کد خبر: ۳۳۹۹۷۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در دومین مناظره تلویزیونی خود به جدال درباره توافق هسته‌ای ایران پرداختند و برخی تأکید کردند که روز اول ریاست‌جمهوری آنها باید صرف لغو برجام شود.
به گزارش پایگاه 598، نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در دومین مناظره تلویزیونی خود به میزبانی شبکه «سی ان ان» درباره توافق هسته‌ای ایران اظهار نظراتی را مطرح کردند.

بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، «تد کروز» یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که توافق هسته‌ای ایران باید پاره شود اما «رند پائول» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی تأکید کرد که توافق با ایران باید تقویت شود زیرا کنگره نمی‌توانند آن را متوقف کند.

کروز مدعی شد که تهدید هسته‌ای ایران، یک تهدید عمده برای امنیت ملی آمریکا است و گفت که برجام در واقع یکصد میلیارد دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد و «دولت اوباما را به بزرگترین حامی مالی تروریسم اسلام افراطی تبدیل می‌کند».

«مایک هاکبی» فرماندار سابق آرکانزاس نیز ضمن انتقاد از توافق هسته‌ای ایران گفت که دولت کنونی آمریکا همچون «مگنا کارتا (منشور کبیر) رفتار می‌کند و این در حالی است که ایران با آن همچون دستمال توالت خود برخورد می‌کند.»

وی تأکید کرد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هر که باشد توافق را «تخریب» خواهد کرد و موضع سختی در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد.

هاکبی گفت: «توافق هسته‌ای، خیلی سریع اسرائیل را تهدید می‌کند. این توافق نه تنها تمام خاورمیانه را تهدید می‌کند بلکه آمریکا را نیز تهدید می‌کند. این دولتی است که برای 36 سال آمریکایی‌ها را کشته، آمریکایی‌ها را ربوده و آنها را معلول کرده است. آنها از گروههای تروریستی حماس و حزب‌الله حمایت کرده‌اند و ماهیت تمدن غربی را تهدید کرده‌اند».

«فیورینا» نیز تأکید کرد که اگر بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، در همان روز اول ابتدا به دوست خوبش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلفن می‌کند تا به او تضمین دهد که آمریکا متعهد به حمایت از رژیم صهیونیستی است.

وی درباره کارهایی که اگر رئیس جمهور شود انجام می‌دهد گفت: دوم اینکه به رهبر ایران (آیت‌الله علی خامنه‌ای) تماس می‌گیرد تا به او بگوید اگر تمامی تأسیسات هسته‌ای و نظامی را در معرض بازدیدهای هر زمان و هرمکان افراد ما قرار ندهد، آمریکا حتی الامکان گردش پول در نظام مالی جهانی را برای ایران دشوار و سخت خواهد کرد».

از طرف دیگر جب بوش فرماندار سابق ایالت فلوریدا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت که پاره کردن توافق هسته‌ای ایران یک راهبرد نیست و در عوض باید راههایی را برای تقابل با ایران تعبیه کرد که این راهها شامل ارائه پیشرفته‌ترین تسلیحات به رژیم صهیونیستی است.

«مارکو روبیو» دیگر نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز گفت که توافق هسته‌ای به تهران اجازه دستیابی به قابلیت تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربردی را می‌دهد که این موشک‌ها می‌توانند به آمریکا حمله کند.

وی ادامه داد: ما رئیس‌جمهوری داریم که بیش از آنکه برای نخست‌وزیر اسرائیل احترام قائل باشد برای آیت‌الله‌های ایران احترام قائل است.»

به گزارش بی بی سی، دومین مناظره تلویزیونی میان نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 بعد از ظهر چهارشنبه به میزبانی شبکه سی ان ان برگزار شد.

طبق این گزارش، «جان کیسیک»، «رند پائول» و جب بوش اعلام کردند که نمی‌توان بلافاصله بعد از ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا توافق با ایران را برهم زد اما تد کروز، هاکبی و روبیو و اسکات واکر تأکید کردند که در همان روز اول توافق با ایران را لغو می‌کنند.

به گزارش بی بی سی، ریک سنتروم از چهره های به شدت محافظه کار حزب جمهوری خواه نیز گفت که بعضی مسلمانان شیعه در ایران و عراق به روایتی آخرالزمانی از اسلام اعتقاد دارند که آن را «کیش مرگ» خواند.

نامزدهای حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اولین مناظره را در ماه اکتبر در «نوادا» برگزار خواهند کرد که آن هم به میزبانی سی ان ان خواهد بود.

نامزدهای هر حزب تا تابستان آینده مشخص خواهد شد تا در رأی گیری ماه نوامبر سال آینده به رقابت با یکدیگر بروند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها