کد خبر: ۲۷۶۹۹۹
زمان انتشار: ۲۳:۴۵     ۱۷ آذر ۱۳۹۳
اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره التهابات بازار ارز، سخنان معاون رئیس جمهور درباره یارانه نقدی 45500 تومانی، کاهش 13.5 درصدی وابستگی ایران به درآمدهای نفتی در بودجه۹۴ و.. برخی برگزیده اخبار امروز اقتصادی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه هفدهم آذرماه 1393 به شرح زیر است:

* کاهش 13.5 درصدی وابستگی ایران به درآمدهای نفتی در بودجه 94


فایننشال تایمز در مورد بودجه ایران برای سال آینده نوشت، وابستگی ایران به درآمدهای نفتی در بودجه این کشور برای سال آینده کاهش یافته اما وابستگی به درآمدهای مالیاتی تا 45 درصد (در شرایط واقعی) افزایش یافته است. قیمت نفت پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده ایران 72 دلار در هر بشکه مبنا قرار داده شده است. همچنین کاهش ارزش ریال را که در 3 سال گذشته حدود 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است، مدنظر قرار گرفته است و 28500 ریال در برابر دلار درنظر گرفته شده است که حدود 9 درصد بیش از نرخ قرار داده شده در بودجه کنونی است.

* التهاب بازار ارز ناشی از تحلیل‌های غلط است/ رقم واقعی فساد 12هزار میلیاردی 70 میلیارد تومان است


رئیس کل بانک مرکزی گفت: رقم 12هزار میلیارد تومان فساد بانکی گردش مالی بوده است و رقم واقعی 70میلیارد تومان شناسایی شده است. ولی‌الله سیف با بیان اینکه اعلام ارز 2850تومانی در همان ابتدا تأثیر خود را بر قیمت‌های بازار گذاشته است، گفت: این رقم در حدی نیست که بتواند به بازار شوک وارد کند، بانک مرکزی در مکانیزم بازار دخالت نکرده و عرضه و تقاضا روند خود را طی می‌کند.

* قیمت نفت در بازارهای جهانی به 67.75 دلار رسید/ کمترین قیمت در 5 سال گذشته


با پیش‌بینی ادامه عرضه بیش از حد نفت تا سال آینده، قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش 1.32 دلاری به 67.75 دلار در هر بشکه رسید. بانک سرمایه‌گذاری آمریکا در 5 دسامبر اعلام کرد قیمت نفت در سال آینده تا 43 دلار کاهش خواهد یافت. این بانک متوسط قیمت نفت برنت برای سال 2015 را 28 دلار کاهش داد و 70 دلار عنوان کرد. همچنین پیش‌بینی این بانک از متوسط قیمت این نوع نفت در سال 2016 با 14 دلار کاهش 88 دلار بود.

* یارانه نقدی همان 45500 تومان/ علت رشد 14 درصدی حقوق کارمندان/ بودجه 94 بدون کسری است/ جایگاه اقتصاد مقاومتی در بودجه


معاون رئیس‌جمهور ضمن اشاره به 5 هدف قطعی بودجه سال 94 برای دستیابی به اهداف قانون برنامه پنجم توسعه، علت تصمیم دولت برای افزایش 14 درصدی حقوق و دستمزد کارمندان را تشریح کرد. نوبخت افزود: پنج پیوست مربوط به خود لایحه، سه پیوست مربوط به گزارش عملکرد برنامه پنجم در سال 92 است و یک جلد مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لایحه بودجه به همراه برنامه سال 94 به مجلس ارائه شد.

* ایران 420 هزار تن برنج باسماتی از هند وارد کرده است


یک منبع آگاه در وزارت بازرگانی هند اعلام کرد، امسال از ماه آوریل تا سپتامبر 420 هزار تن برنج باسماتی هند به ایران وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 51 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش ارزش برنج صادراتی باسماتی هند حدود 2.24 میلیارد دلار است که نسبت به 2.3 میلیارد دلار سال گذشته حدود 2 درصد کاهش یافته است. 30 درصد صادرات برنج باسماتی هند به ایران انجام می‌شد که کاهش در میزان صادرات برنج باسماتی هند بیشتر ناشی از کاهش صادرات به کشور ایران است .

* توافق بر سر افزایش پایه سنوات کارگران با هدف تقویت سایر سطوح مزدی


مشاور مجمع عالی کارگران با اشاره به توافق گروه‌کارگری و کارفرمایی برای افزایش پایه سنوات کارگران در سال آینده گفت: این اقدام موجب افزایش رغبت به کار و بهره‌وری کارگران در سایر سطوح مزدی می‌شود. توفیقی افزود: نمایندگان کارفرمایان قصد داشتند، مسئله افزایش پایه سنوات را به عنوان یکی از مؤلفه‌های افزایش حداقل دستمزد سال آینده در نظر بگیرند که ما به شدت مخالفت خود با این اقدام را اعلام کردیم.

* تحقق نیمی از برنامه سالانه خودروسازان در 8 ماهه/ کاهش 6.7 درصدی تولید خودرو در آبان


تولید انواع خودرو در کشور برای دومین ماه پیاپی، در آبان‌ماه نیز کاهشی بود و روند تولید خودروسازان طی 8 ماه امسال طوری بود که تنها 57 درصد برنامه خودروسازان برای تولید خودرو در سال جاری محقق شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در آبان امسال 96 هزار و 648 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مهر ماه با افت 6 هزار و 590 دستگاهی روبرو بوده است.

* قاچاق ترافیک مکالمه با سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل

معاون وزیر ارتباطات گفت: ترافیک قابل توجهی از طریق سیم‌کارت‌های 910 همراه اول و ISIM ایرانسل قاچاق شده است. محمود خسروی گفت: سیم‌کارت‌های ISIM ایرانسل به دلیل بسته تشویقی که با سیم‌کارت‌ها ارائه می‌شد، فرصت یک روز استفاده مداوم از سیم‌کارت را فراهم می‌کرد که متخلفان از این امکان برای قاچاق مکالمه استفاده می‌کردند و با پیگیری شرکت زیرساخت، ایرانسل این امکان را محدود کرده است.

* روایت ربیعی از چند پرونده فساد اقتصادی/ واگذاری 138 شرکت با تصمیم فردی


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری در نظام اداری کشور به چند پرونده فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با انجام اصلاحات ساختاری مناسب و به دور از التهاب‌آفرینی و افشاگری بتوانیم با فساد برخورد کنیم. علی ربیعی با بیان اینکه دولت بنا دارد با اصلاحات ساختاری، نظارت بر خود را افزایش دهد به پرونده‌های متعدد فساد اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال زمینی به ارزش 106 میلیارد تومان توسط فردی 30 میلیارد تومان خریداری شده و یا زمینی در شمال کشور در حدود 70 هکتار یک میلیارد و 400 میلیون تومان خریداری شده در حالی که ارزش آن زمین 50 میلیارد تومان بوده است.

* برگ برنده 17،5میلیارد دلاری ایران در بحران سقوط نفت


همزمان با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی بهره‌برداری نهایی از 5 فاز جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز، میعانات گازی، گوگرد، گاز مایع و اتان سالانه بیش از 17 میلیارد دلار درآمد جدید گازی برای کشور ایجاد خواهد کرد. بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران از ابتدای سال جاری تاکنون با بهره برداری از تعدادی از واحدهای پالایشگاهی، سکوها و چاه‌های دریایی حدود 50 تا 70 میلیون متر مکعب به ظرفیت استخراج گاز از پارس جنوبی افزوده شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها