کد خبر: ۳۱۳۰۹
زمان انتشار: ۱۹:۰۶     ۲۸ آذر ۱۳۹۰
به گزارش فارس، پس از آنکه ماه پیش خبرگزاری ضدشیعی السومریه عراق در خبری از سفر آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه و از مراجع قم به نجف اشرف برای اقامت دائم در این شهر خبر داد، این خبر این روزها و با پایان خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی دوباره در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

خبر حضور دائم آیت‌‌الله شاهرودی در نجف که بلافاصله توسط دفتر وی در نجف و قم تکذیب شد، این روزها در رسانه‌های وهابی و صهیونیستی در عراق و منطقه بار دیگر با تحلیل سازی‌های گوناگون و با هدف تفرقه‌انگیزی بین شیعیان ایران و عراق و بین دو حوزه قم و نجف منتشر می‌شود گو اینکه روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن که دارای مواضعی نزدیک به آل‌سعود در عربستان است در مطلبی که جمعه منتشر کرد، آورد: هنگامی که یکی از بزرگان دینی بارز در قم اعلام کرد قصد دارد به نجف اشرف برود خشم مردم نجف برانگیخته شد.

این روزنامه انتشار این خبر، آن هم تنها چند هفته قبل از پایان حضور نیروهای آمریکایی در عراق را به این بهانه عنوان کرده است که «ایران بیشترین استفاده از حضور آمریکایی‌ها در عراق را داشته و در جریان آن شیعیان در عراق به حکومت دست یافتند اما با رفتن آمریکایی‌ها عراقی‌ها خوشحال بوده ولی از تسلط ایران بر این کشور نگرانند».

الشرق الاوسط با اشاره به جایگاه نجف اشرف نزد شیعیان، از زبان فردی به نام «نعمت العبادی» رئیس مرکز پژوهش و مطالعات عراق در نجف اشرف نوشت: آیا می‌دانید چه کسانی بیشتر از همه در عراق از ایرانی‌ها بدشان می‌آید؟ نجف؛ شیعیان در ایران قبل از شیعه بودن ایرانی هستند و معتقدند که از اعراب بهتر هستند اما شیعیان در نجف معتقدند آنها شیعه اصیل هستند.

این روزنامه سعودی در ادامه گزارش خود خبر تکذیب شده قبلی مبنی بر حضور آیت‌الله هاشمی شاهرودی در نجف را مبنای تحلیل خود قرار داده و می‌نویسد: با اشراف آیت‌الله سیستانی نجف به مرکز اعتدال شیعی تبدیل شده است و سیستانی بر مشورت دادن روحانیون به جای دخالت در سیاست تاکید دارد لذا اعلام خبر حضور هاشمی شاهرودی در نجف موجب ناراحتی در این شهر و خارج از آن شده است چراکه ایران به دنبال آن است که شاهرودی را جانشین محتمل سیستانی ۸۰ ساله کند تا ریاست حوزه نجف را در آینده در دست بگیرد.

خیال‌پردازی روزنامه سعودی الشرق الاوسط در اینجا به پایان نمی‌رسد و ادامه می‌دهد: برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سیستانی از این امر ناراحت شده و دستور داده است تا هیچ کدام از یارانش با هیچ یک از نمایندگان شاهرودی دیدار نکنند.

این در حالی است که یک پایگاه خبری عراق از تلاش حزب الدعوه عراق و تیم نخست‌وزیر این کشور برای تغییر مرجع خود از آیت‌الله سیستانی به آیت‌الله هاشمی شاهرودی خبر داد اما این خبر نیز بلافاصله از سوی مقامات عراقی تکذیب شد و اعلام شد که آیت‌الله سیستانی مرجع سیاسی و دینی حزب الدعوه و ائتلاف نوری المالکی نخست وزیر عراق است.

به گزارش فارس، با خروج آخرین نیروهای آمریکایی از عراق به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با کمک هم‌پیمانان سعودی خود به دنبال ایجاد فتنه در میان دو حوزه بزرگ علمیه قم و نجف هستند، گو اینکه رقابت سیاسی بین آیت الله سیستانی و آیت الله شاهرودی در گرفته است و ایران به دنبال وارد کردن سیطره معنوی در عراق است.

آمریکایی‌ها و سعودی‌هایی که این روزها به این خبر پر و پیمان می‌دهند از یاد برده‌اند که چه ضرباتی از اقدامات سیاسی آیت‌الله سیستانی در سال‌های گذشته خورده‌اند و آیت‌الله سیستانی بارها در دیدارهای خود با مقامات ایرانی و عراقی از رهبر انقلاب به بزرگی یاد کرده است.

بر پایه این گزارش نکته‌ای که نویسندگان روزنامه‌ها و پایگاه‌های وهابی ـ صهیونیستی در انتشار مجدد خبر حضور آیت‌الله هاشمی شاهرودی به دنبال آن هستند بیان اختلافات موجود بین فقهای شیعه در حدود ولایت فقیه است و تلاش شده انتقال آیت‌الله شاهرودی به نجف به عنوان یکی از مریدان مقام معظم رهبری به عنوان پایه گذاری ولایت فقیه در عراق تلقی شود.

این در حالی است که بر اساس استفتائات گرفته شده از مقام معظم رهبری و همچنین آیت‌الله سیستانی اختلاف نظر زیادی بین دیدگاه این دو بزرگوار در اینباره وجود ندارد.

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پاسخ به استفتائی که با عنوان سوال ۶۱ در کتاب «اجوبة الاستفتائات» منتشر شده است در پاسخ به این سوال که؛ «وظیفه ما در برابر کسانی که اعتقادی به ولایت فقیه جز در امور حسبیه ندارند، با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان ‏آنان این دیدگاه را ترویج می‏کنند، چیست؟» فرموده‌اند: ولایت فقیه در رهبری جامعه اسلامی و اداره امور اجتماعی ملت اسلامی در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه ‏اثنی‏عشری است که ریشه در اصل امامت دارد، اگر کسی به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن ‏رسیده باشد، معذور است، ولی ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان برای او جایز نیست.‏

همچنین آیت‌الله سیستانی در پاسخ به استفتائی که در پایگاه ایشان نیز منتشر شده است در پاسخ به این سوال که؛ «می‌خواستم بدانم اگر حکم مرجع تقلیدی با حکم ولی فقیه فرق داشت، مقلد باید از کدام اطاعت کند؟» می‌فرمایند: حکم کسی که ولایت شرعی دارد، در امور عامّه [که] نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر، مگر اینکه علم به خطا بودن آن یا مخالفتش با آنچه از کتاب و سنت قطعاً ثابت شده داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها