کد خبر: ۳۰۵۱۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
آريا/ غنچه گل ميخک به عنوان ادويه از سال‌هاي بسيار دور استفاده مي‌شده است.
غنچه گل ميخک به عنوان ادويه از سال‌هاي بسيار دور استفاده مي‌شده است. تاريخچه استفاده از ميخک به حدود 200 سال پيش از ميلاد باز مي‌گردد. چيني‌ها از زمان‌هاي بسيار قديم ميخک را در دهان مي‌گذاشتند تا از اثرات درماني آن بهره ببرند. در طي ساليان متمادي از ميخک براي درمانسوءهاضمه، اسهال، فتق، عفونت‌هاي انگلي، بهبود تنفس، دندان درد، سرفه، آسم، سردرد، استرس و …. استفاده مي‌کردند.

معروفترين اثر ميخک براي درمان دندان درد مي‌باشد. به طوريکه بسياري از خمير دندان‌ها، دهانشويه‌ها، ضدعفوني کننده‌هاي دهاني و شوينده‌هاي دهان و دندان در ترکيبات خود روغن ميخک دارند.

ميخک سرشار از کلسيم، اسيد هيدروکلريک، آهن، فسفر، سديم، پتاسيم، ويتامين A، ويتامين C و … مي‌باشد. روغن ميخک در درمان بسياري از بيماري ها راه گشا مي‌باشد. با ما در اين مقاله همراه باشد تا چند نمونه از اثرات درماني اين گياه را براي شما بيان کنيم.

خواص روغن ميخک چيستروغن ميخک، يک ضدعفوني کننده طبيعي
روغن ميخک به دليل اثرات ضدميکروبي، ضدويروسي، ضدقارچي و نيز اثرات ضدعفوني کننده براي بهبود زخم‌ها، ضدعفوني کردن جراحات، تسکين زخم‌هاي حاصل از نيش حشرات و درمان عفونت‌هاي قارچي از زمان‌هاي بسيار دور کاربرد داشته است. البته ذکر اين نکته ضروري است که اين روغن براي افرادي که پوست‌هاي حساس دارند، مناسب نمي‌باشد و ممکن است ايجاد آلرژي و حساسيت در اين افراد نمايد.

تسکين دندان درد با کمک روغن ميخک
روغن ميخک داراي اوگنول مي‌باشد که در طول ساليان متمادي در دندانپزشکي استفاده شده است. اين روغن براي تسکين دردهاي دنداني و زخم‌هاي دهاني مناسب مي‌باشد. مطالعات اخير نشان مي‌دهد که مصرف روغن ميخک براي آرام کردن درد و التهاب لثه‌ها در نوزاداني که تازه مي‌خواهند دندان در بياورند، گزينه خوبي است و علاوه بر کاهش احساس ناخوشي در آنان، ضدعفوني کننده نيز مي‌باشد. اما در اين رابطه جانب احتياط را رعايت کنيد و با پزشک معالجتان حتما مشورت نماييد؛ زيرا روغن ميخک بسيار قوي است و اگر ناآگاهانه از اين روغن استفاده کنيد ممکن است باعث سوختگي در داخل دهان گردد.

روغن ميخک داراي اثرات خنک کننده و ضدالتهابي است و مصرف مداوم آن باعث

تميز کردن راه هاي هوايي مي‌شود. در حقيقت روغن ميخک يک درمان کارآمد براي اختلالات تنفسي چون سرفه، سرماخوردگي، برونشيت، آسم، سينوزيت، سل و … مي‌باشد

پوستي جوان و شاداب با روغن ميخک
روغن ميخک در ترکيب بسياري از محصولات آرايشي يافت مي‌شود و غالبا براي مراقبت از پوست (بالاخص براي درمان آکنه) توصيه مي‌شود. اين روغن چين و چروک‌ها را کاهش مي‌دهد و باعث ايجاد جواني و شادابي در پوست مي‌شود. علت اين مسئله اين است که وقتي روغن ميخک بر روي پوست ماليده مي‌شود، جريان خون را به سمت پوست فرسوده هدايت مي‌کند. افزايش جريان خون منجر به اکسيژن‌رساني بهتر به پوست مي‌شود. همچنين دفع مواد زايد سلول هاي پوستي از طريق جريان خون افزايش مي‌يابد که نهايتا باعث مي‌شود تا پوست جوانتر به نظر آيد.

تقويت سيستم ايمني
ميخک و روغن ميخک هر دو براي افزايش عملکرد سيستم ايمني مناسب هستند. روغن ميخک علاوه بر اثرات ضدويروسي، ضدميکروبي و ضدقارچي که دارد؛ باعث تصفيه خون مي‌شود. در نتيجه روغن ميخک مي‌تواند منجر به افزايش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها شود. همچنين ميخک سرشار از آنتي اکسيدان‌ها مي‌باشد و باعث کاهش راديکال‌هاي آزاد در بدن و در نتيجه کاهش بسياري از بيماري‌هاي شايع در قرون اخير مانندسرطان، بيماري‌هاي قلبي عروقي و … مي‌شود.

درمان سردرد، استرس و بي خوابي
روغن ميخک يک تسکين دهنده عالي براي استرس است. اين روغن اثرات تحريک کننده بر مغز دارد و تنش هاي عصبي، افسردگي و خستگي را برطرف مي‌کند. همچنين منجر به خواب مي‌شود و براي افرادي که از بي خوابي رنج مي برند بسيار مناسب است.

روغن ميخک داراي فلاوونوئيدهاي فراواني مي‌باشد که داراي عوامل ضدالتهاب هستند و سردرد را کاهش مي‌دهند. براي تسکين سردرد مي‌توانيد مقداري روغن ميخک را با کمي نمک مخلوط کنيد و روي پيشاني بماليد. اين ترکيب اثر خنک کننده اي دارد و به عنوان مسکن سردرد استفاده مي‌شود.

روغن ميخک داراي اثرات خنک کننده و ضدالتهابي است و مصرف مداوم آن باعث تميز کردن راه هاي هوايي مي‌شود. در حقيقت روغن ميخک يک درمان کارآمد براي اختلالات تنفسي چون سرفه، سرماخوردگي، برونشيت، آسم، سينوزيت، سل و … مي‌باشد. جويدن يک عدد ميخک به عنوان يک درمان سنتي براي بهبود گلودرد شناخته مي‌شود.

عوارض جانبي
فردي که مي خواهد از روغن ميخک استفاده کند بايد بسيار مراقب باشد. زيرا اين روغن بسيار قوي است بالاخص وقتي به صورت استنشاقي استفاده مي‌شود. زيرا به سرعت وارد سيستم عصبي مي‌شود. در نتيجه لازم است قبل از خوردن، استنشاق کردن و … رقيق شود. اوگنول که بخش اعظمي از روغن ميخک را شامل مي‌شود، ماده شيميايي خيلي متداولي نيست و برخي افراد نسبت به آن حساسيت دارند. اگر از اين روغن اولين بار است که استفاده مي کنيد با مقادير اندک شروع کنيد. اين نکته را مد نظر داشته باشيد که قبل از وارد کردن هر گونه ماده جديدي به برنامه غذايي يا دارويي خود حتما با پزشک معالجتان مشورت نماييد.

برخي از عوارض متداول روغن ميخک در زير آمده است:

1٫ ناراحتي هاي روده اي که در کودکان شايع تر است.

2٫ مصرف ناآگاهانه و خودسرانه ممکن است مشکلاتي را در کليه ها و کبد ايجاد نمايد.

3٫ روغن ميخک باعث کاهش قند خون مي‌شود در نتيجه براي افراد ديابتي بسيار مفيد و براي زنان باردار يا بيماران بستري در بيمارستان مضر است.

4٫ در افرادي که پوست حساسي دارند ممکن است منجر به حساسيت پوستي شود.

روغن ميخک در حقيقت گياهي است که غنچه آن به عنوان ادويه در بسياري از کشورها مانند چين و هند استفاده مي شود. در اين کشورها از ديرباز به علت خواص درماني بسيار زياد کاربرد داشته است و سپس به ساير کشورها و از جمله بسياري از کشورهاي اروپايي وارد شده است و اکنون روغن اين گياه استخراج و براي اهداف درماني، آرايشي، بهداشتي، ضد عفوني کننده و … استفاده مي شود. در مقاله قبل تعدادي از اثرات درماني روغن ميخک را براي شما بر شمرديم. در اين مقاله با ما همراه باشيد تا با ساير خواص درماني اين گياه آشنا شويد.

روغن ميخک، افزايش دهنده جريان خون
اوگنول موجود در روغن ميخک باعث افزايش متابوليسم بدن از طريق افزايش جريان خون مي شود. افزايش جريان خون به معناي کاهش انقباض رگ‌هاي خوني مي باشد که اين انقباضات عروقي خود از عوامل اصلي بسياري از سردردها مي باشند و روغن ميخک با کاهش اين انقباضات از بروز بسياري از اين گونه سردردها مانند سردردهاي ميگرني پيشگيري مي کند. افزايش جريان خون همچنين به معناي افزايش خونرساني به بافت ها، افزايش متابوليسم و افزايش کارآمدي ارگان‌هاي بدن است.

بهبود حالت تهوع در مادران باردار
روغن ميخک براي بهبود حالت تهوع و استفراغ استفاده مي شود. بالاخص براي خانم هاي باردار که از حالت تهوع و استفراغ در هنگام صبح گلايه مي کنند بسيار مفيد است. اين روغن به علت بوي تند و قوي اي که دارد مي تواند بر بسياري از بوهاي ناخوشايندي که يک مادر باردار را آزار مي دهد غلبه کند.

بهبود ديابت با کمک روغن ميخک
روغن ميخک قند خون را کنترل مي کند؛ در نتيجه اين روغن براي بيماران مبتلا به ديابت مفيد است. فنول هاي بسيار قوي که در روغن ميخک وجود دارند، باعث تنظيم انسولين بعد از وعده غذايي مي شوند؛ در نتيجه ي اين عمل، قند خون بعد از وعده غذايي کنترل مي شود. اين روغن در افرادي که مبتلا به مقاومت به انسولين هستند نيز کارآمد است.

يکي از کاربردهاي روغن ميخک تسکين نفخ دستگاه گوارش است. براي اين منظور

5 عدد ميخک را درون يک فنجان آب در حال جوش ريخته و بگذاريد براي مدت 10 دقيقه بجوشد. بعد از آنکه خنک شد، آن را بنوشيد

دفع کننده حشرات

روغن ميخک به علت ترکيبات فنلي بسيار قوي براي دفع کردن حشرات کاربرد دارد. زيرا دستگاه بويايي حشرات به بخارات اين روغن بسيار حساس است. براي استفاده از اثرات خارق العاده آن، چند قطره از روغن ميخک را قبل از خواب بر روي بالش خود بچکانيد تا پشه ها از شما دور شوند.

روغن ميخک، تصفيه کننده خون
تحقيقات نشان مي دهد مواد معطر استخراج شده از روغن ميخک، مواد سمي را از خون مي زدايد. در حقيقت اين روغن تصفيه کننده خون است. روغن ميخک فعاليت آنتي اکسيدان ها را در بدن تحريک مي کند و راديکالهاي آزاد موجود در سلول ها و نيز پلاسماي خون را از بين مي برد.

روغن ميخک و تسکين نفخ
يکي از کاربردهاي روغن ميخک تسکين نفخ دستگاه گوارش است. براي اين منظور 5 عدد ميخک را درون يک فنجان آب در حال جوش ريخته و بگذاريد براي مدت 10 دقيقه بجوشد. بعد از آنکه خنک شد، آن را بنوشيد. سه بار در روز از اين جوشانده مصرف نماييد؛ تا حالت نفخ شما بهبود يابد.

رايحه درماني با کمک گياهان
مبحث بسيار جديدي که اخيرا مطرح مي شود. درمان بيماري ها از طريق رايحه بسياري از گياهان دارويي مي باشد؛ زيرا روغن اين گياهان داراي فنول هاي فعالي است که از طريق سيستم بويايي به سرعت وارد مغز شده و سريعا بر روي قسمت مربوطه اثر مي گذارند. از اين جمله مي توان به اسانس ريحان، اسانس رزماري، روغن رز، اسانس دارچين، اسانس گريپ فروت، اسانس ليمو، اسانس جوز، عرق نعناع، اسانس پرتقال، اسانس اسطوخودوس، اسانس شمعداني و … اشاره کرد. روغن ميخک نيز به دليل دارا بودن ترکيبات بسيار فعال شيميايي براي اهداف رايحه درماني بسيار مناسب است.

طريقه مصرف
مي توانيد چند قطره روغن ميخک را درون سوپ، سالاد، سس و … بريزيد تا از اثرات درماني آن بهره مند شويد. يا اينکه بدن خود را با اين روغن مالش دهيد. همچنين مي توانيد اين روغن را ببويد تا فنول هاي فعال موجود در آن از طريق سيستم بويايي وارد مغز و سپس بدن شما شوند.

خودتان در خانه روغن ميخک درست کنيد
درست کردن روغن ميخک در خانه بسيار ساده است. براي اين منظور يک هشتم فنجان ميخک را در يک دوم فنجان روغن گياهي مثلا روغن ذرت يا آفتابگردان قرار دهيد و بگذاريد به مدت 24 ساعت در آن بماند. سپس ميخک ها را از درون روغن خارج کنيد. به اين صورت روغن ميخک شما آماده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها