کد خبر: ۲۹۸۴۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: «آقای رونالدو! این مهم نیست که شما چند جام یا توپ طلا گرفته‌ای بلکه این مهم است که شما چقدر آدم هستی.»

به گزارش پایگاه 598، متولد مرداد 1323 در تهران است و مدرک کارشناسی ارشد در رشته تئاتر و سینما دارد. به نوعی می توان گفت از افراد باسواد باتجربه و قدیمی کشور است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

داریوش ارجمند این روزها به افشارزاده در حوزه فرهنگ مشاوره می‌دهد. مصاحبه جالبش را در زیر بخوانید:

 

* شما هم موافقید باشگاه‌های ما فقط پسوند فرهنگی دارند؟

- بیخود می‌گویند باشگاه‌های ما فرهنگی نیستند. فرهنگ یک پدیده گرانی است که باید آموزش و پرورش نقش مهمی در آن ایفا کند. مردم ما باید در مهد کودک‌ها و کودکستان‌‌ها فرهنگ یاد بگیرند. کار باشگاه‌ها که یاد دادن فرهنگ به مردم نیست.

 

* آیا جبهه‌گیری‌های افرادی مثل رحمتی، قلعه نویی و... علیه هم با مشکلات فرهنگی ارتباط دارد؟

- آدم‌ها باید فردیت‌های قوام یافته‌ای داشته باشند و بدانند هر چقدر بالاتر بروند سقوطشان شکننده‌تر خواهد بود. برخی دعواها بر سر شهرت و پول است اما به نظر من افرادی که مسئولیت پذیری بیشتری دارند در جامعه باید جایگاه بهتری داشته باشند. باز هم تاکید می‌کنم آموزش و پرورش باید تا 20 سالگی فرهنگ افراد را درست کند. محمدرضا طالقانی که شایسته‌ترین مدیر برای ورزش پهلوانی بود و طرح پهلوانک‌ها را پیشنهاد داد در کشور ما اذیت می‌شود و متاسفانه کسی هم که بخواهد کاری بکند نمی‌گذارند. در کشتی هم خادم را چقدر اذیت کردند و...

 

* کار جدید چه دارید؟

- من آدم پرکاری نیستم و به خاطر کار خودم را به این در و آن در نمی‌زنم یا در هر خیابان منتظر کار نمی‌مانم بلکه دنبال کاری می‌روم که با خلق و خوی من سازگار باشد. این را هم مدنظر قرار می‌دهم که روزی‌رسان خداست.

 

* ارزیابی شما از جشنواره دهه فجر چیست؟

- فرصت نداشتم در جشنواره حاضر شوم چون به خاطر شرکت در یک امور خیریه به بابل رفته بودم.

 

* ورزش و فرهنگ ما در 20 سال اخیر نسبت به گذشته پیشرفت کرده یا پسرفت؟

- تا ما ذهنیت کمی گرا داریم این بدبختی‌ها تمام نمی‌شود ما باید به کیفیت بها بدهیم. الان در جامعه هر کس ماشین خوب و خانه خوب دارد ارزشمند است اما به آدمی که فکر و دل خوب دارد توجه نمی‌کنیم. نباید فراموش کنیم در فرهنگ دینی ما 72 نفر از نظر کیفیت برتر از لشگر 30 هزار نفره بودند و به قول معروف یکی مرد جنگی به از صد هزار....

 

* استقلال را در نیم فصل دوم چطور دیدید؟

- آبی‌ها با آمدن عنایتی آرامش گرفتند. جوان‌های تیم از عنایتی حرف گوش می‌کنند.

 

* استاد! چرا با احتیاط مصاحبه می‌کنید؟

- چون من ادبیات و تیتر روزنامه‌های ورزشی را دوست ندارم و نمی‌خواهم با یک مصاحبه هیاهو راه بیندازم و در کل اصلا غوغاسالاری را دوست ندارم. فرهنگ کشور را باید ما اهالی هنر بسازیم. باید روزنامه‌ها بسازند. متاسفانه روزنامه‌ها به رای و تفسیر خودشان تیتر می‌زنند. من استقلال را دوست دارم و به مسئولان باشگاه قول همکاری داده‌ام. ما باید الگوی خوب فرهنگی برای جامعه باشیم و آن هم که از خود الگوی بد فرهنگی می‌سازد به جامعه خیانت می‌کند. ورزش و هنر دو رشته هستند که فعالیت‌هایشان دیده می‌شود. متاسفانه بهترین گلزن دنیا و مهاجم تیم رئال مادرید اسپانیا چندی پیش مرتکب حرکت زشت و زننده‌ای می‌شود و لگد به بازیکن حریف می‌زند. آقای رونالدو! این مهم نیست که شما چند جام یا توپ طلا گرفته‌ای بلکه این مهم است که شما چقدر آدم هستی. من ورزشکار کوکائین فروش (مارادونا) را اصلا دوست ندارم! اگر چه او بهترین گل‌های عالم را زده باشد! شاید من عقب مانده‌ام و با مدرنیته سازگار نیستم اما مشاهده چنین رفتارهایی از یک ورزشکار الگو از نظر من ساقط است. ما ورزش می‌کنیم تا خوددار و جوانمرد باشیم. او دو کفش طلا و دو جایزه گرفته فکر می‌کند باید بازیکن حریف را بزند. او خودش را گم کرده است. رونالدو به خاطر آن حرکتش از بازی اخراج و محروم شد و به نظر من باید او از فوتبال دنیا محو شود. همانطور آن آقایی که در جام جهانی گاز گرفت نیز نباید دوباره در فوتبال مشاهده می‌شد. فوتبال برای آدم‌سازی است نه خراب کردن فرهنگ و انسانیت در جوامع. در فوتبال گلزنی مهم نیست بلکه این مهم است که چقدر انسانیت شما ارتقا پیدا کرده است.

 

* شما با این دیدگاه‌ها آیا برای بازیکنان استقلال هم کلاس یا جلسه‌ای می‌گذارید؟

- بگذارید کمی آرامش در تیم استقلال حاکم شود بعد برای این تیم برنامه‌های فرهنگی زیادی دارم. متاسفانه در جامعه ما اگر تیم یا فردی رشد کند و بالا برود بعضی‌ها تلاش می‌کنند آن را پایین بکشند و به هر نوعی که شده به آن ضربه بزنند. باید قبول کنیم استقلال و پرسپولیس شرف ورزشی کشورند و به هیچ کدام از آنها نباید ضربه بزنند. البته در مجموع آدم‌هایی هم که عضو این دو تیم هستند باید آدم‌های درستی باشند.

 

* آیا شما طرفدار قلعه نویی هستید؟

- معلوم است که هستم. قلعه نویی رفیق من است.

 

* نکونام چطور؟

- طرفدار نکونام نیستم!

 

* چرا؟

- چون در بازی با آرژانتین اگر آن توپ را در دقایق پایانی به بیرون می‌زد مسی نمی‌توانست گل بزند.

 

* اما خیلی‌ها طرفدار کاپیتان نکونام هستند؟

- دنیای کمی ما همین است که گفتم! ما باید به کیفیت کار افراد توجه کنیم. در این دنیای کاذب هر کس طرفدار بیشتری دارد آدم مهم‌تری به نظر می‌رسد! هواداران باید آدم‌های فرهیخته‌ای باشند. البته من همیشه به نکونام احترام می‌گذارم. کاپیتان تیم کشورم بوده و همه اشتباه می‌کنند اما شما نمی‌توانی با این سئوال‌هایت از من تیتر جنجالی بگیری! من طرفدار همه فوتبالیست‌های پرسپولیسی، اصفهانی، تراکتورسازی و... هستم و کری‌خوانی هم نمک این فوتبال است. من طرفدار استقلال هستم و قلعه نویی را دوست دارم چون پرافتخارترین مربی کشور است. عنایتی 40 ساله را دوست دارم چون در بازی اول خود برای استقلال گل زد. آن هم چه گل مهم و روحیه بخشی.

 

* واعظ آشتیانی در مقطعی گفته بود عنایتی دندان پوسیده استقلال است!

- مردم همه چیز را می‌فهمند. هواداران درک و شعور بالایی دارند و به عنایتی احترام می‌گذارند. البته برخی هواداران پولکی را هم قبول ندارم. مثلا هندبال قطر مسابقه دارد آقایان قطری می‌روند تماشاچی اسپانیایی می‌خرند! استفاده از بازیکنان خارجی هم حرکت غیر ورزشی و کثیفی است. تیم‌ملی باید از بازیکنان همان سرزمین تشکیل شود حالا در مسابقات باشگاهی هر غلطی دلشان می‌خواهد بکنند و از هر کشوری دوست دارند بازیکن بگیرند اما در تیم‌ملی نه.

 

* در مورد فرهاد مجیدی چه نظری دارید؟

- فرهاد مجیدی را هم دوست دارم. او یکی از بازیکنان درجه یک کشور بود.

 

* برخی می‌گویند قلعه نویی در رختکن برخورد تندی با بازیکنان دارد. از ادبیات و فرهنگ نامناسبی استفاده می‌کند. آیا در این خصوص با سرمربی استقلال حرف زده‌اید؟

- من که در رختکن نبودم و از قلعه نویی حرف بدی نشنیده‌ام. حوصله بازی‌های ژورنالیستی را هم ندارم. طرفدار جنگ‌های منفعت طلبانه و زرگری هم نیستم. اگر آقایانی که ادعا می‌کنند فوتبال کثیف است چرا این ورزش را رها نمی‌کنند. آنهایی که معتقدند فوتبال آلوده است بروند سراغ ورزش پینگ پنگ.

 

* برخی هم می‌گویند فساد در فوتبال زیاد است...

- مگر فساد در بانک‌ها نیست؟ همه جا آدم فاسد و نیک نفس هست. باور کنید من از فوتبال هیچ نفعی ندارم مگر اینکه از این ورزش زیبا لذت می‌برم.

 

* طرفدار کدام تیم خارجی هستید؟

- بارسلونا را دوست دارم به خاطر مردم کاتالان که استقلال خود را می‌خواهند و با هدف بازی می‌کنند.

 

* مسی را هم که بیشتر از رونالدو دوست داری؟

بله، رونالدو بی جهت بازیکن حریف را زد و از چشمم افتاد.

 

* طرفدار کی‌روش هم هستی؟

- کی‌روش مربی باسواد و فهمیده‌ای است و من هم از ادامه همکاری با او حمایت می‌کنم.

 

* اگر کی‌روش برود موافق مربیگری قلعه نویی در تیم‌ملی هستی؟

- خیر، در تیم‌ملی دشمن مربیان زیاد می‌شود و این دشمنان را نیز نباید دست کم گرفت و حقیر پنداشت.

 

* در ویکی پدیا نوشته شما شاگرد استاد شریعتی هم بودید؟

- بله، من شاگرد استاد شریعتی بودم و هرچه دارم از اندیشه‌های استاد شهیدم دارم. او به من یاد داد چطور تفکر کنم، چطور به پدیده‌های مختلف واکنش نشان دهم یا اینکه چطور در کار و زندگی‌ام ارتقا پیدا کنم. البته من شاگرد غیر سیاسی استاد شریعتی بودم.

 

* به نظر شما چرا این روزها گروهی علیه استاد شریعتی طنز می‌سازند؟

- من به این جبهه گیری‌ها اصلا توجهی نمی‌کنم بگذار هر کاری می‌خواهند بکنند. متاسفانه همیشه بوده اند آدم‌های خدانشناسی که اندیشمندان و افراد نخبه ما را هدف قرار می‌دادند و دلیل اصلی‌اش نیز حسد و کوته فکری آن‌هاست.

 

* از نشان درجه یک فرهنگ و هنرتان چه خبر که از دکتر احمدی‌نژاد گرفتید؟

- نه، من این نشان را از احمدی‌نژاد نگرفتم بلکه از شورای عالی انقلاب فرهنگی آن نشان را گرفتم. نشان من با درایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شد البته من باید خیلی سال‌ها قبل به این نشان می‌رسیدم و حقم بود که این نشان را دریافت کنم.

 

* از آن نشان سودی هم بردید؟

- بله، خدا را شکر من هم سود مالی بردم، هم سود معنوی و از این بابت راضی هستم.

 

* درعرصه فیلم و هنر چه کار کنیم فاصله ما در رقابت‌ با خارجی‌ها زیاد نشود؟

- شنیده‌ام فیلم‌های جشنواره خیلی‌خوب و جالب بوده‌اند و پیشرفت خوبی در این عرصه داشته‌ایم!

روزنامه نود

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها