کد خبر: ۳۲۱۵۰
زمان انتشار: ۱۹:۳۱     ۰۴ دی ۱۳۹۰

دادگاه فائزه هاشمي رفسنجاني، سرانجام پس از بارها وعده و وعيد و تأخير، روز گذشته به‌طور غيرعلني برگزار شد. از جزئيات اين جلسه دادگاه خبري منتشر نشده است اما بر اساس آنچه كه به صورت كلي در خبرها آمده بود، فائزه به‌خاطر مصاحبه‌اش با "سايت روز" محاكمه مي‌شود.

به گزارش رجانيوز، با توجه به اينكه خبر دقيقي در مورد جزئيات اتهامي فائزه هاشمي در دست نيست، در آستانه سالروز حماسه 9 دي، بازخواني اقدامات فائزه هاشمي شايد براي دادگاه رسيدگي كننده به اتهامات وي نيز قابل استفاده باشد. اتهاماتي كه برخي از متهمان حوادث پس از انتخابات به‌دليل ارتكاب يك يا دو مورد از آن‌ها چند سال حبس از دادگاه گرفتند.

از گوشه‌نشيني تا جنگيدن

"فائزه هاشمی رفسنجانی"؛ این اسم آن‌قدر حواشی به همراه خود دارد که توجه کنجکاوانه مخاطبان را به خود جلب کند. شاید به همین دلیل است که روزنامه‌ها و نشریات علاقه خاصی به مطرح کردن این نام در صفحات خود دارند؛ نامی که در یک سال و نیم اخیر یک بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است و با فتنه 88 گره خورده است. البته اگر فائزه هاشمی در انتخابات مجلس ششم از سوی اصلاح‌طلبان مورد حمله‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار گرفت و تصویر ویلای مجلل او در شهر بیرمنگام انگلستان در روزنامه‌های این طیف منتشر شد (و هیچ‎گاه با تکذیب او مواجه نشد)، در انتخابات ریاست جمهوری دهم خود او يكي از اصلي‌ترين حاميان كانديداي مورد نظر غرب شد و به صورت غیررسمی در کمیته تبلیغات موسوي فعاليت كرد.

وی بعد از آن که در انتخابات مجلس ششم و ماجراهای روزنامه "زن"، از سوی یاران امروزش از پارلمان رانده شد، به پناهگاه سکوت خود رفت و دیگر نامی از او در عالم سیاست برده نشد. اما پائیز سال 87 همزمان با انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور، تصمیم گرفت سکوت خود را بشکند. او در اولین مصاحبه‌ای که بعد از سال‌ها با هفته‌نامه "شهروند امروز" انجام داد، اعلام کرد که "هنوز هم اهل جنگیدن" است و با چنین رویکردی بود که پرونده سیاسی خود را در انتخابات دهم باز کرد.

ما ول نمی‌کنیم!

فائزه هاشمي از پركارترين افراد در انتخابات رياست جمهوري بود و در حمايت از كانديداتوري موسوي سنگ تمام گذاشت. او اتفاقاً شباهت‌هايي هم با كانديداي مورد حمايتش داشت از اين لحاظ كه نيمي از دوران گوشه نشيني آخرين نخست‌وزير، او نيز سكوت و انزوا را برگزيده بود و همانند او شكست برايش باورناپذير بود. واكنش‌ها و ادعاهاي بعد از انتخابات اين دو چهره سياسي بعد يك و دو دهه خانه نشيني، نزديكي زيادي با هم داشت.

فائزه هاشمي از زمانی که تصمیم جدی برای مقابله با احمدی‌نژاد گرفت، با وجود مخالفت پيشينش با كانديداتوري موسوي، به حمايت از او برخاست و در زمينه ساماندهي سیاسی و تبلیغاتی فعال شد. ساماندهی دختران فیروزه‌ای شاید نقطه عطف فعالیت‌های تبلیغاتی فائزه هاشمي برای ستاد موسوی بود که بروز زيادي يافت.

البته این اقدام فائزه مقدمه‌ای نیز داشت؛ فائزه پیش از پیوستن به ستاد موسوی، نکاتی را درباره حجاب زنان بیان كرده بود که در نوع خود ساختارشکنانه و قابل تأمل بود. او در چهارم اسفندماه سال 87 در مصاحبه با پایگاه اینترنتی الشروق الجزایر، خواستار اختیاری شدن حجاب در ایران شد و گفت: «به عقیده من، حجاب همچنان که در کشورهای اسلامی معمول است، باید در ایران هم اختیاری باشد نه اجباری.»

او در برنامه صبحگاهی شبکه دوم سیما نيز به عنوان رئیس فدراسیون ورزش زنان حرف‌هایی از همین جنس زد و گفت: «متأسفانه بعد از انقلاب ما یک سری رفتارها برای خانم‌ها ارزش شد، رنگ مشکی ارزش شد، چادر مشکی، مانتو مشکی، مقنعه مشکی، روسری مشکی و رنگ‌های تیره و مرده ارزش شد. این ارزش‌ها خوب نبود.» او همچنین گفت: «متأسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌ها به سمتی می‌رود که زنان را بیشتر خانه‌نشین کنند.»

دختران فیروزه‌ای اما قرار بود همه آنچه را كه به قول فائزه هاشمي "پس از انقلاب ارزش شده بود اما ارزش نبود"،‌ کنار بزنند و با لباس و روسری‌های نامتعارف و آرایش سبز ظاهر شوند. چنین هم شد و بزرگ‌ترین اجرای دختران فیروزه‌ای در مراسم سالگرد دوم خرداد در ورزشگاه آزادی بروز یافت و فائزه نيز در این مراسم در حضور خاتمي و زهرا رهنورد دوران اصلاحات را تداوم دوران سازندگي دانست و در توصيف دوراني كنوني گفت: «در شرايطی به سر مي‌بريم كه نكبت، خفت و خواري نصيب ملت ايران شده است.»

اما در شرايطي كه جريان انقلابي تلاش زيادي داشت تا نشان دهد كه صحنه‌گردان اصلي آقاي اكبر هاشمي رفسنجاني است و موسوي نيز هم مورد حمايت او قرار دارد و هم برنامه قطعي‌اش ادامه دادن همان سياست‌ها و به‌كارگيري همان افراد است، فائزه هاشمي كار را آسان‌تر كرد و در همايش دوم خرداد به صراحت اعلام كرد: «دوره اصلاحات ادامه راه سازندگي است و ما آقاي موسوي را مي‌خواهيم براي اين كه استمرار همان راه است.»

12 روز بعد از اين اظهارات نيز، رئيس‌جمهور در مناظره با موسوي به همين مضمون اشاره كرد و گفت "یعني اشرافيتي كه جناب آقاي هاشمي در كشور پايه‌گذاري كرد، قرار است ادامه پيدا كند". اما اظهارات رئيس‌جمهور در اين مناظره، عزم فائزه را برای تقابل علنی با احمدی‌نژاد جزم‌تر کرد تا جایی که حتی اتمام انتخابات و اعلام نتایج هم چیزی از فعالیت‌های او کم نکرد. در واقع پايان انتخابات براي فائزه هاشمي، يك شروع حضور، برنامه‌ریزی و هدایت آشوب‌ها بود، به‌طوري كه او 26 خرداد، يعني چهار روز پس از انتخابات در تجمعي مقابل جام‌جم (سازمان صداوسيما) در میان آشوب‌گران صریحاً اعلام کرد که "ما ول نمی‌کنیم!"

تحریک به ادامه آشوب‌ها

چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات و درگیری‌های پراکنده‌ای که در برخی خیابان‌های شمالی تهران صورت گرفت، رسانه ملی تصاویری از حضور فائزه هاشمی در میان اغتشاشگران منتشر کرد که او در حال تحریک آنان به ادامه حضور در خیابان بود. البته صداوسیما تنها به همین چند ثانیه اکتفا کرد و از پخش صدای فائزه و مطالبی که او در آن تجمع غیرقانونی بیان کرد، خودداری کرد.

با این حال، چند روز بعد فایل صوتی اظهارات فائزه هاشمی در اینترنت منتشر شد و به سرعت به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها راه یافت؛ اظهاراتی که بعدها به سندی برای اثبات برنامه‌ریزی گسترده پیش از انتخابات برای آشوب‌ها بدل شد. او در عين حال كه پايه انتخابات را مخدوش مي‌دانست، تعريض‌هايي توهین‌آمیز و بی‌سابقه هم به مسئولان ارشد و مقدسات ملت ایران داشت.

فائزه هاشمي همچنين در تجمع غيرقانوني 25 خرداد نيز حضور داشت و فايل صوتي اظهارات ساختارشكنانه‌اش عليه نظام و رهبري در ميان چند نفر از تجمع كنندگان نيز منتشر شد.

جذابیت ساندویچ‌فروشی‌های میدان انقلاب!

اما قطار تحركات تحریک آمیز فائزه هاشمی در ايستگاه‌هاي 25 و 26 خرداد 88 متوقف نشد و او نشان داد که به طور جدی قصد همراهی و حتی هدایت جریان آشوب را دارد. وي روز 30 خرداد 88 يعني فرداي خطبه‌های نمازجمعه مقام معظم رهبری و اتمام حجت با اغتشاش‎گران در مورد پایبندی به قانون، بار ديگر با شركت در تجمع ديگري در خيابان آزادي، در حالي كه با تعدادي از زنان خانواده هاشمي همراهي مي‌شد، به تحريك معترضان به تداوم اغتشاشات پرداخت كه براي ساعاتي نيز بازداشت شد. اگرچه پس از آزادی مدعی شد که قصد ایجاد ناآرامی و تحریک آشوبگران را نداشته و به دلیل گرسنگی در آن حوالی به دنبال ساندویچ می‌گشته است اما "حسن لاهوتي" فرزند فائزه هم‎زمان با دستگيري وي، در مصاحبه با تلویزیون دولتی انگیس BBC اعلام كرد كه مادر و بستگانش به دليل شركت در تجمع اعتراضي در روز شنبه دستگير شده‌اند و وي مدعي شد كه از مادرش خواسته‌اند تا متعهد شود، ديگر در تجمع‌ها شركت نكند.

البته دستگيري فائزه به همراه چهارتن از اعضاي خانواده هاشمي در این تجمع غيرقانوني چندان طول نكشيد و فشارهای زیادی که برای آزادی او صورت گرفت، در نهايت آزادي او را در كمتر از چند ساعت رقم زد.

چندي بعد "اسماعيل كوثري" عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گزارشي كه از ديدارهاي هيأت منتخب مجلس با برخي از چهره‌هاي سياسي ارائه داد، اعلام كرد: «آقاي هاشمي گفتند كه قصد داشتند بيانيه‌اي در اين خصوص (حوادث پس از انتخابات) صادر كنم اما كسي نيستم كه زير فشارها اقدام به صدور بيانيه كنم، منظور ايشان از اعمال فشار، دستگيري دخترشان در اغتشاشات بود. گويا دختر آقاي هاشمي به ايشان گفته بود كه من براي خوردن ساندويچ به آن خيابان رفته بودم اما من را دستگير كردند.»

"حسين طائب" فرمانده وقت نيروي مقاومت بسيج هم درباره تحركات فائزه هاشمي پس از انتخابات گفت: «فائزه هاشمي در تجمعي خواستار برگزاري مراسمي براي كشته شدگان در روز پنجشنبه بود اما وقتي قرار شد مقام معظم رهبري در نماز جمعه شركت كنند، آنها اين برنامه را تعطيل كرده و براي برهم زدن نمازجمعه برنامه‌ريزي كردند.» البته این اولین پرونده فائزه در دستگاه قضا نبود. "آيت‌الله محمد يزدي" رئیس سابق قوه قضاییه، سال گذشته و در ديدار با مديران گروه تبليغي اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور از پرونده چندین ساله او در دستگاه قضایی خبر داد و گفت: "در زمان رياست بنده در قوه قضائيه دختر آقاي هاشمي پرونده داشت و به بنده مي‌گفت پرونده را ببندم، من مي‌گفتم كه بگو بيايد دادگاه و من پرونده را بررسي كنم، چگونه شما مي‌خواهيد پرونده را ببنديد، در حالي كه قوه قضائيه را قبول نداريد و دختر شما در دادگاه حاضر نمي‌شود؟"

این ماجرا ادامه دارد؛ انقلاب مخملی که چیز بدی نیست!

در عين حال، فائزه مدت كوتاهي پس از آزاد شدن در مصاحبه با يكي از سايت‌هاي حزب كارگزاران، ضمن تكرار ادعاهاي قبلي‌اش درباره تقلب در انتخابات مدعي شد كه جمهوريت از نظام رخت بربسته و تبديل به حكومت اسلامي شده است. او همچنین در واكنش به برخورد با متهمان اغتشاشات مدعي شد كه "براي افراد بي‌گناه پرونده‌سازي مي‌كنند و برعكس پرونده‌دارها را به مقام و پست مي‌رسانند."

او در مصاحبه خود، "انقلاب مخملي" را نوعي فرافكني خواند و گفت: «انقلاب مخملي در مفهوم عام آن مي‌تواند به معني اصلاح‌طلبي و بيان مسالمت‌آميز ضرورت اصلاحات و تلاش براي انجام آن باشد كه چيز بدي نيست.» او همچنين به بهانه اعترافات "حسين رسام" تحليلگر ارشد سفارت انگليس كه در اغتشاشات دستگير شد، به دفاع تمام قد از حکومت بریتانیا پرداخت و گفت: «اعترافات كارمند سفارت انگلستان البته طبق آنچه كه من شنيدم، چيزي نبود جز انجام وظيفه. هر سفارتي در هر كشور از اوضاع طرف مقابل گزارش تهيه مي‌كند تا سياست‌هايشان را بر مبناي شرايط واقعي هر كشوري بريزند. مگر سفارت ما در كشورهاي خارجي اين كار را نمي‌كنند؟» فائزه در عین حال در مقام تطهیر تلویزیون بی‌بی‌سی از مداخله در امور داخلی ایران نیز برآمد و با مقایسه‌های عجیب و نتیجه‌گیری‌های عجیب‌تر گفت: «این که حالا رسانه‌های خارجی یا خارجی‌ها در تأیید تحرکات مردمی چیزی بگویند، این نشانه وابستگی نیست. مگر امام در خارج از کشور در فرانسه نبودند؟ مگر مقامات فرانسوی کشور خود را پناه‌گاه انقلابیون قرار نداده بودند؟ مگر بسیاری از دانشجویان در امریکا مبارزه نمی‌کردند؟ مگر رسانه‌های خارجی از جمله بي‌بي‌سي در آن زمان مسائل ایران را به‌شدت و به قوت پوشش نمی‌دادند؟ مگر در آن زمان در نهایت بی‌اعتمادی به رسانه‌های ملی، اخبار را از رسانه‌های خارجی نمی‌گرفتند؟ پس با این اوصاف باید بگوییم که انقلاب اسلامی هم در مسیر خواست بیگانه رقم خورد و یا انقلاب مخملی بود.»

تغییر فاز از "همراهی با اغتشاش" به ليدري

اگر حضور فائزه پس از بازداشت یک روزه، بیشتر به فضای رسانه‌ محدود شده بود و او تلاش می‌کرد تا با مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های داخلی و خارجی، همچنان تنور فتنه را داغ نگه دارد، 16 آذر روز بازگشت دوباره او بود. فائزه هاشمی در حاشیه مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که خود مشغول به تحصیل در آن است، دانشجویان را به ادامه تجمع‌ها تا پایان روز ترغیب کرد و وقتی مسئولان حراست دانشگاه خواستار پایان دادن به این تجمع شدند، فائزه، راهپیمایی تعداد اندکی از دانشجویان را که شعارهای تندی علیه نظام و در حمایت از او سر می دادند، به سمت بیرون از دانشگاه و خیابان‌های مجاور بلوار شهید اشرفی اصفهانی هدایت کرد که پلیس مجبور به دخالت شد و راهپیمایان را متفرق کرد. تلویزیون بی‌بی‌سی هم ضمن پخش تصاویر حضور فائزه هاشمی به عنوان هدایت‌گر این تجمع، برنامه‌های متعددی را برای تحلیل و بررسی سخنان تند او علیه مسئولان نظام در میان حامیان میرحسین موسوی ترتیب داد.

و اما عاشورا...

هنوز چند ساعت از خاموش شدن آتش اغتشاشات در روز عاشورای 88 نگذشته بود که منابع خبری از حضور فائزه هاشمی رفسنجانی به همراه تعدادي از بستگان خود در آشوب‌های این روز خبر دادند تا در شرايطي كه با آشكار شدن ماهيت جريان فتنه، ريزش عميقي در بدنه هوادار آن رخ داده بود و اين بدنه به تعدادي از منافقين، بهايي‌ها و معاندان تقليل يافته بود، فائزه در همراهي با آنان نيز كوتاهي نكند.

انتشار این خبر با واکنش تند و شدید مردم داغ دیده از هتک حرمت عزای سیدالشهدا (ع) روبرو شد؛ تا جایی که سایت‌های نزدیک به فائزه، حضور او در اغتشاش‌هاي عاشورا را دروغ خواندند و آن را تکذیب کردند اما روز بعد، خبرگزاری فارس فیلمی را منتشر کرد که تأييد كننده حضور او در میان آشوبگران و همراهی با آنان در روز عاشورا بود.

 انتشار این فیلم، خط پایانی بر صبر مردم نسبت به اقدامات غیرقانونی فائزه هاشمی رفسنجانی بود. حضور فائزه در آشوب‌های عاشورا که با هتک حرمت مقدساتی دینی و توهین به کلام‌الله مجید همراه بود، مساله‌ای نبود که به راحتی از خاطر مردم پاک شود. این مساله موجب شد تا جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور با برگزاري تجمعي در مقابل دادستاني تهران، خواستار برخورد قضايي سریع و صریح با فائزه شوند.

همچنين فعالان سياسي اصولگرا نسبت به عدم برخورد با او تذكرهاي پياپي را خطاب به دستگاه قضا منتشر کردند که با همراهی مردم روبرو شد. چند روز بعد هم عکس‌هایی در اینترنت منتشر شد که از حضور فائزه به همراه دخترش در جماران و مراسم سخنرانی محمد خاتمی در شب عاشورا آن هم با دستبند سبز رنگ خبر می‌داد؛ حضوری که بازهم به آشوب و درگیری منتهی شد که البته با حضور به موقع مردم و عزاداران حسینی خاموش شد.

از این تاریخ به بعد بود که پلاکاردهای تقاضا از قوه قضاییه برای دستگیری و محاکمه فائزه هاشمی به پای ثابت راهپیمایی‌های مردمی در اعتراض به اهانت حامیان موسوی به قرآن و حضرت اباعبدالله الحسین(ره) در روز عاشورا تبدیل شد.

آشوب‌های عاشورا که خشم و اعتراض مردم، دانشجویان و دانشگاهیان، مراجع تقلید و علما، نمایندگان مجلس، مسئولان و فعالان سیاسی را برانگیخت و موجب برپایی راهپیمایی های متعددی در سراسر کشور شد، رسماً به پایان حضور علنی فائزه هاشمی برای هدایت جریان فتنه تبدیل شد؛ چرا که شعارهای مردم در راهپیمایی تاریخی 9 دی نشان از لبریز شدن صبر مردم در برابر همراهی او با هتاکان به مقدسات داشت و شاید به دلیل ترس از مواجهه مردمی بود که از آن تاریخ به بعد، فائزه تلاش کرد تا حضور مريی خود را کاهش دهد و در پشت پرده به برنامه‌ریزی برای طرح استراتژی‌های جدید جریان فتنه بپردازد؛ مساله‌ای که علاوه بر مسافرت‌های خارجی پی‌درپی او، تاکنون چندین بار رسانه‌ای شده و مصاحبه گاه به گاه او با تلویزیون‌ها مخالف جمهوری اسلامی ایران، مجددا نام "فائزه هاشمی رفسنجانی" را بر صدر اخبار می‌نشاند.

مکان:خیابان جمهوری- درب جنوبی(مراجعات) سفارت انگلیس

بازداشت در روز يك اسفند؛ اين‎بار آمدم روسري بخرم

فائزه هاشمي در فراخوان غيرقانوني روز يك اسفند 89 نيز در خيابان ولي‌عصر تقاطع ميدان فاطمي بازداشت شد و در حالي كه روز 25 خرداد 88 پس از بازداشت اعلام كرده بود كه براي خريد ساندويچ به خيابان آمده است، اين‌بار اعلام كرد كه براي خريد روسري آمده است.

جزئيات بازداشت را اينجا بخوانيد

برای مهدی و همه زندانیان پرونده‌سازی کرده‌اند

فائزه هاشمي همچنين 7 آذر 89 نيز در گفت‌وگو با شبكه خبري "الآن" امارات اعلام كرد كه براي برادرش مهدي و همه زندانيان حوادث پس از انتخابات پرونده‎سازي كرده‌اند.

 

توهين و فحاشي فائزه هاشمي به مسئولان كشور

دوم ارديبهشت سال 90 نيز سايت ضد انقلاب روزآنلاين گفت‌وگويي را از فائزه هاشمي منتشر كرد كه حاوي توهين به مسئولان كشور بود. وي در بخشي از اين مصاحبه گفت: «در زمان شاه اين شعبان بي‌مخ و دار و دسته‎اش بودند كه مثل همين اراذل و اوباش با رفتار وحشيانه و جمع كردن رجّاله‌ها و لات‌ها، با مخالفان خودشون برخورد مي كردند. حالا هم متاسفانه همون ادبيات و همون روش با نام اسلام، انقلاب، دفاع از ارزش‌ها و اين حرفها انجام مي‎شه. اداره مملكت الآن با همين رجّاله‌ها و اراذل و اوباش است. آدم چي مي‏تونه به اين جريان بگه و چه انتظاري مي‎تونه داشته باشه؟»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها