کد خبر: ۲۴۶۹۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۰۹ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، عضو کانون طلوع در گفتگو با خبرنگار تبیین با اشاره به اینکه اساس ادیان و به طور خاص دین اسلام، رویکرد فرهنگی است، اظهار داشت: دین اسلام، فرهنگ مبتنی بر توحید را ارائه می دهد و تنها راه فلاح و رستگاری را روی آوردن به توحید می داند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر غفاری فر، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، آخرین حرکت جریان دینی با محوریت اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: آغازین کلمات بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز فرهنگی است. چرا که این فرهنگ است که نوع نگاه انسان را به خود، جهان و دیگران تعریف می کند و انتخابات و سایر اقدامات بعدی بر مبنای همان فرهنگ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حرکت فرهنگی هرچند در تمام طول مسیر دارای یک هدف است، اما برای تحقق آن ، فعالیت های متعدد و مختلفی باید صورت بگیرد خاطر نشان کرد: لذا در حرکت انقلاب، روز اول باید یک نوع فرهنگ و در امتداد مسیر باید نوع دیگری از حرکت صورت بگیرد.

دکتر غفاری فر با اشاره به نامگذاری امسال به فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبر انقلاب، خاطر نشان کرد: مفهوم جهاد در متون روایی در بر دارنده اخلاص، کوشا بودن، بی منت بودن، در نظر گرفتن آرمان های کلان، منفعت طلب نبودن و رخوت و سستی نکردن است. لذا این جهاد با چنین مفاهیمی باید برای ترویج فرهنگ دینی به کار بیفتد ، چرا که اصلا ترویج فرهنگ بدون حرکت جهادی واقع نمی شود.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص رخنه فرهنگی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در به کار بردن تعابیر بسیار دقیق هستند. لذا زمانی تهاجم فرهنگی را مطرح کردند که به معنای عزم دشمن و حمله او به ساحت فرهنگ بود. زمانی شبیخون فرهنگی را مطرح کردند. شبیخون در حالی رخ می دهد که سربازان مدافع، خواب هستند و با حمله دشمن غافلگیر می شوند و البته خسارات آن بیشتر است. با این وصف باید گفت رخنه فرهنگی دقیق تر و ظریف تر اما بسیار خطرناک تر است.

حجت الاسلام والمسلمین  غفاری فر با اشاره به کاربرد دو اصطلاح کلنگی و شلنگی برای تخریب خاطر نشان کرد: گاه کسی با کلنگ قصد خراب کردن ساختمانی را دارد و لذا همین کلنگ را بر می دارد و یا در حال تخریب است، همه متوجه شده و جلوی او را می گیرند، اما شلنگی به این معناست که کسی شلنگ آبی را برای نفوذ آبی در پی ساختمان، استفاده می کند و در ظاهر نیز خیلی مشخص نیست، اما ناگهان تخریب عظیم صورت می گیرد و رخنه فرهنگی نیز از همین مورد در باب فرهنگ است که اصل فرهنگ را تهدید جدی می کند.

وی ادامه داد: در واقع رهبری با تعبیر رخنه، به مسئولین و مردم هشدار می دهند که کار از تهاجم و شبیخون گذشته و خطر بیخ گوش ماست و ما متوجه آن نیستیم.

وی با اشاره به اینکه نشانه های رخنه فرهنگی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: زمانی مسئولین فرهنگی کشور، برخورد عتاب آلود و حذف روزنامه های متخلف را حق انقلاب می دانستند، اما امروز برخی مسئولین در بالاترین سطح اجرائی می گویند هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم. این خود نمونه ای بر رخنه فرهنگی در کشور است.

حجت الاسلام غفاری فر با اشاره به اینکه بدذنه جامعه از لحاظ فرهنگی سالم هستند، اظهار داشت: شاید کسی که 18 تیر 78 را دیده بود، اصلا انتظار نداشت چند روز بعد در 23 تیرماه، توسط مردم تیر خلاص به فتنه ی فتنه گران زده شود و همچنین کسی خردادماه 88 و وقایع بعد از آن را مشاهده می کرد، باور نمی کرد که نهم دی ماه مردم با خلق چنین حماسه عظیمی، طومار فتنه را در هم بپیچند. این وقایع نشان می دهد که بدنه جامعه از لحاظ فرهنگی سالم است. حتی هنرمندانی که گاه به خاطر عدم آگاهی کافی از مبانی اسلامی اثرهای هنری مغایر با ارزش های اسلامی را خلق می کنند، وقتی متوجه خطر فرهنگی می شوند، به صحنه می آیند. اما بدون تعرف و در حالت خوش بینانه باید گفت اکثریت قریب به اتفاق متصدیان فرهنگی خواب هستند.

وی ادامه داد: وقتی وضع نمایشگاه کتاب به گونه ای است که مقام معظم رهبری به نمایشگاه نمی روند یا مسئولین بیان می کنند که رسانه ها، عامل تخریب فرهنگی نیستند، متوجه می شویم در حالت خوشبینانه ، این مسئولین خواب هستند. چرا که یا خودشان فرهنگشان عوض شده که این وضعیت را تخریب نمی دانند یا اطرافیان خائنی دارند که اطلاعات غلطی به آنها می دهند.اگر تجلیل از سکولارها و فراماسونرها، تطهیر آمریکا، تطهیر رضا شاه و تغییر پوشش ها را عوض شدن فرهنگ نیست، پس چیست؟!

دکتر غفاری فر با اشاره به تغییر پوشش ظاهری در جامعه افزود: به عنوان یک نمونه کوچک، این مسئولین تغییر پوشش ها را چگونه توجیه می کنند؟ اگر ناسیونالیست باشند، باید پرسید آیا این پوشش ها ایرانی است؟ اگر مسلمان هستند، باید پرسید آیا چنین پوششی در دین توصیه شده است؟ اگر قومیت گرا هستند، باید سئوال کرد آیا این پوشش ها مناسب اقوام ایرانی هست؟ لذا در زمینه های بسیار پیش پا افتاده، رواج فرهنگ های غربی مشخص است، چه برسد به مسائل مهم تر.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار تبیین، در خصوص راهکارهایی برای هم افزایی فعالیت های فرهنگی در سطح کشور خاطر نشان کرد: از نباید به بهانه منسجم نبودن و نیرو نداشتن کار را تعطیل کنیم و از طرف دیگر نباید به کار پرداخت و به دنبال انسجام و هماهنگی با گروه های خودجوش دیگر نبود. بلکه بایدر نیروها دوبخش شوند و برخی به سمت رایزنی برای هم افزایی بروند و بخش نیز به دنبال عملیاتی کردن فعالیت های فرهنگی.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها