کد خبر: ۳۱۹۷۹۵
زمان انتشار: ۰۷:۳۵     ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
این پیشنهاد که رئیس جمهوری ایران به عربستان سعودی یعنی کشوری که بر علیه ما اعلام جهاد داده و این همه کمک مالی به عراق کرده ، برود و روبروی صدام بنشیند و مذاکره کند، چه نوع پیشنهادی می تواند باشد ؟

رخدادهای 20 خرداد 1361

چکیده

  • فرستاده ویژه شیخ زاید بن سلطان آل نهی ان رئیس امارات عربی متحده عصر دیروز با حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رئیس جمهوری کشورمان دیدار کرد.

 

  • آیت الله خامنه ای: اگر کسانی بخواهند صلح غیرعادلانه را به ما تحمیل کنند مورد قبول ما نخواهد بود زیرا ما صلح تحمیلی را هم مثل جنگ تحمیلی ناگوار و غیر قابل تحمل می دانیم .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر :  امروز در جلسه هیئت دولت مسئله هزینه های اعزام نیرو به لبنان مطرح شد که برادران هیئت دولت متفق القول بودجه ای را در این زمینه تصویب کردند . 

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: این پیشنهاد که رئیس جمهوری ایران به عربستان سعودی یعنی کشوری که این همه کمک مالی به عراق کرده ، برود و روبروی صدام بنشیند و مذاکره کند، چه نوع پیشنهادی می تواند باشد ؟

 

  • حبیب بهادر فئودال جنایتکار شهرستان بویر احمد که تا کنون ۲۱ فقره قتل مرتکب شده در جریان حمله به اردوی خوانین قشقائی که اواخر فروردین ماه سال جاری صورت گرفت کشته شده است.

 

  • یاسر عرفات : انتظار می رود نیروهای اسرائیلی ضمن تحکیم موقعیت خود پیرامون بیروت اردوگاه های پناهندگان را زیر آتش شدید از طریق زمین و دریا گرفته و سپس وارد این شهر شوند.

 

  • جنگنده های رژیم صهیونیستی در ساعت 8 بامداد امروز بر فراز شهر بیروت به پرواز در آمدند و بلافاصله آتشبارهای ضد هوایی نیروهای فلسطینی و سوری آن ها را زیر آتش گرفتند .

دیدار فرستاده ویژه امارات با آیت الله خامنه ای

فرستاده ویژه شیخ زاید بن سلطان آل نهیان رئیس امارات عربی متحده عصر دیروز با حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رئیسی جمهوری کشورمان دیدار و پیام کتبی رئیس امارات عربی متحده را تسلیم ایشان کرد.

رئیس جمهور کشورمان ضمن اظهار امیدواری نسبت به گسترش و استحکام روابط سالم و برادرانه بین دو کشور و با اشاره به جنگ تحمیلی و انتشار شایعات نادرست و اکاذیب از سوی دشمنان انقلاب اسلامی گفتند : شما حتما می دانید تبلیغات تا چه حد در باز کردن فضای برادری و یا بستن و منجمد نمودن این فضا نقش دارد. در بعضی از کشورهای منطقه به نظر می رسد روزنامه ها، مجلات ، رادیو و تلویزیون فقط آفریده  شده اند تا علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات کنند . البته طبیعی است که در قبال این اقدامات خویشتن داری ما نیز حدی دارد ما در این جا صریحا می گوئیم که اقدامات متقابل ما بسیار اندک و ناچیز بوده است .

آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به مطامع آمریکا در کشورهای منطقه نیز گفتند : اگر این کشورها بخواهند خود را تسلیم آمریکا کنند تا آن جا که به ما ارتباط پیدا نکند به خودشان مربوط است به هر حال ما در مقابل آمریکا مقاومت می کنیم و با توکل به خداوند متعال یقین داریم پیروز خواهیم شد .

صلح تحمیلی را همانند جنگ تحمیلی می دانیم

رئیس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به تلاش های هیئت های صلح و با تاکید بر سه شرط اصلی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق صلح گفتند : اگر کسانی بخواهند صلح غیرعادلانه را به ما تحمیل کنند مورد قبول ما نخواهد بود زیرا ما صلح تحمیلی را هم مثل جنگ تحمیلی ناگوار و غیر قابل تحمل می دانیم . اگر متجاوز مجازات نشود ریشه تجاوز در منطقه برچیده نخواهد شد .

آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان نیز اظهار داشتند : امروز وقت آن رسیده است که تا همه کسانی که تاکنون لفظا به پشتیبانی از محرومین لبنان و ملت فلسطین پرداخته اند عملا صداقت خود را به ثبوت برسانند و از این فرصت برای مبارزه جدی با اسرائیل غاصب استفاده کنند . (1)

موسوی : در هیئت دولت بودجه مبارزه مسلحانه با اسرائیل تصویب شد

میرحسین موسوی در مورد موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و سفر هیئت ایرانی به سوریه گفت : ما همان قدر که در این جا احساسی در هم ریختگی می کنیم و طبیعتا به مقابله با تجاوز پرداختیم و می پردازیم در آنجا هم با این تجاوز به مقابله خواهیم پرداخت . منتها واقعیت ها در حال حاضر خیلی دگرگون شده است. ملت ما و انقلاب ما در موقعیتی است که می تواند سریع تر ، روشن تر قوی تر و مستقیم تر با مسئله اسرائیل رو برو بشود.

موسوی گفت : شورای عالی دفاع تصمیم گرفته است که با این مسئله بطور جدی روبرو بشود و مسئله اعزام نیرو را مطرح کرد و تصویب شد و هیئتی برای بررسی این موضوع به سوریه رفتند . امروز در جلسه هیئت دولت مسئله هزینه های این نیرو مطرح شد که دولت بایستی تعیین کند ، در حقیقت باید پشتیبانی بکند و برادران هیئت دولت متفق القول بودجه ای را در این زمینه تصویب کردند .  به صورت متمم قانون بودجه سال به مجلس تقدیم خواهد شد. منتها من در مورد کمیت این مسئله صحبتی نمی کنم.

امپریالیزم گور خودش را کنده است

موسوی همچنین گفت : ولی من فکر می کنم که امپریالیزم با این کارش و در حقیقت با دست های خویش گور خودش را در منطقه می کند و یک گام دیگر به هلاکت نهائی و نابودی خودش نزدیک تر شده است  .

هیئت صلح کنفرانس اسلامی چیزی برای گفتن نداشت

نخست وزیر درباره سفر هیئت کنفرانس اسلامی به دو کشو ر ایران و عراق نیز گفت: این ها چیز تازه ای برای گفتن نداشتند که عنوان کنند. در صورتی که به نظر ما واقعیت ها آن چنان آشکار و مبین هست که بر ذهن های روشن ملت های مختلف و سران کشورهای اسلامی اثر بگذارد تا تصمیمات قاطع در این زمینه بگیرند. چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که ما تقریبا حرف هائی که الان در رابطه با رژیم صدام می زنیم، همان حرف هائی است که او ایل جنگ می زدیم و همه فکر می کردند که ما شکست خوردیم و نیروهای دشمن در خاک ما هستند. الان که ما قدرت خودمان را در خرمشهر نشان داده ایم مجددا همان حرفها را می زنیم و همان شرایط را داریم و گامی از آن شرایط به عقب نخواهیم گذاشت و فرقی که الان با آن زمان دارد این است که ما از مو ضع بالاتر و قوی تری صحبت می کنیم، و این مسئله را عراق و هم پیمانانش می پذیرند و یا ما مجبورشان می کنیم که بیذیرند.

منافع آمریکا در سراسر کشورهای اسلامی مورد حمله قرار می گیرد

نخست وزیر اظهار داشت :  اگر ما برگردیم و ملاک و معیار را اراده ملت ها بشمریم ، یقینا این حمله و ستم ها اراده یک میلیارد مسلمان جهان را برای مقابله با امپریالیزم و صهیونیزم منسجم تر خواهد ساخت . و نشان خواهد داد که مبارزه با امپریالیزم فقط در مرزهای اسرائیل خلاصه نمی شود بلکه این موضوع باعث خواهد شد که منافع امریکا در سراسر کشورهای اسلامی مورد تهاجمات تازه ای قرار بگیرد و ما امیدواریم که چنین بشود.(2)

وضعی که پیش آمده حاصل توطئه آمریکا است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع طی مصاحبه ای در مورد تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و شرکت آمریکا و اعضای پیمان آتلانتیک و دول مرتجع منطقه در این تجاوز ، وتوی تصمیم شورای امنیت از سوی آمریکا و پیشنهاد اخیر هیئت صلح کنفرانس اسلامی سخن گفت. وی با اشاره به سفر هیئت عالی رتبه نظامی ایران به سوریه اظهار داشت : به محض این که اعلام شود نیروهای ما می توانند در جبهه حضور داشته باشند ، در هر حد که نیاز باشد به آن جا خواهیم رفت .

از رئیس مجلس سئوال شد : با توجه به اینکه پیشروی نیروهای رژیم غاصب صهیونیستی همچنان ادامه دارد و متجاوزین بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر از اراضی جنوب لبنان را غصب کرده اند ، آخرین تدابیر نظامی ایران برای مقابله با اسرائیل چیست و سفر هیئت نظامی ایران به سوریه تاکنون چه نتایجی داشته است؟

مدعیان حمایت از فلسطین حتی یک قدم برنداشته اند

هاشمی گفت : این هایی که اکنون مدعای حمایت از فلسطین دارند   در جریان اشغال جنوب لبنان توسط رژیم اشغالگر قدس و سرکوبی فلسطینیان و مشاهده این همه کشتار و جنایت جانیان صهیونیستی ، یک قدم مو ثر برنداشتند . ولی ما با این که در کشورمان گرفتار یک جنگ تحمیلی  هستیم و جنگ با رژیم متجاوز عراق اولین مسئله  ما هست ، به سرعت اقدام کردیم و یک هیئت نظامی به سوریه فرستادیم تا با فلسطینی ها و سوریه هماهنگی لازم را ایجاد کنند و مشخص شود آنها انتظار دارند که ما چه کارهایی را در آنجا انجام دهیم و از دست ما چه کاری ساخته است.

وی افزود : صبح امروز به ما اطلاع داده شد برای هماهنگ کردن نیروهایی که از سوی ایران اعزام خواهند شده با نیروهای موجود مردمی فلسطینی و سوری مستقر در لبنان ، نیاز به برنامه ریزی هائی است که در شرف انجام است . به محض این که اعلام شو د نیرو هاى ما می توانند در جبهه حضور داشته باشند، در هر حد و اندازه ، که نیاز باشد به آنجا خواهیم رفت .

حمله اسرائیل به لبنان با حمایت آمریکا و رضایت مرتجعین عرب صورت گرفت

رئیس مجلس در مورد وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر محکوم کردن تجاوز اخیر اسرائیل به لبنان از سوی امریکا  و اظهار مسئولان پنتاگون مبنی بر اینکه در ارسال سلاح به اسرائیل از طرف امریکا هیچ وقفه ای پیش نخواهد آمد ، با توجه به نامه حکام عربستان سعودی مبنی بر استمداد از ریگان برای جلوگیری از تجاوز اسرائیل نیز گفت :  از کشوری که در شورای امنیت حق و تو دارد ما چه انتظاری می توانیم داشته باشیم . اگر ما تردیدی در رضایت آمریکا در این مسئله داشتیم ، می نشستیم و بحث می کردیم. ولی یقینا این برنامه ، برنامه آمریکایی - غربی است .

به نظر ما حمله به لبنان برای نجات صدام است

هاشمی افزود : ما هنوز همه ابعاد توطئه تجاوز اخیر اسرائیل را نمی بینیم ، به نظر ما این جریان برای نجات صدام است و باید منتظر عواقب دیگر آن باشیم که البته با هوشیاری مردم امیدواریم جلوی عواقب بعدی آن گرفته شود.

چرا هاشمی در سال 61 مخالف پایان جنگ بود ؟!

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که اعضای هیات صلح کنفرانس اسلامی در پایان جلسات چهار روز خود گفته اند : « حمله اسرائیل به جنوب لبنان لزوم هرچه سریع تر برقراری صلح بین ایران و عراق را تاکید می کند . موضع جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط کنونی چیست ؟ » گفت: ما بدون تجاوز اسرائیل به لبنان هم معتقد بودیم صلح فوریت و ضرورت دارد . چون با گذشت هر روز از جنگ بین ما و عراق ، نیروهای بیشتری از بین می رود و خسارت ها و تلفات تازه ای به وجود می آید . اما برای ما بدتر از جنگ ، این است که به تجاوز عراق و این کار زشت و خیانت بسیار عظیمی که صدام مرتکب شده است با یک دید سطحی و با بی تفاوتی نظر کنیم . اما این مسئله را که اجازه دهیم عراق در خاک ما بماند و آتش بس را بپذیریم ، برای منطقه از جنگ خطرناکتر و بدتر می دانیم . اگر حتی عراق حاضر شود که بدون تنبیه و بدون پرداخت خسارات از خاک ما بیرون رود و ما بپذیریم که صدام با وجود جنایت ۲۰ ماهه اش در ایران اسلامی بدون تعقیب رها شود، این را هم برای آینده منطقه بسیار خطرناک می دانیم . ما ضمن اینکه اعتقاد داریم این جنگ باید هر چه زودتر پایان یابد ، معتقدیم که باید به طور عادلانه خاتمه پذیرد و ضمنا درسی باشد برای کشورهای دیگر که در آینده به فکر تجاوز به کشور همسایه شان نیفتند .

افشای پیشنهاد مضحک کنفرانس اسلامی از سوی هاشمی

هاشمی در مورد نشست اخیر هیئت صلح کنفرانس اسلامی  نیز گفت: این آقایان کاری نکرده اند، فقط از رئیس جمهوری ما و همچنین از صدام دعوت کرده اند که به مکه بروند. وقتی که ما به هیچ نحو ، حتی غیر مستقیم ، حاضر نبودیم با عراق ، پیش از خروج او از خاک ما ، وارد مذاکره شویم، این پیشنهاد که رئیس جمهوری ایران به عربستان سعودی یعنی کشوری که بر علیه ما اعلام جهاد داده و این همه کمک مالی به عراق کرده ، برود و روبروی صدام بنشیند و مذاکره کند، چه نوع پیشنهادی می تواند باشد ؟

مقاومت در برابر آمریکا و دیگر قدرت ها رسالت اسلامی است

رئیس مجلس در پایان گفت : ما به عنوان یک رسالت اسلامی و یک وظیفه انقلابی برای اینکه این درس بزرگ را به دنیا بدهیم و ملت های جهان را با وظایفشان آشنا کنیم حاضریم قربانی بدهیم و این خسارت را تحمل کنیم . و به دنیا بفهمانیم که اگر ملتی در مقابل آمریکا و انگلیس و شوروی و فرانسه و همه عواملشان قرار گرفت ، می تواند از حق خودش دفاع کند. همچنانکه ما تا به حال توانسته ایم این کار را انجام دهیم.(3)

فئودال قاتل کشته شد

حبیب بهادر فئودال جنایتکار شهرستان بویر احمد که تا کنون ۲۱ فقره قتل مرتکب شده و با شرارت های ممتد در میان کشاورزان و روستائیان این منطقه رعب و وحشت ایجاد کرده بود ، در جریان حمله به اردوی خوانین قشقائی که اواخر فروردین ماه سال جاری صورت گرفت کشته شده است. این مطلب زمانی روشن شد که برادران پاسدار ژاندارم یاسوج  7 تن از هم دستان نامبرده را که بدنبال حمله به اردوی خوانین فارس متواری شده بودند دستگیر کردند و پس از اعترافات دستگیر شدگان مبنی بر کشته شدن این فئودال تجسس های لازم به عمل آمد و جنازه حبیب بهادر در منطقه پاکسازی شده به دست آمد . (4)

پیش بینی عرفات از تجاوز اسرائیل

یاسر عرفات یکی از سران فلسطین می گوید : انتظار می رود نیروهای اسرائیلی ضمن تحکیم موقعیت خود پیرامون بیروت اردوگاه های پناهندگان را زیر آتش شدید از طریق زمین و دریا گرفته و سپس وارد این شهر شوند. یکی از نزدیکان یاسر عرفات در این زمینه گفت :  اسرائیلی ها وارد بیروت خواهند شد. نیروهای اسرائیلی فعلا به ۱۰ کیلو متری بیروت که ستاد های سازمان آزادی بخش فلسطین آن واقع است رسیده اند.

اوضاع فوق العاده در بیروت

4  کشتی جنگی اسرائیلی ظهر دیروز منطقه الدوزاعی در جنوب غربی ساحل بیروت را بمباران کرد. بنا بر همین گزارش در حالی که  در اثر این حمله تعدادی از خانه های مسکونی مردم در منطقه الدوزاعی ویران شده است نیروهای مشترک و مردم مسلح بیروت تلاش می کنند تا از آتش این کشتی ها جلوگیری کنند .

خبر دیگر این که فرماندهی مشترک فلسطین – لبنان دیشب ادعای رژیم اشغالگر قدس مبنی بر تصرف شهر دامور را تکذیب کرد . آخرین خبرها نیز حاکیست جنگنده های رژیم صهیونیستی در ساعت 8 بامداد امروز بر فراز شهر بیروت به پرواز در آمدند و بلافاصله آتشبارهای ضد هوایی نیروهای فلسطینی و سوری آن ها را زیر آتش گرفتند . (5)

پی نوشت:

 جمهوری اسلامی ، 20 خرداد 1361 ، صفحه 10


کیهان ، 20 خرداد 1361 ، صفحه 2


کیهان ، 20 خرداد 1361 ، صفحه 20


اطلاعات ، 20 خرداد 1361 ، صفحه 19


اطلاعات ، 20 خرداد 1361 ، صفحه 20


پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها