کد خبر: ۳۰۵۱۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
بازار سکه در روزهای اخیر در حالی مراتبی از نزول را در پی دلار پشت سر گذاشت که طلای جهانی تغییرات کاهشی قابل توجهی نداشت.


به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصادآنلاین ؛ در روز گذشته سکه بهار آزادی 28 هزار تومان از ارزشش را از دست داد تا کمترین رقم از 3 آذر ماه به ثبت برسد، کاهشی که ناشی از سقوط دلار بود و این در حالی است که در هفته گذشته این متغییر در کنار طلای جهانی زمینه ی نزول سکه را فراهم کرده بود.

برای بررسی تغییرات سکه و افتهای پی در پی آن مروری بر هفته ی گذشته لازم به نظر می رسد.

بر اساس این گزارش، سقوط طلا در بازارهای جهانی در هفته منتهی به 15 اسفند ماه قیمت سکه را در روز شنبه تحت تأثیر قرار داد تا با افت بیش از 19 هزار تومانی ارزش سکه به پایین ترین نرخ از 17 آذر ماه برسد و این در شرایطی است که سکه از آغاز فصل زمستان بین بهای 970 تا 1 میلیون و 45 هزار تومان در نوسان بود.

البته واکنش شدید بازار سکه در روز شنبه متناسب با افت دو متغییر طلای جهانی و دلار داخل نبود که رشد اندک تقاضا و مقاومت فروشندگان در این امر موثر بود. فعالان نزدیک شدن به روزهای پایانی سال را زمینه ساز افزایش جزئی تقاضا می دانند.

در پایان معاملات روز شنبه ارزش سکه بهار آزادی و نیم سکه بر 959 و 498 هزار تومان و ربع وسکه 1 گرمی بر 270 و 180 هزار تومان قرار گرفت.
روز یکشنبه سکه همزمان با رشد اندک دلار از کف سه ماه بالا آمد تا با 3 هزار تومان رشد به بهای 962 هزار تومان دست یابد.

اما در سومین روز هفته بازار سکه مجددا طعم کاهش قیمت را چشید تا بهای این کالای گرانبها با 7 هزار تومان افت به 955 هزار تومان برسد. این افت در حالی صورت گرفت که اونس از ساعت 3 بعد ازظهر روبه کاهش گذاشت که می توان عامل اصلی افت سکه را ریزش دلار به زیر مرز 3400 دانست.

بازار سکه در پایان معاملات این روز ارزش سکه بهار آزادی و نیم سکه را به 955 هزار تومان و 508 هزار تومان و ربع و سکه 1 گرمی را به 275 و 182 هزار تومان رساند.

در روزی که دلار 13 تومان کاهش بها را تجربه کرد، قیمت سکه با مقاومت فروشندگان تنها 1 هزار تومان افت یافت و این در حالی است که ربع و سکه 1 گرمی تغییری را به ثبت نرساندند و نیم سکه 1 هزار تومان رشد یافت. البته سکه طرح قدیم تحت کاهش دو متغییر دلار و اونس قرار گرفت و 5 هزار تومان تنزل کرد.

ریزش دلار در کنار افت اونس زمینه ساز کاهش 15 هزار تومانی سکه و حضور آن در یک کانال پایین تر در روز چهارشنبه شد. در این روز سکه بهار آزادی تا سطح 939 هزار تومان پایین آمد که پایین ترین رقم سکه از هشتم آذر ماه بود.

در روز پنج شنبه تحرکات کاهشی دلار و طلای جهانی باعث شد تا سکه بازهم کاهش یابد اما معکوس شدن روند دلار در کنار نوسان کاهشی اونس جهانی سبب شد تا سکه ها در موقعیت متفاوت نسبت به روز گذشته قرار بگیرند، به گونه ای که سکه طرح قدیم و نیم سکه بر بهای روز چهارشنبه ایستادند و سکه بهار آزادی و ربع سکه افت 1 و 2 هزار تومانی را شاهد باشند.
در غروب روز پنجشنبه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی و نیم سکه بر 940 هزار تومان و 504 هزار تومان و هر ربع و سکه 1 گرمی به 270 و 182 هزار تومان قرار گرفتند.

گفتنی است، در روز گذشته ارزش سکه ها تنزل یافت، تنزلی که علی رغم رشد اندک طلای جهانی ناشی از ریزش دلار داخل بود. این امر خریداران سکه را با توجه به تعطیلات پیش رو مردد کرده و از ترس کاهش بیشتر قیمتها فعلاً تمایلی به انجام معامله ندارند.

خالی شدن بازار از تقاضا و افزایش حجم عرضه و افتهای پی در پی دلار در پی خوش بینی به روند مذاکرات می تواند سکه را در روز های باقیمانده از سال بیشتر در معرض کاهش بها قرار دهد.

البته بازار سکه از متغییر دیگری همچون طلای جهانی نیز اثر می پذیرد و در صورتی که اونس خلاف جهت دلار داخل حرکت کند می تواند مقاومت بازار سکه را در برابر فرو ریختن بیشتر قیمتها برانگیزد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها