کد خبر: ۳۴۳۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۱۹ دی ۱۳۹۰
سید احمد نجفی در گفتگو با سرویس نقد رسانه ۵۹۸؛
فکر می کنم که موضوع بیشتر از این حرفهاست ... من قصد ورود به درگیری و قضاوت در این امر را ندارم، چون نظر شورای عالی سینما عدم ورود به این مباحث می باشد. مسائل پیش آمده یکسری امور حقوقی بود که بین خانه سینما و وزارت ارشاد می باشد وگرنه ما اهل شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت نیستیم. بنده اطلاع دارم که بسیاری از اهالی سینما و برخی از صنوف سینما از موضوع انحلال خانه سینما استقبال کرده اند. اما من تعجب می کنم از این نماینده ای که علیه رئیس جمهور صحبت کرده است، این رفتار ایشان مسبوق به سابقه است
سرویس نقد رسانه پایگاه 598 / پس از خبر انحلال خانه سینما از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهالی سینما، کارشناسان و مسئولین فرهنگی مواضع متفاوتی از خود ارائه دادند، اما در این میان اظهارات برخی از افراد غیر متخصص در حوزه سینما با اغراضی چون انتقام گیری و یا بهره برداری سیاسی قابل تامل و درنگ می باشد. از این رو خبرنگار پایگاه 598 در گفت و گوی کوتاه تلفنی با سید احمد نجفی، بازیگر و تهیه کننده شناخته شده ی سینما و تلویزیون و همچنین عضو شورای عالی سینما به بررسی این موضوع و تبیین جایگاه شورای عالی سینما در روند شکل گیری تشکلی جایگزین خانه سینما پرداخته است که در ادامه می آید.

جناب آقای نجفی، برخی از چهره های سیاسی موضوع انحلال خانه سینما را دستمایه ای برای دعواهای سیاسی خود نموده اند، نظر شما در این باره چیست؟

فکر می کنم که موضوع بیشتر از این حرفهاست ... من قصد ورود به درگیری و قضاوت در این امر را ندارم، چون نظر شورای عالی سینما عدم ورود به این مباحث می باشد. مسائل پیش آمده یکسری امور حقوقی بود که بین خانه سینما و وزارت ارشاد می باشد که ما در جریان این مسائل نیستیم وگرنه ما اهل شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت نیستیم.

من باورم نمی شود که مقامات مسئول دولتی در رسانه ها و یا در رسانه ملی مورد توهین قرار گیرند و یا تصمیمات قانونی آنان زیر سوال برده شود. این اتفاق عجیبی است اما متاسفانه انجام شده است.

یعنی با این حساب شوراي عالي سينما قصد ورود به اين موضوع را ندارد؟

از ابتدا نداشته و ندارد، ببینید موضوع بحث و جدل و عدم تعامل خانه سینما با شورا از دو سال پيش شروع شده و خرد خرد به اينجا رسيده است. قبل از اينكه حتي شورا تشكيل بشود. ما هم هيچ وقت وارد این موضوع نشديم و موضع نگرفتيم. به ما مربوط نبود و كار ما يه چيز ديگری بود و هست و اين مسائل حقوقي بين وزارت ارشاد و خانه سینما است.

من به شخصه گهگاهي توصيه هايي در بهبود وضعيت به دوستان كرده ام. مثلا عدم طرح موضوع در قوه قضاييه بود. فكر كردم مسئله بهتر است در خانواده سينما حل شود و یا اينكه اگر اتفاقي افتاد وضعيت صنوف چه مي شود؟ و نگرانی های خود را انتقال داده ام. ولي فقط در حد مشورت و این توصيه ها هم به عنوان فردي از اهالي سينما بود نه به عنوان عضوی از شورای عالی سینما.

پس شورای عالی سینما براي تصميم گيري آينده صنوف سينمايي تحت لوای تشکلی واحد و قانونی كه معاونت امور سینمائی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برنامه هفت به آن اشاره فرمودند برنامه ای ندارید؟

هم اکنون در حال تنظیم و تدوین نظام نامه جدیدی برای سینما هستیم که واقعا کار سنگینی است، در مورد مسائل گوناگونی بحث ميكنيم يعني تمام مواضعی كه براي ارتقا سينما لازم است به بحث مي گذاریم، ميتواند يكي از این موضوعات همین مسئله باشد كه هست. ولي اينكه الان بياييم بگوييم اين مسئله حل شده، خب حرف بيهوده اي است. كار سختي است، اين نظام نامه سينمايي که در حال تدوین است، بايد مشكلاتش ديده شود قوانينش ديده شود روابط بين صنوف ديده شود و خيلي مسائل دیگر بررسی شود.

من از سالهای گذشته گاهي توصيه و گاهي اعتراض به خانه سينما داشتم، حتي قبل از روي كار آمدن رياست جمهوري فعلي و اواخر رياست جمهوري پيشين من اخطار دادم، توصيه كردم، خواهش كردم، انتقاد كردم. جوابي که نيامد بدتر هم شد. ما را به نوعي از خود ندانستد، بعداً همين طور در جاهاي مختلف اين نقد را داشتم كه بياييد كارهايتان را درست كنيد متاسفانه هيچ توجهي نكردند، ظاهراً قرار هم نيست به يك نفر توجه كنند، فضاي آن روزها فضاي زياد اعتراض آميزي نبود عده كمي اين اعتراضات را مي كردند به همين دليل مورد بي مهري هم قرار مي گرفتم كه مهم هم نبود ولي شورای عالی سینما به اين دلايل که گفتم به این مسائل ورود پیدا نمی کند.

آقای احمد توکلی در مصاحبه ای با زیرسوال بردن تصمیم انقلابی وزارت ارشاد، این مسئله را بازی سیاسی برای انتخابات از سوی دولت و شخص رئیس جمهور مطرح نموده اند،  به نظر شما طرح این مسائل در روند تصمیم گیری مسئولین موثر خواهد بود؟

بنده اطلاع دارم که بسیاری از اهالی سینما و برخی از صنوف سینما از موضوع انحلال خانه سینما استقبال کرده اند. اما من تعجب می کنم از این نماینده ای که علیه رئیس جمهور صحبت کرده است، این رفتار ایشان مسبوق به سابقه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
عارف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۰
۱۰
۴
درود بر انصاف آقاي نجفي عزيز. جوابي به به پرسش احمد توكلي داده خيلي جالبه. زنده باشه انشاالله
پاسخ
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۰
۸
۲
سلام
این توکلی همه کاراش از رو بغض وکینه است انشا الله خدا هدایتش کند . امیدوارم رای نیاره .
درود بر کسانی که حق را میگویند حتی اگر متهم به خیای اراجیف شوند .تو سینما مرد مثل نجفی خیلی کمه .خیلی از همین سینمایی ها موافق بودن ولی حالا ساکتن.
پاسخ
بهمن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۰
۱۰
۲
عشق است کاراگاه علوی
پاسخ
حسین شاه مرادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۰
۱
۵
اگر اهل شانه خالی کردن نیستید، پس چرا اینهمه تفره رفتید تا خود را از این قائله مبرا کنید.
مگر در تصمیم گیری های انحلال خانه سینما جلساتی در شورای عالی سینما برگزار نشده است؟
آقای نجفی، شانه خالی نکنید، ما شما را جزء متعهدین سینما می دانیم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۰
۱
۷
احمد نجفی از طرفداران سرسخت محمود احمدی نژاد می باشد. حمایت از این تصمیم و انتقاد وی از توکلی عجیب نیست.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۰
همچی رو باهم قاطی میکنید که "حق" معلوم نشه . درود بر مرد حق گو . درود بر احمد نجفی.
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
خب توکلی هم دشمنان سرسخت احمدی نژاد است پس حمایت وی هم از خانه سینما عجیب نیست
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۱
۴
ای بر پدر دروغگو
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۶
۰
زنده باد احمد نجفی
خانه سینما تا انحلال چند قدم بیشتر فاصله نداره و این دست و پا زدن ها طبیعیه
پاسخ
لبیک یا حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۰
۳
۰
تا انحلال خانه سینما، یک یا حسین دیگر
سینماگران انقلابی، اکنون یا حسین لازم است.
این جراحی باید از درون خانواده سینما حمایت شود.
لبیک یا حسین
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۰
۱
۰
دوستت داریم کاراگاه.
پاسخ
jalal
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۰
۰
۰
هر وقت ادم توکلی رو میبینه داره انتقاد میکنه،از چی مهم نیست،فقط انتقاد میکنه.ایشون با خودشم مشکل داره.هر جای کره زمین اتفاقی بیفته ایشون یقه اقای احمدی نژاد رو میگیره و جناب رییس جمهور به خاطر مصلحت کشور سکوت میکنه.
من همیشه گفتم این ادم(توکلی)دنبال اینه که سوژه خبری شبکه های بی بی سی و صدای امریکا رو تامین کنه...
درود به شرف احمد نجفی که واقعا ایرانیه...
بعضی ها فکر میکنن خیانت اینه که تفنگ بگیری دستت وادم بکشی،نه!گاهی اوقات با
حرفهای بی ربط میشه تیش به ریشه یک ملت زد...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها