کد خبر: ۲۲۲۸۲۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، بروز برخی انتقادها از عملکرد دولت یازدهم در قالب انتشار مستند «من روحانی هستم» ، برگزاری همایشی تحت عنوان «دلواپسیم» و راهپیمایی «جمعه دلواپسان» و همچنین تجمع اقشار متدین در میدان فاطمی تهران برای مطالبه احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر، طی روزهای گذشته در رسانه های خارجی و داخلی انعکاس گسترده ای داشته است.

گزارش پیش رو، مروری گذرا بر نحوه انعکاس همایش «دلواپسیم» در رسانه های بیگانه و برخی رسانه های داخلی است.

رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی تلاش نمودند این انتقادات را به نهادهایی همچون بسیج و سپاه منتسب کنند و از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در آن ها با عنوان "تندرو" یا "حامیان احمدی نژاد" یاد نمایند.

بی بی سی فارسی (BBCpersian) همایش دلواپسان را با استفاده مکرر از لفظ "تندرو" پوشش داد: «شماری از محافظه‌کاران و هواداران تندروی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، منتقد توافق شش ماهه ایران و کشورهای ۱+۵ هستند و می‌گویند دولت ایران باید موضع محکم‌تری در مقابل قدرت‌های غربی بگیرد.»

رسانه دولتی انگلیس به سراغ رئیس جمهور سابق هم رفت و با ادبیات خاص خود، کوشید همایش را به "حامیان احمدی نژاد" منتسب کند: «گرچه بعضی از اصلی ترین چهره های حاضر در این نشست، از حامیان محمود احمدی نژاد بودند، اصرار دارند که این تجمع هیچ ربطی به او یا سعید جلیلی ندارد.»

وب سایت بی بی سی فارسی

 

بی بی سی با طرح پرسش هایی خاص، از زبان خود یا دیگران، به ذهن مخاطب جهت می داد:

- همایش 'دلواپسیم' به دنبال چه بود؟ در حال حاضر عمده‌ترین دلواپسى‌هاى شما براى ايران چیست؟ 

- آيا شما هم به اصطلاح دلواپس روند مذاکرات هسته ای و توافقات آن هستید؟

- وقتی میلیاردها تومان از خزانه بیت‌المال اختلاس شد، چرا «دلواپسی» رخ نداد؟

‫- دلواپسیم. دلواپس خانواده‌هایی که از غنی‌سازی فقیرسازی شدند. دلواپس کلیه‌هایی که از غنی‌سازی، به فروش رفتند.

- آیا از مذاکرات هسته‌ای راضی هستید یا 'دلواپسید'؟

- از محتوای همایش و گفته‌های سخنرانان چنین برمی‌آمد که عده ای «دلواپسند» و به همین منظور قصد دارند جنگ راه بیندازند، بلکه «دلواپسی‌شان» فرو نشیند.

 

 

رادیوفردا (RadioFarda) هم با هدف القای وجود شکاف عمیق در درون کشور، گزارش داد: «در هفته‌های اخیر کشمکش میان دولت با مخالفان دولت و چهره‌های تندرو مخالف توافق هسته‌ای با کشورهای غربی شدت گرفته‌ است.»

دویچه وله (DeutscheWelle) رسانه دولتی آلمان نیز همراستا با دیگر سایت های فارسی زبان غربی برای حمله به دلواپسان از لفظ "تندرو" استفاده کرد و نوشت: «برخی از اصول‌گرایان تندرو در همایشی در سفارت سابق آمریکا ضمن اعتراض به روند مذاکرات اتمی از عملکرد تیم مذاکره کننده انتقاد کردند.»

 

برخی رسانه های داخلی نیز همچون سایت های فارسی زبان غربی، با پررنگ کردن این اعتراضات، روندی مشابه را پی گرفتند و برپاکنندگان همایش را افرادی تندرو و افراطی یا وابسته به دولت قبل لقب دادند تا از این طریق اعتراض آن ها را تخطئه نمایند. 

 

به نمونه هایی از ادبیات به کار رفته در چند روزنامه اصلاح طلب توجه کنید:

روزنامه شرق

- نزدیکان محمود احمدی‌نژاد پس از تشکیل مؤسسه "هما، هواداران محمود احمدی‌نژاد" و ایجاد سایت‌های گوناگون و نشریه و حتی هیئت مذهبی به نام "هیئت منتظران بهار" ، این ‌بار به سراغ سیاست‌های خارجی دولت روحانی و توافق‌نامه ژنو رفته‌اند تا در لابه‌لای گلایه‌ها و انتقادات دولتیان کنونی و کارشناسان از تبعات تحریم‌هایی که دولت پیشین باعث و بانی آن بود و انتقادات و گزارش از وضعیت اسفناک اقتصادی، به میدان بیایند و نسبت به توافق‌نامه هسته‌ای ژنو ابراز نگرانی کنند.

- کتمان شناسنامه این تندرو‌ها، کمکی به غبارآلودکردن فضا و پنهان‌کردن انگیزه جناحی آنان نمی‌کند.

 

روزنامه اعتماد

- فكر مي كنيد اين تندروها تا چه حد مي توانند چوب لاي چرخ دولت روحاني بگذارند؟

- ادامه تحركات نيروهاي خودسر در سطح كشور

- بازار اتهام، بداخلاقي و انتقاد اين روزها داغ است. از يك سو همايش ها و تجمعات دلواپسان عرصه فرهنگ و حجاب و مذاكرات هسته اي با عنوان «دلواپسيم» برگزار مي شود و از سوي ديگر هر روز دولت را متهم به ناكارآمدي مي كنند.

- دسته معترض ديگر «دلواپس آتش به جان» هستند. اينها هنوز از اينكه كانديداشان رئيس جمهور نشده و روحاني راي آورده ...شان مي سوزد و آتش مي گيرد. (دل شان...!)

- «صادق زیباکلام» در گفت و گو با اعتماد: «ديگر تندروي براي خيلي از مردم ما، معنا و مفهوم خودش را از دست داده است. تندروي در 24 خرداد 1392 فقط چهار ميليون راي به دست آورد... براي آن ها مهم اين است كه فعاليت هسته اي ابزاري است براي تندروي.»

 

روزنامه ابتکار

- با روي کارآمدن دولت «حسن روحاني» آن‌قدر رفتارها و گفتار‌هاي افراطي و به‌دور از منطق از افراطيونِ به‌تازگي «دلواپس» شنيده و ديده‌ايم که موضوعاتي از اين دست ديگر لوث شده است.

- مرغِ يکپاي شما، کشوري با هفتاد ميليون جمعيت را چنان به زمين زد که فرهنگ، اقتصاد، بهداشت، اعتقاد و حتي منابع طبيعي را به پنجاه سال پيش واپس کشاند. حالا ديگر دمي بنشينيد و آرام بگيريد.

- مگر نه اين‌که سياست‌هاي مورد تاييد تندروهاي «دلواپس»، فساد اقتصادي بي‌سابقه در تاريخ جمهوري اسلامي به بار آورد؟


روزنامه آرمان

- آنهايي كه با ايجاد فضاي مبهم مي‌خواهند بر روند توافقات هسته‌اي تاثير بگذارند، وارد فاز جديدي از كارهاي عملياتي خود شده‌اند و اكنون پس از تبليغات رسانه‌اي و حركت در مجلس، شیوه‌ای جدید را انتخاب كرده‌اند.

- به راستي اين گروه چه كساني هستند؟ سابقه دلواپسي‌هاي غيرسياسي آنان نسبت به شرایط کشور در دولت گذشته چگونه بود؟ از كي براي چه و براي چه اموري دلواپس شده‌اند؟ آيا آن ها وقتي فساد 3هزار ميلياردي و... را ديدند انتظار نبود کمی دلواپس می‌شدند؟

- برخي از آنها كه ديروز به محل سابق سفارت آمريكا آمده بودند، نه نگران مذاكرات هسته‌اي و تعاملات ايران با كشورهاي ديگر بودند و نه خيال تشويق محمود احمدي‌نژاد را در سر مي‌پروراندند. آنها آمده بودند كه بگويند راي 24خرداد به كانديدايي غير از كانديداي آن ها اشتباه بوده و از آنچه ايراد بگيرند كه مورد تحسين بزرگان كشور قرار گرفته است؛ يعني دستاوردهاي مذاكرات هسته‌اي.

 

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها