کد خبر: ۳۳۹۱۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ۳۱ شرکت خارجی، ۱۳ شرکت سرمایه‌گذاری و ۷ بانک برای پروانه اپراتور مجازی درخواست داده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۰ سال آینده ۱۳ میلیون مشترک اپراتور مجازی در کشور داشته باشیم.
به گزارش پایگاه 598، علی‌اصغر عمیدیان در همایش «اپراتورهای مجازی تلفن همراه، موفقیت یا ناکامی» اشاره‌ای به وضعیت بازار ارتباطات کشور و ضرورت ورود اپراتور چهارم یا مجازی داشت و اظهار کرد: اکنون در کشور 67 میلیون مشترک فعال داریم و 129 میلیون سیم‌کارت فروخته‌ایم. 

وی عنوان کرد: اکنون 19 میلیون مشترک GPRS، یک میلیون و 700 هزار مشترک 3G داریم و ضریب نفوذ کشور در حوزه ارتباطات سیار 85 درصد است که 94 درصد جغرافیای کشور را پوشش می‌دهد. 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه در حال حاضر رایتل 4 درصد بازار موبایل را در اختیار دارد، همراه اول و ایرانسل نیز به ترتیب دارای سهم 51 و 45 درصدی هستند که مجموع این دو اپراتور 96 درصد بازار همراه را در اختیار دارند؛ در حالی که تعداد محدودی تولیدکنندگان محتوا با اپراتورها همکاری می‌کنند باید در سطح خدمات تفاوتی را با توجه به بازار اشباع موبایل ایجاد کنیم. 

عمیدیان اشاره‌ای به جایگاه اپراتورهای مجازی در قاره‌های مختلف داشت و گفت: از سال 2014 تا 2019، 138 میلیون ارتباط اپراتورهای مجازی شکل می‌گیرد و در حوزه آماری رشد این اپراتورها در بازه زمانی مذکور برای آمریکای جنوبی 34 درصد، آفریقا 32 درصد و آسیای میان 44 درصد خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه تا سال 2014، 992 اپراتور مجازی در دنیا فعال بوده، گفت: سهم بازار این اپراتورها در سال 2012، 1.9 درصد و در سال 2019 به 3.1 درصد می‌رسد. 

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اپراتورهای حقیقی اعتبار و زیرساخت موردنیاز برای ارائه خدمات به مشترکان را تاکنون ایجاد کرده‌اند، گفت: اپراتورهای مجازی در دنیا برای پوشش 3 بخش پشتیبانی مشترکان، مارکتینگ و ارائه سرویس شکل گرفته‌اند که ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.  ما دنبال این هستیم با ارائه مجوزهای اپراتور مجازی برای مشتریان حوزه موبایل قدرت انتخاب ایجاد کنیم و سرویس‌های ارزش افزوده با کیفیت بالا و قیمت پایین در اختیار آنها قرار دهیم. 

عمیدیان افزود: در این فرایند برگشت سرمایه برای اپراتورها نیز دیده شده و کارهای مطالعاتی را در این زمینه انجام داده‌ایم. 

وی اذعان کرد: تمامی کشورهای دنیا زمانی که به حالت اشباع در حوزه موبایل می‌رسند، به سمت اپراتورهای مجازی حرکت می‌کنند. به عنوان مثال روسیه زمانی که ضریب نفوذ موبایلش به 170 درصد رسید وارد این حوزه شد و ما هم اگر حد اشباع کشور را 80 درصد بگیریم اکنون ضریب نفوذ 85 درصدی موبایل در ایران به حالت اشباع رسیده است. 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین در ارتباط با عوامل دیگری که ورود به حوزه اپراتورهای مجازی تکلیف می‌کند، گفت: جمعیت به روز و فعال کشور و همچنین افزودن ظرفیت‌های جدید برای اپراتورهای حقیقی از جمله دیگر مواردی است که ورود به این حوزه را ضروری می‌کند. 

عمیدیان با بیان اینکه قرار بود در سال 2015 باند فرکانسی 700 مگاهرتز از ارائه‌دهندگان خدمات برودکست مثل صداوسیما گرفته و به بخش موبایل جهت توسعه ارائه خدمات داده شود، گفت: ما در کشورمان همچنان معطل واگذاری این باند فرکانسی هستیم اما این ملاک نمی‌شد تا برای ورود اپراتورهای مجازی تعلل کنیم. 

وی همچنین در ارتباط با اینکه چرا رگولاتوری پیش از ورود اپراتورهای مجازی به فکر توسعه موبایل باند پهن نرفت گفت: بازار ما در حوزه موبایل باند پهن جوان است و ترجیح دادیم ورود به این حوزه را همزمان با توسعه موبایل باند پهن داشته باشیم لذا در فوریه 2015 فراخوان اپراتورهای مجازی را اعلام کردیم و همانجا گفتیم که ورود این اپراتورها در بخش Niche به معنای اینکه تنها امکان استفاده از فضاهای خالی اپراتورهای حقیقی را توسط نرم‌افزارهای خاص خود داشته باشند، دارند. 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف 10 سال آینده 17 میلیون مشترک در بازار اپراتورهای مجازی که نهایتا 15 درصد سهم بازار موبایل می‌شود را داشته باشیم. 

او افزود:‌براساس فراخوانی که ارائه دادیم عده‌ای آمده و ثبت‌نام کردند و ما نیز با درخواست آنها موافقت کردیم و نهایتا به آنها گفتیم که تا مارس 2016 فرصت دارند با اپراتورهای حقیقی وارد مذاکره شده و موافقت آنها را جلب کنند تا بتوانیم پروانه نهایی را اعطا کنیم.

رئیس رگولاتوری در ارتباط با این نگرانی که آیا اپراتورهای حقیقی ممکن است از تقاضای اپراتورهای مجازی استقبال نکنند، گفت: سال گذشته در هنگام ارتقای پروانه‌های موبایل به 3G و 4G در پروانه آنها تکلیف کردیم که حداقل با 2 اپراتور مجازی قرارداد ببندند؛ این کار را از آن جهت انجام دادیم که در آن زمان جلسات آنچنانی درباره اپراتورهای مجازی برگزار نشده بود و اپراتورهای حقیقی میلی به این کار نداشتند. 

عمیدیان با اشاره به متقاضیان ثبت‌نام برای ارائه خدمات اپراتورهای مجازی گفت: 51 متقاضی برای دریافت پروانه ثبت‌نام کرده‌اند که 13 مورد از آنها درخواست پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP)  را نیز داشته‌اند. از این 51 مورد 31 شرکت خارجی، 13 شرکت سرمایه‌گذاری و 7 بانک حضور فعال دارند که امیدواریم در آینده برای اعطای پروانه آنها به جمع‌بندی نهایی برسیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها