کد خبر: ۳۴۱۰۳۶
زمان انتشار: ۲۳:۱۴     ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
برنامه جامع اقدام مشترک بر تحريمهاي آمريکا عليه شبکه بانکي ايران تاثيري نداشته است به اين معنا که هيچ بانک ايراني نمي تواند به شبکه بانکي آمريکا دسترسي داشته باشد يا بخواهد حساب بانکي بازکند و به خريد اوراق بهادار مبادرت کند و يا حتي اينکه از طريق سوئيفت با بانکهاي آمريکايي نقل و انتقال مالي داشته باشد. امکان انجام دادن اين کارها براي همه بانکهاي ايران در آمريکا منتفي است اعم از اينکه در فهرست تحريمها باشند يا اينکه از اين فهرست خارج شده باشند.
به گزارش پایگاه 598، معاون خزانه داری امریکا گفت: در طول سالهاي اخير تلاشهاي زيادي درباره ايران و تحريمهاي اين کشور انجام شده است. خود من بخش زيادي از زمان خود را صرف همين مسئله کرده ام. ابعاد بسياري براي اين فعاليتها مطرح است. بي ترديد،

به گزارش رجانیوز، آدام زوبين (Adam Szubin) که يهودي الاصل است در جلسه بررسي صلاحيتش در کميته بانکداري، مسکن و امور شهري سناي آمريکا براي تصدي مسئوليت معاون وزير خزانه داري آمريکا گفت:  بارزترين تلاش در اين زمينه ، اعمال تحريمها است. ما کارهاي زيادي دراين خصوص عليه حزب الله و نيروي قدس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در سالهاي اخير انجام داده ايم. تحليلگراني در دفتر کار من در وزارت خزانه داري آمريکا، نام بيش از دويست شرکت تحريم شده را تهيه کرده اند. باوجود توافق هسته اي اخير، همه اين شرکتها همچنان مشمول تحريمها خواهند بود.

به لطف اقدامات کنگره، اين تحريمها ماهيت فراسرزميني دارد به اين معنا که بانکهاي طرف قرارداد با شرکتهايي که دراين فهرست قرار دارند، با اين کار، خودشان را به خطر مي اندازند و اين خطر را به جان مي خرند که از شبکه مالي آمريکا قطع شوند. اما در کنار استمرار تلاشها براي شناسايي شبکه ها و حلقه هاي ارتباطي و افراد حاضر در اين گروههاي تروريستي و عمال آنها، ما بايد کارهاي بسياري به صورت ديپلماتيک انجام بدهيم. فکر مي کنم عده زيادي حاضرند با ما در اين مسير مشارکت داشته باشند.

وقتي با مقامات کشورهاي حوزه خليج (فارس) ازجمله عربستان سعودي و امارات عربي متحده در اين خصوص گفتگو مي کنم به اين موضوع پي مي برم. سفر آتي من به اين کشورها خواهد بود. وقتي با آنها صحبت مي کنم مي بينم که آنها درباره برخورد با عمال ايران، رويکردي متفاوت دارند. به نظرمن، فرصتي واقعي در اين زمينه وجود دارد تا از اين توجه بهره برداري شود و انتقال مالي مربوط به اين شبکه ها را از بين ببريم که به دبي و بانکهاي منطقه مي رود. بي ترديد، ما با همقطاران خود در اسرائيل نيز در اين زمينه همکاري داريم. ما بايد با کشورهاي اروپايي و ديگر کشورها نيز همکاري هاي بيشتري در اين زمينه داشته باشيم.

تحريمهاي وزارت خزانه داري آمريکا عليه بانکهاي ايران به قوت خود باقي مي ماند و برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بر آن تاثيري نمي گذارد. برنامه جامع اقدام مشترک بر تحريمهاي آمريکا عليه شبکه بانکي ايران تاثيري نداشته است به اين معنا که هيچ بانک ايراني نمي تواند به شبکه بانکي آمريکا دسترسي داشته باشد يا بخواهد حساب بانکي بازکند و به خريد اوراق بهادار مبادرت کند و يا حتي اينکه از طريق سوئيفت با بانکهاي آمريکايي نقل و انتقال مالي داشته باشد. امکان انجام دادن اين کارها براي همه بانکهاي ايران در آمريکا منتفي است اعم از اينکه در فهرست تحريمها باشند يا اينکه از اين فهرست خارج شده باشند.

بايد منتظر ماند و ديد که در ماههاي آينده بانکهاي ايران به چه صورت اصلاح مي شود يا رفتار آنها تغيير مي کند. ما به صراحت به سران ايران اعلام کرده ايم که اگر ببينيم هريک از بانکهايي که از فهرست تحريمها خارج مي شوند به حمايت از حزب الله و نيروي قدس و فعاليتهاي غيرقانوني بالستيک ايران مبادرت کنند، بار ديگر اين بانکها در فهرست تحريمها قرار خواهند گرفت. فکر مي کنم طرف ايراني نيز اين مسئله را متوجه شده است. به هرحال، بايد منتظر ماند و ديد که بانکهاي ايراني چطور رفتار مي کنند. اين انتخاب براي آنها وجود دارد.

دفتر اطلاعاتي وزرات خزانه داري آمريکا در عملکردش بسيار ارتقاء عملکردي داشته است. اين دفتر بسيار تکامل پيدا کرده است. فکر نمي کنم وزارت دارايي هيچ کشور ديگري به اندازه دفتر اطلاعاتي  وزارت خزانه داري آمريکا از تخصص مالي و اطلاعات مالي براي رهگيري مبادلات مالي استفاده کرده باشد.

تجزيه و تحليل هاي ما در اين حوزه بسيار پيشرفته شده است. سياست گذاران ما ازجمله در کاخ سفيد مرتب از اين ارزيابي ها استفاده کرده‎اند. البته در بلندمدت بايد نگاه راهبردي داشت و اين مسئله براي پيشرفت ما ، اهميت اساسي دارد زيرا جهانيان متوجه شده اند که اين ابزارها تا چه اندازه قدرتمند است و با عنايت به همين مسئله ، آنها از شيوه هاي جديد و متناسب با شرايط براي فرار کردن از تحريم‎ها استفاده مي کنند و شاهد آن هستيم که تلاش‎هاي جديدي صورت مي دهند تا عليه ما اقدام کنند.

 ما در استفاده از اين شيوه ها بايد بسيار دقت کنيم. ما بايد محتاط باشيم. درعين حال، ما بايد آماده باشيم درصورتي که ديگران بخواهند از اين شيوه ها بهره بگيرند و امنيت ملي ما را تضعيف کنيم، با آنها مقابله کنيم.

مسائل ايران، اولويت من در مسئوليت جديدم است. بايد مطمئن شد که ايران به همه تعهداتش پايبند بماند. نه تنها بايد به موضوع تحريمهاي ايران توجه داشت بلکه بايد مراقب بود تا همه فعاليتهاي غير هسته اي ايران نيز مدنظر باشد.

مقابله با تروريسم نيز همانطور که اسم دفتر ما يعني دفتر مبارزه با تروريسم و جرائم مالي نشان مي دهد، ديگر اولويت اصلي ما است. مقابله با داعش نيز ديگر اولويت ما است. اين گروه از نظر قطع کردن منابع مالي آن، چالش بسيار جدي براي ما بوجود آورده است. وقتي چالش مقابله مالي با گروهي همانند القاعده را با گروهي همانند داعش مقايسه مي کنيم مي بينيم که تفاوت آنها زمين تا آسمان است.

داعش سرزمينهاي زيادي در کنترل خودش دارد و مي تواند از منابع مالي زيادي ازجمله منابع طبيعي ازقبيل نفت و امثال آن در سرزمينهايي استفاده کند که در کنترل خودش دارد. مقابله با منابع مالي اين گروه، چالشي عظيم است. در اين زمينه نه تنها با وزارت دفاع و دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا همکاري مي کنيم، بلکه ائتلافي بين المللي نيز در اين زمينه فعال است. يکي از نقاط قوت ما در اين زمينه، وحدت جامعه بين المللي براي پايش و کنترل کردن داعش و شکست دادن اين گروه است.

اولويت ديگر ما توجه به خطرات سايبري است که نگران کننده تر شده است. تحريمها يکي از اين راهکارهاي مقابله با اين چالش است. بايد از ديپلماسي انتظامي و اطلاعاتي و ابزارهاي متعدد ديگري بهره گرفت که در اين زمينه وجود دارند. به لطف دستور باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا، ابزار تحريمها نيز به اين جمع اضافه شده است. کساني که با اقدامات شرارت آميز در حملات سايبري ، زيرساختهاي ما را هدف قراربدهند و به شرکتهاي آمريکايي حمله کنند، با تحريمهاي ما مواجه مي شوند تا از اينگونه اقدامات آنها جلوگيري شود.

زوبين در پاسخ به سوالي درباره بازگشت پذيري تحريم ها گفت: «من ديپلمات نيستم. البته اين فرصت را داشتم که در برخي از جلسات مربوط به ايران شرکت داشته باشم. اما در هرصورت، فکر مي کنم  توافق (هسته اي) نتیجه‎ای بسيار قوي بوده و توانسته است به هدف مدنظر رئيس جمهور (اوباما) دست يابد که عبارت بوده است از بسته شدن همه مسيرهاي دستيابي ايران به تسليحات هسته اي که براي مدت پانزده سال و بيشتر از آن ، چنين چارچوبي وجود خواهد داشت.

دولت آمريکا حق بازگشت پذيري تحريمها را کاملا براي خودش حفظ و مواضع خود را در اين خصوص به صراحت بيان کرده است. بايد چنين اهرمي وجود داشته باشد تا بتوان با اقدامات ايران در تخطي از تعهداتش مقابله شود و هرگونه تخطي که رخ مي دهد مجازات شود. قانون تحريمهاي ايران نيز تا پايان سال دو هزار و شانزده منقضي نخواهد شد. موضع دولت اوباما اين است که فعلا نسنجيده است که بخواهيم از تمديد اين قانون صحبت کنيم.

تاوقتيکه به پايان دوره اجراي اين قانون نرسيده ايم، درست نيست درباره تمديد آن صحبت کنيم. به هرحال، فعلا قانون تحريمهاي ايران وجود دارد و همه بخشهاي آن  اجرايي خواهد بود. هيچ ابهامي درباره اجراي اين تحريم تا زمان تعيين شده براي آن وجود ندارد و اجرايي خواهد شد. موضع دولت اين است که تازمان رسيدن به پايان دوره اجراي قانون مذکور نبايد درباره احياي آن صحبت کرد.

اگر کنگره بخواهد تحريمهايي اعمال کند که عليه عمال تروريستي ايران باشد و ابزارهاي جديدي به ما براي مقابله با اين مسئله بدهد، بي ترديد دولت آمريکا حاضر است که به صورت جدي به اين تحريمها بپردازد. اما اگر هدف از تحريمها اين است که به صورت غيرمستقيم بخواهد به توافق هسته اي ضربه بزند و زيرپاي توافق هسته اي را خارج کند، مسئله متفاوت خواهد بود.

وي در پاسخ به سوالي درباره گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در فهرست سازمانهاي تروريستي مدنظر آمريکا گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران ، سازماني مادر است بطوريکه چندين سازمان را در ذيل خود جاي داده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران تقريبا در همه کارهاي بدي درگير است که ايران در آن مداخله دارد اعم از تامين موشکهاي بالستيک، تروريسم، بي ثبات کردن منطقه يا نقض حقوق بشر. ما نيروي قدس را که بازوي نظامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران براي حمايت از فعاليتهاي گروههاي تروريستي است در فهرست سازمانهاي تروريستي خود قرار داده ايم. نيروي قدس بارزترين بخش از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران است که به اقدامات تروريستي مشغول است. خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران نيز به علت نقض حقوق بشر در فهرست ما قرار دارد و تحريمهاي مطرح دراين زمينه به قوت خود باقيست.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها