کد خبر: ۲۸۳۱۱۰
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۱۳ دی ۱۳۹۳
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه سقوط قیمت نفت تاثیری در روند ساخت کالاهای نفتی در داخل ندارد با تاکید بر اینکه با ادامه کاهش قیمت‌ها طرح‌های جدید نفتی کشور تعطیل نخواهند شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر ؛ رضا پدیدار درباره تبعات سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در طراحی و ساخت کالا و تجهیزات نفتی توسط سازندگان ایرانی در داخل کشور، گفت: از چند سال گذشته تاکنون و پس از افزایش فشار تحریم‌های غیر قانونی غرب محدودیت های مالی کشور، اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفت.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اعلام اینکه با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی سقوط قیمت جهانی نفت خام کمترین تاثیر را بر روند ساخت کالا و تجهیزات صنایع نفت و گاز کشور توسط سازندگان و صنعتگران داخلی دارد با اشاره به کاهش غیر معمول و غیر متعارف تفت در بازار جهانی، اظهار داشت: این تغییرات قیمت در سهم درآمد کشورهایی که مستقیما به درآمد نفت وابسته اند تعریف شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه برای گذار از روند موجود سقوط قیمت نفت در بازار باید  راهکارهایی از جمله استفاده از ظرفیت های موجود، جلب مشارکت بخش خصوصی و تعریف راه های دیگری غیر از کسب درآمد از نفت در دستور کار قرار بگیرد، اظهار داشت:  سهم نفت در لایحه بودجه سال آینده به 31 درصد سهم کاهش یافته و این در حالی که این رقم در سال جاری 46 درصد بوده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی، عوارض، صادرات غیر نفتی، توسعه محصولات پتروشیمی و برای اولین بار کسب درآمد از گردشگری جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه سال اینده شده است، تاکید کرد: این طرح های می تواند منجر به کاهش تبعات کسری بودجه نفتی در کشور شود.

 وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت نفت به طور سنتی نگرانی هایی بوجود آورده اما معتقدم با این روند کاهشی وابستگی کشور به نفت کم خواهد شد، تبیین کرد:  پیش بینی می شود کاهش قیمت نفت منجر به استفاده بهینه از درآمدهای نفتی خواهد شد.  

وی همچنین کاهش قیمت نفت را عاملی برای به فکر افتادن دست اندرکاران دولت برای کم کردن تصدی گری دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 85 درصد هرم فعالیت های اقتصادی در دست دولت است که کاهش قیمت نفت منجر به سپردن کار به بخش خصوصی همانند اقتصادهای نوظهور همچون برزیل، ترکیه و هندوستان می شود.

پدیدار با یادآوری اینکه کاهش قیمت نفت در روند ساخت تجهیزات نفتی به هیچ وجه تاثیر نمی گذارد چراکه در بخش مربوط به تامین تجهیزات 70 درصد بومی سازی انجام گرفته است، گفت: واردات 30 درصد باقیمانده کالاهای نفتی هم عمدتا آلیاژها و برخی کالاهای پیشرفته هستند پول داریم از این رو در ساخت داخل تجهیزات نگرانی بابت کاهش قیمت نفت وجود ندارد. 

این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران افزود: اگر دولت با همین منابع محدود پولی و ارزی شجاعانه برخورد کند به نحوی که بطور مثال برای کسانی که کالا تولید کرده و یا سهم تولید خود را نسبت به سال قبل 10 تا 20 درصد افزایش داده اند، بخشودگی مالیاتی، تخفیف بیمه و یا واگذاری زمین رایگان در نظر بگیرد، کاهش قیمت نفت در کشور محسوس نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه گفته می شود با کاهش قیمت نفت پروژه های نفتی همچون سابق توجیه سرمایه گذاری نداشته و از رده خارج خواهند شد؟ توضیح داد: این مسئله در بازار سازندگان چگونه خواهد بود، اظهار داشت: در صنعت نفت روندی سنتی دنبال می کنیم که کاهش قیمت ها بر آن تاثیر گذار نیست.

پدیدار در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جایگاه نفت در صنایع آمریکا رتبه هشتم، اروپا ششم، آسیا سوم و خاورمیانه اول است بر این اساس با سقوط قیمت ها دچار محدودیت شده و باید تغییر استراتژی داده و وابستگی به این کالای استراتژیک به حداقل کاهش دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها