کد خبر: ۲۴۰۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۰۱ آبان ۱۳۹۰
"اكنون با مرگ قذافي اين سوال پيش آمده كه چه اتفاقي بر سر ميلياردها پوند دارايي كه وي به جيب زده و در سراسر جهان پس‌انداز كرده بود، خواهد آمد."

به گزارش ايسنا روزنامه ديلي ميل در گزارشي درباره دارايي‌هاي كه معمر قذافي در طول ‌٤٠ سال حكومتش در مناطق مختلف جهان كسب كرده،‌آورده است:

"تخمين زده مي‌شود كه معمر قذافي، ديكتاتور كشته شده ليبي، نزديك به ‌١٦٨ ميليارد دلار دارايي در خارج از ليبي داشته است كه اغلب آنها اوايل امسال توسط كشورهاي جهان مسدود شده‌اند. دارايي‌هاي قذافي در برگيرنده اموال قيمتي، املاك پرارزش و سهام در شركتهاي چند مليتي مي‌شوند. قذافي اغلب اين دارايي‌ها را به واسطه بانك مركزي ليبي و سازمان سرمايه‌گذاري اين كشور به دست آورده بود. بخش قابل توجهي از اين دارايي‌ها همچنان در دستان اعضاي زنده مانده خاندان قذافي است و آنها ممكن است از اين دارايي‌ها به منظور تامين مبارزه شبه‌نظامي عليه ليبي آزاده شده استفاده كنند.

ظاهرا مبالغي از اين دارايي‌ها در كشورهاي همسايه ليبي همچون الجزاير است كه هم اكنون پناهگاه امن همسر، برخي فرزندان و نوه‌هاي قذافي هستند.همچنين اين اعتقاد وجود دارد كه اعضاي فراري خاندان قذافي به تنهايي در انگليس صاحب يك خانه مجلل ‌١١ ميليون پوندي در شمال لندن و چندين فروشگاه و دفتر در محله وست‌اند اين شهر هستند. اين خانه پيش از آنكه در ماه مارس توسط افرادي تصرف شد، توسط سيف الاسلام قذافي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اين خانه داراي يك استخر شنا و يك سالن سينما است و در سال ‌٢٠٠٩ خريداري شد اما اكنون آينده‌اي نامعلوم در انتظار آن است.

رژيم قذافي همچنين صاحب يك مجتمع تجاري در خيابان آكسفورد لندن و همچنين دفتري در خيابان كورنهيل اين شهر در مقابل بانك انگليس است. در اسپانيا، بانك خارجي عربي ليبي يك زمين ‌٧٠٦٥ هكتاري را در آندلس اين كشور در سال ‌١٩٩٥ خريداري كرده است.

بانك عربي خارجي ليبي كه زير مجموعه بانك مركزي رژيم قذافي است، تلاش كرده تا يك زمين گلف ‌١٨ سوراخه و حدود ‌٢٠٠٠ خانه را در اين زمين بسازد. يكي ديگر از دارايي‌هاي رژيم قذافي يك مستغلات قيمتي در ايالت نيوجرسي آمريكا به نام "تاندر راك" است.

دولت قذافي همچنين ‌١٢ ميليارد پوند را در بانكهاي انگليس پس‌اندازه كرده بوده است. تاكنون آمريكا ‌٢٠ ميليارد پوند، ايتاليا شش ميليارد پوند، كانادا ‌٤/٢ ميليارد پوند، اتريش ‌٦٦/١ ميليارد پوند از دارايي‌هاي رژيم قذافي را بلوكه كرده‌اند و ‌٦٨٠ ميليون پوند از دارايي‌هاي آن نيز در سوييس بلوكه شده است.

يكي از سرمايه‌گذاري‌هاي قذافي از طريق بانك مركزي ليبي خريد سه درصد از سهام انتشارات پيرسون، ناشر روزنامه فايننشال تايمز است. قذافي همچنين مجموعه عظيمي از اوراق بهادار را به تنهايي در ايتاليا داشته است. وي ‌٥/٧ درصد از سهام باشگاه يوونتوس، دو درصد از سهام بزرگترين شركت دفاعي ايتاليا و چهار درصد از سهام بانك "يوني‌كرديت" اين كشور را در اختيار داشته است. آمريكا از زمان به رسميت شناختن رسمي شوراي ملي انتقالي ليبي، فرآيند واگذاري دارايي‌هاي رژيم قذافي به مقامات جديد اين كشور را آغاز كرده است.

از آن زمان به بعد كشورهاي سراسر جهان اقدام به آزادسازي ميلياردها دلار از دارايي‌هاي رژيم قذافي كرده‌اند. برخي كشورهاي نظير آفريقاي جنوبي نيز در مقابل درخواستها براي استرداد دارايي‌هاي ليبي به مقامات جديد اين كشور مقاومت كرده‌اند.

يك تحليلگر مالي ليبيايي مستقر در فرانسه اظهار داشت كه بازرسان سراسر جهان نخواهند توانست اغلب ثروت متعلق به قذافي را بيابند زيرا اين ثروت توسط واسطه‌هاي مختلف و در حسابهاي مخفي پنهان شده است.

وي تاكيد مي‌كند: اين ثروت در دستان نهادهاي مالي غربي است اما از طرف ديگر مي‌تواند در دستان رهبران كشورهاي هم پيمان رژيم قذافي نظير الجزاير و حتي زيمبابوه باشد.احتمالا دولت جديد ليبي همچون كاري كه دولت موقت مصر نسبت به حسني مبارك كرده به دنبال مسدود كردن همه دارايي هاي شناخته شده خاندان قذافي خواهد بود."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها