کد خبر: ۳۱۳۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۲۹ آذر ۱۳۹۰

آيت‌الله غلامعلی صفايي بوشهري از اساتید صاحب نام و تألیف حوزه علمیه است که سال‌ها طلاب علوم دینی از درس‌ها و کتاب‌های او بهره می‌برند. نماینده ولی فقیه در استان بوشهر که 15 کتاب از او منتشر شده است، سابقه تدریس در تمام سطوح حوزه علمیه را داشته و هم اکنون در بوشهر کرسی درس خارج او گرم است.

در زمان حضور در قم، از سوی دفتر تدوین و نشر متون حوزه جهت تالیف کتب آموزشی حوزه دعوت به همکاری شده و کتب آموزشی حوزه مثل آموزش صرف، بدایه النحو، نهایه النحو، مغنى الادیب و طراحی جدید آموزش ادبیات عرب را آغاز و به سرانجام رساند و هم اینک در بوشهر مشغول تدریس خاج اصول و معارف اخلاقی و صحیفه سجادیه است.

آیت الله صفایی بوشهری در اسفندماه سال 1387 به زادگاه خود بازگشت و به جای آیت الله ایمانی نمانیده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر شد.

در آستانه انتخابات مجلس نهم در گفتگو با آیت الله صفایی بوشهری، شاخص‌های نماینده آرمان‌گرا مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. در این گفت‌وگو همچنین با توجه به شرایط فعلی کشور و هشدارهای دلسوزان نسبت به خطر انحراف از اهداف عالی انقلاب اسلامی، به واکاوی زمینه‌های انحراف در امت رسول الله صلی الله علیه و آله تا آنجا که منجر به شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام شد، پرداخت و با استفاده تاریخی از آن دوران، راهکارهای مبارزه با انحراف در زمان حاضر مورد اشاره قرار گرفت:

داشتن قدرت تشخیص خط الهی سیاسی از انحراف و فتنه و مبارزه قاطع و شفاف با آن از شاخص‌های نماینده آرمان‌گراست

نماینده آرمان‌گرا، باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد و اين ويژگي‌ها به چه شکل باید احراز شود؟

یک نماینده آرمان‌گرا باید دارای اين شاخصه‎ها باشد: 1. ایمان، تقوا محوری و اخلاق مداری؛ 2. ولایت مداری به معنای دقیق کلمه نسبت به ولایت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (دامت‌ برکاته العالیه)؛ 3. تعهد و تخصص لازم در تکالیف قانون‌گذاری و نظارت و بسنده نکردن به امور غیر آرمانی و کوچک؛ 4. دارا بودن بینش سیاسی و قدرت تشخیص خط الهی سیاسی از انحراف و تحریف و فتنه و مبارزه قاطع و شفاف با آن‌ها؛ 5. برنامه‌ریزی و عزم جدی بر رفع فقر و فساد و تبعیض؛ 6. استکبار ستیزی؛ 7. عدالت محوری و عدالت‌گستری؛ 8. زهد و پارسایی سیاسی و اقتصادی؛ 9. دارا بودن اندیشه تحقق تمامی ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اسلامی در ایران و با توجه به شرايط ویژه کنونی در سرزمین های اسلامی و جهان؛ 10. قدرت بالای طراحی دانش بنیان در عرصه پیشرفت ایران اسلامی بر مبنای نگاه مقام معظم رهبری در افق ایران 1404؛ 11. شجاعت لازم در مبارزه با خطوط انحرافی در تمامی امور؛ 12. خود را در خدمت مجلس و نظام و ولایت گذاردن، نه مجلس و نظام برای دستیابی به اهداف خود قرار دادن.

شورای نگهبان نباید اجازه حضور شخصیت‌های نامطلوب و غیرشایسته را به عرصه انتخابات دهد

نقش شورای نگهبان در احراز صلاحیت‏های این‎‌چنین چیست و تا کجاست؟

شورای محترم نگهبان مؤثرترین ضامن سلامت حضور نمایندگان شایسته و تدوین و تصویب قوانین در عرصه انتخابات مجلس بوده و فصل‌الخطاب در عرصه تأیید نمایندگی و قوانین هستند و در این عرصه تکلیف بسیار مهمی دارند و در این راه باید جدیت هرچه بیشتر و با اجرای قانون و دقت در اعمال آن، نگذارند هیچ شخصیت نامطلوب و غیرشایسته وارد عرصه انتخابات شوند.

لیست مجامع مورد وثوق، ولایت‌مدار و خوش‌نام اگر موجب اطمینان ‌شود، قابل اعتماد است

آیا برای انتخاب نماینده باید به همین حد اکتفا شود و با خیال راحت به لیستی که جریان‏های سیاسی می‏دهند، اعتماد کرد؟

بی‌تردید تأیید شورای محترم نگهبان، نقش بسیار مهم و آغازینی دارد که آن صدور مجوز داوطلبان در عرصه انتخابات و سپس نظارت عالیه و تأیید سلامت انتخابات است، حوزه مسئولیت آن شورای محترم اساسی و شرط لازم است و بعد از آن نوبت به انتخاب اصلح با ملاک‌های ویژه می‌رسد که آن ملاک‌ها همان اموری است که مقام معظم رهبری فرموده‌اند که ایمان، تقوا، دلسوزی، تعهد و تخصص، عدالت‌خواهی و استکبار ستیزی، وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت نبودن و عزم جدی بر رفع فقر، فساد و تبعیض، ولایت مداری و پیروی اعتقادی و عملی از ولایت فقیه است.

ارائه لیست از جانب مجامع مورد وثوق و ولایت‌مدار و خوش‌نام به عنوان بینه اگر موجب اطمینان ‌شود، قابل توجه و اعتماد است و این یکی از راه‌های کشف صلاحیت است و روحانیت ولایت‌مدار و مبارز و امتحان داده همواره یکی از عوامل راستین هدایت سیاسی بوده است. و بصیرت سیاسی موجود برای مردم ولایت‌مدار که در طول تاریخ انقلاب و بررسی تاریخی اسلام به‌دست‌آمده، می‌تواند ضامن سلامت نوع انتخاب باشد.

مدونان لیست انتخاباتی نباید اشتباهات سیاسی و ضد ولایی در کارنامه داشته باشند / اصول‌گرایی در ساحت التزام قلبی و رفتار عملی اثبات می‌شود

لیست باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد کسانی که می‏خواهند آن را تعیین کنند، چه ویژگی‏هایی باید داشته باشند؟ آیا صرف ادعای اصول‏گرایی کافی است؟

لیست پیشنهادی انتخابات باید دارای تمامی اصول و تعهدات فقهی و شرعی بین خود و خدا و حجت شرعی برای پاسخ‌گویی در قیامت باشد. آن لیست، باید جامع تمامی ‌نقطه نظرات منطقی و ولایی و ولایت‌مداری، فتنه و انحراف‌ستیزی و آرمان‌گرا در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت انقلابی باشد.

تعیین‌کنندگان و مدوّنان لیست انتخاباتی نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید در این عرصه امتحان داده و ولایت‌مدار، اسلام شناس، انقلابی و مورد تأیید امام (ره) و مقام معظم رهبری باشند و اشتباه‌هاي سیاسی ضد ولایی نداشته باشند. بی‌گمان اصول‌گرایی به صرف ادعا ثابت نمی‌شود و کافی نیست، قطعاً باید دارای شاخصه‌های اصول‌گرایی در ساحت التزام قلبی و رفتار عملی باشد.

باید به امتحان دادگان مقبول سیاسی رأی داد

در صورتی که دو یا چند گروه که همه ادعای اصول‏گرایی دارند و اقدام به لیست دادن کردند، تکلیف چیست؟

باید سابقه ارائه کنندگان لیست و افراد پیشنهادی توجه شود و به امتحان دادگان مقبول سیاسی رأی داد.

رسانه‌ها باید در خصوص نماینده ثروت پرستان و قدرت‌طلبان اطلاع رسانی کنند

يكي از آسیب شناسی‏هایی که رهبر انقلاب مطرح کردند، بحث نزديك شدن به كانون‌هاي قدرت و ثروت بود، اين آسیب در چه مواردي خود را نشان می‏دهد؟ نحوه شناسایی عناصر مرتبط با قدرت و ثروت چگونه باید باشد؟ کدام دستگاه مسئول موظف است که در این زمینه با مردم به عنوان مطالبه صریح و مشخص رهبر انقلاب شفاف‏سازی کند؟ وزارت اطلاعات قوه قضاییه و شورای نگهبان؟

اتصال و ارتباط و نشأت گرفتن نمایندگی از کانون ثروت و قدرت، وابستگی به بار می‌آورد و حریّت ولایت مداری و تعهد و تخصص نمایندگی را زیر سؤال می‌برد و آن نماینده، نماینده ثروت پرستان و قدرت‌طلبان می‌شود نه عصاره ملت. او عصاره قدرت و ثروت است نه جامع فضائل امت و ملت و در این امر تمامی نهادهای نظارتی و رسانه‌ای، مسئول شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی هستند.

آیا هرکس که از فیلتر شورای نگهبان گذشت، باید به او اطمینان داشت؟

شورای محترم نگهبان مسئول تعیین صلاحیت حضور داوطلبان در عرصه انتخابات و نظارت عالیه بر آن و تأیید صحت جریان انتخابات است و خود مردم عزیز متصدی انتخاب اصلح و شایسته‌تر در بین کاندیداها از طریق اطمینان شخصی و یا اعتماد و کارشناسی از مجامع و اشخاص مورد وثوق است.

اگر دست صاحبان ثروت و قدرت کوتاه شود، ساختار فعلی جواب می‌دهد

ساختار فعلی و نحوه انتخاب نمایندگان آیا می تواند مطالبات توده‏های مردم را برآورده کند؟

اگر فرهنگ صحیح سیاسیِ انتخابات گسترش یابد و همگان مراعات حدود و قانون نمایند و دست صاحبان ثروت و قدرت از تأثیر در انتخابات کوتاه باشد این ساختار مفید است.

چرا چهره‏های دانشگاهی و حوزوی اخلاق گرا عمدتا به مجلس که می روند منزوی می‏شوند؟ آیا به دلیل فضای سیاست زده‏ی مجلس و غلبه نگاه‏های بخشی و منطقه‏ای بر مسائل کلان و ملی است؟

دسته‌بندی‌ها و حوادثی که منبعث از تقوا و اخلاق سیاسی ولایی نیست چهره‌های اخلاقی مجلس را بعد از چندی نزولی می‌کند و روح ناامیدی سیاسی بر آنها حاکم می‌شود. مجلس شورای اسلامی باید چنان باشد که مجلسِ ایمان و تقوا و اخلاق سیاسی و تعهد و دانایی محوری در عرصه مصوبات و ولایت‌مداری در تمامی امور باشد. مجلس باید آرمانی، ولایی، دانش بنیان و آخرت‌گرای و خدا ناظر باشد در این ‌صورت افراد اخلاقی و متدین می‌توانند بسیار مفید و مؤثرتر در عرصه نمایندگی باشند.

جامعه نبوی را خواص، دچار فتنه سیاسی و معرفتی و سپس گرفتار انحراف کردند

با توجه به اینکه در ایام محرم هستیم سوالاتی هم در زمینه قیام حضرت اباعبدالله علیه السلام مطرح می‌کنیم، به نظر شما زمينه‌هاي وقوع انحراف در امت رسول الله صلي الله عليه و آله به‌طوري كه اساس اسلام به مخاطره افتاد و حق و باطل در نظر مردم جابجا شد، چه بود؟

مهم‌ترین عامل انحراف در اسلام، انحراف برخی از خواص در دو بعد معرفتی و سیاسی بود، آنان با کاستی وبی‌ایمانی و یا ایمان گزینشی به برخی از مبانی دین و کافر به برخی دیگر و همچنین ابتلا به کفر یا شرک و یا نفاق سیاسی، زمینه به خطر افتادن اساس اسلام را فراهم آوردند و جامعه را دچار فتنه سیاسی و معرفتی و سپس گرفتار انحراف کردند. دنیاگرایی و رفاه طلبی کارگزاران به جای مجاهدت و شهادت‌طلبی از این نوع عوامل مخرب بود.

تهاجم فرهنگی جبهه دین ستیز و ولایت گریز و ترویج اسرائیلیات، اختلاف بین گروه‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار، سکوت خواص در قبال فتنه و انحراف، حضور منافقان و منحرفان و فتنه گران در جبهه خودی، عدم توسعه فرهنگ دینی و ولایی، عدم جدیت و بی‌توجهی به انحراف و تحریف دینی توسط ابتذال خواهان و عدم رهپویی از هدایت‌های رهبری و شهادت و انزوای ولایت‌مداران در عرصه سیاسی، و تسلط خط غیر ولایی بر مدیریت فرهنگی و سیاسی و در یک کلام عدم ولایت‌مداری خواص دنیاگرا و اعمال سلطه طلبی آنان و خودمحوری و برای اندیشه خود اصالت قائل شدن در مقابل هدایت‌ها و فرامین رهبری، زمینه‌های انحراف در اسلام را فراهم آورد.

پنج گروهی که در انحراف صدر اسلام نقش داشتند

نقش نخبگان و صاحبان قدرت در ايجاد اين انحراف چقدر بود؟

می‌توان گفت نخبگان و صاحبان قدرت که در ایجاد انحراف نقش داشتند پنج گروه بودند: 1- برخی خود طراح انحراف بودند و با ارائه طرح‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به دنبال توسعه قدرت سیاسی به هر قیمت و تثبیت مناصب حکومتی در گروه و یا تبار خود بودند، مانند: معاویه، مروان بن حکم،عمروبن‌عاص. 2- برخی در مقابل انحراف، سیاست سکوت و انتظار پیشه کردند و به دنبال بهره برداری سیاسی و مدیریت بحران به سود خود بودند مانند: عبدالله‌بن‌زبیر. 3- برخی از همان اول در جبهه و لایت‌مداری جای نداشتند و یا بعد از چندی به علت‌های مختلف که نشأت از جهالت یا دنائت دنیا گرایانه و یا رذالت سیاسی بود آن را ترک کردند مانند: طلحه و زبیر. 4- برخی دیگر شجاعت و توان موضع‌گیری شفاف و روشنگری و حضور حماسی در صیانت از حریم دین و ولایت را نداشتند مانند: سعد بن ابی وقاص. 5- برخی دیگر مقدس مآب‌های بی‌سیاستی بودند که با نام حمایت از دین و ولایت به دیانت و امامت ضربات متعددی وارد کردند.

اینها عواملی بودند که نخبگان، خواص و صاحبان قدرت اجرایی در عرصه ایجاد و تأثیر جریان انحراف در جامعه نقش داشتند.

اين انحراف از چه جنسي بود و چه شاخصه‌هايي داشت؟

حادثه جریان انحراف در ابعاد مختلف فرهنگی، معرفتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود و دنیاگرایی و ولایت‌گریزی و رهبر ستیزی، مهمترین شاخصه این انحراف بود.

نهضت عاشورا نشان داد تنها گذاران رهبریت روسیاهان تاریخ می‌شوند

الهام‌بخشي نهضت حسيني عليه السلام براي حركت‌هاي معاصر به‌ويژه انقلاب اسلامي را چگونه می‌بینید؟

بالاترین الهامی که می‌توان از نهضت حسینی علیه‌السلام کشف و استفاده کرد این است که زندگی دنیوی عقیده و جهاد در راه خدا و رسیدن به کمال انسانی و عروج بر بال شهادت تا افق عند ربّهم یرزقون است. نهضت عاشورا به همه فهماند آنان که با ولایت هستند سرافرازانه تاریخ، و آنان که حسین علیه‌السلام و رهبریت را تنها گذارده و یا در مقابل خط ولایت ایستادند روسیاهان تاریخ هستند. خواص می‌توانند با نگاه و بررسی سیاسی و معرفتی خود در شرایط کنونی، صف خود را در کربلا کشف کنند.

معاصرین جایگاه خویش را در کربلا از آینه موقعیت سیاسی خود در زمان معاصر ببینند

عبرت‌هاي قيام كربلا در زمان حاضر چیست؟

مهم‌ترین عبرت از قیام کربلا برای زمان معاصر و مؤثرترین آموزه‌ مکتب حسینی علیه‌السلام برای ما، ولایت‌مداری با مجاهدت همه‌جانبه و شهادت در طریق صیانت از حریم دین و ولایت است. هم‌اینک شاخص صحت و سلامت و حسینی بودن ولایت‌مداری و حمایت و رهروی دانش بنیان و جهادگرانه و سراسر ایمان و معرفت از مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (دامت‌ برکاته العالیه) است.

به این نکته باید توجه داشت، در جریان کربلا دو گروه خواص بودند: یک خواص ولایی که خود شامل دو دسته می‌شدند اولین آن خواص ولایی پایدار مانند: حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، مسلم بن عوسجه، حبیب بن مظاهر و دسته دوم خواص ولایی رویشی، مانند: حر بن‌ یزید ریاحی و زهیر بن قین بودند.

گروه دوم خواص ولایت ستیز که به چهار دسته تقسیم می‌شدند: الف: خواص منحرف بی ایمان مانند: عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد ابی وقاص و محمد بن اشعث بن قیص؛ ب: خواص منحرف بی‌تفاوت مانند: عبدالله بن عمر؛ ج: خواص منحرف سیاست گردان مانند: عبدالله بن زبیر؛ د: خواص منحرف پیمان شکن و ساکت که بعداً پشیمان شدند و قیام توابین را به پا کردند مانند: سلیمان بن صرد خزاعی، مسیب بن نجبه فزازی.

این دو گروه برای معاصرین آموزه‌ای مهم معرفتی - سیاسی است که جایگاه خویش را در کربلا از آینه موقعیت سیاسی خود در زمان معاصر ببینند.

اولويت‌هايي كه با توجه به شرايط كنوني داخلي، منطقه و جهان بايد از سوي صاحبان تریبون در اين ايام مورد تبيين و تبليغ قرار گيرد، چیست؟

اولین آن ارائه اسلام ناب که همان اسلام حسینی علیه‌السلام است، بیان عبرت‌های نهضت کربلا در تمامی عرصه‌های معرفتی و سیاسی، بررسی تاریخ کاوانه و تحلیل دقیق جامعه‌شناسی و روان‌شناسی انحراف، بیان فلسفه خلقت و ارزش عروج انسان با شهادت در راه دین و ولایت، بیان راه‌های انحراف و تحریف در تاریخ و زمان معاصر، از دیگر اولویت‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها