کد خبر: ۲۴۸۴۵۷
زمان انتشار: ۰۰:۰۰     ۱۶ شهريور ۱۳۹۳
بوی ماه مهر بیشتر و پیشتر از آنکه به دانش‌آموزان برسد، به مشام خانواده‌ها رسیده است. آغاز سال تحصیلی با تمام هیجانش برای بسیاری آنقدرها هم لذت‌بخش نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر؛ازدحام بازار تهران همیشگی است؛ خصوصاً در روزها و مناسبت‌های خاص که جای سوزن انداختن هم پیدا نمی‌شود.

شهریور که از راه می‌رسد به قولی بوی مهر را با خود به همراه دارد؛ فصلی که شروعش با تب‌وتاب خرید کیف و کفش، کوله، جلد کردن کتاب و دفتر، زدن برچسب نام و نام خانوادگی و مدادهای فانتزی همراه شده و زمان طلایی برای فعالین این صنف را به ارمغان آورده است.

یقیناً لمس این تب‌وتاب جز با سر زدن به مراکز عمدهٔ خریدوفروش درک نخواهد شد.

از میدان انقلاب تا خود ولیعصر مغازه‌هایی به چشم می‌خورد که با زدن تخفیفات و عرضهٔ بهترین مدل از اجناسشان در ویترین، در پی جذب مشتری برآمده‌اند.

امسال هم به‌رغم برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرصتی شده تا علاوه بر فروشندگان رسمی، دست‌فروشان هم برای عقب نماندن از قافله کسب و سود، دست‌به‌کار شوند و نه‌فقط در گوشهٔ خیابان‌ها بلکه در اتوبوس و مترو برای خود بازاری فراهم کنند.

از دیرباز متعاقب افزایش تقاضا برای بازار لوازم‌التحریر، برنامه‌های مختلفی برای کنترل بازار فراهم شده است که دفترچه و مداد دولتی (با قیمت بسیار پایین‌تر) یکی از این‌ها است.

اما امروزه با وجود تنوع طرح‌ها و مدل‌ها، کمتر خانواده‌ای تمایل به خرید این نوع دارد. همچنین با گشت‌وگذار در بازار لوازم‌التحریر محرز خواهد شد که اجناس دولتی نسبت به سایر لوازم کمتر مکانی را اشغال کرده‌اند.

صرف‌نظر از کیفیت انواع لوازم‌التحریر عرضه‌شده در بازار و ذکر این نکته که عمده نوشت‌افزارهای موجود در بازار واردشده از کشورهای مختلف و خصوصاً چین بود؛ نکتهٔ درخور توجه قیمت هر یک و هزینهٔ متوسط تمام‌شده برای دانش‌آموز ایرانی است که با توجه به افزایش 40 تا 60درصدی قیمت نوشت‌افزار در سال جاری، بخشی از دغدغه خانواده‌های ایرانی را تشکیل داده است.

خبرنگار بازارخبر در ادامه بررسی‌های قیمتی خود از بازارهای مختلف به سراغ جمع‌آوری قیمت‌های خرید اولیه لوازم‌التحریر رفته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

آنچه به‌عنوان یک نکته مهم در این گزارش لحاظ شده، منابع قیمت کالاها است که تعدادی از آن‌ها عرف بازار بوده و تعدادی دیگر بر اساس سلیقه و نظر فروشنده از سوی دیگر ممکن است که یک دانش‌آموز بسته به نوع پایه تحصیلی خود به اقلام زیر احتیاج داشته باشد و یا بالعکس نداشته باشد. مجموع ارقام زیر بیانگر این است که هزینه متوسط هر دانش‌آموز ایرانی با داشتن هریک از اقلام زیر بیش از 151 هزار تومان است.

این در حالی است که هریک از اقلام مثل مداد ممکن است چندین بار در طول سال تحصیلی خریداری شود. همچنین در برخی مقاطع مثل دبیرستان با احتساب کتب کمک‌درسی هزینه تمام‌شده چندین برابر خواهد بود.

مثل همیشه ذکر این تبصره خالی از لطف نیست که برای بسیاری ارقام و اقلام ذکرشده در جدول بی‌اندازه سطح پایین و برای بسیاری دیگر بی‌اندازه سطح بالا است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها