کد خبر: ۳۰۹۱۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سفير سابق ايران در پاکستان گفت: عربستان اگر بخواهد حمله زميني به يمن کند قطعا دست به خودکشي سريع زده و اگر هم بخواهد با نيروي هوايي به حملاتش ادامه دهد سرانجامي نخواهد داشت.

عربستان سعودي با حمله غيرقانوني خود در تاريخ 6 فروردين سالجاري مداخله نظامي خود را عليه مردم انقلابي يمن آغاز کردند تا بتوانند منصور هادي که رئيس جمهور مستعفي بوده را بر مسند کار برگردانند.

تجاوزات ائتلاف عليه يمن به سرکردگي عربستان سعودي و بمباران زيرساخت‌ها و تاسيسات مهم يمن با هدف بازگرداندن قدرت به رئيس‌جمهور مستعفي اين کشور براي هجدهمين روز متوالي در ميان سکوت شوراي امنيت سازمان ملل متحد ادامه دارد ضمن اينکه اين تجاوز با موضعگيري منفي برخي کشورها که بعضا برخي از آنها همراه و هم راستا با رياض مانند پاکستان بودند قرار گرفته است.

پس از راي منفي پارلمان پاکستان و عدم اجازه به دولت اين کشور براي همراهي با عربستان سعودي در جنگ نيابتي با يمن و گسترده‌تر شدن بحران در منطقه غرب آسيا براي بررسي بيشتر اين امر با ماشالله شاکري سفير سابق ايران در اسلام‌آباد پرداخته‌ايم که اين گفت‌وگو بدين شرح است:

*بعد از روي کار آمدن ملک سلمان، نواز شريف به دنبال گسترش روابط با رياض برآمد

بعد از اينکه ملک‌ عبدالله درگذشت و ملک سلمان به قدرت رسيد انتظاراتي از سوي دولت سعودي در قبال پاکستان شکل گرفت.

وي افزود: مناسبات خاص بين خاندان سعودي و نواز شريف که از گذشته وجود داشته با به قدرت رسيدن ملک سلمان و تحولات شکل‌ گرفته در منطقه وضعيت جديد در عربستان انتظاراتي را از دولت نواز شريف به وجود آورد.

شاکري اظهار داشت: در دهم اسفند سال گذشته بود که ملک سلمان دعوت‌نامه رسمي براي سفر نواز شريف به رياض را ارائه کرد البته همزمان با اين موضوع دعوت‌نامه‌هاي جداگانه‌اي نيز براي رئيس‌جمهور ترکيه و ژنرال سيسي در مصر ارسال شده بود و اين سه کشور به فاصله يک روز از همديگر از رياض ديدن کردند.

*سفر روساي جمهور ترکيه و مصر و نخست وزير پاکستان ظرف چند روز به رياض آبستن حوادث بود

سفير سابق ايران در پاکستان خاطرنشان کرد: کارشناسان بين‌المللي بلافاصله بعد از اين دعوت‌نامه‌ها و بازديدها تحليل مي‌کردند که ظاهرا قرار است که اتفاق خاصي در منطقه صورت گيرد.

وي گفت: 15 اسفند نواز شريف به عنوان نخست‌وزير پاکستان از رياض ديدن کرد که با استقبال بسيار شکوهمندي مواجه شد که اين امر سابقه نداشته است.

شاکري افزود: بعد از بازگشت نواز شريف به پاکستان زمزمه‌هايي که بايد روابط اين کشور با عربستان محکم‌تر و گسترده‌تر شود شنيده مي‌شد در حاليکه برخي منتقدين پاکستاني معتقد بودند روابط با سعودي‌ها منجر به فرقه‌گرايي و اختلافات قومي و گسترش مدرسه‌هاي ديني افراطي شده است که فارغ‌التحصيلان اين مدارس جذب گروه‌هاي تروريستي شده‌اند و زيرساخت‌هاي انساني و اقتصادي در پاکستان در معرض خطر واقع شده است.

*جامعه مدني پاکستان با هيات حاکمه اين کشور در گسترش روابط با سعودي‌ها همراهي نکرد

سفير سابق ايران در اسلام‌آباد اظهار داشت: جامعه مدني پاکستان نسبت به نظر دولت اين کشور براي گسترش روابط با عربستان معترض بود و به همين دليل افکار عمومي اين کشور با توسعه روابط با عربستان با هيات حاکمه و دولت پاکستان همراهي نکردند.

وي خاطرنشان کرد: ارتش پاکستان در اين دوره زماني حالتي از سکوت، صبر و انتظار معناداري گرفته بود که البته نشان‌دهنده آن بود که ارتش نسبت به رفتارها و جهت‌گيري‌هاي سياستمداران ملاحظات خاصي دارد و قرار نيست که همراهي کند.

شاکري تصريح کرد: ارتش پاکستان نهادي قدرتمند است که گاهي اوقات در پشت صحنه و گاهي اوقات در جلوي صحنه تعيين‌کننده سياست‌هاي خارجي اين کشور محسوب مي‌شود.

*سعودي‌ها انتظار داشتند که پاکستان بلافاصله بعد از آغاز جنگ با رياض همراهي کنند

وي خاطرنشان کرد: در دوره حيات 68 ساله و استقلال پاکستان بيش از 30 سال ارتش اين کشور زمامدار امور بود و هيچ کس نمي‌تواند اراده ارتش را در تصميم‌گيري‌هاي سياسي ناديده بگيرد.

شاکري اظهار داشت: قشر تحصيل‌کرده و فرهيخته پاکستان در سال‌هاي اخير نشان داده است که دنباله‌رو سياستمداران خود نيستند به طوري که در روزهاي اوليه جنگ يمن حضور نظامي در کنار عربستان را رد مي‌کردند.

سفير سابق ايران در اسلام‌آباد گفت: نواز شريف و حزب مسلم‌ليگ نواز صلاح را در آن ديد براي اينکه خود را از هر تصميم‌گيري مبرا بداند موضوع را به نشست مشترک مجلس شورا و سناي پاکستان احاله دهد که در مواقع ويژه اين دو مجلس تصميمات راهبردي را اتخاذ مي‌کنند.

وي افزود: در حالي که حمله سعودي‌ها به يمن 6 فروردين سال جاري آغاز شده بود مجلس شورا و سناي پاکستان در تاريخ 17 فروردين بحث و مذاکرات را تا 21 فروردين ادامه داد اين در حالي است که سعودي‌ها انتظار داشتند که حد فاصل آغاز جنگ تا تصميم‌گيري مجلس پاکستان موضع‌گيري هم‌راستا و حمايتي از عربستان را اتخاذ کند.

*پارلمان پاکستان خواستار حل بحران يمن از طريف مذاکره شده بود

شاکري اظهار داشت: پارلمان پاکستان با مصوبه 12 ماده‌اي که در آن بي‌طرفي پاکستان در همراهي با عربستان در جنگ نيابتي عليه يمن را اعلام مي‌کرد دولت پاکستان را موظف کرد از طريق سازمان‌هاي بين‌المللي، سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامي موضوع را از طريق مذاکره حل کند.

وي خاطرنشان کرد: نواز شريف قبل از نظر منفي مجلس پاکستان سفري به ترکيه داشت و محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان نيز در تاريخ 18 فروردين ماه سال جاري به اسلام‌آباد سفر کرد.

سفير سابق ايران در پاکستان گفت: رفت و آمدهاي ديپلماتيک تاثير فراواني را بر نظر و راي مجلس پاکستان داشته است ضمن اينکه رئيس پارلمان اين کشور هم گفت‌وگوهاي تلفني را با شخصيت‌هاي منطقه‌اي از جمله مسئولان ايراني گرفته است.

*پاکستان به دليل روابطش با غرب به دنبال دلجويي از عدم همراهي در جنگ يمن است

وي تصريح کرد: پاکستان در يکي از برهه‌‌هاي حساس زماني تصميم بسيار مهمي را در عدم اجازه به دولت اين کشور براي همراهي با عربستان در جنگ نيابتي و اعزام نيروي نظامي عليه يمن اتخاذ کرد.

شاکري درباره احتمال تنبيه اسلام‌آباد از سوي رياض و واشنگتن براي عدم همراهي با اين کشور عليه صنعا گفت: به دليل نوع مناسباتي که بين پاکستان و غرب وجود دارد مي‌توان احتمال تنبيه اسلام‌آباد را داد ولي اينکه وضعيت سياسي بين دو يا چند کشور با پاکستان به سمت حالت ايستا سوق پيدا کند قطعا رخ نخواهد داد ولي ممکن است تحولات و تحرکات ديگري رخ دهد که پاکستان مجبور به دلجويي از رياض يا واشنگتن شود.

وي با بيان اينکه هيچ شکي وجود ندارد که دوستان عرب پاکستان از راي منفي پارلمان اين کشور براي همراهي با رياض عليه صنعا ناراحت هستند افزود: وزير مشاور در امور خارجي امارات اظهارات تند و شديدي را عليه اسلام‌آباد مطرح کرد و گفته است که پاکستان هزينه عدم همراهي در جنگ عليه يمن را خواهد پرداخت.

*مجلس پاکستان تصميمات مستقلي مي‌گيرد

سفير سابق ايران در اسلام‌آباد اظهار داشت: دولت نواز شريف تمايلاتي را به سمت عربستان سعودي دارد و دليل اين امر هم وامداري به رياض است ضمن اينکه ترديدي وجود ندارد که ارتش پاکستان هم از سوي آمريکايي‌ها و غرب تجهيز و مواضع آنها تعيين مي‌شود اما احزاب و افکار عمومي و مجموعه مجلس شورا و سنا نشان دادند که تصميم‌گيرندگاني مستقل هستند.

وي خاطرنشان کرد: همان مقدار که پاکستان به کشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس نياز دارد آنها هم به اسلام‌آباد نياز مبرم دارند و روابط دو جانبه‌اي بين آنها وجود دارد ولي اين را هم بدانيم که به دليل مشي و رفتار پاکستاني‌ها آنها به سرعت به سمت دلجويي از دوستان عرب خود خواهند رفت.

شاکري به قطع‌نامه 12 ماده اي پارلمان پاکستان در عدم همراهي دولت در جنگ يمن اشاره کرد و افزود: نمايندگان پاکستان در بخش اول اين بخشنامه به جانبداري پاکستان از عربستان در صورت حمله به حرمين شريفين به صراحت اشاره کرده‌اند که تقدس حرمين شريفين از جانشان نيز مهم‌تر و بالاتر و عزيزتر است و اگر زماني تماميت ارضي عربستان به خطر بيفتد اسلام‌آباد خود را ملزم مي‌داند که به اين عرصه ورود پيدا کند.

*تماميت ارضي عربستان به خطر نيفتاده که به يمن حمله کرده است

سفير سابق ايران در پاکستان تاکيد کرد: هيچ گاه تماميت ارضي عربستان سعودي به خطر نيفتاده است ولي اين کشور به يمن حمله نظامي غيرقانوني کرده است.

وي درباره وضعيت فعلي يمن و عدم همراهي برخلاف انتظار برخي کشورها مانند پاکستان و ترکيه با عربستان اظهار داشت: عربستان با حمله نظامي نامشروع خود به يمن وارد گردابي شده که بيرون آمدن از آن بسيار دشوار است و همگان معتقدند که رياض بايد سريعا از مداخله نظامي و مواضع منفي دست بردارد و به گفت‌وگوي يمني- يمني تن دهد که عدم همراهي اسلام‌آباد و آنکارا نيز نشان‌دهنده غيرمنطقي بودن اين جنگ بود که دست رد بر سينه عربستان زدند.

*حمله زميني عربستان به يمن خودکشي سياسي است

شاکري خاطرنشان کرد: عربستان اگر بخواهد حمله زميني به يمن کند قطعا دست به خودکشي سريع زده و اگر هم بخواهد با نيروي هوايي به حملاتش ادامه دهد سرانجامي نخواهد داشت.

وي در پايان گفت: مناقشات داخلي يمن هم نشان داده که اختلافات بايد توسط خود يمني‌ها بررسي و حل شود و مداخلات خارجي جز اينکه بحران را گسترده‌تر کند و به ناامني منطقه بينجامد تاثير زيادتري نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها