کد خبر: ۳۳۷۷۵۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
باکتری های مقاوم به دارو موجود در روده توسط عمل انتقال مدفوع شکست داده می شوند
به گزارش پایگاه 598، شکیب الحق، کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی گفت : روده یکی از مهمترین مخزن های موجود برای باکتری های مقاوم به دارو می باشد که مسئول ایجاد عفونت های بیمارستانی تهدید کننده حیات انسانی هستند. مطالعه بر روی موش ها نشان می دهد که دو گونه باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک رایج که در بیمارستان وجود دارند و محل مشابه ای از روده را به صورت موثر اشغال می کنند ، توسط انتقال مدفوعی میکروبیوم روده فرد سالم از بین می روند.


وی افزود: بر اساس پژوهش های جدید انجام شده ، تقابل بین باکتری انتروکوکوس فکالیس مقاوم به آنتی بیوتیک ونکومایسین به همراه باکتری کلبسیلا نومونیا در محیط روده مورد بررسی قرار گرفته است . هردو این باکتری ها مسئول ایجاد 10 درصد عفونت های بیمارستانی خطرناک هستند. هر دو باکتری می توانند در روده بیمار یا سایر بیماران موجود در بیمارستان تجمع یافته و گسترش پیدا کنند که در نهایت عفونت های محلی یا سیستمیک را ایجاد می کنند.


الحق گفت : با استفاده از تجمع روده ای مدل حیوانی موش ، پژوهشگران ابتدا این پرسش را در ذهن خود داشتند که چیرگی و تسلط کدامیک از این دو باکتری ممکن است نسبت به تجمع پاتوژن دیگر مقاومت ایجاد کند. نتایج تحقیقات نشان داد که دو باکتری محل یکسانی از روده را اشغال می کنند و هیچ کدام از دوباکتری اختلالی در روند فعالیت تجمع متراکم دیگری ایجاد نمی کنند. در حالیکه این دو باکتری روده ای به صورت همزیستی در روده زندگی می کنند ، با این حال این دو باکتری پاتوژن از لحاظ تحریک و حمله به بافت موکوسی کولون متفاوت هستند که نشان می دهد هر کدام از آنها در زیست بوم دوری از یکدیگر زندگی می کنند که نیاز های متابولیک ویژه آنها فراهم می گردد.


وی در پایان افزود : امروزه مشخص شده است که انتقال مدفوع از موش سالم می تواند انتروکوکوس فکالیس مقاوم به ونکومایسین را از روده موش آلوده به تجمع متراکم این باکتری از بین ببرد و در انسان ، انتقال مدفوع از فرد سالم دهنده می تواند برخی از عفونت های روده ای بیماریزا را درمان کند. در آینده محققان باید به شناسایی و بررسی گونه های باکتری همزیست نظیر اجزای مدفوع افراد سالم انتقال دهنده بپردازند تا بتواند ترکیبات از بین برنده ی موثر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها را کشف کنند.

منبع: سلامت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها