أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۲۴۹۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۲     ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
فضایل حضرت زهرا (س) بی شمار است و با بررسی مواردی مانند نماز استغاثه، دعای نور، تسبیح و ... می توان قطره ای از اقیانوس ژرف فضایل و خصایص حضرت را درک کرد.
به گزارش پایگاه 598،برای بررسی فضایل و خصایص حضرت صدیقه طاهره (س) خبرنگار سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت الاسلام سیدرضا حسینی مازندرانی، مسئول و مؤسس مسجد و مدرسه علمیه امام حسین (ع) شهرری داشته است که تقدیم می شود.

* کدام آیات و سور قرآن در شأن حضرت زهرا (س) نازل شده اند؟

جای جای آیات قرآن کریم توصیف فضایل و خصایص حضرت فاطمه (س) است از جمله می توان به سوره کوثر اشاره کرد: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾. إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾؛ مردم پیامبر اسلام (ص) را مورد اذیت و آزار قرار دادند و به او می گفتند نسل تو ادامه نخواهد داشت؛ و خداوند به پیامبر می فرماید به تو کوثر می دهم و نسل دشمنانت قطع خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی مازندرانی با اشاره به اینکه سوره انسان (دهر) نیز در شأن حضرت فاطمه (س) و همچنین امیرالمومنین علی (ع) و حسنین نازل شد، اظهار داشت: امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای بهبود بیماری حسنین با سفارش پیامبر(ص) سه روز روزه گرفتند و در هر سه روز افطاری خود را به نیازمندان –یتیم، مسکین و اسیر- دادند و پس از بخشش این بزرگواران، خداوند در شأن آنها و این سوره را نازل کرد: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»؛ پس از این نزول، رسول الله (ص) از امام علی (ع) پرسید چه کردید که این آیات در شأن شما نازل شد؟ و امیرالمومنین (ع) ماجرا را شرح داد.

* ماجرای تولد حضرت زهرا (س) چگونه بود؟

امام صادق (ع) می فرماید: پیامبر اسلام (ص) با خدیجه (س) ازدواج کرد و مردم مدینه با خدیجه (س) دشمنی کردند که چرا با محمد که یتیم است ازدواج کردی؟ خدیجه که تنها شده بود با فاطمه که در رحمش بود حرف می زد؛ روزی رسول الله (ص) قبل از ورود به اتاق متوجه شد خدیجه با کسی صحبت می کند و علت را که جویا شد حضرت فرمود: یا رسول الله! این بچه انیس و مونس من است. زمان تولد حضرت فاطمه (س) که نزدیک شد آقا رسول الله از زن های قریش خواست تا به خدیجه در وضع حمل کمک کنند اما زن های قریش و زن های دیگر قبول نکردند. خدیجه از این ماجرا ناراحت شد اما خداوند متعال ۴ خانم را برای زایمان فرستاد (ساره همسر ابراهیم، آسیه همسر فرعون، مریم مادر مسیح و کلثوم خواهر موسی بن عمران). خدیجه با دیدن آنها ترسید اما یکی از آنها گفت: نترس ما رسولان خداوند متعال هستیم؛ وقتی فاطمه (س) به دنیا آمد به پیامبر (ص) گفتند: این دختر را بگیر که مقدسه طاهره مطهره است و حق تعالی، او و نسل او را برکت داد.

* حضرت زهرا (س) چند نام داشت؟

امام صادق (ع) فرمودند مادر ما، ۹ نام نزد خداوند عزوجل دارد: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، رضیه، مرضیه، محدثه و زهرا.

در مورد اسامی حضرت نیز تفاسیری شده است از جمله در روایت است که: راوی از حضرت صادق (ع) سوال می کند که چرا نام مادر شما را فاطمه نامیدند؛ حضرت در پاسخ می فرماید: زیرا مادر ما فاطمه از بدی ها بریده شده است. همچنین در احادیث متواتره از طریق خاصه و عامه روایت شده که حق تعالی فاطمه و شیعیان او را از آتش بریده است.

* آنچه درباره وجه تسمیه حضرت صدیقه طاهره (س) فرمودید اشاره ای لطیف به فضایل حضرت دارد، لطفاً اندکی پیرامون فضایل و خصایص حضرت توضیح فرمایید؟

در مورد فضایل حضرت هرچه بگوییم کم گفتیم و بهترین راه برای شناخت دقیق حضرت، رجوع به کلام معصومین است؛ از جمله شیخ طوسی (ره) از اهل عامه نقل می کند که پیامبر (ص) فرمود: «فاطمة بضعة منّى من سرّها فقد سرّنى و من سأها فقد سأنى، فاطمه اعزّ البریّة علىّ؛ فاطمه پاره تن من است. هر که او را شاد سازد، مرا شاد ساخته و هر که او را اندوهناک کند، مرا اندوهناک کرده است. فاطمه از همه مردم پیش من عزیزتر است». در روایت دیگری از رسول الله (ص) نقل است که فرمودند: «فاطمه برترین زن های دنیا و آخرت است».

شیخ طوسی در روایت دیگری از عایشه نقل می کند که ندیدم احدی را که در گفتار و رفتار شبیه تر از فاطمه و رسول خدا باشد. وقتی فاطمه نزد رسول الله می آمد حضرت به او مرحبا می گفت، دست های دخترش را می بوسید، بلند می شد و او را در جایی که خود حضور داشت، می نشاند.

قطب راوندی نیز نقل می کند بعد از شهادت مظلومانه کوثر نبوى، حضرت فاطمه زهرا(س) ام ایمن نتوانست در منزل زهرا(س) بماند و جاى خالى او را ببیند لذا در حالى که روزه بود از مدینه خارج شد و در بیابان بین مدینه تا مکه عطش تشنگى بر او غلبه کرد و هواى گرم آزارش مى‏داد، رو به آسمان نمود و عرض کرد: پروردگارا، من خادمه حبیبه تو هستم، مرا تشنه مى‏خواهى؟ در این هنگام دلو آبى نزدیک او فرود آمد، ام ایمن گرفت و آشامید و گفت: دیگر تشنگى را احساس نکردم.

همچنان که اشاره شد زبان نوع بشر از وصف خصایص و فضایل حضرات معصومین علیهم السلام عاجز است؛ با این وجود به منظور آشنایی مخاطبان شبستان با کیفیت عبادت حضرت صدیق مطهره، در این مورد توضیح دهید.

ابن بابویه به سند معتبر از امام حسن (ع) روایت می کند که: مادرم شب جمعه مشغول عبادت از اول شب تا طلوع صبح می شد، پیوسته مشغول رکوع، سجود و دعا بود؛ وقتی به دعای او توجه کردم متوجه شدم در حق خودش دعا نمی کرد بلکه دیگران را دعا می کرد. دلیل را که پرسیدم: فرمودند: الجار ثم الدار.

همچنین از حسن بصری نقل شده که حضرت فاطمه (س)، عابدترین امت در عبادت حق تعالی بود و آنقدر بر پای می ایستاد که پاهای مبارکش ورم می کرد.

* توصیه های حضرت صدیقه طاهره درباره حجاب و عفاف چیست؟

امیرمؤمنان (ع) می فرماید: روزی با گروهی از اصحاب خدمت رسول خدا (ص) بودم آن حضرت به اصحابش فرمود چه ویژگی برای زن بهتر از هر چیز است؛ هیچ کس نتوانست جواب صحیحی بدهد اصحاب که متفرق شدند به خانه رفتم و سؤال پیامبر را با فاطمه در میان گذاشتم، وی فرمود: بهترین چیز برای زنان آن است که مردان نامحرم آنها را نبینند و زنان نیز نا محرمان را نبینند. آنگاه پاسخ را خدمت رسول خدا (ص) بردم آن حضرت شادمان شد و فرمود: براستی فاطمه پاره تن من است.

سیدفضل الله راوندی (ره) در نوادر روایت کرده: در روایتی دیگر آمده است که مرد نابینایی اجازه خواست تا به خانه فاطمه وارد شود، فاطمه (س) پوششی طلبید و خود را با آن پوشاند. رسول خدا (ص) به فاطمه (س) فرمود او مرد نا بینایی است و تو را نمی بیند چرا خود را پوشاندی؟ آن حضرت فرمود: اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم و بوی مرا استشمام می کند. پیامبر (ص) فرمود: گواهی می دهم که به راستی پاره تن من هستی.

نقل است که هر گاه حاجتی داری دو رکعت نماز بخوان؛ بعد از تکبیر، سه مرتبه تسبیح حضرت زهرا (س) را بگو؛ آنگاه به سجده برو و ۱۰۰ مرتبه بگو یا "مولاتی یا فاطمه اغیثینی"؛ آنگاه جانب راست صورت را بر زمین بگذار و همین ذکر را تکرار کن؛ سپس جانب چپ صورت را بر زمین بگذار و همین ذکر را بگو و مجددا به سجده برو و ۱۱۰ مرتبه بگو "یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی" و سرانجام حاجت خود را بخواه که خداوند بر می آورد.

* فضیلت تسبیح حضرت زهرا (س) چیست؟

در اصول کافی آمده هر کس بر تسبیح حضرت زهرا (س) مداومت داشته باشد شقی نمی شود. و از ارتباط امام صادق (ع) نقل است که ذکر تسبیح مادر ما فاطمه، معادل هزار رکعت نماز است.

* دعای نور حضرت صدیقه طاهره چیست؟

دعای نور حضرت را مرحوم آقا شیخ عباس قمی (ره) در مفاتیح الجنان بدین شکل نقل کرده است: حضرت زهرا (س) این دعا را به سلمان تعلیم داد و فرمود: اگر می خواهی در این دنیا مبتلا به تب نشوی این دعا را بخوان؛ سلمان قسم یاد کرد که این دعا را به بیش از هزار نفر از مردم مدینه که مبتلا به تب بودند آموختند و همه آنها خوب شدند.

* آخرین وصایای حضرت فاطمه (س) به امیرالمومنین علی (ع) چیست؟

امام صادق (ع) فرمودند: بعد از وفات جد ما رسول الله (ص)، مادمان فاطمه (س)، همیشه گریه می کرد و به مولا علی وصیت کرد که مرا شبانه غسل، کفن و دفن کن نمی خواهم کسانی که محسن مرا سقط کردند در آن مراسم حاضر شوند؛ و همچنین فرمودند بعد از دفن من در کنار قبرم بمان و قرآن بخوان.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها