کد خبر: ۳۰۴۷۴۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
آغاز توزیع ۱۵هزار میلیارد ریال اسکناس نو از امروز در شعب منتخب بانکها، احتمال تصویب افزایش ۱۸درصدی حداقل مزد۹۴ از سوی نمایندگان کارگری و کارفرمایی و ... از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه بیست‌وسوم اسفندماه 1393 به شرح زیر است:


* اردوغان نیمه دوم فروردین 94 به ایران سفر می‌کند/انرژی و فاینانس، محور مذاکرات


در دیدار نماینده ویژه رئیس جمهور و نماینده ترکیه در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه اعلام شد: پس از تصویب موضوعاتی از جمله قرارداد تجارت ترجیحی در نخستین کابینه مشترک دو کشور، در سفر اردوغان به ایران در فروردین و در دومین جلسه کابینه موضوع انرژی و فاینانس در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین در این دیدار جودت ییلماز وزیر توسعه ترکیه با اشاره به روابط ایران و ترکیه گفت: این دو کشور دوست و برادر هستند و برای توسعه روابط تلاش می‌کنند. رابطه ایران و ترکیه در روابط منطقه تأثیرگذار است.

* مذاکرات ایران برای افزایش صادرات به مشتریان آسیایی پس از لغو تحریم


بلومبرگ به نقل از منابع آگاه مدعی شد، ایران در حال مذاکره با حداقل 3 خریدار آسیایی نفت خود است تا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور، نفت بیشتری به آنها بفروشد.

بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، نفت صادراتی ایران در سال گذشته به طور متوسط به 1.3 میلیون بشکه در روز رسیده است که 1.2 میلیون بشکه در روز از میزان پیش از تحریم‌ها کمتر است.

* تعیین تعرفه 1206 قلم کالای وارداتی در دقیقه 90/ انتقاد مسئولان گمرک از وزارت صنعت


تعیین تعرفه 1206 قلم کالای وارداتی برای سال 94 در دقیقه 90 از سوی وزارت صنعت، با واکنش مسئولان گمرک روبرو شده و آن را غیرکارشناسی و غلط توصیف کرده‌اند که با رویکرد حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

آنچه برایند اجرای این سیاست‌ها در سالگرد ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری بوده نشان می‌دهد که بخش اعظم این رویکردها مورد توجه قرار نگرفته و یا ناقص اجرا شده است، با این حال شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی از دیگر ابعاد این بخش بوده که به نظر می رسد نیاز به بررسی و کارشناسی بیشتر از سوی مسئولان دارد.

* احتمال تصویب افزایش 18 درصدی حداقل مزد 94/ سهم 150 هزار تومانی سایر مزایا


نمایندگان کارگری و کارفرمایی پس از رسیدن به یک توافق جامع روی افزایش 261 هزار تومانی مجموع دستمزد سال 94، افزایش 18 درصدی مزد مبنا را محتمل‌ترین گزینه پیش روی خود دارند و سایر مزایا هم سهم 150 هزار تومانی خواهند داشت.

به گزارش فارس، پیش از این شورای عالی کار افزایش 15 هزار تومانی پایه سنوات، افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن و افزایش 80 هزار تومانی بن کارگری را مطرح و مورد توافق قرار داده بودند که در نشست‌های جدید با توجه به سناریوهای مطرح شده امکان تعدیل این رقم وجود دارد.

* استفاده از ابزارهای نوین مالی برای تامین منابع تعاونی‌ها/ظرفیت 3 برابری ایجاد اشتغال در تعاون


دبیرکل اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه برای تامین مالی تعاونی‌ها از ظرفیت‌های بازار سرمایه به روش بهره‌گیری از ابزارهای نوین مالی استفاده خواهد شد، گفت: با توجه به نقش تعاون در ایجاد اشتغال ضرورت توجه دولت به این بخش بیش از گذشته احساس می‌شود.

ماشاءالله عظیمی با اشاره به حضورش در شورای عالی بورس، گفت: ورود تعاونی‌های سهامی عام به بازار سرمایه از طریق شورای عالی بورس به طور جدی پیگیری می‌شود و علاوه بر آن برای هر استان صندوق سرمایه‌گذاری تعاون ایجاد خواهد شد.

* شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش بی‌سابقه 539 واحدی روبرو شد


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نخستین روز آخرین هفته سال با افزایش بی‌سابقه 539 واحدی به رقم 64 هزار و 610 واحد رسید. شاخص قیمت (هم وزن با 74 واحد افزایش) به 9 هزار و 6 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با 708 واحد افزایش به 73 هزار و 620 واحد رسید. شاخص بازار اول با 231 واحد افزایش به 47 هزار و 676 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با 2 هزار و 155 واحد افزایش به 126 هزار و 548 واحد رسید.

* بازخرید اوراق مشارکت از حیطه فعالیت بانک‌ها خارج می‌شود


معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به تعیین 30 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 94، گفت: با توجه به لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، اوراق توسط بانک‌ها بازخرید نمی‌شود و خرید و فروش اوراق فقط در بازار سرمایه انجام خواهد شد.

شاپور محمدی تصریح کرد: هدف ما از افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، کمک به تولید و ارتقاء سطح توان تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های تولیدی است.

* توزیع اسکناس نو در شعب منتخب بانک‌ها آغاز شد


توزیع 15 هزار میلیارد ریال اسکناس نو از امروز در شعبه منتخب بانک‌ها آغاز شد. به گفته مسئولان بانک مرکزی، سهمیه هر مراجعه کننده برای دریافت اسکناس نو در حد معقول 100 برگ تا 300 برگ است. این اسکناس‌ها شامل اسکناس 5 هزار ریالی، 10 هزار ریالی، 20 هزار ریالی است و البته اسکناس 50 هزار ریالی و 100 هزار ریالی هم قابل توزیع است.

* جزئیات جدید طرح مسکن اجتماعی/ تأمین مسکن 8 هزار خانواده دارای 2 معلول


مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از ارائه اطلاعات خانوارهای مشمول مسکن اجتماعی از سوی نهادهای حمایتی به وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: تأمین مسکن 8 هزار خانواده دارای 2 معلول و بیشتر در فاز نخست مسکن اجتماعی در دستور کار است.

سیدمحمد پژمان با اشاره به اینکه لازمه این موارد همکاری مدیران شهرداری‌هاست ادامه داد: اینکه در طرح جامع مسکن گفته می‌شود باید تا سال 1405 بالغ بر 100 هزار واحد مسکونی در یکی از شهرهای کشور ساخته شود باید مدیران آن شهر نشان دهند که کدام قسمت از شهر است که توانایی پذیرش ساخت این تعداد واحد مسکونی را دارد.

* عرضه 70 هزار تن سیب و پرتقال شب عید از امروز/ سیب 2700 و پرتقال 2900 تومان


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: سیب و پرتقال به اندازه نیاز از باغداران خریداری و ذخیره شده و از امروز به بازار عرضه می‌شود.

صفایی با اشاره به این که مازندران قطب اصلی تولید مرکبات در کشور است، خاطرنشان کرد: 85 درصد پرتقال ذخیره شده برای شب عید از مازندران است و از ابتدای اسفند ماه حمل پرتقال ذخیره شده از مازندران به سایر استان‌های متقاضی و دارای سهمیه انجام شده است.

* 60 درصد قطعات یدکی موجود در بازار وارداتی است/ هزینه تولید خودرو چینی 34 درصد پایین‌تر از ایرانی

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه 60 درصد قطعات یدکی موجود در بازار وارداتی هستند که اکثر آنها کیفیت مناسبی ندارند، گفت: هزینه تولید خودرو در چین 34 درصد پایین‌تر از قیمت تولید خودروی ایرانی است.

فرهاد به‌نیا ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد از قطعات موجود در بازار قطعات یدکی ایران وارداتی‌اند که عمدتاً بی‌کیفیت و تولید چین هستند، اگر در مبادی ورودیف آزمایش‌های لازم بر روی این نوع قطعات صورت گیرد، امکان استفاده از قطعات داخلی فراهم می‌شود که به نفع تولید داخل و مصرف کنندگان خواهد بود.

* پیش‌بینی رکوردشکنی مصرف بنزین در 3 مرحله/ مصرف روزانه از 100 میلیون لیتر می‌گذرد


در حالی قرار نیست بنزین ویژه نوروزی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد که مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش مصرف بنزین در روزهای پایانی سال طی 3 مرحله خبر می‌دهند. بنابراین در آخرین روز از سال 93 تنها 60 لیتر سهمیه بنزین فروردین ماه در کارتهای سوخت شارژ خواهد شد.

* خودداری مرغداران از عرضه مرغ به بازار برای گرانی/ مرغ 8 هزار تومان شد


رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت مرغ امروز در عمده‌فروشی‌ها 7500 تومان است. مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها به 7980 افزایش یافته، گفت: دلیل افزایش قیمت عدم عرضه مرغ توسط تولید‌کنندگان به بازار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها