کد خبر: ۲۲۵۸۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
تیتر رسانه های غربی در واکنش به اعدام محکوم اول پرونده فساد بزرگ مالی:
منطق حکم می کند یک محکوم مفاسد اقتصادی، با عنوان خلافی که مرتکب شده است معرفی شود. مثلا در تیتر خبر درباره اجرای حکم یک دزد بانک، کلاهبردار، یا کیف زن، با همان عناوین و یا مشابه آن معرفی گردند. اما در خبرهای قریب به اتفاق رسانه های خارجی، خسروی که به دلیل تبانی و فساد در شبکه بانکی کشور و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و ... اعدام شده است با عنوان میلیاردر ایرانی معرفی می شود.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اعدام مه آفرید امیر خسروی، محکوم ردیف اول پرونده فساد بزرگ مالی، نه تنها در داخل کشور که در رسانه های مطرح جهان بازتاب گسترده ای داشت. شاید بتوان ارتباطات مالی وسیع وی با خارج از کشور را توجیه اولیه ی این بازتاب دانست اما نگاهی به تیترهای مطالب مذکور پرده از واقعیتی دیگر بر میدارد.

منطق حکم می کند یک محکوم مفاسد اقتصادی، با عنوان خلافی که مرتکب شده است معرفی شود. مثلا در تیتر خبر درباره اجرای حکم یک دزد بانک، کلاهبردار، یا کیف زن، با همان عناوین و یا مشابه آن معرفی گردند. اما در خبرهای قریب به اتفاق رسانه های خارجی، خسروی که به دلیل افساد فی الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی کشور و توسل به روش های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پولشویی و پرداخت رشوه و ... اعدام شده است با عنوان میلیاردر  ایرانی معرفی می شود. گویی جرم وی صرفا میلیاردر بودن است!



نگاهی اجمالی به رویه ی ایران ستیزی و اسلام ستیزی غرب، و روش هایی که وی برای رسیدن به هدف خود –یعنی ایجاد حس ترس و نفرت نسبت به ایران و اسلام- دنبال می کند اثبات می نماید هم انعکاس منحصر به فرد اعدام این مفسد فی الارض و هم نوع خاص پوشش خبری این رویداد، در ادامه ی همان رویه ی مذکور است.

درحالیکه تا قبل از اعلام خبر اجرای حکم اعدام خسروی، بیشتر حجم خبرهای خارجی درباره ایران حول رفتار زشت و غیرقابل توجیه لیلا حاتمی بازیگر زن ایرانی می چرخید و تلاش میشد ایران [و اسلام] ضد زن و آزادی های وی معرفی شود، اما از دو روز پیش دستاویز جدیدی برای رسانه های معاند فراهم گردیده است. چهره ای که اکنون از ایران در خبرهای رسانه های مطرح معرفی می شود چهره ای منفور است که ایران را ضد هر لذتی (اعم از ثروت و آسایش، آزادی روابط انسان ها و ...) نشان می دهد.

شاید اشکال گرفته شود که در متن خبرهای جراید خارجی نیز به ریز جرائم خسروی اشاره شده است و بنابراین خواننده ی خبر با مطالعه ی کل مطلب متوجه می شود که اعدام وی قانونی و منطقی بوده است. اما در پاسخ باید گفت نوع چینش تیتر و جزئیات مطالب خبرهای مذکور به گونه ای دیگر انجام شده است: اولین مفهومی که از خواندن آنها به ذهن متبادر می شود –با توجه پیش زمینه ی ذهنی منفی که همان رسانه ها برای اذهان عمومی سرتاسر دنیا نسبت به ایران فراهم آورده اند- به خواننده خبر القاء می کند در کشوری که چنان پیشینه ای دارد بعید است اعدامی قانونی صورت گرفته باشد.

تنها راه خنثی کردن شگردهای رسانه ای ناجوانمردانه ای نظیر این، فعالیت و تحرک بیشتر رسانه های ایرانی انگلیسی زبان در ماهواره ها و اینترنت است. اگر تیترهای خبرگزاری های ایرانی بر خبرگزاری های معاند غلبه پیدا کند آنوقت است که می توان تا حدودی نسبت به کاهش تاثیر شیطنت های رسانه های ضد ایرانی اطمینان و آرامش خاطر حاصل کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها