کد خبر: ۲۹۹۵۸
زمان انتشار: ۱۷:۱۲     ۲۰ آذر ۱۳۹۰
انتشار ویژه نامه "خط" با نام بیعت مهر از سوی خانه طلاب جوان:
چهارمین شماره دوماهنامه علمی فرهنگی «خط» با عنوان «بیعت مهر»، به همت «خانه طلاب جوان» منتشر شد. این ویژه نامه متشکل از 11 پرونده با موضوعات ذیل است: حوزه و قرآن؛ حوزه و نظام اسلامی؛ حوزه و نیازهای جهانی؛ حوزه و حرکتها و احساسات انقلابی؛ حوزه و اخلاق و تهذیب نفس؛ حوزه و هنر؛ حوزه و علوم انسانی؛ حوزه و فلسفه؛ حوزه و آموزش و پرورش؛ حوزه های علمیه خواهران و بازخوانی تحلیلی از دیدار رهبر با نخبگان حوزه.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598، این ویژه نامه متشکل از 11 پرونده با موضوعات ذیل است: حوزه و قرآن؛ حوزه و نظام اسلامی؛ حوزه و نیازهای جهانی؛ حوزه و حرکتها و احساسات انقلابی؛ حوزه و اخلاق و تهذیب نفس؛ حوزه و هنر؛ حوزه و علوم انسانی؛ حوزه و فلسفه؛ حوزه و آموزش و پرورش؛ حوزه های علمیه خواهران و بازخوانی تحلیلی از دیدار رهبر با نخبگان حوزه.

«بیعت مهر» در 472 صفحه انتشار یافته و شامل50 مصاحبه با علمای معظم و اساتید محترم حوزه و دانشگاه است. برخی از این بزرگواران عبارتند از: حضرات آیات و حجج اسلام، آقایان تسخیری، تحریری، سید احمد خاتمی، محمود رجبی، سیدهادی خسروشاهی، جعفر ناصری، یزدان پناه، زمانی(معاونت بین الملل حوزه)، ربانی(ریاست مرکز خدمات حوزه‏های علمیه)، حسینخانی(معاونت تهذیب حوزه)، هادوی تهرانی، حسن معلمی(دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی)، علیرضا پناهیان، بهجت پور(معاونت اسبق آموزش حوزه)، میرزایی(مشاور عالی ریاست جامعه المصطفی)، واسطی(استاد حوزه علمیه مشهد)، رسایی(نماینده مجلس)، عطاران طوسی(ریاست دانشگاه مجازی المصطفی)، مشکی(ریاست مرکز بین‏المللی تبلیغ)؛ و همچنین آقایان، استاد اصغر طاهرزاده؛ دکتر فتحعلی خانی؛ دکتر طالب زاده و دکتر موسی نجفی.

برخی از عناوین مطالب این شماره بدین شرح است: «دلدادگی به عالم معنا، در حوزه، اساس کار است»؛ «حوزه علمیه باید حیات طیبه داشته باشد»؛ «در تربیت معنوی طلاب جوان، عقب هستیم»؛ «انزواي قرآن در حوزه‏هاي علميه، به ما تنگ‏ نظري خواهد داد»؛ «بیست سال است که قرار است چشم انداز بیست ساله بنویسیم!»؛ «اگر بخواهیم احساسات انقلابی در حوزه بماند، باید طلاب انقلابی، خوب درس بخوانند»؛ «اگر طلبه ای روحیه انقلابی نداشت، باید در طلبه بودن خودش تجدید نظر کند»؛ «یکی از مهمترین اهداف سفر رهبری، کارآمدسازی رابطه حوزه و نظام بود»؛ «با زبان مکاسب و کفایه نمی شود با نخبگان جهان اسلام ارتباط برقرار کرد»؛ «امروز دنیا از ما خمینی می خواهد، نصرالله می خواهد.»

در بخشی از سرمقاله این شماره با عنوان «خواب حوزوی و بیداری اسلامی» آمده است:

«حالت تلخی است این آماده نبودن؛ اینکه وقت انجام وظیفه ای بگذرد در حالی که تو هنوز مهیای آن نباشی.

کامم تلخ می ‏شود؛ یاد فرصتهای گذشته و کارهای معطل و روی زمین مانده می افتم.

این حس تلخ، مرا به صبحگاه پنجشنبه 29 مهر 89 می‏ برد؛ به شبستان امام؛ دیدار حوزویان با رهبر.

جملات آقا روی دوشم سنگینی می کند: «قم قلب فعال و متحركى است كه مي¬ تواند و مي ¬بايد خون معرفت و بصيرت و بيدارى و آگاهى را در سرتاسر پيكر امت اسلامى پمپاژ كند»؛ «حركت حوزه هاى علميه، بى طرف نماندن حوزه هاى علميه در قبال حوادث جهانى، در قبال مسائل چالشىِ ملى و بين المللى، يك ضرورتى است كه نمي شود از آن غافل شد»؛ «امروز حوزه نبايد در دنيا غائب باشد»؛ «حوزه هاى علميه نمي توانند بى تفاوت بمانند»

ولی ما توانستیم بی تفاوت بمانیم و نمی دانستیم قرار است چند ماه دیگر، امواج بیداری اسلامی به سر و صورت ما سیلی بزند و ما را از خواب بی تفاوتی بیدار کند. اما او می دانست و آمد که زودتر از حادثه، ما را بیدار کند. می خواست ما را مهیای این نقطه عطف تاریخی کند. می خواست در عرصه جهانی، غائب و منفعل نباشیم.

آری! باز وقت عمل رسید و ما آماده نبودیم.
اما او آماده بود و یک تنه وارد میدان شد.»

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وبلاگ این نشریه به نشانی  khat-magazine.blogfa.com مراجعه فرمایند.

----------------------
گزارش از محمد صالحی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها