کد خبر: ۳۲۸۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۱۰ دی ۱۳۹۰
هفته گذشته با بیانیه تهدید به تحریم جشنواره فجر از سوی چهار صنف خانه سینما شروع شد و در نهایت پس از انتقادهای فراوان رسانه‌ها و فیلمسازان با عقب‌نشینی مدیریت خانه سینما پایان یافت.
به گزارش فارس، هفته گذشته برای سینمای ایران و به خصوص خانه سینمایی‌ها هفته پر حاشیه‌ای بود. هفته‌ای که گذراندیم با بیانیه تهدید به تحریم جشنواره فجر از سوی چهار صنف خانه سینما شروع شد و در نهایت پس از انتقادهای فراوان رسانه‌ها و فیلمسازان با عقب‌نشینی مدیریت خانه سینما تا حدودی پایان یافت.
 
در ذیل مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
 
روز شنبه پس از انتقادهای شدید «مهدی صباغ‌زاده» کارگردان فیلم سینمایی «خاک و آتش» مبنی بر اکران نامناسب فیلمش، «رضا سعیدی‌پور» مدیر سینما آزادی به اظهارات وی پاسخ دندان‌شکنی داد.
سعیدی‌پور در گفت‌وگو با فارس گفت: زمانی که در 5 سانس «خاک و آتش» یک بلیت هم نفروخته، بنده برای صندلی‌ها آپارات را روشن کنم؟
 
اما روز یکشنبه چهارم دی‌ماه «جابر قاسمعلی» از ریاست کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران استعفا داد. قاسمعلی دلیل استعفایش را شخصی خواند و توضیح بیشتری نداد. البته در پایان هفته اعلام شد این استعفا پذیرفته نشده است
 
در همین روز هیئت انتخاب بخش سینمای ایران سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معرفی شدند. هیئتی 9 نفره متشکل از هنرمندان، فیلمسازان و نویسندگان سینما کار ارزیابی و انتخاب بخش سینمای ایران سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را بر عهده دارند.
عزیزالله حمیدنژاد، حبیب‌الله کاسه‌ساز، علی رفیعی، علیرضا سجادپور، جواد طوسی، جلیل عرفان‌منش، مینو فرشچی، بهمن حبشی و حمید نعمت‌الله اعضای هیئت انتخاب جشنواره امسال هستند.
 
«علی‌اصغر شادروان» کارگردان فیلم سینمایی «مرغابی دشت سرخ» با محوریت زندگی شهید هاشمی در گفت‌وگو با فارس از تست گریم بازیگران شبیه به محسن رضایی، دریابان شمخانی و سرلشکر صفوی خبر داد.
 
همچنین یکشنبه 4 دی‌ماه فیلمبرداری بخش‌های مربوط به جنوب کشور فیلم سینمایی «محمد (ص)» به کارگردانی «مجید مجیدی» در عسلویه پایان یافت.
پس از پایان فیلمبرداری صحنه‌های مربوط به جنوب کشور، عوامل خارجی پروژه برای استفاده از تعطیلات سال نو میلادی عازم کشورهای خود شدند.
 
روز دوشنبه «محمد خزاعی» دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر از برگزاری بزرگداشت برای 5 سینماگر کشور در سی‌امین جشنواره فیلم فجر خبر داد.
حسین زندباف، علیرضا زرین‌دست، محمد بزرگ‌نیا، جمال شورجه و داود رشیدی از چهره‌هایی هستند که در فجر سی‌ام برای آن‌ها مراسم بزرگداشت درنظر گرفته شده است.
 
اما مهم‌ترین خبر روز دوشنبه 5 دی‌‌ماه، بیانیه چهار صنف خانه سینما متشکل از کانون تدوینگران سینمای ایران،‌ انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران‌، انجمن فیلمبرداران سینمای ایران و‌ کانون آهنگسازان سینمای ایران بود که در بیانیه خود جشنواره فیلم فجر را تهدید به تحریم کردند. 
این چهار صنف‌ سینمایی در بیانیه‌ای، مشارکت در جشنواره را منوط به رفع مشکلات پیش آمده قضایی از سوی معاونت سینمایی دانستند. 
 
این بیانیه از سوی رسانه‌ها و فیلمسازان بی‌پاسخ نماند و خیلی زود واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.
خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه در یادداشتی با عنوان «اینجا خانه سینماست، صدای بی‌بی‌سی فارسی!» این اقدام خانه سینما را به شدت محکوم کرد و نوشت: «کسانی که برای جشنواره فیلم فجر شرط می‌گذارند، کسانی بودند که از همکاران شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی حمایت کردند. گویا برای این آقایان، انگلیس و بی‌بی‌سی از ایران و جشنواره فیلم فجر خیلی مهم‌تر است».
 
خانه سینما هم در پی بازتاب گسترده یادداشت فارس به آن پاسخ داد و در سیاست یک گام به عقب خود اعلام کرد: «هیچکدام از اصناف سینمایی دعوی تحریم جشنواره فیلم فجر را نکرده‌اند و خانه سینما، جشنواره فیلم فجر را سال تحویل (عید) سینمای ایران می‌داند». 
همچنین بیانیه چهار صنف خانه سینما از سوی فیلمسازان و منتقدان هم بی‌جواب نماند. افرادی چون جمال شورجه، حبیب‌الله بهمنی، حبیب کاوش، حسین سلطان‌محمدی، جبار آذین، محمد قهرمانی، حسن شیخ‌حائری،‌ پژمان کریمی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، علیرضا سربخش و ... به بیانیه خانه سینما پاسخ داده و اعلام کردند جشنواره سی‌ام‌ فیلم فجر بدون حضور این افراد هم به صورت باشکوهی برگزار می‌شود. 
با توجه به برگزاری جلسه دادگاه شکایت وزارت ارشاد از خانه سینما، مدیریت این خانه قصد داشت با استفاده از صنوف سینمایی، وزارت ارشاد را تحت فشار قرار دهد که درنهایت موفق به انجام این کار نشد.
 
همچنین در این روز پس از صحبت‌های فراوان درباره انتخاب سینمای رسانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و مطرح شدن گزینه‌‌هایی چون سینما فلسطین، سینما آفریقا، سینما صحرا و پردیس ملت، نهایتا سینمای رسانه به محل اصلی خود یعنی «برج میلاد» بازگشت.
طی دو سال گذشته «برج میلاد» سینمای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر بود.
 
صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های «رویای سینما» به کارگردانی علی و حمید شاه‌‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی (کودک و نوجوان) و «پرواز بادبادک‌ها» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی قوی‌‌تن (کودک و نوجوان) از دیگر اخبار این روز پر حاشیه بود.
 
عصر روز چهارشنبه در سینما فلسطین دومین جشنواره مردمی فیلم عمار با سخنرانی پدر شهیدان موحد دانش، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد آغاز به کار کرد.
در این جشنواره که در سینما فسطین برگزار می‌شود، داورانی چون «ابراهیم فیاض» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران، «نادر طالب‌زاده» فیلمساز، «ابوالقاسم طالبی» کارگردان، «سیدناصر هاشم‌زاده» فیلمنامه‌نویس و «مسعود ده‌نمکی» حضور دارند.
 
روز چهارشنبه «منصور واعظی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با فارس از جلسه شب گذشته این شورا در خصوص بررسی وضعیت حقوقی و عملکردی خانه سینما خبر داد و گفت: در این جلسه نهایتا شورای فرهنگ عمومی با توجه به گزارش‌های مذکور رای‌گیری کرد و رای به غیر قانونی بودن خانه سینما داد.
 
انجام مراحل فنی فیلم‌هایی چون «فصل انار» به کارگردانی محسن شرفی‌نیا و ادامه فیلمبرداری فیلم‌های «پنج‌شنبه آخر ماه» به کارگردانی ماشاءالله شاهمرادی‌زاده و «اکباتان» به کارگردانی مهرشاد کارخانی از مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها