کد خبر: ۲۸۷۶۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۲۹ دی ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از قم نا ، متاسفانه برخی کارفرماها و سازندگان در کشور ما هم افراد غیر متخصصی هستند که کار ساختمان‌سازی را تنها از دریچه سود می‌نگرند در حالی که تفاوت هزینه‌های تخریب علمی و سنتی گاه به اندازه جان چندین انسان ارزش دارد.

اولین بار در سال ۸۶ بود که رسانه ها در مورد افزایش حوادث ناشی از گودبرداری های غیراصولی هشدار دادند و اخباری درباره افزایش ۲ برابری این حوادث در یک سال منتشر شد ، به گزارش آمار  هر روز ۳ نفر در کشور قربانی حوادث ناشی از گودبرداری غیراصولی می‌شوند.

پس از کش و قو س های فراوان در تخریب دو پلاک واقع در پروژه شهید کاظمی این مهم با حرکتی ایضای به سرعت انجام شد اما پس از گذشت دوهفته هنوز ساختمان بانک ملت واقع در خیابان شهداء هنوز سر پا مانده و تخریب گران هر روز به روشی در صدد تخریب این بنا هستند و تا به حال چیزی جز آلودگی صوتی و گرد و خاک نصیب هم جواران این پلاک ها نشده است ، هر عابری بدون داشتن دانش فنی در گذر از این خیابان متوجه تخریب تجربی این سازه هستند حال سوال این جاست در صورت بروز حادثه ای ناگوار چه کسی جوابگوی این مهم خواهد بود ؟

آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی نیز حکایت از آن دارد که هر سال یک هزارو ۱۵ نفر در این حوادث جان می دهند و این به معنای آن است که به طور متوسط هر روز حدود ۳ نفر قربانی می شوند. آمار حکایت از افزایش این قبیل حوادث طی یک سال اخیر دارد و برخی نیز شهرداری ها و برخی هم سازمان نظام مهندسی را مقصر می دانند. اگرچه همواره مهندس ناظر و مالک ۲ متهم اصلی این قبیل پرونده ها هستند و به تازگی هم فرسودگی بناها متهم دیگر شناخته شده است! اگرچه در کشور ضعف قانونی در این باره وجود ندارد ولی به نظر می رسد که برنامه های نظارت و کنترل توسط مراجع ذی ربط اعم از افراد حقیقی و حقوقی کافی نیست و شاهد کم کاری و اهمال در این موضوع هستیم. با هدف کاهش این حوادث مهندسان ناظر ملزم به حضور فیزیکی در هنگام گودبرداری و انجام اقدامات ایمنی و نصب سازه نگهبان در محل پروژه ها شده اند و هنوز مسئولان سازمان نظام مهندسی و شهرداری نیز در حال مطالعه و انجام کار کارشناسی به منظور نظام مند کردن گودبرداری ها و تقویت نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر هستند.

IMG_u06F2u06F0u06F1u06F5u06F0u06F1u06F1u06F7_u06F1u06F2u06F5u06F9u06F2u06F4

در این میان افرادی که در کار تخریب حرفه‌ای می‌شوند علاوه بر دستمزدی که می‌گیرند، در خرید و فروش آهن‌آلات و دیگر محصولات تخریب هم مشارکت می‌کنند ، نمونه بارزی که در تخریب پلاک های پروژه شهید کاظمی می توان به عینه دید از سرو صدای ناهنجار تا آلودگی های ناشی از تخریب و عدم توجه به رفت و آمد عابران از مواردی است که می توان اشاره کرد.هزینه تخریب از طبقه‌ای ۵/۱ تا ۳ میلیون
ساختمان‌هایی که در کشور ما به قصد نوسازی تخریب می‌شوند اغلب اسکلت فلزی و در بعضی موارد اسکلت بتنی هستند. عباس حسنی، تخریب‌چی تجربی ساختمان که در این کار سابقه ۹ ساله دارد با بیان این مطلب گفت: تخریب ساختمان‌های کلنگی هم قسمتی از کار ماست که کار تخریب آنها ساده‌تر است.
قرارداد ما با کارفرما یا مالک به این صورت است که برای تخریب هر طبقه بسته به متراژ بنا و اینکه ساختمان اسکلت فلزی، بتنی یا کلنگی باشد مبلغی پیشنهاد می‌کنیم.
این مبلغ برای ساختمان‌های اسکلت فلزی و کلنگی برای هر طبقه بین ۱٫۵ تا ۲ میلیون تومان و برای ساختمان‌های اسکلت بتنی که تخریب آنها سخت‌تر است ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان است.

چکش باد روزی ۱۰۰ هزار تومان، بیل مکانیکی روزی ۵ میلیون تومان

تخریب‌چی دیگری که دستمزد یک کارگر ماهر وارد به کار با چکش بادی را روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان اعلام کرد.
به گفته وی درباره تخریب‌هایی که با بیل مکانیکی انجام می‌شود صاحب بیل مکانیکی که معمولا اپراتوری آن را هم به عهده دارد بسته به استحکام ساختمان و سختی و آسانی کار از شیفتی ۳ تا۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند. هر شیفت کار بیل مکانیکی ۶ ساعت است.
آوار ساختمان پول نقد است
نوع دیگر قراردادها به این شکل است که آوار حاصل از تخریب ساختمان را یکجا می‌خریم و بعد از تخریب، آهن‌آلات و مصالح حاصل از تخریب را به جای هزینه‌ها و دستمزد خودمان برمی‌داریم.
وی ادامه داد: آوار ساختمان پول نقد است و تخریب‌چی که شم تجارت داشته باشد و ارزیاب خوبی هم باشد با نگاه به یک ساختمان می‌فهمد چقدر آهن و آجر از این ساختمان می‌تواند بیرون بکشد. هر کیلو آهن ضایعاتی تا ۱۳۰۰ تومان قیمت دارد و گاهی فروش موتورخانه ساختمان هم سود خوبی نصیب تخریب‌چی می‌کند.
به گفته وی تخریب‌چی‌هایی که شم اقتصادی خوبی دارند در برخی موارد ساختمان را ۵ میلیون تومان خریده‌اند و بعد از تخریب فقط آهن‌آلات آن را ۲۰ میلیون تومان فروخته‌اند.
امیدواریم پس از همت مسئولین امر در اجرای کامل پروژه شهید کاظمی شاهد رعایت حد اقل های استاندارد تخریب ، ساخت و تجهیز بنا های در دست ساخت در این پروژه مهم باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها