کد خبر: ۲۴۵۶۶۷
زمان انتشار: ۱۷:۴۵     ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
وزیر ورزش و جوانان در نشستی رسانه‌ای به اظهار نظر در مورد مسائل مختلف حوزه ورزش کشور پرداخت

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری محمود گودرزی با دقایقی تأخیر نسبت به اعلام قبلی امروز (یک‌شنبه) در محل سالن اجتماعات ورزشگاه شهید شیرودی آغاز شد.

وزیر ورزش و جوانان در ابتدای این نشست اظهار داشت: 3 ماه و اندی بعد از انتخاب وزرای کابینه دولت نوبت به انتخاب وزیر ورزش رسید؛ ضمن اینکه در چند ماه پایانی وزارت دولت قبل هم کارها بر روی روال پیش نمی‌رفت.

وی افزود: من درباره مشکلات وزارت ورزش تحلیل‌هایی داشتم اما زمانی که این سمت را پذیرفتم ملموس‌تر با آنها آشنا شدم و ورود به این مسائل را سرلوحه کار خود قرار دادم. یکی از مهمترین مشکلاتی که در ورزش ما وجود داشت عدم رعایت قوانین بود.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌هایی که توسط خود دولت و در مجلس تصویب شده بود و مقررات اساس‌نامه فدراسیون‌ها بود رعایت نمی‌شد. برخی اساس‌نامه فدراسیون‌ها مشکل داشت و تعداد زیادی از فدراسیون‌های ورزشی به مدت 2 سال با سرپرست اداره می‌شدند که جا داشت رسانه‌ها به این موضوع بپردازند اما در آن زمان توجه زیادی نکردند. در حال حاضر تنها 3 فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند و آن هم دلایل خاص خودش را دارد.

گودرزی از ابهامات مالی در فدراسیون‌ها و تیم‌ها به عنوان یکی دیگر از مشکلات موجود در زمان آغاز کارش یاد کرد و گفت: تلاش شد تا در ابتدای این کار شفافیت در حوزه مالی، آیین‌نامه‌ای و مقررات انجام شود که بخش اعظمی از آن به وقوع پیوست و البته هنوز هم این موضوع به عنوان یک نگاه فرهنگی برای ما اهمیت دارد و نتیجه نهایی کمی زمان می‌برد که حمایت تمام رسانه‌ها را می‌طلبد و باید رسانه‌ها در افشای هرچه بیشتر نارسایی‌ها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقات، موفقیت تیم‌های ورزشی ما بوده است. اتفاقات خوبی در ورزش ما رخ داده و تیم‌های ملی ما سبب نشاط و سربلندی جامعه شده‌اند.

وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: موفقیت‌هایی که تاکنون در این عرصه کسب شده حاصل عملکرد مسئولان ورزش در دوره‌های گذشته بوده و موفقیت‌ها و دستاوردهایی که از این پس در آینده کسب شود به دوره ما اختصاص خواهد داشت و معتقدم در بخش قهرمانی آینده‌ای روشنی پیش رو خواهیم داشت.

گودرزی با اشاره به عملکرد تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی تصریح کرد: از نظر نتیجه‌گیری چندان تفاوتی با دوره‌های گذشته نداشتیم اما در بازی اول  و دوم تیم ملی عملکرد نسبتاً خوب بود و این موضوع سبب خشنودی جامعه ما شد.

وی در مورد فعالیت در ورزش همگانی عنوان کرد: برای نخستین بار اتفاق خوبی در بخش همگانی به وقوع پیوست و 10 درصد از اعتبارات تمامی فدراسیون‌های ورزشی به بخش همگانی اختصاص پیدا کرد و در ارزیابی فدراسیون‌ها و ادارات کل ورزشی هم هر کدام از آنها که در ورزش همگانی عملکرد بهتری داشته باشند شانس توفیق بیشتری خواهند داشت.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه وزارت ورزش حرکت به سمت خصوصی‌سازی را پیگیری می‌کند، یادآور شد: در این مورد سریع ذهن همه به واگذاری 2 باشگاه خاص می‌رود اما همه مطلب این نیست. من در زمان ارائه بودجه سال 93 پیشنهادی مبنی بر واگذاری اماکن ورزشی تمام شده و یا ناتمام به بخش خصوصی ارائه کردم که به تصویب رسید و شرایط قانونی برای این کار محقق شد.

گودرزی افزود: امیدوارم بخش خصوصی به این زمینه اقبال نشان دهد چرا که بدون یاری آنها امکان گرداندن چرخه ورزش چه در زیرساخت و چه در امور همگانی میسر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: البته در امور تیم‌های وابسته به دولت هم کار را تا جایی جلو بردیم و قرار است در بحث واگذاری تمامی تیم‌های دولتی این کار از طریق وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام شود که این کار محقق شده است.

وزیر ورزش و جوانان گفت: چهارشنبه جلسه‌ای با حضور بنده و وزیر اقتصاد و دارایی، همچنین وزیر دادگستری و نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی برگزار خواهد شد تا هرچه سریع‌تر مدل مورد نظر برای واگذاری مشخص شود.

در ادامه این نشست، وزیر ورزش و جوانان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در خصوص اینکه شایعاتی وجود دارد که شما مخالف حضور کفاشیان در رأس فدراسیون فوتبال و افراد زیردستش هستید، همچنین این موضوع را به او انتقال داده و خواستار تغییراتی در این جایگاه نفرات شده‌اید. ضمن اینکه شایعه حضور نصرالله سجادی معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود، گفت: هرچقدر تلاش می‌کنیم به مسائل بزرگتر پرداخته شود گویا همه تمایل دارند که فقط به مسائل ریز نگاه کنند. یکی از سیاست‌های کلان دولت تدبیر و امید حرکت بر اساس عقلانیت است و اولین بحث مطرح شده در قانون پایبندی به آن است.

وی افزود: هر فدراسیون ورزشی اساس‌نامه خاص خود را دارد که غالبا از یک تیپ هستند البته برخی از فدراسیون‌ها به سبب برخی اتفاقات اساس‌نامه‌شان کمی متفاوت است. آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که دولت نقش نظارتی داشته باشد و بحث دیگر ما تمکین همه ارکان ورزشی بر اساس مندرجات اساس‌نامه است. مطلقاً در کار فدراسیون‌ها دخالت نمی‌کنیم و این تنها مختص فدراسیون فوتبال هم نیست.

او ادامه داد: به هر حال سازمان‌های نظارتی مختلفی وجود دارند که یکی از آنها وزارت ورزش و جوانان است. نه به خود اجازه دخالت می‌دهیم و نه دخالت می‌کنیم و به اساس‌نامه احترام می‌گذاریم. اگر اساس‌نامه می‌گوید هیئت رئیسه باید بر اساس مجمع باشد دیگر ارتباطی با وزیر ندارد. پس با این تفاسیر بر اساس پاسخی که به شما دادم بحث سرپرستی معاون من در فدراسیون فوتبال منتفی است. حالا اینکه برخی رسانه‌ها با منتشر کردن چنین مطالبی چه نفعی می‌برند، نمی‌دانم. می‌خواهم نکته‌ای به شما بگویم. ساختمان متعلق به وزارت‌خانه است، اعتبارات متعلق به وزارت‌خانه است و امکانات هم برای وزارت‌خانه است. منظور از وزارت‌خانه، دولت است. بعد دولت اجازه ندارد بالاتر از گل به فدراسیون‌ها بگوید. این کدام منطق است؟

وزیر ورزش وجوانان گفت:‌ اگر انتخابات بر اساس اساس‌نامه و همه چیز منصفانه باشد، هیئت‌های استانی بر اساس اعلام نفوذ انتخاب نشوند و همه چیز بر اساس یک مشی دموکرات باشد و فدراسیون‌ها خودشان تأمین مالی کنند باید به آنها حق بدهیم ولی نمی‌شود شترمرغی حرکت کرد؛ یعنی اینکه همه چیز را دولت بدهد و همه چیز را دولت تأمین کند اما اجازه بدهد ما مجموعه را اداره کنیم. این منطقی است؟ آیا این عقلانی است؟ در حال حاضر بر اساس این عقلانیت عمل نمی‌کنیم و دخالتی در فدراسیون‌ها نداریم. این بحث کلی است و فقط مربوط به فدراسیون فوتبال نمی‌شود پس بحث دوم هم در خصوص سرپرستی سجادی شایعه‌ای بیش نیست. حداقل اینکه من به عنوان وزیر اطلاعی از آن ندارم که قرار است معاونم سرپرست فدراسیون فوتبال شود.

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید؛ هنگامی که بحث اسپانسر برای 2 تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس مطرح شد، امیررضا خادم معاون شما اعلام کرد هر اسپانسری که مبلغ بالاتری بدهد را انتخاب می‌کنیم. امروز افرادی مدعی شدند که حاضرند 2 میلیارد تومان بالاتر از مبلغ اسپانسر پرداخت کنند. نظرتان در این مورد چیست و آیا امکان تغییر اسپانسر وجود دارد؟ گفت: ضرورت دارد برای پاسخ به این پرسش کمی به عقب برگردم. 2،3 ماه مانده به پایان سال به این مسئولیت رسیده‌ام. این در شرایطی بود که 2 تیم وابسته به دولت بدهی‌های انباشته شده زیای داشتند و هیچ‌کس پاسخگوی آن نبود. حساب‌ها مشوش و غیرشفاف بود. امروز هم خیلی شفاف نیست. هر روز شاهد ظهور یک برگه جدید و مطالبات دیگری هستیم. قانون اجازه نمی‌دهد به این 2 تیم پول تزریق کنیم. در این شرایط باید اسپانسری گرفته می‌شد.

وی ادامه داد: در آن مقطع زمانی از خیلی‌ها دعوت کردیم که شما بیایید و به 2 تیم مورد علاقه‌ خودتان و مردم کمک کنید نمی‌دانم بر چه اساس در آن مقطع سر باز زدند. در مجموع مجبور شدیم از افراد دیگری کمک بگیریم. بدیهی است در آن شرایط تائید صلاحیت و اهلیت آنها را مدنظر داشتیم. آیا جایز است حالا که اسپانسر آمده و به تیم‌های مورد علاقه خود کمک کرده، بخواهیم اسپانسر دیگری جایگزین کنیم؟ با این حال برای اینکه نشان دهیم شفافیت در زمینه اسپانسر 2 باشگاه وجود دارد و جانبداری از هیچ اسپانسری صورت نمی‌گیرد، هر کسی که اعلام حضور کند و بخواهد حامی مالی باشد و رقم بالاتر بپردازد ما به آن احترام می‌گذاریم و از کمک آنها تشکر می‌کنیم و این اتفاق خواهد افتاد.

وزیر ورزش خاطرنشان کرد: برخی دوستان با آن سابقه بدی که دارند، در آن شرایط حساس به داد تیم خود نرسیدند و بعد اظهاراتی مطرح کردند. هر کس به تیم کمک کند و مبلغ بالاتر بدهد او را انتخاب و تشکر می‌کنیم، البته برخی از دوستان مسائلی را مطرح می‌کنند که خیلی جالب نیست. در سال‌های گذشته تیم‌ها عموما با اعتبارات دولتی اداره می‌شدند، خیلی‌ها امروز سوال نمی‌کنند چرا از کیسه دولت به این تیم‌ها پول داده می‌شد اما امسال که از اسپانسر استفاده می‌شود خیلی از دوستان انگشت اشاره خود را به سمت ما گرفته‌اند اما در کل اگر اسپانسر خوبی باشد از آن استقبال می‌کنیم.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود فدراسیون فوتبال موفق‌ترین و در عین حال قانون‌گریزترین فدراسیون است، خاطرنشان کرد: علاقمند نیستم زیاد در بحث فوتبال ورود کنم اما وظایف قانونی خود را انجام داده‌ایم و حوزه بازرسی و نظارت وزارت در این زمینه برای شفاف‌سازی ورود کرده است. ضمن آنکه در جلسه هفته گذشته بین من و مسئولان کمیسیون اصل 90 مجلس مقرر شد تا از جانب مجلس و سازمان‌های نظارتی به عملکرد مالی فدراسیون فوتبال ورود شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از اعضای مجمع فدراسیون به دنبال شفافیت در این مجموعه هستم و از تمام مدیران هم می‌خواهم که در بحث ورودی و خروجی مالی فدراسیون‌ها گزارش‌های مشخصی داشته باشد، البته این بی‌انضباطی مالی تنها مختص به فدراسیون فوتبال نیست و بیشتر فدراسیون‌ها به دلیل آنکه در گذشته از آنها خواسته نشده بود در ورودی و خروجی مالی خود دچار بی‌انضباطی هستند که از آنها خواسته‌ایم همگی از یک حساب مشخص مانند حسابی که وزارت ورزش برایشان افتتاح کرده، استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: اجازه دهید من حریم را از مقابل کلماتی که گفتید بردارم. باید دید تعریف از موفقیت و قانون‌گریزی چیست؟ گاهی اگر ما در همین مسائل ورود کنیم در عرصه‌ رسانه‌ها عنوان می‌شود وزیر چرا دخالت می‌کند و چرا استقلال فدراسیون‌ها را در نظر نمی‌گیرد و بحث تعلیق در نظر گرفته می‌شود، البته مدیران ما خودشان می‌دانند چگونه منافع جمعی و فردی را حفظ کنند و این بحث‌ها را پیش می‌کشند که خطاست. ما باید هویت و منابع ملی را در نظر بگیریم و همه چیز بر مدار قانون معلوم شود. این از حقوق حقه دولت است که در بحث شفاف‌سازی فدراسیون‌ها ورود کند که البته فدراسیون فوتبال تنها یکی از آنهاست.

وزیر ورزش و جوانان در بحث تشکیل شورای عالی ورزش اظهار داشت: به وجود چنین شورایی احساس نیاز نشده بود. من این موضوع را در بهمن‌ ماه سال گذشته با رئیس‌جمهور در میان گذاشتم اما با توجه به اینکه قبلا ریاست این شورا با نخست‌وزیر بود، نظر رئیس‌جمهور این بود که تشکیل شورا در شرایط فعلی منطبق با قانون نیست و باید زمینه قانونی آن را فراهم کرد. ما این کار را تا هفته گذشته انجام دادیم و امیدوارم به زودی جلسات شورای عالی ورزش تشکیل شود.

گودرزی در مورد اینکه در صحبت‌هایش نسبت به رانت‌خواران دربحث اسپانسرینگ هشدار داده بود، یادآور شد: من به آنها یک بار این موضوع را تذکر دادم که نباید در بحث ورود بخش خصوصی رانت استفاده شود. به عنوان نمونه در مورد برخی تیم‌ها شاهد هستیم که مالکان آن دستگیر می‌شوند و بعد چه مشکلاتی پیش می‌آید مانند تیم راه‌آهن که اکنون بلاتکلیف است.

وی افزود: ورود بخش  خصوص از 2 جهت است؛ یکی توسعه زیرساخت‌ها و بخش دیگر ورود به عنوان حامی مالی است و ترجیح می‌دهم آن را اسپانسرینگ ننامم چون دامنه وسیع‌تری دارد و در تعامل با یک تیم، شخصیت و برند مستقلی است که تلاش می‌شود منافع‌شان را برای خودشان لحاظ کنند.

وزیر ورزش و جوانان در مورد مشوق‌ها به بخش خصوصی تصریح کرد: به عنوان مثال ما ورزشگاهی داریم که 10 میلیارد برای آن هزینه شده اما تکمیل نشده و دولت برای ادامه کار حضور ندارد و ما می‌توانیم این ورزشگاه را با 5 میلیارد به بخش خصوصی بدهیم و در واقع 5 میلیارد مشوق برای این بخش در نظر گرفتیم که آنها می‌توانند از این کار منفعت ببرند و البته این جدا از فعالیت‌هایی است که برخی خیرین با اهداف معنوی انجام می‌دهند.

گودرزی در مورد تضاد در اجرای قانون برای فدراسیون‌های ورزشی خاطرنشان کرد: ما در تعیین تکلیف فدراسیون‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم با این حال در بحث مربوط به همه آنها ورود کرده‌ایم به عنوان مثال سال‌ها در بحث فدراسیون بوکس گفته می‌شد که ریاست این فدراسیون موروثی است و من هم به این قضیه باور داشتم و ورود کردم اما در نهایت رئیس فدراسیون برگه‌ای آورد که نشان می‌داد حضور او از نظر قانونی بلامانع است.

وی افزود: در بحث فدراسیون تیراندازی هم که رئیس آن نماینده مجلس است ما از این رئیس فدراسیون خواستیم ظرف 2 ماه وضعیت خودش را مشخص کند اما مقابل استفساریه ما از مجلس عنوان شد که ریاست فدراسیون و حضور در مجلس به معنای 2 شغله بودن نیست و در نهایت در پاسخ به وزارت ورزش تعلل شد اما ما این بحث را حتی اگر رنگ و بوی سیاسی بگیرد، متوقف نمی‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: من از کارت زرد و قرمز و یا استیضاح واهمه‌ای ندارم اما بحثم این است قانون در برخی موارد روشن نیست و تاکنون هم پاسخ استفساریه ما را نداده‌اند، بنابراین این آقایان هستند که درباره اجرا نشدن قانون پاسخ می‌دهند.

گودرزی ادامه داد: در قوه مقننه به این موضوع پاسخ داده شده که برای‌مان روشن است این حضور همزمان 2 شغله بودن نیست اما قوه قضائیه می‌گوید این فرد 2 شغله است. ما هم به عنوان قوه مجریه اجازه تفسیر قانون را نداریم، بنابرین این سوال را که چرا 6 ماه است استفساریه ما بی‌پاسخ مانده، آنها باید جواب دهند. به هر حال دیوار ورزش از همه کوتاه‌تر است و خود رسانه‌ها هم در تخریب این دیوار نقش دارند.

وی تأکید کرد: امروز صبح نامه‌ای از شورای امنیت ملی کشور مشاهده کردم که فدراسیون و وزارت ورزش را از احقاق حقوق خود از صداوسیما منع کرده بود. امنیتی کردن محیط به زیان ورزش است و نباید احقاق حق ورزش جلوگیری شود. حق پخش تلویزیونی در مسیر خصوصی‌سازی باشگاه‌ها یک مطالبه مهم است و حق مسلم ورزش ایران محسوب می‌شود. حق پخش در هر حوزه‌ای چه فوتبال و چه کشتی و والیبال باید استیفا شود.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: ما باید از دستور شورای امنیت ملی تبعیت کنیم و راه جبران نداریم اما می‌توانیم گلایه کنیم که چرا برای یک بار هم که شده ورق بر نمی‌گردد؟ بسیاری از تیم‌های ما در لیگ حرفه‌ای به خاطر همین بحث حق پخش مشکلات مالی دارند. چرا این حق به آنها داده نمی‌شود تا مجبور نباشیم کاسه گدایی مقابل هر کسی بگیریم و بخواهیم به ورزش بیاید تا تیم‌ها زمین نخورند و حقوق‌شان استیفا شود. چرا شورای امنیت ملی معتقد است صلاح نیست 180 میلیارد حق فوتبال پرداخت شود؟ چرا تشخیص داده‌اند صلاح است فوتبال از 180 میلیارد تومان حق خود بگذرد اما صلاح نیست آقایان از این مبلغ که تازه بیشتر از آن عایدی دارند، بگذرند؟ بنابرین ما باید در این زمینه به پاسخ روشن و قانونی برسیم.

گودرزی در ادامه نشست رسانه‌ای خود با اشاره به عدم برگزاری انتخابات برخی فدراسیون‌ها اظهار داشت: در مورد برخی فدراسیون‌ها مانند شمشیربازی و سوارکاری در مورد اولی انتخابات انجام شد و در مورد دومی هم برای تأخیر برگزاری انتخابات دلیل دارم و من در مورد بعضی از فدراسیون‌ها شَکم به تبانی می‌رود و اجازه نمی‌دهم تبانی در انتخابات صورت بگیرد. انتخابات فدراسیون بدمینتون انجام شده و فدراسیون قایقرانی هم به به دلیل همان بحث 2 شغله بودن انتخاباتش متوقف بود که انجام شد.

وی با اشاره به وضعیت حسین رضازاده در فدراسیون وزنه‌برداری تصریح کرد: من 2 مرتبه به او تذکر دادم که سریع‌تر وضعتیش را روشن کند و ترجیح ما این است که او به فدراسیون وزنه برداری بیاید چرا که ورزشکار است و شورای شهر کار دیگری است. در این مورد وضعیت روشن نشده البته ما می‌توانیم ورود کنیم اما باز هم بحث تعلیق پیش کشیده می‌شود اما به هر حال به دنبال اجرای قانون هستیم.

او ادامه داد: وضعیت انتخابات فدراسیون شطرنج مشخص شده و در مورد فدراسیون تنیس هم با توجه به اینکه دوره ریاست آن تمام شده بود، سرپرست انتخاب کردیم تا دیگر رئیس پیشین نتواند چینش نیروها را انجام دهد، البته منظورم این نیست که روسای فدراسیون‌های ما به دنبال این مسائل هستند اما ما تلاش خود را جهت اجرای قانون انجام می‌دهیم.

گودرزی عنوان کرد: انتخابات فدراسیون بسکتبال باید در 21 تیر انجام می‌شد اما به جهت نزدیکی بازی‌های آسیایی اینچئون صلاح نبود این اتفاق رخ دهد و بعد از این مسابقات این کار را انجام خواهیم داد و در مورد فدراسیون پزشکی ورزشی هم بعد از پایان دوره ریاست آن سرپرست انتخاب خواهد شد تا شرایط برای انتخابات مهیا شود و در مورد فدراسیون تیروکمان هم شرایط مشخص شده است.

وی افزود: تیراندازی با کمان یکی از رشته‌هایی است که به کسب مدال آن در بازی‌های آسیایی امید داریم و من خودم خواهش کردم که ریاست فدراسیون و انتخابات آن تا زمان برگزاری بازی‌های آسیایی مسکوت بماند. فدراسیون اسکی، بسکتبال و تیراندازی با کمان انتخابات‌شان کمی تاخیر افتاده است. ما سعی می‌کنیم با ایجاد شرایط یکسان و مناسب این امر را انجام دهیم اما چرا از وزیر وقت پرسیده نشد به چه دلیل انتخابات 16 فدراسیون را برگزار نکردید؟ شاید آن زمان دغدغه قانون نبود.

در ادامه نشست، خبرنگاری با اشاره به بازی‌های آسیایی اینچئون پرسید؛ آیا مقام دوره قبل حادثه بوده و یا بر اساس کار کارشناسی صورت گرفته است و اینکه احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت گفته بود می‌توانیم دوم شویم. آیا این امکان وجود دارد؟ همچنین اظهارنظر رسمی خود را در خصوص رتبه ایران در بازی‌های آسیایی اعلام کنید، گفت: نتایج بازی‌های آسیایی را که بررسی کردم متوجه شدم رتبه‌های دهم، هفتم، هشتم، ششم، پنجم و 2 عنوان چهارمی را در کارنامه داشته‌ایم. اگر بخواهیم بر اساس نرخ روند عملکرد کاروان نتایج را پیگیری کنیم باید حاصل میانگین را به دست آوریم. براساس نرخ موجود رتبه ایران 5.5 است یعنی 50 درصد پنجم و 50 درصد ششم. کسب عنوان چهارمی با 59 مدال یک تصادف بوده است. رقیب ما که در دوره گذشته بازی‌های آسیایی به رتبه پنجم دست یافت، 79 مدال کسب کرده بود و تفاوت یک طلا منجر به توفیق ما شد.

گودرزی گفت: احتمال کسب 20 طلا وجود دارد اما اینکه رقیب ما به سبب کسب 79 مدال مختلف در دوره گذشته موفق به کسب 25 طلا شود را بعید نمی‌دانیم، چون آنها 20 مدال بیشتر از ما دارند و می‌توانند چند نقره و برنز خود را به طلا تبدیل کنند. نرخ و تحلیل این را نشان می‌دهد که رتبه ما 5.5 خواهد بود البته اینکه اتفاقاتی رخ دهد و یا همان تصادفات باعث چهارمی ما شود وجود دارد، چرا که این ورزش است.

وزیر ورزش یادآور شد: شاید هیچ وقت تصور نمی‌کردیم والیبال ما چنین جایگاهی داشته باشد. کسب رتبه سومی یا دومی امکان‌پذیر است اما باید با کار کارشناسی، برنامه‌ریزی و سایر فاکتورهای لازم مدنظر قرار بگیرد. باید اطلاعات علمی اخذ شود و از تجربیات استفاده کنیم اما به صورت فوری چنین اقدامی عملی نمی‌شود.

وی در واکنش به صحبت خبرنگاری در خصوص اظهارات هاشمی‌طبا و اینکه از صحبت‌های مشاورتان این‌گونه برداشت می‌شود که وزارت ورزش برنامه‌ای ندارد،  گفت: چنین حکمی برای هاشمی‌طبا نزده‌ام و او مشاور بنده نیست.

وی یادآور شد: هرکسی می‌تواند اظهارنظر خود را بیان کند و همه در بیان این موضوع آزاد هستند اما تمام فعالیت‌های ما بر مدار قانون انجام می‌شود، یک معلم ورزش با 35 سال سابقه در کنار یک معلم ورزشی دیگر با بالاترین اطلاعات و 40 سال سابقه وجود معاون قهرمانی و توسعه در بالاترین سطح، وجود معاونی که استاد دانشگاه است، وجود معاونی که قهرمان ورزشی است. همه اینها گواه یک مجموعه متخصص است. آیا این مجموعه متخصص می‌تواند برنامه نداشته باشد؟ یک برنامه مدون طرح کرده و بر اساس همان جلو می‌رویم. ممکن است بگویند یک تئوری است اما برنامه‌های ما در حال اجرا شدن هستند.

گودرزی بدون نام بردن از شخص خاصی و با طعنه‌ گفت: بر اساس کدام برنامه و استراتژیک در سال 1377 اعلام کردند که 1377 ورزشگاه می‌سازیم؟ چرا در سال 77 از 1377 ورزشگاه و مجموعه ورزشی که نام برده شد تنها 77 سالن احداث شد؟ اگر سیر طبیعی گام برداشته می‌شد از این تعداد خیلی بیشتر سالن احداث می‌شد. برای احداث خیلی از این سالن‌ها آمایش سرزمینی و علمی رفتار نشد که امروز خیلی از آنها به انبار علوفه تبدیل شده‌اند. اگر این دوستان با علم کامپیوتر و دیدن سایت آشنایی دارند، سری به سایت رسمی وزارت ورزش و جوانان زده و در آنجا برنامه‌های ما را ملاحظه کنند. برنامه‌‌های ما همان‌هایی است که در هنگام معرفی به مجلس ارائه دادم.

وزیر ورزش در خصوص فوتبال ایران گفت: نگاه ما به فوتبال سلبی نیست بلکه نگاه ما ایجابی و مثبت است. اگر بخواهید پیرایه‌ها را از دامنه پاک کنید، منظور این نیست که کل دامنه پاک شود. برخی از افراد غیرورزشی نه تنها در حاشیه بلکه در متن قرار دارند و داشته‌اند که به سبب جاه‌طلبی‌های خود به دنبال سوءاستفاده‌هایی از این جایگاه بوده‌آند که این غلط است. در حال حاضر در ورزش کشور باور بر این است که نباید اجازه دهیم که به‌ طور مثال مهندس نساجی در رأس یک فدراسیون قرار بگیرد. اگر این چنین است که یک مهندس نساجی می‌خواهد در رأس ورزش قرار بگیرد پس من هم باید به سراغ کارخانه نساجی و ریسندگی بروم. اگر فردی علم حسابداری دارد باید به عنوان خزانه‌دار فدراسیون و حسابدار آن باشد، نه اینکه رئیس شود. جای ورزشی‌ها کجاست؟ کسی که قهرمان ورزش است باید به ورزش بیاید. اگر به این پیرایه‌ها عمل کنیم می‌گویند ضدتجربه عمل می‌کند.

وی در خصوص اینکه هاشمی‌طبا گفته بود شما خود را مانند یکی از پادشاهان صفوی قلمداد کردید، گفت: متاسفانه برخی‌ها بی‌تقوایی می‌کنند. برخی مواقع در نشست‌های صمیمی، دوستانه و محرمانه مزاح‌ها و طنز‌ها بیان می‌شود که عنوان کردن آنها اوج بی‌تقوایی است. نباید چنین مسائلی که به صورت دوستانه بیان می‌شود و پیش می‌آید همگانی شود و همه از آن اطلاع یابند. این کمال بی‌تقوایی است.

گودرزی ادامه داد: برخی از همین دوستان در جلساتی دوستانه به شدت به من اصرار کردند و گفتند آقای گودرزی شما که وزیر ورزش هستید و این پتانسیل هم وجود دارد که رئیس کمیته ملی المپیک شوید، این کار را انجام بدهید چرا که ما این کار را کردیم و جواب گرفتیم به آنها گفتم یک دست یک هندوانه را بلند می‌کند. من باید در مسئولیتی که به من محول شده خوب عمل کنم و تمایلی هم ندارم که رئیس کمیته ملی شوم . آنها خیلی تلاش کردند البته خیلی از این دوستان تلاش‌شان این بود که وقتی من پاسخ منفی دادم به آنها تعارف بزنند. به من گفتند ما این کار را کردیم و در هر 2 پست هم بودیم و موفق هم شدیم. اگر من بخواهم در مورد تمامی مسائل ورود کرده و آنها را مهندسی کنم خوب است؟ ولی اگر از ورود به عرصه‌های مختلف و دخالت در آنها جلوگیری کنم و چنین کاری را انجام ندهم، می‌شوم بی‌خاصیت؟ خیر این درست نیست نباید در هر عرصه‌ای تبانی کنیم. امیدوارم دوستان تفاوت مذاکرات دوستانه، حریم خصوصی و بحث‌های خصوصی را با سایر موارد بدانند.

خبرنگاری در خصوص بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال و تخلفات موجود در آن سوال پرسید و وزیر ورزش پاسخ داد: با زحمت‌کشان و کارشناسان عرصه فوتبال جلسه می‌گذارم که تصمیماتی که گرفته و اتخاذ می‌شود خدای ناکرده اشتباه نباشد. در حال حاضر دقیقا نمی‌دانم که این نکات تخلف است یا نه اما اگر تخلف باشد باید از طریق مجاری قانونی پیگیری شود، نباید شرایط این‌گونه باشد. باید موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال در مجمع مطرح شود. من یکی از اعضای آن هستم و یک رای دارم. مطمئنا به این بحث ورود می‌کنیم و در مجمع صحبت‌های لازم را مطرح خواهیم کرد.

خبرنگاری پرسید؛ آیا در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال از فیفا سوال نمی‌کنید که گودرزی تصریح کرد: چند اساس‌نامه ورزشی در کشور مورد ابهام است که یکی از آنها اساس‌نامه کمیته المپیک است. همین آقایانی که مطرح می‌کردند برو، بعد مسائلی را به وجود آوردند. به صورت خصوصی ملاقاتی با آقای ظریف وزیر خارجه کشور داشتم. از طریق او با سفیر ایران در لوزان سوئیس تماس گرفته شد و از آنها در مورد اساس‌نامه کمیته ملی المپیک که آیا این ترجمه اساس‌نامه درست است یا خیر، استعلام گرفته شود. متاسفانه این‌گونه شد که هرگونه راستی‌آزمایی که بخواهیم انجام دهیم می‌‌گویند با مجامع جهانی تماس می‌گیریم یا تماس می‌گیرند که این شایسته نیست. واقعا شایسته نیست که تخلف کنیم و وقتی برملا شد آن را به مجامع جهانی اعلام کنیم.

وی ادامه داد: با خانم دکتر امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور به صورتی کاملا خصوصی در جلسه هیئت دولت دیدار داشتم و ترجمه اساس‌نامه را به او دادم. ایشان موارد خلاف را به صورت محرمانه به من دادند. به محض خروج از جلسه هیئت دولت در ماشین، رادیو ورزش در حال پخش شدن بود در آنجا شنیدم که متن نامه معاون حقوقی رئیس‌جمهور که همین آقایی که علاقه داشتند مرا به کمیته ملی المپیک بفرستند از آن مطلع بود و آن را افشا کرده و در اختیار رادیو ورزش قرار داده است. اگر در این عرصه ورود می‌کردیم و موارد خلاف ترجمه اساس‌نامه را مطرح می‌کردیم تلقی دخالت دولت اعلام می‌شد و باعث مطرح شدن بحث تعلیق می‌شد.

گودرزی ادامه داد: همین کسانی که مدعی دلسوزی بودند، دست ما را در پوست گردو گذاشتند. این افراد به ظاهر با جناح روبه‌رو مخالف بودند اما هدف‌شان یک بحث بود. برخی مسائل در دل ماست و همان‌جا بماند بهتر است.به لحاظ قانونی و حقوقی این بحث محرمانه‌ای که بین من و ایشان بود و برملا شد می‌تواند تحت پیگرد قرار بگیرد اما چون ایشان در ورزش بودند و به ظاهر کارهایی که انجام داده بودند از این کار صرف‌نظر کردند.

وزیر ورزش درباره انتخاب کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی و اینکه گفته شده قرارداد او با شرایطی به نفع کی‌روش تنظیم شده خاطرنشان کرد: من هیچ‌گاه در بحث انتخاب سرمربی، مربی و سایر اعضای کادرفنی تیم دخالت نمی‌کنم چرا که این یک بحث تخصصی است؛ البته اگر فدراسیون‌ها مشورتی بخواهند به آنها می‌دهم.

وی با تکرار خاطره‌ای از اینکه بازیکنان تیم ملی در زمان بازگشت از جام‌جهانی خواهان باقی ماندن کی‌روش بودند، تصریح کرد: آن زمان این خواسته هارمونی ویژه‌ای داشت که نشان می‌داد همه چیز هماهنگ‌شده است و این هماهنگی با درایت انجام شده است. در همان زمان به صورت مکتوب و شفاهی جریان ماندن این مربی به راه افتاده بود و حتی ما از شکست خوب در بازی‌های خود به خیابان ریختیم و دست به آسمان بردیم، که خدا را شکر خوب بازنده شدیم. اینکه شاکر باشیم که چقدر خوب باختیم، اتفاق خوبی نیست و دور از دیدگاه فنی، کارشناسی و ملی است. نتایج تیم ملی ما با دوره‌های گذشته که در جام جهانی حضور داشته فرقی نکرده بنابراین دیگر باخت شرافتمندانه معنایی ندارد.

گودرزی یادآور شد: با این روند مشخص است که ما اگر در دوره آینده با هر مشقتی به جام‌جهانی برویم، باز هم 2 شکست و یک مساوی کسب می‌کنیم که تا ابد این روند ادامه خواهد داشت و این غلط است.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: اگر قرار به کسب همان نتایج باشد چه تفاوت میان کار مربی فعلی که همه از او تعریف می‌کنند با مربی که برای اولین بار تیم را به جام‌جهانی برده وجود داشته است؟ ما باید روی یک فرآیند منطقی و مطابق با منافع ملی به نتیجه برسیم. اگر مربی فعلی بهترین گزینه است باید ادامه دهیم و پولش را بدهیم و راضی نگهش داریم اما این‌گونه نیست. باید گزینه داخلی یا خارجی مناسب را انتخاب کنیم. بعد از جام‌جهانی پیشنهادهای زیادی از مربیان زبده دنیا برای هدایت تیم ملی وجود داشت اما همین فضاسازی رسانه‌ها سبب شد شرایط مطلوب فراهم نشود.

وی افزود: من به فدراسیون فوتبال تذکر داده‌ام که در بحث این قرارداد نباید زیر بار هر شرایطی برویم به همین دلیل 11 شرط دیگر اضافه شد و در آن بحث کاهش رقم قرارداد و یا تثبیت این رقم و کاهش سایر موارد اجرایی شد. در نهایت بحث قرارداد با فدراسیون فوتبال است و من در این زمینه دخالتی نمی‌کنم .

گودرزی در مورد اینکه پرداخت قرارداد کی‌روش بر عهده وزارت ورزش است یا نه، تصریح کرد: وزارت ورزش مطلقا پولی در این زمینه هزینه نمی‌کند و فدراسیون فوتبال باید به صورت مستقل این هزینه را پرداخت کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اساس‌نامه وزارت ورزش اظهار داشت: وزارت ورزش اساس‌نامه ندارد بلکه مطابق سایر وزارت‌خانه‌ها قانون جامعی دارد که البته مربوط به 43 سال پیش است و محتویات زمان فعلی در آن قرار ندارد به همین دلیل ما در حال تهیه قانون هستیم و بامطالعات تطبیقی گسترده از سایر کشورها به دنبال تدوین این قانون جامع و تدوین لایحه آن از سوی دولت هستیم و خوب است قانونی تهیه شود که اگر آن هم قرار سالیان دراز تغییر نکند به مدت 45 سال پاسخگوی نیازها باشد.

وزیر ورزش و جوانان درباره بحث انتخابات کمیته المپیک و اینکه امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور با توجه به اشتباه ترجمه در اساس‌نامه و آیین‌نامه آن خواهان جلوگیری از برگزاری انتخابات این کمیته شده بود، تصریح کرد: امین‌زاده به هیج عنوان نگفته بود جلوی این انتخابات گرفته شود. من این اساس‌نامه را مطالعه کردم و تنهای در بخشی از کلمات اشتباه ترجمه شده بود البته اگر در آن زمان جلو انتخابات را می‌گرفتیم ورزش ایران تعلیق می‌شد.

گودرزی افزود: حتی عده‌ای از داخل ایران با کویت و IOC رایزنی کرده بودند و متنی که به صورت محرمانه در این باره وجود داشت هم افشا شد و اگر ما جلوی انتخابات را می‌گرفتیم تعلیق ورزش ایران قطعی بود. افرادی که از دولت گذشته بودند، می‌خواستند همزمان با آغاز کار دولت جدید ورزش ایران تعلیق شود و ما با مشکل روبرو شویم البته من هنوز هم به اساس‌نامه کمیته المپیک اعتراض دارم و اشتباهات در ترجمه آن باید اصلاح شود و در مورد آیین‌نامه آن هم معترض هستم و الان معتقدم آن باید لغو شود چرا که چیز مهملی است و پایه‌ای ندارد.

وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد: بحث تعلیق ورزش خط قرمز ماست و معتقدم آنهایی که از این موضوع دکان درست کرده اند. باید دکان‌شان تعطیل شود.

وی در مورد اینکه چرا انتخاب دادکان را که از سوی دانشگاه آزاد در بخش نخبگان معرفی شده بود نپذیرفته است، تصریح کرد: ما این انتخاب را قصد داشتیم در حوزه جوانان انجام دهیم که دانشگاه آزاد و بسیج به اشتباه و چون نام وزیر ورزش و جوانان را در پای نامه دیده بودند چهره ورزشی معرفی کردند که ما به آنها تذکر دادیم و در صورت امکان یک روانشناس اجتماعی به ما معرفی کنند.

گودرزی با اشاره به اینکه نباید یکی، دو مسئول غیرورزشی را بولد کنیم، خاطرنشان کرد: باز هم معتقدم کسی که تخصص بانکداری و بیمه دارد باید به کار خودش بپردازد و ورزش یک کار تخصصی است. حتی خود من بارها گفته‌ام که تخصص صحبت در حوزه جوانان را ندارم و در ورزش می‌توانم در مواردی چون علم تمرین صحبت کنم و بحث‌هایی شد. ارنج یک تیم ورزشی در حوزه تخصصی من نیست. یک مقام عالی‌رتبه دولت قبلی حتی در مورد اینکه کدام بازیکن در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران به میدان برود صحبت کرده بود که به این کار، روش غلطی است.

وی ادامه داد: به دلیل بودن همین افراد ناآشنا با ورزش است که در دوره گذشته طرح ساخت 1377 سالن داده شد آن هم در حالی که سرانه ورزش در تهران 33 سانتی‌متر است، آن وقت در روستاهای دور این سرانه به 2.5 متر رسید و گفتند در مناطق محروم کار می‌کنیم در حالی که تهران خودش محروم‌ترین استان است و به همین دلیل است که ما عنوان می‌کنیم باید افراد متخصص در ورزش حضور داشته باشند.

گودرزی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ورزش دیگر نباید سکه‌ای و خورجینی باشد، عنوان کرد: دیگر در دوره صفویه و ناصرالدین‌شاه نیستیم. رسانه‌ها به بحث پاداش خواستن بازیکنان دامن نزنند، بلکه ورزشکاران باید شغل و تحصیل مناسب داشته باشند البته ما هم برنامه‌های خودمان را داریم و امیدواریم به زودی بتوانیم مطالبات باقی‌مانده 2،3 سال اخیر ورزشکاران کشورمان را در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور پرداخت کنیم.

وزیر ورزش و جوانان درباره اینکه شما سکه‌ای نیستید و شاید اهل کارت هدیه باشید، اظهار داشت: ما اهل کارت به کارت نیستیم! شما اگر در جیب من و معاونان و همکارانم کارت هدیه یا سکه‌ای پیدا کردید بگویید تا با آن فرد برخورد کنم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها