کد خبر: ۲۵۲۶۷۹
زمان انتشار: ۱۸:۱۹     ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی : 17اسفندماه سال 1390بود که مقام معظم رهبری دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را صادر کردند.

در حکم تشکیل این شورا توسط مقام معظم رهبری اینگونه آمده است: گسترش فزاینده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید_(1)

بنا به حکم ابلاغی،این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد.

شورایی که روسای هر سه قوه در آن عضویت دارندوریاستش همچون سایر شوارهای عالی برعهده رئیس جمهور است وباید فعالیتهای فضای مجازی را سامان دهد، اما در حال حاضراین شورا کمترین نقشی در تحولات فضای مجازی درکشور ندارد،حال اینکه ضریب نفوذ فضای مجازی و اینترنت با حضور گوشی های موبایل هوشمند هر روز درخانواده هابیشتر می شود.

حالت نیمه تعطیل بودن شورای عالی فضای درحالی است که در همین ایام  کوتاه تحولات قابل توجهی در سطح فضای مجازی رخ داده است.

  اعطای مجوز نسل سوم به اپراتورهای تلفن همراه از جمله این موارد است که بدون گذراندن روند قانونی تصویب در شورای عالی مجازی توسط اپراتورهای تلفن همراه اجرایی شدوباعث به وجود آمدن انتقاد های  فراوان درفضای رسانه ای و همچنین دربین مردم شد.

اما این پایان ماجرا نبودوچندی پیش ،معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور از تجهیز شدن روستاهای بالای ۵۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت تا پایان امسال خبر داد!

اتفاقی که باعث حیرت افکار عمومی شد روستائیانی که بسیاری اشان از داشتن گاز طبیعی و بعضا آب لوله کشی محروم و درگیر عدم خرید محصولات کشاورزی خود توسط دولت هستندمجهز به اینترنت پرسرعت می شونداتفاقی که عواید مالی اش نصیب شرکت های مخابراتی میشود.

درپی این اتفاقات رئیس کمسیون فرهنگی مجلس درمصاحبه ای اعتراض خود به عدم تشکیل
در هر دو دولت (روحانی و احمدی نژاد) شاهدیم بیشترین تلاشها در جهت عدم فعالیت شورا و عدم تاثیر بر روند تحولات فضای مجازی کشوراست.

جلسه شورای عالی مجازی را اعلام و ازروسای قوای مقننه و قضائیه درخواست کردتا به این مسئله ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام سالک در این باره اعلام کرد: آقای روحانی جلسات را تشکیل نمی دهد، اما جای گله از رؤسای سایر قوا نیز هست چرا که آنان نیز طبق آئین‌نامه می‌توانند در صورتیکه رئیس‌جمهور جلسه شورای عالی فضای مجازی را تشکیل ندهد رؤسای قوای مقننه و قضائیه این شورا را تشکیل دهند.

فضای آشفته فضای مجازی حمید شاه میرزایی، عضو شورای عالی فضای مجازی را هم به صدا درآوردواز دولتهای احمدی نژادو روحانی انتقاد کردوگفت: در هر دو دولت (روحانی و احمدی نژاد) شاهدیم بیشترین تلاشها در جهت عدم فعالیت شورا و عدم تاثیر بر روند تحولات فضای مجازی کشوراست.

 این عضو شوارای عالی مجازی  با انتقاد از رفتار دولت دراین زمینه گفت: مسئولین دولتی اعلام می کنند به مصوبات شوراعمل می کنیم؛ ولی هیچ موضوعی رادرشورا طرح نمی کنند تا تصویب شود
 
شاه میرزایی تصریح کرد: کلان ترین تصمیمات را در فضای مجازی اتخاذ می کنندو ازچشم شوراپنهان نگاه می دارند.

بی توجهی قوه اجرایی کشور به تحولات فضای مجازی در حالی است که از حدود یکماه پیش اینترنت 3G, 4Gتوسط اپراتورهای تلفن همراه بدون مجوز شورای عالی مجازی ارائه می شودو تاپایان سال نیز قرار است اینترنت پرسرعت راهی روستاهای کشور شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها