کد خبر: ۳۳۸۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۱۶ دی ۱۳۹۰
هفته قبل اقتصاد ایران با چالش‌های بسیاری مواجه بود، از نوسانات پیاپی بازار ارز گرفته تا امضای تحریم بانک مرکزی ایران از سوی اوباما. البته دولت نیز در مقابل نوسانات ارزی چندین راهکار در نظر گرفته که دامنه آنها از برگزاری جلسات بانک مرکزی با اقتصاددانان، تا قطع ارایه ارز دولتی به 180 قلم کالا و کاهش میزان ارز مسافرتی از 2000 به 1000 دلار کشیده می‌شود.

به گزارش سرویس خواندنی های 598 به نقل از مهر، اقتصاد ایران، هفته گذشته را با التهابات ارزی آغاز کرد. نوساناتی که به دلایل مختلف در اقتصاد ایران بروز کردند و توانستند همه دولت را برای مقابله با خود، بسیج کنند. از بانک مرکزی گرفته تا وزارت صنعت، معدن و تجارت. حتی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی و اقتصاددانان نیز وارد گود شدند بلکه برای این بیمار ارزی، چاره‌ای بیندیشند.

سهمیه ارز مسافرتی ۱۰۰۰ دلار کاهش یافت
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای جدید به بانکها، سهمیه ارز مسافرتی - در بخش هوایی- به ازای هر نفر را از ۲۰۰۰ به ۱۰۰۰ دلار کاهش داد. در این بخشنامه اعلام شده است که فروش ارز مسافرتی برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها به استثناء عراق و سوریه که ۴۰۰ دلار است، به میزان ۱۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی به مسافرین زمینی، ریلی و دریایی کلیه کشورها به میزان ۴۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها است.

در کلیه موارد فوق ، فروش ارز مسافرتی به نرخ بازار فرعی و یکبار در سال صورت می گیرد، این در حالی است که پیش از این ارز مسافرتی ۲۰۰۰ دلار به ازای هر نفر بوده است. همچنین فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از ۲ سال امکان پذیر نبوده و برای سنین ۲ تا ۱۲ سال به میزان ۵۰ درصد در هر یک از حالات فوق خواهد بود.
فهرست ۱۸۰ قلم کالای وارداتی که ارز دولتی نمی‌گیرند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرط تامین ارز وارداتی ۱۸۰ قلم کالا از محل صادرات خبرداد و گفت: دولت برای واردات این کالاها، حتی یک دلار نیز نمی‌پردازد. حمید صافدل گفت: واردات این ۱۸۰ قلم کالا با تعرفه‌های معمول سابق، کماکان امکان‌پذیر خواهد بود و ممنوعیتی برای ورود این کالاها به کشور نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در جهت حمایت بیشتر از صادرات، به گونه‌ای در رابطه با این کالاها اتخاذ تصمیم شده است که صادرکنندگانی بتوانند این کالاها را تامین کنند که ارز حاصل از صادرات داشته باشد.وی این اقدام دولت را یکی از راههای گره زدن واردات به صادرات دانست و تصریح کرد: کالاهای انتخابی از گروه غیر کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند و در گروه کالاهای مصرفی و غیر اساسی قرار می‌گیرند.


اعلام جزئیات کشف یک میدان جدید گاز توسط وزیر نفت

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از اعلام جزئیات کشف یک میدان جدید گازی در جنوب ایران توسط وزیر نفت در آینده‌ای نزدیک خبر داد. سیدمحمود محدث با اشاره به کشف یک میدان گاز طبیعی در یکی از استانهای جنوب کشور، گفت: به زودی رستم قاسمی وزیر نفت جزئیات این میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی را اعلام می کند.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین از کشف ۲ میدان جدید نفت خام توسط ایران خبر داد و افزود: هم اکنون تمرکز فعالیت های اکتشاف نفت و گاز ایران با محوریت مناطق مرزی در حال انجام است.


۳ جلسه ویژه دولت برای ساماندهی بازار ارز

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از سه جلسه ویژه دولتیها با اقتصاددانان، تشکلهای اقتصادی و تجار و بازرگانان در روز جاری برای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت: در یکی از جلسات عنوان شد که نرخ ارز در بازار ثانوی یا ارز مسافری افزایش می‌یابد تا به نرخ بازاری نزدیک‌تر شود.

مهدی رئیس‌زاده با اشاره به سه جلسه ویژه امروز دولت با اقتصاددانان، فعالان بخش‌خصوصی و تشکل‌‎های اقتصادی، گفت: جلسه امروز بانک مرکزی با اقتصاددانان برگزار می‌شود اما نه برای این جلسه و نه در جلسه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشکل‌های اقتصادی، هیچ دعوتی از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی و مشاور سه قوه به عمل نیامده و به این ترتیب، نماینده اتاق در هیچ یک از این جلسات حضور نداشته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: همچنین علاوه بر این دو جلسه، سازمان توسعه تجارت ایران نیز صبح امروز جلسه‌ای را با فعالان بخش خصوصی در خصوص نرخ ارز و تاثیرات آن بر صادرات و واردات برگزار کرد که در این جلسه، نمایندگان دایره تهاتر، اداره سیاست و مقررات ارزی و نیز اداره بین‌الملل بانک مرکزی حضور داشتند.

احتمال افزایش ۲۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران اعلام کرد: اگر ستاد تنظیم بازار قیمت ۷۱۰ تومانی هر کیلوگرم شیر خام را بپذیرد بدون شک قیمت فرآورده های لبنی نیز حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. حسین چمنی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر و فرآورده های لبنی را باید از دو بعد اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد، گفت: دامداران حق دارند در زمینه قیمت شیر اعلام نظر کنند، ضمن اینکه دررابطه با افزایش قیمت شیر آنها مقصر نیستند.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران تأکید کرد: اگر ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام را کیلویی ۷۱۰ تومان بپذیرد، حداقل قیمت فرآورده های لبنی نیز ۲۰ درصد افزایش می یابد. وی از بعد اجتماعی نیز افزایش قیمت شیر و فرآورده های لبنی را به صلاح ندانست و گفت: اگر قیمت شیر افزایش یابد و به دنبال آن نیز قیمت فرآورده های لبنی نیز سیر صعودی را طی کند، بازار مختل می شود.

تمهیدات دولت برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: استفاده از ابزارهای مالیاتی برای مواجهه با خانه‌های خالی و دلالی در بازار مسکن در دست اقدام است. جهت کاهش نوسانات بخش مسکن دولت تمام توان خود را با بهره مندی حداکثری از ظرفیت های موجود به کار بسته است تا شاهد کمترین التهاب در این بخش باشیم.

در این راستا می توان به اقداماتی چون برخورد تعزیراتی با موجریان و مشاورین املاکی که ساختار قیمتی متعارف را رعایت نمی نمایند اشاره نمود، ضمن اینکه تمهیدات دیگری همچون استفاده از ابزارهای مالیاتی جهت مواجهه با خانه های خالی و دلالی در بازار مسکن در دست اقدام است. مالیات‌های بخش مسکن یکی از مهمترین ابزارها جهت مواجهه با مشکلات این بخش است.

حکم ریاست خورشیدی بر سازمان ملی استاندارد لغو شد

رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از دستور جدید رئیس‌جمهور برای بازگشت به کار خود در سمت رئیس این سازمان خبرداد و گفت: آمدن فرد جدیدی به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد منتفی شد. نظام‌الدین برزگری گفت: رئیس‌جمهور به بنده اعلام کرد که از فردا صبح مجدد به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، به کار خود در این سازمان ادامه دهم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه قرار بود جلسه تودیع بنده و معارفه رئیس جدید سازمان امروز برگزار شود، افزود: چندان در جریان عدم برگزاری جلسه تودیع و معارفه امروز نیستم، اما تماس دیشب رئیس‌جمهور حاکی از این بود که باید از امروز مجدد در سمت قبلی مشغول به کار باشم. وی تصریح کرد: در حال حاضر، همچنان رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران هستم و حکم بنده لغو نشده است.

راه‌اندازی کامل نیروگاه اتمی بوشهر تا دهه فجر

قائم مقام وزیر نیرو از راه اندازی کامل نیروگاه اتمی بوشهر تا دهه فجر سالجاری خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون تولید برق با ۵۰ درصد ظرفیت در این نیروگاه در حال انجام است. علی ذبیحی درباره آخرین وضعیت افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر در این نیروگاه تولید برق اتمی ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اسمی در حال انجام است، گفت: پیش بینی می شود تا دهه فجر سالجاری ظرفیت تولید برق در نیروگاه بوشهر تکمیل شود.

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون تولید برق اتمی در این واحد نیروگاهی به طور طبیعی در حال انجام است، تصریح کرد: وزارت نیرو از افزایش ظرفیت تولید برق اتمی در نیروگاه بوشهر استقبال می کند.

واگذاری مبهم بورس انرژی به بانک ملی

با وجود حضور بازرسان سازمان بورس در شعب عرضه کننده سهام بورس انرژی، در حالی بانک ملی سهام آن را به نیابت از کارکنان خریداری کرد که جای خالی سازمان بازرسی کل کشور در این ماجرا تامل برانگیز است. وقتی خاتمه پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد سهام بورس انرژی در ۴۶ شعبه بانک ملی در عرض نیم ساعت در حالی به پایان رسید، اعتراضاتی از سوی متقاضیان خرید سهام این بورس مطرح شد.

بسیاری از افرادی که در صف‌های خرید سهام از شب گذشته ایستاده بودند، نسبت به نحوه فروش سهام، توزیع فیش‌های خرید و غیره اعتراض کردند و خواستار پذیره نویسی مجدد شدند.اما بانک ملی سهام بورس انرژی را به نمایندگی از کارکنان خود خریداری کرده است که اگر این اتفاق افتاده باشد، بر خلاف سیاست‌های اصل ۴۴ بوده و اقدامی غیر قانونی تلقی می شود.

وزیر نفت دستور بازگشایی درب انبارهای نفت را صادر کرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت از دستور وزیر نفت برای بازگشایی درب تمامی انبارهای صنعت نفت بروی فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تقاضای شرکتهای خارجی برای خرید نفت ایران خبر داد و گفت: هم اکنون تقاضای خارجی‌ها برای خرید نفت بیش از تولید فعلی نفت است.

احمد قلعه‌بانی با اشاره به دستورات جدید وزیر نفت برای تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز فازهای آماده بهره برداری میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: بر این اساس، اخیرا با دستور وزیر نفت درب تمامی انبارهای صنعت نفت بر روی فازهای پارس جنوبی بازگشایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: هر کالا و تجهیزاتی که در انبارهای مختلف صنعت نفت وجود داشته باشد برای استفاده در فازهای پارس جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری ۸۳۳ هزار تومان اعلام شد

مرکز آمار ایران متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری و روستایی را به ترتیب بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد که برهمین اساس، متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری بیش از ۸۳۳ هزار تومان و هر خانوار روستایی بیش از ۴۹۱ هزار تومان می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها