کد خبر: ۳۳۷۹۴
زمان انتشار: ۰۲:۰۷     ۱۵ دی ۱۳۹۰
در پي توافقات ميان آمريكا و رهبران گروه طالبان، اين گروه اعلام كرد كه در كشور قطر دفتر سياسي ايجاد مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، گروه طالبان در پايگاه اينترنتي خود «صداي جهاد» بيانيه اي صادر و طي آن اعلام كرد، در پي مذاكرات مقدماتي كه ميان طالبان و طرف هاي مرتبط با دولت قطر انجام گرفت، طالبان يك دفتر سياسي در خارج (از افغانستان) و احتمالا در قطر ايجاد مي كند.
پس از 11سال جنگ، اين نخستين بار است كه گروه طالبان آشكارا به سمت مذاكره قدم برمي دارد.
به گفته منابع خارجي، مذاكرات مخفي ميان نمايندگان طالبان و مقامات آمريكايي حدود 10 ماه است كه در قطر و كشورهاي اروپايي جريان داشته و دارد و ماحصل آن آزادي زندانيان طالبان از گوانتانامو و ايجاد دفتر طالبان در قطر است.
مقامات واشنگتن اخيرا هرگونه دشمني ميان خود و طالبان را منكر شده اند و ابراز علاقه كردند كه با رهبران طالبان مذاكره كنند. اين در حالي است كه آمريكا به بهانه سركوب القاعده و طالبان، به افغانستان حمله كرد و طي 11سال جنگ، هزاران نفر را به خاك و خون كشيد. البته دو گروه تروريستي فوق كه به اعتراف صريح مقامات واشنگتن دست پرورده آمريكا هستند، خدمات زيادي را طي اين مدت به منافع ايالات متحده كرده اند.
در آخرين عمليات خونين طالبان در افغانستان، انفجار دو بمب بود كه سه شنبه در بازار شهر قندهار رخ داده و به مرگ 12افغان و جراحت 28 نفر ديگر انجاميده است.
ديدار هيئت حكمتيار
با خانواده رباني
به گزارش خبرگزاري فارس، هيئت «حزب اسلامي» تحت رهبري «گلبدين حكمتيار» كه از چهار روز قبل وارد كابل شده است، با اعضاي خانواده شهيد «برهان الدين رباني»، رئيس جمهوري اسبق افغانستان ديدار كرد. اعضاي هيئت مذكور در اين ديدار، براي اين شهيد فاتحه خواندند. رباني 29 شهريور توسط يك عامل انتحاري طالبان در منزل خود در شهر كابل به شهادت رسيد. علت حضور هيئت حكمتيار در كابل پس از 11سال جنگ نيز، توافقاتي است كه حزب اسلامي فوق با شوراي عالي صلح افغانستان داشته است.
هيئت حزب اسلامي در چهار روز اخير با «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان و مقامات سفارت آمريكا در كابل و «جان آلن» يك فرمانده آمريكايي مستقر در افغانستان، نيز ديدار و گفت وگو كردند.
«قريب الرحمن سعيد» مسئول دفتر سياسي حزب اسلامي حكمتيار، در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار داشت كه ديدارها با رئيس جمهور افغانستان و شماري از مقامات بلندپايه دولتي، مفيد و اطمينان بخش بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها