کد خبر: ۲۵۴۴۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۳ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ جک ما بنیانگذار علی بابا روز جمعه همزمان با فروش سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک گفت که «علی بابا می‌خواهد بزرگ‌تر از وال مارت (پردرآمدترین شرکت خرده‌فروشی در جهان) باشد. این غول چینی نه تنها می‌خواهد بزرگ‌تر از وال مارت باشد بلکه تصورش این است که به‌زودی خواهد شد.
این برای علی بابا بد نیست، اما انتظار نداشته باشید که پیش‌بینی‌های روسای این شرکت به حقیقت بپیوندد. علی بابا شرکتی عالی با داستانی شگفت‌انگیز است، اما وال مارت تا سال 2017 همچنان بزرگ‌ترین فروشگاه جهان خواهد ماند.
من فکر می‌کنم که رشد علی بابا در سال 2015 به شدت کاهش خواهد یافت. بیشتر تحلیلگران با این نظر مخالف هستند و با مقایسه وضعیت علی‌بابا و وال مارت رای به اول شدن علی بابا در آینده نزدیک می‌دهند، اما چرا علی بابا ممکن است برای ثبت چنین موفقیتی شکست بخورد؟ مهمتر از همه اینکه این شرکت یک شرکت کاملا وابسته به چین است و اقتصاد چین با افت و خیز روبه‌رو است. رکود مصرف در این کشور آشکار است و این مشکل بزرگی است. افزایش قابل توجه مصرف در سال جاری و در آینده نزدیک محتمل نیست. وضعیت بیکاری در چین بد است و علاوه‌بر این، کاهش ارزش و فروش بخش مسکن به‌زودی به بازار خرده فروشی خواهد رسید.
اما نقطه قوت علی بابا این است که خرده فروشی اینترنتی به سرعت در حال رشد است. براساس برآوردها تا سال 2015-850 میلیون چینی به اینترنت دسترسی خواهند داشت، اما این همه ماجرا نیست. به قول ایلیا گروزووسکی، از مدیران موسسه سرمایه‌گذاری SPQR، «در چین به اندازه دوبرابر جمعیت آمریکا در انتظار وصل شدن به اینترنت هستند.» مساله دیگر این است که علی بابا چهار پنجم معاملات اینترنتی چین را در اختیار دارد، البته حفظ این جایگاه مورد تردید است. به علاوه رقبای علی بابا هم استراتژی‌های مشابهی را پی گرفته‌اند. 
جک ما می‌داند که برای رشد باید نگاهی ورای چین داشته باشد. قطعا به همین دلیل است که این شرکت برای فروش سهام به نیویورک می‌رود. علی‌بابا جاه‌طلبی، پول، سابقه موفقیت و صبر لازم را دارد، اما برای جهانی شدن باید با بازیگران عمده‌ای رقابت کند که بدون تردید با علی بابا خواهند جنگید. این چیزی است که علی بابا تا به حال تجربه نکرده است. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها