کد خبر: ۳۱۲۰۷۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
برترين ها/ آسم بيماري است که باعث ايجاد التهاب در راه تنفسي ريه مي‌شود. اين التهاب مي‌تواند شما را نسبت به محرک‌هاي خاصي تحريک‌پذير و حساس کند. زماني‌که بدن به اين محرک‌ها پاسخ دهد، عملکرد ريه کاهش پيدا کرده و عمل تنفس به سختي اتفاق مي‌افتد. از طريق شناخت اين عوامل محرک مي‌توانيد تناوب و شدت حملات را تا حد زيادي کنترل کنيد. بعضي از بيماران آسمي موفق مي‌شوند با شناخت عوامل محرک و اجتناب از آن‌ها براي هميشه با حملات شديد آسم خداحافظي کنند. پيش از آن‌که بتوانيد از عوامل محرک آسم‌زا دوري کنيد، ابتدا بايد آن‌ها را بشناسيد. براي افزايش آگاهي نسبت به عوامل محرک بهتر است دفترچه‌اي را به يادداشت دفعات حمله، شدت حمله و عواملي که فکر مي‌کنيد باعث ايجاد حمله شده‌اند، اختصاص دهيد. از آنجا که يکي از عمده‌ترين عوامل ايجاد آسم انواع آلرژي‌ها هستند، بهتر است پيش از هر اقدامي از پزشک خود بخواهيد، آزمايش خون تشخيصي براي شما بنويسد تا مشخص شود، آيا به خوراکي خاصي آلرژي داريد يا خير.

در هواي سرد چه کنيم؟
يکي از مهم‌ترين دلايل بروز حمله‌هاي آسمي قرار گرفتن در معرض هواي سرد و خشک است.
تغييرات جوي تحت کنترل شما نيستند اما خوب است از دليل تناوب بيشتر حملات آسم در زمستان باخبر باشيد. سعي کنيد سينه خود را گرم بگيريد و با استفاده از شال‌گردن، جلوي بيني‌تان را بپوشانيد تا هواي سرد و پر سوز وارد ريه شما نشود. معمولا کساني که آسم حساس به سرماخوردگي دارند بيشتر با تغييرات جوي يا در معرض هواي سرد قرار گرفتن، دچار حمله آسم مي‌شوند.
يکي از دلايل تاثير هواي سرد بر آسم اين است که هواي سرد سينوس‌هاي شما را تحت‌تاثير قرار داده و آن‌ها را ملتهب مي‌کند. ترشحات پشت حلق که به واسطه التهاب سينوس‌ها به‌وجود مي‌آيد، مي‌تواند ريه‌تان را تحت‌تاثير قرار داده و شما دچار حمله آسم شويد.

چه‌زماني‌ ريفلاکس اتفاق مي‌افتد؟

ريفلاکس زماني اتفاق مي‌افتد که اسيد معده به مري بر‌مي‌گردد. نتيجه بازگشت اسيد معده به سمت بالا، درد قفسه سينه و گلوست. در بعضي افراد ريفلاکس مي‌تواند باعث حملات آسمي دردناک شود.
اگر مطمئن شديد عامل اصلي حملات شما ريفلاکس است حتما بايد براي درمان اين مشکل به متخصص گوارش سري بزنيد. با تحت کنترل درآمدن ريفلاکس معده، ريه شما هم بهبود مي‌يابد. در هر حال اگر احساس مي‌کنيد، به ناراحتي معده دچاريد حتما بايد از خوردن غذاهاي سنگين که فضاي شکم و زير سينه شما را سنگين مي‌کند، اجتناب کنيد تا به ريه‌تان فشار وارد نشود.

چه دارويي آسم را تحريک مي‌کند؟

قرص ايبوپروفن مي‌تواند باعث تحريک آسم شود. اگر احساس مي‌کنيد داروهايي که مي‌خوريد ممکن است در تشديد آسم‌تان نقش داشته باشند حتما پيش از قطع‌کردن آن‌ها با پزشک‌تان مطرح کنيد.

وقتي استرس دليل آسم مي‌شود

استرس و اضطراب نمي‌توانند باعث ايجاد حملات آسم شوند اما مي‌توانند خستگي روحي و جسمي در شما ايجاد کنند. خستگي و فرسودگي جسمي مي‌تواند باعث تحريک ريه‌ها شده و حملات آسم را تشديد کند. سعي کنيد، هميشه به ميزان کافي بخوابيد و از يک الگوي غذايي-ورزشي مناسب پيروي کنيد‌، البته گاهي استرس مي‌تواند باعث تپش قلب و تنگ شدن مجراي تنفسي و احساس نفس تنگي ‌شود. در چنين مواقعي بهتر است از اسپري‌ها و داروهاي آسم خود استفاده کنيد و خود را از عامل استرس‌زا دور کنيد.
نکته = سعي کنيد تا مي‌توانيد از سيگاري‌ها دوري کنيد و به هيچ‌وجه اجازه ندهيد کسي در منزل شما سيگار بکشد

با دود سيگار ديگران چه کنيم؟

دود يکي از بدترين عوامل محرک حملات آسم است. دود مي‌تواند شامل دود سيگار يا چوب سوخته باشد. بعضي از افراد حتي به دود عود نيز واکنش نشان مي‌دهند. سعي کنيد تا مي‌توانيد از سيگاري‌ها دوري کنيد و به هيچ‌وجه اجازه ندهيد کسي در منزل شما سيگار بکشد. اگر مايل به استفاده از شومينه هستيد‌، حتما نوع گازي آن را انتخاب کنيد تا آسيب کمتري به ريه‌هاي شما بزند. از مکان‌هايي که در آن قليان يا سيگار کشيده‌اند و باقي مانده دود آن هنوز در فضاست‌دوري کنيد. ضمنا دود سرخ کردن غذاها در روغن هم مي‌تواند يکي از عوامل محرک آسم باشد. بهتر است يا غذاها را در محيط باز سرخ کرده يا از سرخ‌کن استفاده کنيد.

چه زماني واکسن بزنيم؟
اگر بيماري عامل محرک آسم شماست، بايد حتما با بروز نخستين نشانه‌هاي سرماخوردگي با دکتر خود تماس گرفته و داروهاي مناسب را استفاده کنيد. مشورت با يک متخصص ريه در زمان سرماخوردگي در کاهش طول مدت و نيز شدت بيماري تاثير‌گذار است. طول مدتي که به سرماخوردگي يا آنفلوآنزا دچار هستيد بايد حتما خوب از خودتان مراقبت کنيد. در سرماي زمستان و نيز اوايل فصل بهار که سرماخوردگي و آلرژي شايع است، شما بايد مراقبت ويژه‌اي از ريه‌هاي خود کنيد. گاهي دريافت واکسن آنفلوآنزا به‌طور سالانه به کنترل شدت حملات آسم کمک زيادي مي‌کند. درصورت لزوم بهتر است اين واکسن را درست قبل از شروع فصل سرماخوردگي تزريق کنيد. نکته مهم ديگر آن است، که سرماخوردگي خود را با دقت و وسواس کامل درمان کنيد و اجازه مزمن شدن را به آن ندهيد.

چه ورزشي؟

حذف ورزش از زندگي روزانه هرگز صحيح نيست، حتي اگر اين ورزش آسم شما را تشديد کند. شما مي‌توانيد با انتخاب ورزش‌هاي مختلف و متنوع احتمال بروز حمله آسم در طول ورزش را پايين بياوريد؛ گلف، بسکتبال، شنا و وزنه‌زدن بهترين انتخاب‌ها براي يک بيمار آسمي است. ضمنا بد نيست، 15 دقيقه پيش از شروع ورزش از انواع اسپري‌هاي درمان آسم با اثرگذاري سريع استفاده کنيد چون تا حد زيادي مي‌تواند از بروز حمله‌هاي شديد آسمي جلوگيري کند. يادتان باشد ورزش‌هايي براي شما بهترند که به نفس نفس زدن وادارتان نمي‌کنند و روي افزايش حجم ريه و استقامت بدن کار مي‌کنند.

سه نکته تکميلي
آلرژي‌ها محرک آسم

انواع آلرژي‌ها شايع‌ترين علت حملات آسمي را تشکيل مي‌دهند. به گزارش مايو کلينيک، در آمريکا بيش از 60 درصد از بيماران مبتلا به آسم مبتلا به آسم آلرژيک هستند. بهترين راه براي پيشگيري از اين دسته حمله‌هاي آسم، محدود‌کردن عوامل محيطي آلرژي‌زاست. البته تشخيص اين‌که شما دقيقا به چه چيزهايي حساسيت داريد کمي مشکل است، اما گاهي آزمايش خون مي‌تواند عامل حساسيت‌زا را مشخص کند.
درمان آلرژي يکي ديگر از گزينه‌هايي است که از طريق درمان دارويي يا درمان ايمونوتراپي آلرژن که به‌صورت مجموعه آمپول‌هايي براي حساسيت‌زدايي بدن نسبت به آلرژي‌زاها شناخته شده است، انجام مي‌شود. جالب است بدانيد، بعضي از داروهايي که براي درمان آلرژي‌ها استفاده مي‌شوند در درمان آسم هم موثر هستند.

حيوان خانگي نگه داريم؟

يکي از عوامل شايع آلرژي‌زا، موي حيوانات است. اگر آلرژي داريد و عامل آلرژي‌زا را دقيقا نمي‌شناسيد، تا جاي ممکن از تماس با حيوانات خودداري کنيد. موي حيوانات مي‌تواند ريه شما را تحريک کرده و زنجيره‌اي از حملات آسم را براي شما به ارمغان بياورد.

از گرد و غبار دوري کنيد

براي يک بيمار آسمي نظافت نقش مهمي را ايفا مي‌کند. گرد‌و‌غبار و خاک، فضاهايي با هواي خفه و تهويه نامناسب، رطوبت و نم و ناي در خانه، همه و همه مي‌توانند به وخامت حملات آسم منجر شوند. سعي کنيد، آشپزخانه و حمام خود را مدام تميز و خشک کنيد، چون انواع قارچ و کپک که در جاهاي مرطوب لانه مي‌کنند مي‌توانند حساسيت‌هاي تنفسي شما را تشديد کنند. موجودات ميکروسکوپي که روي ملحفه‌هاي شما زندگي مي‌کنند هم حساسيت‌زا هستند. هميشه ملحفه‌ها را در دماي بالا و با آب داغ بشوييد و اجازه دهيد کاملا خشک شوند. ضمن اين‌که مدام گردگيري کامل خانه‌تان را انجام دهيد. اگر احساس مي‌کنيد عمل نظافت با شوينده‌ها هم شما را اذيت مي‌کند، بهتر است نظافت را روزانه و بدون استفاده از مواد پاک‌کننده قوي انجام دهيد تا ريه‌تان از حساسيت در امان باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اکبر
United Kingdom
۰۱:۵۸ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۶
۰
۰
مدت کمی است که دچار این بیماری شده ام تجربه خاصی ندارم از شما میشنوم لطف نموده تجربه خود را با من شریک کنید ممنونم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها