنگ تیره بنفش به نسبت سفید نور بیشتری را به خود جذب می کند و همین موضوع منجر به ترکیدن بادکنک ها می شد




شما یکسری اصطلاحات در جامعه ایجاد کرده اید مانند "حاج آقا خاطره" "دوران روحانی مچکریم" و ... برای این بحث برنامه ای دارید؟




در هفته های اخیر حملات تند و تیزی بر علیه "دکتر سلام" آغاز شده است آن هم در شرایطی که رئیس جمهور بارها در سخنرانی های خود مطرح کرده اند که فضای نقد باید باز باشد. به نظر شما این طیف چه کسانی هستند و دلیل هجمه ها چیست



بحث این است که می گویند کسانی که "دکتر سلام" را پیش می برند طیف جا مانده از انتخابات هستند.











در حوزه فرهنگ به نظر می رسد کم رنگ تر هستید با توجه به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام فرهنگ چه برنامه ای طراحی کرده اید؟ بنظر می رسد تیم
آنچه در دکتر سلام عامل بازدارنده است، خودمان هستیم و دغدغه های خودمان. شاید ما ساعتها درباره هر برنامه بحث می کنیم که مثلا این قسمت مصداق استهزا بود یا نبود. این بخش به نفع انقلاب بود یا به ضرر انقلاب. بین خودمان این فضا بیشتر حاکم است تا اینکه از بیرون نکته ای باشد
دکتر سلام بیشتر سیاسی است تا فرهنگی.




خودتان چقدر به این اعتقاد دارید که طنز شما تبدیل به هجو شده است؟ خصوصا اینکه در روز جشن دکتر سلام تعدادی از سخنرانان هم به این مسأله پرداختند؟






ماجرای بادکنکهای بنفش در جشن یک سالگی دکتر سلام و ترکیدن آنها منجر به حاشیه هایی شد که برخی گفتند برنامه ریزی شده است؟







آقای قاسمی شما به عنوان مدیرعامل خبرگزاری درباره برنامه "دکتر سلام" تا به حال تذکر گرفته اید و یا تحت فشار بوده اید؟




علی صدری نیا کارگردان «دکتر سلام» پشت میز تدوین





نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها