کد خبر: ۲۹۳۰۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
در پي كاهش قيمت نفت، تفاوت بهاي بنزين سهميه‌اي ايران و بازار فوب خليج فارس به ليتري ٣٠٠ تومان رسيد و بر اساس قانون هدفمندي يارانه‌ها (افزايش قيمت تا ٩٠ درصد فوب خليج فارس) عملا امكان افزايش قيمت بنزين را براي دولت ناممكن كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اعتماد، سقوط آزاد قيمت نفت خام و كاهش حدود ٦٠ درصدي بهاي طلاي سياه در بازار جهاني، قيمت انواع حامل‌هاي انرژي به ويژه فرآورده‌هاي نفتي، گاز طبيعي و محموله‌هاي ال.ان.جي را تحت تاثير قرار داده است. بر اساس آمارهاي رسمي منتشر شده توسط موسسات معتبر بين‌المللي، در طول شش ماه گذشته بيشترين كاهش قيمت در بين فرآورده‌هاي نفتي دامن بنزين و گازوييل را گرفته است و حتي قيمت‌هاي فعلي بنزين و گازوييل عرضه شده در داخل كشور با بهاي جهاني و منطقه‌اي آن برابري مي‌كند.

با وجود روند كاهشي قيمت نفت و متعاقب آن بنزين دولت ٢٣ دي ماه نرخ جديد را اعلام كرد. در واقع با تبديل بنزين ٤٠٠ توماني به ٧٠٠ تومان از اول بهمن ماه امسال، عرضه بنزين ٤٠٠ توماني متوقف شد. با عملياتي شدن اين مهم، به ازاي هر ليتر بنزين ٤٠٠ توماني، دو ليتر بنزين با نرخ ٧٠٠ تومان در كارت‌هاي سوخت خودروها و موتوسيكلت‌ها شارژ خواهد شد. تصميم دولت براي دونرخي شدن بنزين در شرايطي گرفته شده كه روند كاهشي قيمت نفت در بازار جهاني و وارد شدن به كانال ٤٠ دلاري، قيمت فرآورده‌هاي نفتي را نيز تحت تاثير قرار داده به‌طوري كه قيمت جهاني هر ليتر بنزين به حدود ١٠٠٠ تومان رسيده است.

قيمت هر تن بنزين در بازار خليج فارس در حالي به حدود ٥٥٠ دلار رسيده كه پيش از آغاز روند كاهشي قيمت نفت، در اوايل جولاي، قيمت هر تن بنزين بين ١٠٦٠ تا ١١٠٠ دلار متغير بوده است. بر اين اساس با توجه به وزن مخصوص فرآورده‌هاي نفتي كه سبك‌تر از آب است، يك تن بنزين معادل حدود ١٣٥١ ليتر است. در چنين شرايطي در اوايل ماه جولاي سال ٢٠١٤ قيمت هر ليتر بنزين در بازار خليج فارس حدود ٢٠٠٠ تومان بوده است. اما با كاهش قيمت نفت، قيمت فرآورده‌هاي نفتي از جمله بنزين نيز كاهش يافته و براي هر ليتر به حدود ١٠٢٤ تومان رسيده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها