کد خبر: ۳۰۱۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
بولتن نیوز: برای زیبا سازی شهرها  و روستاها، محله ها، معابر بازار،  خیابان، اماکن اداری و ... تنها  استفاده از فناوری روز و روش های تبلیغی جدید مانند استفاده از تابلوهای فلکس، نئون با نور پردازی های مختلف و... کافی نیست بلکه مدیریت استفاده از فناوری های جدید به گونه ای که متناسب با ساختار فرهنگی و هنجارهای جامعه باشد و با روحیه و انتظارات مردم و مسوولان و مراسم مذهبی و شعارهای مذهبی مردم هماهنگ باشد، مهمترین موضوعی است که توجه به آن می تواند فناوری روز را در خدمت گسترش فرهنگ و شعارهای مذهبی و برگزاری با شکوه مراسم عزاداری امام حسین در ماه محرم قرار دهد.






شهرداری با همکاری بانک ها و شرکت های صاحب آگهی، در مراسم عزاداری امسال در ماه محرم، ترکیب جالبی از بیلبوردها، تابلوها و پارچه نوشته ها را به نمایش گذاشته وبا ایجاد فضایی معنوی و متناسب با حال و هوای عاشورا و  ماه های محرم و صفر، به جای تبلیغ کالاها و خدمات تجاری و مصرف گرایی، شاهد حضور و مشارکت و حمایت مالی شرکت های صاحب آگهی در بزرگداشت واقعه عاشورا و یاد امام حسین و یاران او بودیم.

نظم و انضباط خاص و اندازه مناسب بیلبوردها و تابلوها و تفاوت آنها با سال های قبل، به گونه ای است که این تابلوها و بیلبوردها نه زیاد بزرگ است نه خیلی کوچک و بدون نظم، و در نتیجه در اطلاع رسانی و پیام رسانی مفاهیم معنوی بسیار اثر گذار است به خصوص انتخاب رنگ ها متناسب با ایام سوگواری، و انتخاب جملات و کلمات و سخنان ارزشمند بزرگان و امامان، عطر معنویت را در فضای شهر پراکنده کرده و امسال فضای شهر در ایام سوگواری متفاوت از سال های قبل شده است و از فناوری و تابلوها و نوع پیام رسانی و اطلاع رسانی به بهترین نحو استفاده شده تا فضای شهر متناسب با ایام سوگواری محرم باشد.

برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان ابا عبداله امام حسین علیه السلام، از جهت  استفاده از نمادهای عزاداری، نور پردازی و زیبایی شناختی شهری و تابلوها، بیلبوردها، علم و کوتل مرتبط با مراسم سوگواری و... کاملا متفاوت از سال های قبل بود و چهره شهر نشان می دهد که نه تنها از فناوری روز و امکانات جدید، تابلوهای بزرگ فلکس، پرچم ها و پارچه نوشته های بزرگ استفاده شده است، بلکه به شعارهای اسلامی و مذهبی و متناسب با مراسم عزاداری محرم نیز توجه شده بود.

شرکت های تبلیغاتی از روش جدیدی امسال بهره برده اند و به جای تبلیغ کالا و خدماتی خاص که معمولا با رنگ ها و شکل های خاص عرضه می شود و مناسب حال و هوای عزاداری نیست، نام برندهای بزرگ و بانک ها، بیمه ها وشرکت های مطرح در بازار آگهی و ارائه خدمات تجاری و بازرگانی را در کنار شعارهای مذهبی و متناسب با عزاداری به گونه ای استفاده کرده بودند که حضور و مشارکت آنها در مراسم و برنامه های عزاداری و عرض تسلیت به مردم ایرانیان وشیعیان امام حسین را نشان می داد.

این شرکت ها با همکاری شهرداری و سازمان زیبا سازی شهرداری، شرکت های خدماتی و... ، به جای معرفی کالا و خدمات خود، به ارائه شعارهای مذهبی، مفاهیم و ادبیات عاشورا و محرم، سخنان امام حسین، سخنان بزرگان، علما و روحانیون و مسوولان ارشد نظام پرداخته بودند و اشعار و نوشته های با معنا و عمیق و پیام رسان تاریخ که ادبیات و فرهنگ ایران اسلامی و عاشورا، آزادگی و دفاع از حق، آموزه های دینی و مذهبی و... را تداعی می کند به شکل های مختلف در سطح شهرهای کشور دیده می شد.

علاوه بر بیلبوردها و تابلوها،  دست نوشته ها و پارچه نوشته ها که با رنگ های متناسب با ایام سوگواری سالار شهیدان همخوانی داشت، طرح های گرافیکی خاص این ایام مانند استندهای دست امام حسین و قمر بنی هاشم درمیادین شهر دیده می شود.

الگوسازی و اسطوره سازی در زمینه مفاهیم جهاد، شهادت، عدالت خواهی و مقابله با ظلم برای مردم ایران سالهاست که از طریق مفاهیم و طرح های خاص عاشورا تبلیغ و اطلاع رسانی می شود و مردم با این مفاهیم و الگوها ارتباط برقرار کرده اند و امسال با مشارکت و حمایت مالی شرکت های صاحب بانکی، این نوع شعارهای مذهبی و اطلاع رسانی در مورد واقعه عاشورا، با شکوه و نظم و زیبایی خاصی همراه بود.




تابلوها و بیلبوردها و پارچه نوشته ها تقریبا در تمام خیابان های اصلی و فرعی شهر مشاهده می شود و مردم به جای تبلیغات روزمره و رنگارنگ کالاها و خدمات شرکت ها، فضای متفاوتی را در شهر مشاهده می کنند و به جای این که کالا یا خدمات خاصی را در کنار برندهای تجاری و اسامی شرکت ها و بانک ها ببینند، شاهد رنگ های متناسب با ایام محرم و صفر و شعارها و دستاوردهای عاشورا در کنار نام های تجاری معتبر در اقتصاد ایران هستند.

مردم از طریق نظم و انضباط خاصی که امسال در تابلوها و بیلبوردها مشاهده می کنند نه تنها فضای متناسب با ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین را احساس می کنند بلکه با سخنان پیامبر اسلام، امام حسین و سایر امامان و بزرگان و مسوولین کشور آشنا می شوند.به خصوص در تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، فضای شهر کاملا متفاوت است و رنگ ها و نظم خاص تابلوها و طرح های متناسب با عاشورا، پیام معنویت را به جای تجارت و روزمره گی به مردم می دهد و انسان با مشاهده چنین فضایی از خود می پرسد که در طول عمر چگونه باید زندگی کنیم که در دام روزمره گی و خرید و فروش و مصرف گرایی نیافتیم و به پیام عاشورا و معنویت و رضای خداوند و خلق خدا توجه داشته باشیم تا از معنویت و هدف از خلقت و تکامل انسان دور نباشیم.

وقتی امام حسین به عنوان نوه پیامبر اسلام و فرزند علی و فاطمه علیه السلام، روزه مره گی و عادات زندگی مادی را رها می کند و راه جهاد و شهادت را انتخاب می کند، با حرکت خود، یک یادگاری برای تمام تاریخ انسان ها به جای می گذارد که از معنویت و آزادگی و انسان بودن و مسلمان بودن و رضای خدا دور نمانید و اسیر زندگی مادی نشوید و اکنون بعد از 1400 سال یاد او و یارانش و مجاهدت های آنها باقی مانده  و در و دیوار شهر و خیابان و معابر آن با حضور شعارها، سخنان مذهبی و  یاد و نام امام حسین زنده است.




طرح هایی که یادآور دست امام حسین و قمر بنی هاشم عباس است در اکثر میادین  و معابر شهر به چشم می خورد و از کودکان گرفته تا پیرمردها و پیرزن ها، به یاد امام حسین به این تابلوها و طرح ها توجه می کنند و از امام حسین و رشادت های او و یارانش و افشاگری های زینب علیه السلام در زنده نگه داشتن عاشورا سخن می گویند و با خود می گویند که زینب یاد عاشورا را زنده نگه داشت و این شعارهای مذهبی و پارچه ها و سخنان و بیلبوردهایی که در سطح شهر می بینیم یاد عاشورا را زنده نگه می دارد.



بولتن نیوز





بولتن نیوز








بولتن نیوز







بولتن نیوز







بولتن نیوز






بولتن نیوز








بولتن نیوز


بولتن نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سيدروح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
فضاي محرم در شهر را نشان داده‌ايد يا رپورتاژ براي شهرداري مي‌رويد؟
آيا اين همه هيئت و پرچم و بيرق عزاداري امام حسين در شهر را نديديد كه آرم سازمان فرهنگي-هنري شهرداري روي آن نباشد؟؟؟؟!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها