کد خبر: ۲۸۸۵۱۹
زمان انتشار: ۲۳:۲۵     ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
سهامداران بورس تهران چند صباحی است ساز مخالفت کوک کرده اند صدای اعتراض شان را به هر شکلی به گوش می رسانند، امروز هم تحصن کردند تا نارضایتی خود را اعلام کنند هر چند راضی به خانه باز نگشتند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ با اعتراض به وضعیت بازار سهام در واقع زمانی صورت می گیرد که سرمایه گذاران زیان کنند یا عدم اطمینان از آینده بازار داشته باشند. معمولا در کشور ما نارضایتی از وضعیت بورس در شکل و اندازه های متفاوت وجود داشته است. اما اینکه نارضایتی حالت عمومی پیدا کرده و اندازه آن سطح وسیعی را پوشش دهد موضوعی قابل تأمل است.
سهامداران قدیمی می گویند بطور کلی اگر دلیل زیان سرمایه گذاران ریسک شرکتی باشد اعتراض جنبه بزرگی پیدا نمی کند اما اگر ریسک و زیان به کلیت بازار کشیده شود اعتراض حالت علنی پیدا می کند.

هر ده سال یک رکود بزرگ

اگر قصد بررسی تاریخچه اعتراضات بورس را داشته باشیم باید به مقاطع زمانی که بورس در رکود و بحران بوده است مراجعه کرد. بر اساس اظهارات سهامداران قدیمی، بزرگ ترین رکودهای بازار سهام تقریبا به فاصله هر ده سال رخ داده است. منظور از رکود بزرگ این است که رکود بیش از یک سال ادامه یافته است. هر چه رکود و متعاقب آن زیان طولانی تر باشد احتمال اعتراض بیش تر است. در واقع وقتی سرمایه گذار زیان ببیند ژست اعتراض می گیرد.
براساس بررسی ها، بزرگترین رکودهای بازار سرمایه مربوط به سالهای 74، 83 و 93 است که تقریبا هر ده سال یکبار رخ داده است. به گزارش اقتصادی نیوز البته در سالهای 87 و 91 نیز بازار از رکود رنج برده است اما چون مدت زمان آن کوتاه بوده است اعتراض و نارضایتی شدیدی رخ نداده است. به طوریکه رکودهای سال 74،83 و 93 بیش از یک سال ادامه داشته است که منجر به واکنش سهامداران شده است. اما رکود سال 87 به مدت 6 ماه و رکود سال 91 به مدت 3 ماه بوده است.

شکل واکنش به رکودها

سهامداران در سال 83 در اعتراض به رکو سنگینی که در بازار سرمایه رخ داده بود به رئیس جمهور وقت نامه نوشتند و استمداد طلبیدند اما شکل اعتراض در سال 93 متفاوت بوده است چرا که بر اساس اخبار رسیده اعتراض امروز به شکل تحصن بوده است.

چرا بورس ریزش می‌کند؟

اگر عملکرد نه ماهه شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد به این واقعیت می رسیم که آنچه ارموز در بورس اتافق می افتد نمایانگر واقعیت های اقتصاد است. عوامل متعدد در ساختار داخلی اقتصاد باعث شده است تا شاخص کل بازار بورس در سراشیبی قرار گیرد و هر روز اخبار ریزش های متعدد به گوش برسد.

4 دلیل رکود و بحران در بورس

با تجربه های بازار می گویند بورس تهران این روزها به چهار دلیل در حال ریزش است:

کاهش قیمت نفت: 
کاهش بی سابقه قیمت های جهانی و تصمیم کشورهای عضو اوپک به تثبیت سقف تولید باعث شده است تا قیمت جهانی نفت و قیمت سبد نفتی اوپک در مسیر کاهشی قرار گیرد. کاهش قیمت نفت علی رغم انکه در ساختار کلی اقتصاد ایجاد تشنج می کند از طرف دیگر برکالاهایی که بطور مستقیم از نفت تاثیر می گیرند نیز موثر است. اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند در شرکت هایی نظیر شیمی، روغن موتور و صنایع مرتبط شاهد رونق خواهیم بود.

کاهش تورم: 
قسمت زیادی از سودهایی که در سال 91 و 92 محقق شد ناشی از رشد شاخص تورم بود به نحوی که با افزایش عمومی قیمت ها بورس نیز رشد تورمی داشت. لذا وقتی تورم روند نزولی پیدا کند روند رشد شاخص بورس هم در مسیر نزولی قرار می گیرد.لذا سود شرکت ها کاهش یافته و روند رشد سود سهامداران نیز متوقف می شود. تلاش دولت یازدهم برای تثبیت قیمت دلار باعث شد تا تورم در مسیر نزولی قرار گیرد و همین عامل نیز در نهایت باعث شد تا بازار سهام سودهای تورمی خود را از دست دهد.تشابه رکود سال 74 با رکود امسال دقیقا در تورم است به نحوی که در هر دو مقطع زمانی تورم از 40 درصد به 20 درصد رسیده است.

استقراض دولت از بانکها: در 6 ماهه اول سال جاری میزان استقراض دولت از بانکها 18 هزار میلیارد تومان رشد کرده و از 72 هزار میلیارد تومان به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است. این عامل نیز بطور غیر مستقیم در ریزش شاخص در بورس موثر بوده است.

کاهش بودجه عمرانی: تلاش دولت برای کاهش بودجه عمرانی و فرار از کسریبودجه احتمالی یکی از دلایل مهم در ریزش شاخص بورس بوده است. اگر بودجه عمرانی دولت رشد داشته باشد حداقل باعث رونق بازار در شرکت های فولادی ، سیمانی و صنایع نهایی خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها