کد خبر: ۲۸۴۷۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۱۹ دی ۱۳۹۳
تازه‌ترین روشی که برای این کار در نظر گرفته شده، فشار به فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی کشور است که در دوران تحصیل خود از صندوق رفاه دانشجویی کمک دریافت کرده‌اند.
به گزارش پایگاه 598 ، سال هاست بحث دریافت معوقات بانکی از بدهکاران مطرح است؛ اما آمار موجود نشان می‌دهد، نه تنها مبلغ معوقات کاهش نیافته، بلکه هر سال نیز رقم قابل توجهی به آن افزوده می‌شود. به هر حال، دولت عزم خود را جزم کرده تا جای ممکن، معوقات خود را از مردم دریافت کند.

به گزارش «تابناک»، ‌تازه‌ترین روشی که برای این کار نیز در نظر گرفته شده، فشار به فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی کشور است که در دوران تحصیل خود از صندوق رفاه دانشجویی کمک دریافت کرده‌اند.

گفته می‌شود، کل بدهی فارغ التحصیلان به دانشگاه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است که دولت قصد دارد هر گونه شده آن را دریافت کند.

به گفته معاون پیشتیبانی و منابع انسانی صندوق رفاه دانشجویان، دانش آموختگان بدهکار تا ۵ میلیون ریال، ۲۹۳ هزار و ۳۴۰ نفر، دانش آموختگان بدهکار بین ۵ تا ۱۰ میلیون ریال ۲۸ هزار نفر، دانش آموختگان بدهکار بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال ۸ هزار نفر، دانش آموختگان بدهکار بیش از دو تا سه میلیون تومان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و دانش آموختگان بدهکار بین ۳ تا ۴ میلیون تومان یک هزار نفر هستند؛ بنابراین، حدود ۳۳۰ هزار دانش آموخته به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بدهکارند.

وی کل مبلغی را که دانش آموختگان به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار هستند، ۱۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اگر دانش آموختگان مبلغ را پرداخت نکنند، هر چه از زمان آن بگذرد، جریمه آنان بیشتر می‌شود.

وی افزود: همچنین به فکریم با بانک مرکزی تفاهم نامه‌ای منعقد کنیم که برای هر گونه خدمات، بانک‌ها از صندوق استعلام داشته باشند؛ یعنی دانش آموخته‌ای که به صندوق بدهکار باشد از خدمات و تسهلات بانکی محروم شود.

حال این کار دولت در شرایطی انجام می‌شود که بانک‌ها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد معوقه بانکی دارند. از سوی دیگر، به گفته برخی مقامات کشور، دست کم یک جوان تحصیل کرده بیکار در هر خانواده وجود دارد.

ابراهیم نکو در این باره گفت: اینکه دولت بخواهد مطالبات خود را از بدهکاران دریافت کند، خوب است و اگر بخواهند از تمام قشرها این را مطالبه کنند، به خودی خود کار بدی نیست و یک اقدام سازنده در جهت رفع بعضی مشکلات دولت و در ‌‌نهایت مردم کشور خواهد بود.

وی گفت: اما اینکه به همین یک مورد اکتفا بشود و یا به موارد کوچکی از این دست، که عده‌ای را برای چند صد هزار تومان یا یکی دو میلیون تومان ناچیز در قبال مبالغ هنگفتی که بدون پشتوانه به برخی افراد خاص داده است، در فشار قرار دهد درست نیست.

این نماینده گفت: این اقدام دولت تداعی کننده این نکته در ذهن مردم خواهد شد که برخی زورشان به بدهکاران بزرگ نمی‌رسد و از این طریق قصد انتقام جویی از یک قشر بی‌دفاع را دارد؛ قشری که از طبقات پایین درآمدی جامعه به حساب می‌آید.

نکو گفت: دولت به جای این کار‌ها، نخست باید سراغ بدهکاران بزرگ برود و مطالبات خود را وصول کند و پس از آن برای قشرهایی مثل دانشجویان نیز برنامه ریزی‌هایی داشته باشد تا بعد از فراغت از تحصیل، بتوانند مشغول به کار شوند؛ بنابراین، اگر دانش آموخته‌ای در این کشور درآمد داشته باشد، قطعا بدهی خود را پرداخت می‌کند.
حال اگر دولت شرایط کار را در کشور برای این افراد فراهم کرده، می‌تواند این افراد را تحت فشار قرار دهد تا بدهی خود را پرداخت کنند، آن هم با راهکار مناسب نه با زور و تهدید.

این نماینده مجلس افزود: این اقدام دولت یک پارادوکس در گفته‌های آن‌ها ایجاد خواهد کرد و نگاه مردم نیز در آینده برای دولت چالش برانگیز خواهد شد. از سوی دیگر، بانک‌ها نیز در آینده در صورت اجرایی شدن این روش دچار مشکل خواهند شد.

وی گفت: بانک‌ها به جای اینکه بر بدهی‌های بزرگ‌تر تمرکز داشته باشند، درگیر مسائل کوچک با انبوهی از مراجعات خواهند شد که به طور کلی وقت آن‌ها را خواهد گرفت و دیگر نمی‌توانند به مسائل مهم‌تر بپردازند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها