کد خبر: ۳۳۵۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۱۳ دی ۱۳۹۰
موتور جستجوی بینگ توانسته است با استفاده از یکپارچگی فیس‌بوک دوستان یک شخص را در هر کوئری وارد کند. با این کار، بینگ به یک «موتور تصمیم» تبدیل شده است. درحال حاضر، بازی پایانی برای جامعه در بینگ، شامل گرفتن توییتر و فیس‌بوک و جا دادن آن افراد در روند تصمیم‌گیری است. این مساله در حال تبدیل به مساله‌ای مهم‌تر از رفتن افراد به‌سمت شبکه‌های اجتماعی برای طرح سوال‌هایشان است.
جستجوی وب به‌عنوان قلب اینترنت باقی‌مانده است. بسیاری از کاربران اینترنت صفحه جستجو را به‌عنوان صفحه اول مرورگرهای خود انتخاب می‌کنند؛ ولی نشان دادن نتایج مفید، آن طور که قبلا بوده، به 2 دلیل اصلی رو به کاهش است:

اول این که حجم داده‌های وب، روزبه‌روز و با سرعت سرسام‌آوری درحال افزایش است و دلیل دوم این که SEO برای تغییر نتایج جستجو با محتوای فرعی استفاده می‌شود.

گوگل سال 2011 تمام تلاش خود را برای از بین بردن مورد دوم به‌کار برد. استفان ویتز، مدیر بینگ اعلام کرده در مورد مساله حجم داده‌ها، یک پاسخ بزرگ وجود دارد: بهره‌برداری اجتماعی. به گفته ویتز، تزریق نشانه‌های اجتماعی به جستجو، نسل بعدی جستجوها خواهد بود.

این مساله هیچ‌کس را غافلگیر نخواهد کرد. درواقع گوگل بالاخره با انتشار گوگل پلاس و یکپارچگی‌اش در جستجوها در سال 2011 آن را تشخیص داد. به هر ترتیب زمانی که گوگل جامعه را به‌عنوان لایه‌ای می‌بیند که به نتایج آن ارزش‌های زیادی اضافه می‌کند، بینگ هم آن را یک عنصر مرکزی جستجوی آینده می‌داند. چیزی که بسیاری از افراد متوجه نمی‌شوند این است که بینگ به دلیل مشارکت استراتژیک با سایت‌های فیس‌بوک و توییتر، نسبت به گوگل داده‌های اجتماعی بیشتر و بهتری در اختیار دارد. طبق عقیده بینگ، تزریق داده‌های اجتماعی یک حقه نیست بلکه بدون آن، جستجو معنایی پیدا نمی کند.

بینگ به آماری که بارها نقل شده استناد کرده است که این سایت از گذشته انسان تا سال 2003، به میزان 5 اگزابایت داده (5 میلیارد گیگابایت) تولید کرده ولی امروزه، همین میزان اطلاعات هر روز تولید می‌شود که تا پایان سال 2011 این سایت 8/1 زتابایت (هر زتابایت به‌اندازه هزار اگزابایت است) تولید خواهد کرد. این مقدار بیشتر از 2/1 زتابایت در سال 2010 است و پیش‌بینی می‌شود سال 2020، بیست برابر این میزان تولید شود.

در تلاش برای تغییر اندازه‌ها به‌منظور مقابله با این انفجار اطلاعات، موتورهای جستجو عقب خواهند ماند. بنابراین سایت بینگ اعلام کرده است به افراد برای انجام روزانه برخی کارها تکیه کرده است.

هنگامی که گوگل مشغول ساخت گوگل پلاس به‌عنوان ابزار اجتماعی‌اش بود، مایکروسافت قراردادهای مشارکت خود را با فیس‌بوک و توییتر آغاز و شروع به یکپارچه‌سازی داده‌های اجتماعی و آوردن آنها به نتایج جستجوی بینگ کرد. به‌عنوان مثال اگر شما یک جستجو را در بینگ انجام دهید و در همان مرورگر وارد سایت فیس‌بوک شده باشید، نتایج جستجو به شما نشان خواهد داد کدام‌یک از دوستان شما یک صفحه خاص را Like کرده‌اند.

موتور جستجوی بینگ توانسته است با استفاده از یکپارچگی فیس‌بوک دوستان یک شخص را در هر کوئری وارد کند. با این کار، بینگ به یک «موتور تصمیم» تبدیل شده است. درحال حاضر، بازی پایانی برای جامعه در بینگ، شامل گرفتن توییتر و فیس‌بوک و جا دادن آن افراد در روند تصمیم‌گیری است. این مساله در حال تبدیل به مساله‌ای مهم‌تر از رفتن افراد به‌سمت شبکه‌های اجتماعی برای طرح سوال‌هایشان است.

بسیاری از کارشناسان به این مساله اظهار کرده‌اند که بینگ از نظر قدرت دادن به جستجو توسط شبکه‌های اجتماعی، در جایگاهی جلوتر از گوگل قرار دارد. ویتز اعلام کرده است بینگ داده‌های اجتماعی بهتری در اختیار دارد و درباره یکپارچه کردن آنها تلاش بیشتری می‌کند. در درون مایکروسافت، تقسیم‌بندی بینگ یک بخش جدید دارد که در آن یک تیم بین‌المللی روی پالایش جستجو و همچنین یک تیم مخصوص روی یکپارچه‌سازی اجتماعی فعالیت می‌کند.

اوایل سال جاری، بینگ توانست به 30 درصد بازار جستجوهای وب را در بین کاربران آمریکا دست پیدا کند. آیا شبکه‌های اجتماعی کلیدی برای باز کردن قفل رسیدن به اهداف بیشتری در مقابل گوگل است؟

ممکن است که بینگ در مسائل مربوط به شبکه‌های اجتماعی، به‌خاطر قراردادهای مایکروسافت با فیس‌بوک و توییتر، یک گام از گوگل جلوتر باشد ولی این را باید در ذهن داشته باشید که گوگل قصد دارد کنترل بیشتری روی سرنوشت جستجوی اجتماعی به‌وسیله ساخت محصول خود داشته باشد. البته نیازی نیست بینگ درخصوص قراردادهای مشارکت و این که سرانجام آنها خوب نباشد یا خود را مجبور کند دسترسی به APIهای اضافی از شرکای اجتماعی خود بخواهد، نگران باشد.
از طرفی دیگر، اجتماع تماما درباره مردم است و تا زمانی که گوگل پلاس این روند را ادامه دهد، فیس‌بوک و توییتر گراف اجتماعی را از آن خود کرده‌اند و سال‌های آینده نیز به همین شکل خواهد بود. این مساله به بینگ یک برتری استراتژیک برای مرحله بعدی جستجوی وب خواهد داد.

توافق‌های فیس‌بوک و توییتر با بینگ
چیزی که در ادامه خواهد آمد خط زمانی توافق‌های فیس‌بوک و توییتر با مایکروسافت است:

21 اکتبر 2009: در وب 2، چی لو رئیس تقسیم‌بندی سرویس‌های آنلاین مایکروسافت یک قابلیت بتا معرفی کرد که به افراد اجازه می‌داد بسادگی اطلاعات فید‌های بلادرنگ توییتر را در بینگ جستجو کنند. این قابلیت به مشتریان کمک می‌کند تا کاملا مکالماتی را که در توییتر جای گرفته‌اند به‌وسیله نشان دادن محبوب‌ترین لینک‌های به‌اشتراک گذاشته شده توسط کاربران در توییتر و نمایش توضیحات کاربران درباره آن لینک‌ها درک کنند. این قابلیت، فیدهای بلادرنگ را به‌وسیله حذف تکرارها و توییت‌های شامل هرزنامه پالایش می‌کرد.

5 فوریه 2010: بینگ گسترش اتحاد جستجوی جهانی خود را با فیس‌بوک به‌عنوان بخشی از توافق بین‌المللی جدید اعلام کرد. هنگامی که مشتریان فیس‌بوک در سایت به‌دنبال محتوایی جستجو کنند، نتایج کاملا یکپارچه‌ای از بینگ ارائه می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد بسادگی وب را جستجو کنند و تصمیم‌های بهتری بگیرند.

13 آوریل 2010: نسخه محدود ادغام توییتر در نتایج جستجوی بینگ اعلام شد. بینگ وارد محتوای اجتماعی شد که در توییتر تولید می‌شدند تا مناسب‌ترین به‌روزرسانی‌ها را مانند اخبار فوری بسرعت در صفحه اول خود بیاورد. بینگ روی این مساله تحقیق کرد که کدام موضوع‌ها بیشتر در توییتر جلب توجه می‌کند تا آخرین و جالب‌ترین محتوا را به کاربران خود ارائه دهد. همچنین داده‌های توییتر را به‌کار گرفت تا محبوب‌ترین لینک‌ها را به مشتریان نشان دهد.

13 اکتبر 2010: بینگ یک اتحاد قوی‌تر با فیس‌بوک اعلام کرد که یک تجربه جستجوی شخصی‌تر برای افرادی که از فیس‌بوک و بینگ استفاده می‌کنند به‌همراه می‌آورد. این قابلیت‌های جدید زمانی دردسترس هستند که شخصی که در بینگ جستجو می‌کند، قبلا وارد فیس‌بوک شده باشد. بینگ تنها موتور جستجوی اصلی است که می‌تواند اطلاعات عمومی «Like» را جستجو کند و آن را به دوستان یک شخص نشان دهد تا هر فرد یک تجربه جستجوی شخصی داشته باشد.

17 می 2011: بینگ گسترش ادغام نتایج Like را اعلام کرد که نه‌تنها صفحه‌ها و لینک‌های Like شده توسط دوستان فیس‌بوکی کاربر را شامل می‌شود، بلکه نتایج وابسته به موضوعات مشابه، مقالات و صفحه‌های هواداری فیس‌بوک را نیز در خود جای می‌دهد. توانایی‌های جستجوی پروفایل فیس‌بوک برای برگرداندن اطلاعات جزئی‌تر، هنگامی که درباره یک شخص خاص در بینگ جستجو می‌شود، بهبود داده شدند. بعلاوه نتایج اجتماعی در Bing Travel و Bing Shopping ادغام شدند که به کاربران اجازه می‌دهند از دوستان مورد اعتماد خود، هنگام تصمیم‌گیری‌های آنلاین کمک بگیرند.

6 سپتامبر 2011: بینگ و توییتر اعلام کردند قصد دارند اتحاد خود را گسترش دهند که اجازه می‌دهد کاربران در قابلیت جستجوی بلادرنگ بینگ فید قرار دهند.

منبع:  روزنامه  جام جم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها