کد خبر: ۳۱۳۲۳۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايرنا/ کارشناس مسائل خاورميانه تداوم رويکرد فعلي را موجب « منزوي تر شدن حاکمان عربستان» دانست و گفت: برکناري چهره هاي شاخص از ساختار قدرت در عربستان نشان دهنده عمق اختلافات در اين کشور است.

حسن هاني زاده افزود: تغييرات جديد در حاکميت عربستان برايند بروز اختلاف ميان رهبران عربستان درقبال حمله بي سرانجام به يمن و کشتار مردم بي دفاع اين کشور است.

وي با بيان اينکه حمله به يمن اختلافات داخلي در ساختار قدرت عربستان را تشديد خواهد کرد، گفت: با توجه به اينکه شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز وليعهد سابق عربستان از مادر يمني متولد شده است و تعداد زيادي از مردم يمن که در حملات عربستان سعودي به اين کشور جان خود را از دست دادند، از بستگان مادري وي بوده اند، اين مسئله موجب اعتراض وي نسبت به برادر خود ملک سلمان شده است.

اين کارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: اختلافات در ساختار حاکميت باعث شد تا پادشاه عربستان براي حذف مخالفين و منتقدين خود تعدادي از چهره هاي شاخص را برکنار کند.

هاني زاده افزود: برکناري سعود الفيصل بعد از 40 سال سکانداري وزارت امور خارجه اين کشور نشان دهنده عمق اختلافات در عربستان است و در اين شرايط ادامه سياست هاي کنوني ، عربستان را به سمت فروپاشي سوق مي دهد.

وي گفت: سعود الفيصل وزير امور خارجه سابق عربستان مدعي شده در جريان حمله به يمن نبوده است و به سياست هاي پادشاه و فرزند وي اعتراض کرده است و شاهزاده طلال بن عبدالعزيز در رسانه هاي عربي و غربي به شدت از سياست هاي پادشاه انتقاد کرده و هشدار داده که در صورت تداوم اين سياست ها عربستان دچار فروپاشي خواهد شد.

کارشناس مسائل خاورميانه يادآورشد:پادشاه جديد عربستان و فرزند جوان وي بيشتر در پي هژموني نظامي هستند و اعتقادي به بهره گيري از راهکارهاي سياسي ندارند و تصورشان اين است که تامين امنيت پايدار براي عربستان از طريق اقدام نظامي امکان پذير است.

هاني زاده ادامه داد: شکاف هاي جدي بين نسل اول، دوم و سوم خاندان حاکم عربستان ايجاد شده و در صورت ادامه اين روند کودتا يا شورش در حاکميت عربستان دور از انتظار نيست.

وي با بيان اينکه در جريان حملات هوايي عربستان سعودي به يمن يک هزار و 200 نفر از مردم بي دفاع اين کشور کشته و حدود چهار هزار نفر مجروح شده اند، گفت:عربستان نه تنها دستاوردي در حملات هوايي عليه مردم يمن نداشته بلکه در حوزه هاي نظامي ،سياسي و اخلاقي متحمل شکست هم شده است.

اين کارشناس مسائل سياسي افزود:درحوزه نظامي رژيم عربستان سعودي نتوانست نيروهاي نظامي خود را وارد يمن کند و با شکست مواجه شد . از نظر سياسي هم اين کشور نتوانست ائتلافي که انتظار داشت را عليه مردم يمن ايجاد کند و به همين خاطر پادشاه سعود الفيصل را به علت اينکه تلاش و تحرک کافي براي ايجاد ائتلاف جهاني عليه مردم يمن نداشته است، برکنار کرد.

اين در حالي است که به گفته هاني زاده عربستان در حوزه اخلاقي هم به دليل استفاده از سلاح هاي کشتار جمعي از نظر افکار عمومي محکوم شد.

هاني زاده در بخش ديگر از سخنان خود گفت:عربستان سعودي با حمله به يمن وارد باتلاقي شده که خروج از آن کاملا دشوار است چرا که حمله هوايي عربستان به يمن دشمني ديرينه اي بين دو کشور ايجاد کرده است که آينده روابط دو کشور را دچار مخاطره کرده و دشمني ها ادامه خواهد يافت.

به گفته وي ساختار اجتماعي يمن قبيله اي است و بستگان شهدا در قبايل مختلف اين کشور آسيب هاي جدي به عربستان- به ويژه در مرز يک هزار و 400 کيلومتري دو کشور - وارد خواهند کرد.

**سياست خارجي عربستان تغيير نمي کند

اين کارشناس مسائل خاورميانه همچنين با اشاره به انتصاب عادل الجبير به سکان وزارت امور خارجه عربستان گفت: عادل الجبير در عرصه سياست خارجي راديکال تر از سعود الفيصل است و به نظر نمي رسد تغييري در سياست خارجي اين کشور رخ دهد مگر اينکه عربستان با ادامه سياست هاي فعلي دچار انزوا شده و براي خروج از انزوا ناچار به استفاده از راهکارهاي سياسي شود.

وي خاطرنشان کرد: طي 50 سال اخير براي نخستين بار است که وزير امور خارجه از خارج از ساختار خاندان حاکم عربستان انتخاب شده است . بنابراين به نظر مي رسد عادل الجبير تابع وزير دفاع و پادشاه اين کشور خواهد بود.

** پوست خربزه آمريکايي ها زيرپاي حاکمان عربستان

هاني زاده همچنين درباره رويکرد آمريکايي ها در قبال بروز بحران سياسي در ساختار حاکميت خاندان سعودي گفت: آمريکايي ها زيرپاي حاکمان عربستان پوست خربزه انداختند و اين کشور را وارد جنگ بي سرانجامي کردند که چهره مخدوش عربستان را مخدوش تر کرد.

وي افزود: آمريکايي ها به دنبال يارگيري جديد در خاورميانه هستند و اگر بتوانند هم پيمان قدرتمندي براي خود دست و پا کنند، قطعا از عربستان دست خواهند کشيد .

به گفته اين کارشناس مسائل خاورميانه ، آمريکايي ها عادل الجبير را به پادشاه عربستان تحميل کردند تا سياست هاي خود را بر عربستان تحميل کنند.

وي در پايان گفت: به نظر مي رسد فصل انتقام گيري آمريکا از عربستان به خاطر حادثه 11 سپتامبر 2001 فرارسيده است و آمريکايي ها به طور زيرکانه تلاش مي کنند تا عربستان را از درون دچار فروپاشي کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها