کد خبر: ۳۰۸۵۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
علیرضا زاکانی نماینده مجلس در همایش لوزان بدون روتوش که عصر چهارشنبه در سالن بصیرت واقع در لانه جاسوسی برگزار شد، اظهار داشت: امروز در مقطع حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفتیم که عدم دقت در مختصات آن ممکن است آسیب های جدی را به ما بزند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «تابناک»، وی ادامه داد: فراتر از نقد توافقنامه ابتدا باید از موضعی بالاتر شرایط را دید و در این بین نقد توافقنامه همه جای تأمل دارد و یک اصل است اگر بی توجهی کنیم و فقط یک جبهه را در بین جبهه های مختلفی که در برابر انقلاب اسلامی است را ببینیم ممکن است نتوانیم تحلیل جامع ای از شرایط ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم موضوع هسته ای بسیار مهم و موضوعی ملی است نه جناحی؛ و برای تحلیل این موضوع باید به نقش نظام اسلامی و تأثیرات مقام معظم رهبری و هدایت های ایشان در رسیدن به چنین توافقی، نقش دانشمندانی که در این مسیر جان دادن و خون دل خوردن و نقش مثال زدنی ملت رشید ایران و همچنین نقش دولت های مختلف در رسیدن به چنین دستاوردی را مورد دقت قرار دهیم.

زاکانی با بیان اینکه موضوع هسته ای نباید دستخوش درگیری های سیاسی در درون کشور شود گفت: بنده چندی پیش متنی رامنتشر کردم که در آن ۱۲ خط قرمز که مقام معظم رهبری رسما اعلام کردند و مبتنی بر قانون عبور از آنان خط قرمز محسوب می شد و می بایست به آن توجه می کردیم در نظر گرفته شد و بیانیه را براساس این ۱۲ خطوط قرمز مورد ارزیابی قرار دادم.

وی با بیان اینکه در بخش های این خطوط قرمز رعایت نشده است و از آن عبور کردند گفت: ما در یک رقابت جدی در عرصه جهانی قرار داریم و اندیشه انقلاب اسلامی و مستضعفین در سراسر جهان با محوریت الهام گرفته از ایران اسلامی در دوران پیروزی قرار دارد و دشمنان ما در مسیر اضمحلال هستند لذا باید از هر مناسبتی بهره ببریم چنانچه نگاه رهبری نیز از این منظر به امور است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: از سال ۸۲ تا به امروز و طی بررسی مذاکرات مختلف به این نتیجه می رسیم اتفاقاتی که افتاده یک دستاورد بزرگ است که نقش بی بدیل مقام معظم رهبری را مشخص تر کرد به طریقی که وقتی این یازده سال را مرور می کنیم می بینیم که نقش ایشان در هر برهه برای ما بن بست گشا بوده است چه زمانی که دستور بازگشایی مراکز هسته ای داده شد و چه هنگامی که تیم های مذاکره کنده با عنایت ایشان مسیرهای را دنبال کردند.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز مخاطب ما قدرت های جهانی هستند ادامه داد: نظام ما مبتنی بر ولایت است و در هر دورانی نقش ولایت برای ما موضوعیت دارد.

زاکانی به نقش دیپلماسی ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: به اعتقادم نقش دیپلماسی ایران اسلامی فراتر از گروه های مذاکره کننده است البته این گروه ها متجلی آن نیز هستند ما در دوره های مختلف توانستیم با فرازونشیب های خودمان تعیین کننده چارچوب مذاکرات باشیم که در زمان جلیلی و چه در این دوره البته در زمان جلیلی این نقش خوب تبیین شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: امروز ما در حالتی قرار گرفتیم مسیر هر چه باشد حتما به نفع ما خواهد بود یا امریکا قبول خواهد کرد یا قبول نمی کند در هر صورت مسیری را که مبتنی بر چارچوب است ادامه می دهیم به نفع ماست.

وی تأکید کرد: مسلما امروز درصورت ذکاوت مذاکره کنندگان وایستادگی آنان و حضور جدی مجلس می توانیم در جایگاه استیفای حق ملت قرار بگیریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش ایران هراسی باز شدن دست دشمنان و معلوم شدن صداقت ایران و در واقع شکستن اجماع چند قدرت مستکبر جهانی شرایطی ایجاد کرده است که می تواند گام بلندی را در توسعه انقلاب اسلامی برداریم به دو سوال دانشجویی پاسخ داد و در پاسخ به اینکه چرا مجلس به قصدمذاکرات به صورت جدید نگاه نمی کند گفت: به اعتقاد بنده مجلس باید حتما ورود پیدا کند البته جای که مجلس نمی تواند ورود کند در واقع مصوبات شورای عالی امنیت ملی است که تأیید رهبری را دارد در غیر این صورت مجلس باید ورود پیداکند و قبل از توافق نهایی آنچه که مجلس تصویب می کند را باید نماینده دولت لحاظ کند.

زاکانی در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر اینکه چرا دولتمردان بیانیه ای صادر نمی کنند که طی آن به موضع گیری های غلط دولتمردان امریکایی پاسخ دهند گفت: این مسئله مورد اعتراض ما و سایر نمایندگان نیز بود که چرا دولتمردان به صراحت نقطه نظرات خودشان را در باره توافق و بیانیه ذکر نمی کنند همان گونه که امریکایی ها به صراحت نظرات خود را عنوان کردند و اگر امریکایی ها دروغ می گویند چرادولتمردان ما تکذیب نمی کنند.

وی با بیان اینکه نباید فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم تأکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نقد باید منصفانه و واقع بینانه باشد و ما نیز باید به این دو اصل مهم دقت و توجه کنیم.

زاکانی مهم ترین و بزرگ ترین اشکالی که به مذاکره کنندگان وارد می کرد در نوع نگاه آنان بود و در این باره گفت: نوع نگاه مذاکره کنندگان ما به قدرت های جهانی این گونه است که باید رفت و دم کدخدا را دید که این اشکالی جدی بوده و با اصل انقلاب اسلامی در تعارض است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن بصیرتی که مقام معظم رهبری فرمودند باید برای متن جامعه اتفاق بیفتد باید در مورد مسئولان نیز اتفاق می افتاد که خوشبختانه در مقام زبان این مسئله لحاظ شده است.

وی ادامه داد: باید گفت آنچه که در این مذاکرات دادیم بیشتر از آنچه بودکه ستانده ایم؛ تعهدات ما شفاف مشخص و معلوم است اما در مقابل تعهدات دشمنان ما که هم دشمن هستند و هم بهانه جو، کلی و مبهم وبدون زمان است.

زاکانی تأکید کرد: ما عنصری به عنوان آژانس را برای راستی آزمایی انتخاب کرده ایم. آژانسی که خود سرسپرده است اما از آن طرف برای راستی آزمایی غربی ها عنصری را در متن ندیده ایم که اگر آنها عمل نکردند ما بتوانیم بازگشت پذیری را لحاظ کنیم. در مسیری که در توافق ژنو دیدیم گام هایمان متوازن و همزمان با تعهداتی که دیگران برای ما داشته اند نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نظر غلطی که از صداوسیما پخش شد و گفتند که باید یک تیم حقوقی از مجلس هم بیاید و نتیجه هر چه شد مجلس نیز آن را بپذیرد بنده آن را قبول ندارم و به نظرم دور زدن مجلس است و دولت نمی تواند به هر بهانه ای از مجلس عبور کند.

وی تأکید کرد: نباید برای چنین امری اجماع داخل کشور را بشکنیم البته امروز برخی دنبال این هستند که از مذاکرات برای خود یک در انتخاباتی رقم بزنند و علاقمند جامعه را به صورت دوقطبی دیو و دلبر دربیاورند.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها