کد خبر: ۲۷۱۴۲۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۲۸ آبان ۱۳۹۳
وجود محصولات سمی در سفره ایرانیان ریشه در کمرنگ بودن مبارزه بیولوژیک با آفات، مصرف بی رویه سموم، نامناسب بودن تجهیزات و استاندارد نبودن سمپاش ها دارد که آینده کشاورزی کشور با رویه های موجود با چالش جدی مواجه خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، تداوم روند نامناسب مصرف سموم کشاورزی در تولید محصول نگرانی هایی را بین کشاورزی و محققان ایجاد کرده است و به تاکید صاحبنظران، توجه به حفظ نباتات و کشاورزی ارگانیک باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
 
بررسی ها نماینگر آن است که بیشترین آفات در استان مازندران ناشی از مصرف سموم در تولید محصولات است و این استان در مصرف بی رویه و غیراصولی سموم شیمایی، وضعیت خوبی ندارند.
 
تولید سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی و نقش مهم و برجسته استان در تامین غذایی کشور، ضرورت اصلاح و بازنگری در قانون حفظ نباتات را الزامی می سازد.
 
از سوی دیگر کارایی پایین سموم کشاورزی، نبود قرنطینه مناسب، ضعف تکنولوژی، فرسودگی تجهیزات و ناآشنایی کشاورزان با زیانهای مصرف بی رویه سموم، مشکلات عدیده ای را گریبانگیر بخش کشاورزی کرده است.
 
طبق آمارهای ۲۰ درصد سموم کشاورزی کشور در مازندران مصرف می شود که دز بالای آن، صادرات محصولات کشاورزی استان را با مشکل مواجه کرده است. مصرف بالای سموم کشاورزی در حالی است که استفاده از سموم در کشورهای اروپایی منسوخ شده و به حفظ نباتات در این مناطق توجه اساسی شده است.
 
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ۴۰۰ هزار تراکتور وجود دارد که فاقد تکنیک های نوین محلول پاشی است، گفت: هشت میلیون هکتار از اراضی غلات در کشور با این تراکتورها سمپاشی می‌شود. 
 
کامبیز عباسی اظهارداشت: متوسط برخورد صحیح در سمپاشی به آفات در کشورهای پیشرفته ۶۰ درصد و در کشور ما ۱۶ تا ۲۰ درصد است.
 
وی هدر رفت بیشتر محلول در سمپاشی به دلیل فرسودگی تجهیزات و امکانات را موجب خسارات به دیگر بخش های کشاورزی عنوان کرد و افزود: حدود دو درصد سمپاشی ها در کشور با تکنیک های نوین انجام می شود. قیمت سمپاش های جدید با تکنیک نوین بیش از ۱۰ میلیون تومان است که کشاورزان توان مالی آن را ندارند.
 
عباسی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات باید بصورت جدی به سمپاشی های دقیق آفات و نحوه مصرف ان ورود پیدا کند، اذعان داشت: محدودیتی در تامین واردات سمپاش در کشور نداریم و در سال گذشته دو هزار سمپاش بین کشاورزان در کشور توزیع شد و در سال جاری هم بهمین صورت انجام می شود. 
 
ضرورت اصلاح قوانین و ساختار
وی خاطرنشان کرد: اجباری به استانداردسازی سمپاشی در کشور نیست و برای استانداردسازی نیازمند اصلاح قوانین و ساختار هستیم، همچنین فشارسنج سمپاش های غیراستاندارد تولید داخل نیازمند اصلاح جدی است. 
 
معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هم با اشاره به مشکلات داخل کشور همچون تغییر اقلیم، کاهش باران، به وجود آمدن آسیب به منابع طبیعی و افزایش گرما زمین، گفت: برای رفع مشکلات باید برنامه مدون و در ارتباط با تغییر اقلیم نقشه جامع از قبل تهیه و قدرت علمی کشور را در این زمینه افزایش دهیم.
 
محمد علی طهماسبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه برای تغییر الگو کشت در کشور باید برنامه جدی ارائه داد، اظهارداشت: تاثیر تغییر الگو کشت باید بصورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی سازمان حفظ نباتات را یکی از ارگان‌های اثر گذار در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به پیشرفت های مختلف حوزه کشاورزی نیازمند ارائه راهکارهای مناسب هستیم. 
 
معاونت باغبانی وزات جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی، اذعان داشت: برای صادرات محصولات کشاورزی نیاز به مبادلات تجاری و برقراری ارتباط است.
 
طهماسبی تصریح کرد: برای صادارت محصول نیاز به رعایت استاندارد‌های هر کشور است که این مسائل روز به روز در حال توسعه است و باید در این زمینه برنامه مدونی ارائه دهیم.
 
وی  اعلام اینکه لیست عمده آفات و بیماری در کشور تهیه شد، افزود: ایجاد حساسیت های ویژه در خصوص آفات و بیماری امکان جلوگیری از خسارت جدی به کشاورزان فراهم می‌شود.
 
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، افزود: برای رفع مشکل منابع انسانی سازمان حفظ نباتات نیاز به بازنگری دارد.
 
طهماسبی به فعالیت بیش از ۴۷۰ نهالستان مجهز در کشور اشاره کرد و گفت: در ارتباط با کنترل نهالستان‌ها مسئولین حفظ نباتات دقت بیشتری در برنامه کاری داشته باشند.
 
وی به وجود  ۸ هزار و ۸۰۰ گلخانه در کشور تمرکز بالای وزارتخانه برای حمایت از گلخانه اشاره و اظهارداشت: تمامی گلخانه ها باید تحت نظارت سازمان حفظ نباتات فعالیت کنند.
 
لزوم تولید محصول پاک
طهماسبی در ارتباط با تولید محصول پاک در کشور اذعان داشت: تا سال ۲۰۱۵ نحوه ضدعفونی کردن محصولات متفاوت است و برای کاهش باقیمانده سموم در محصولات صادراتی و پاک بودن این محصولات باید اقدامات بیشتری انجام شود.
 
دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در  سی و پنجمین سمینار سالیانه حفظ نباتات کشور در بابلسر با بیان اینکه استان‌های شمالی برای مصرف سم دچار چالش هستند، اظهارداشت: میزان مصرف سم در مازندران نسبت به تولید محصول احتمالا بالاست.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در مازندران سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود، که باید توجه ویژه به افزایش محصولات کشاورزی شود.
 
وی به وجود بیشترین آفات کشاورزی در مازندران اشاره و افزود: دلیل وجود بیشترین آفات در استان مصرف بالای سموم است.
 
کارایی پایین سموم کشاورزی در مازندران
این مسئول مهمترین دغدغه کشاورزان استان را کارآیی پایین سموم در استان عنوان و اذعان داشت: کارایی پایین سموم موجب افزایش هزینه کشاورزان شده و نیاز است مسئولان حفظ نباتات در این زمینه برنامه ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهند.
 
حیدرپور از دیگر مشکلات کشاورزان را تکنولوژی پایین دستگاه‌های آفت کش اعلام کرد که نیاز به توجه جدی مبارزه بیولوژیکی است.
 
وی با اعلام اینکه قرنطینه خط قرمز در محصولات کشاورزی است، اظهارداشت: نبود قرنطینه داخلی و کارشناس برجسته در حفظ نباتات از دغدغه جدی است که باید به آن توجه شود.
 
به تاکید کارشناسان، مسئولان حفظ نباتات کشور باید برای کاهش معضلات بخش کشاورزی فعالیت بیشتری داشته باشند و برنامه ریزی برای استانداردسازی مصرف سموم و تولید محصولات ارگانیک ضروری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها