يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۶۹۶۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
هاآرتص نوشت: دادگاهی در سوئیس یک شرکت نفتی اسراییلی را به پرداخت غرامت یک میلیارد و صد میلیون دلاری به ایران محکوم کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی این روزنامه صهیونیستی در شماره امروز خود به قلم آلوف بن نوشت، دادگاهی در سوئیس شرکت خط لوله نفتی ایلات- اشکلون اسرائیل را به پرداخت غرامت یک میلیارد و یکصد میلیون دلاری به ایران محکوم کرد.

این حکم پس از مدت های طولانی جدال میان ایران و اسرائیل بر سر درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری مشترک روی یک خط لوله نفتی پیش از پیروزی انقلاب ایران صادر شده است.

این سرمایه گذاری مشترک که در زمان شاه و در سال ۱۹۶۸ آغاز شد، پروژه ای بود که بر اساس آن قرار بود نفت ایران از مسیر اسرائیل به اروپا فروخته شود. نفت از ایران با کشتی به ایلات و پس از ان از طریق خط لوله تازه تاسیس به بندر اشکلون (عسقلان) منتقل می شد.

پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، زمانی که ایران از یک متحد نزدیک به دشمن اسرائیل تبدیل شد، اسرائیل این خط لوله مشترک را ملی و تمام دارایی ها ایران را نیز مصادره کرد.

ایران در دادگاه های سوئیس و فرانسه سه شکایت بین المللی داشت تا بتواند سهم خود را از درآمدهای این سرمایه گذاری مشترک از اسرائیل که میلیاردها دلار می شد و نیز دارایی های مصادره شده خود را پس بگیرد.

شکایت ایران از اسرائیل بابت درآمدهای تل آویو از فروش نفت ایران بود که هرگز به تهران پرداخت نشد.

این حکم جدید بابت شکایت ایران برای تحویل ۱۴۰۷۵ میلیون متر مکعب نفت خام به شرکت تائو بود که بهای بخشی از این محموله به ارزش چهارصد و پنجاه میلیون دلار به شرکت ملی نفت ایران پرداخت نشده است.

در سال ۱۹۸۹ دادگاه سوئیس در حکمی شرکت تائو را به پرداخت غرامت پانصد میلیون دلاری به شرکت فیمارکو متعلق به شرکت ملی نفت ایران محکوم کرده بود. به نظر می رسد حکم اخیر دادگاه سوئیس در ادامه حکم سابق باشد و بر اساس گزارش ایرنا به نقل از منبع آگاه، شرکت تائو علاوه بر پرداخت غرامت یک میلیارد و یکصد میلیون دلاری باید هفت میلیون دلار هزینه دادرسی های قانونی را نیز پرداخت کند.

این منبع همچنین گفته است، ایران برای اجرای حکم علیه شرکت تائو در دادگاه های پاناما نیز شکایت کرده است.

بر اساس گزارش ها، دادگاه عالی فدرال سوئیس به مشتریان نفت ایران نیز اجازه داده است علیه اسرائیل درباره ادعای اصلی- همان درآمدهای نفتی مشترک در خط لوله ایلات- اشکول و نیز دو بندرگاه نفتی و تاسیسات انبار و تانکرهای نفت کشی که اسرائیل مصادره کرده است- به ارزش هفت میلیارد  دلار شکایت کنند.

در اسرائیل همه اطلاعات درباره این سرمایه گذاری مشترک و تامین مالی آن  محرمانه نگه داشته شده است.

 تل آویو اعلام کرد حاضر به پرداخت غرامت به ایران نیست

وزرات دارایی رژیم صهیونیستی با حکم دادگاه سوئیس درخصوص پرداخت مبلغ یک میلیارد و یکصد میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد.

روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت وزرات دارایی اسرائیل اعلام کرده است بر اساس قوانین تجارت، اسرائیل به یک کشور دشمن پولی پرداخت نمی کند. این روزنامه نوشت گزارش خبرگزاری ایرنا حاکی است دادگاهی در سوئیس روز چهارشنبه با صدور حکمی، شرکت نفتی ایلات- اشکلون اسرائیل را به پرداخت یک میلیارد و یکصد میلیون دلار غرامت به ایران محکوم کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها