کد خبر: ۳۴۰۲۳۸
زمان انتشار: ۱۹:۳۶     ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
معضلی به نام سه میلیون زوج نابارور:
شهلا میرگلوبیات با اشاره به وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور از تشکیل جلسات مختلف با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی برای برای حمایت‌های بیمه‌ای از درمان ناباروری خبر داد. همچنین در این جلسات بر بر ضرورت پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور و تاثیر آن بر افزایش جمعیت تاکید شده است.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، روز یکشنبه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عدم پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری در کشور انتقاد کرد. شهلا میرگلوبیات با اشاره به وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور از تشکیل جلسات مختلف با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی برای برای حمایت‌های بیمه‌ای از درمان ناباروری خبر داد. همچنین در این جلسات بر بر ضرورت پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور و تاثیر آن بر افزایش جمعیت تاکید شده است.

اما کماکان ۲۰ درصد زوج‌های کشور با مشکل نبود پوشش بیمه‌ای و هزینه‌های سنگین درمان مواجه‌اند. نماینده ساوه و زرندیه گفت: با توجه به سیاست‌های کشور از جهت تلاش برای افزایش جمعیت لازم است تا درمان ناباروری مورد حمایت واقع شود، در این میان باید داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد. این درحالی است که خانم میرگلوبیات، در چند مصاحبه در ماه‌های اخیر از عملکرد جمعیتی وزارت بهداشت اظهار رضایت کرده است.

اما رویکرد دیگر بهارستانی‌ها را باید در مصاحبه نماینده کازرون در مورد سیاست‌های جمعیتی دولت دید. شاهین محمدصادقی از نبود اراده جدی در دولتمردان برای حل مسئله جمعیت انتقاد کرد و از دولت خواست سیاست‌هایی با شیب ملایم برای افزایش جمعیت تدوین کند. او از دولت خواست برای حل این مسئله لایحه ارائه کند.

محمدصادقی، شرط انصاف را هم رعایت کرد و مجلس و دولت را از لحاظ عمل به سیاست‌های کلی جمعیت در یک جبهه قرار داده و گفت: دولت و مجلس برای حل مسئله پیری جمعیت هیچ اقدام عملی نکرده‌اند.

یک روز بعد، معاون دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت در همایش بررسی سیاست‌های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری از هزینه بودجه ۶۰۰ میلیاردی در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت در سال ۹۳ در این وزارت‌خانه خبر داد. اسلامی گفت: این بودجه در سه معاونت بهداشت، دارو و درمان وزارت بهداشت برای مقاصدی چون کاهش هزینه داروهای ناباروری و افزایش زایمان طبیعی صرف شده است.

گفتنی است این بودجه ۶۰۰ میلیاردی برای پر کردن خلا قانون تعالی خانواده و جمعیت که دولت اعلام کرده طرح پیشنهادی آن ۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد در سال ۹۳ به وزارت بهداشت اختصاص داده شد.

ناباروری، علاوه بر تاثیر روی بحران جمعیت اثرات سوء دیگری هم دارد؛ رئیس مرکز درمان ناباروری هلال ایران گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که ناباروری منجر به مشکلاتی نظیر افسردگی یا سردی در روابط زوجین و حتی منجر به طلاق می‌گردد. با اجرای سیاست‌های حمایتی در درمان ناباروری می توان از بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی جلوگیری کرد. با این تفاسیر، تسریع در یک اقدام جدی ضروری به نظر می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها