کد خبر: ۳۴۵۱۰۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۲۲ مهر ۱۳۹۴
این وضع سوریه با خواست رئیس‌جمهور اوباما بوده است و وی باید از توهمات و افکار واهی خود دست بردارد. در این بحران آمریکا و متحدان او باید به نجات جان سوریه اقدام کنند و از اجرای سناریوی روسیه، ایران و رژیم اسد برای این کشور جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه 598، چهار سال سیاست اشتباه ایالات‌متحده در مورد سوریه باعث ایجاد نتایجی هشدارآمیز حتی فراتر از مرزهای سوریه شده است. رئیس‌جمهور پوتین، با سنجش شکافی که میان گفتار و اعمال دولت اوباما وجود دارد، تصمیم گرفته است که به رژیم اسد در مقابله با داعش کمک کند. او این کار را با این عقیده انجام می‌دهد که واکنش آمریکا به اتفاقات سوریه اساساً اشتباه بوده است. پوتین مانند سلف خود در پنجاه سال پیش، احساس ضعفی در رئیس‌جمهور آمریکا مشاهده می‌کند.

 

ولیکن جریان بمباران دشمنان غیرداعشیِ اسد با قضیه موشک‌های کوبا یکسان نیست. حملات هوایی مسکو این سیگنال عمیق را مبنی بر تحقیر واشنگتن مخابره می‌کند و نشان‌دهنده‌ی محاسبه‌ی دقیق آن‌ها در مورد اینکه آمریکا برای مقابله با روسیه هیچ کار قابل‌توجهی انجام نخواهد داد، هست. دولت آمریکا هنوز این اعتقاد اشتباه را دارد که بحران سوریه در سوریه خواهد ماند.

 

اولین حملات هوایی روسیه نشان می‌دهد که این کشور برای مقابله با داعش عملیات را آغاز کرده است. داعش دشمنی با اولویت یکسان برای روسیه و اسد نیست. داعش زاییده رفتار اسد با جامعه‌ی نخبگان سوریه است. اکنون جنگنده‌های روسی در حال مقابله با دشمنان واقعی اسد هستند که شامل جبهه النصرۀ وابسته به القاعده می‌شود. روسیه در حال عملیات در مناطقی حیاتی برای جبهه النصرۀ است که آمریکا نمی‌تواند به حمله‌ی آن‌ها به گروهی وابسته به القاعده اعتراض کند. بااین‌حال گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که گروه‌های ملی سوری که توسط آمریکا حمایت می‌شدند، ضربات شدیدی خورده‌اند.

 

برخی فرماندهان آمریکا در گذشته از پیوستن مخالفان اسد به داعش و النصرۀ صحبت می‌کردند. حملات روسیه ممکن است ازنظر غربی‌ها بیهوده و خون ریزانه باشد، اما غیرمنطقی و دور از واقعیت هم نیست. غربی‌ها چهار سال است که در حال تجهیز و حمایت گروه‌های مخالف اسد هستند. واشنگتن به‌جای حمایت از گروه‌های ضد اسد می‌توانست از گروه‌های ضد داعش حمایت کند. آمریکایی‌ها در اقدامی اشتباه برخی نیروهای آموزش‌دیده در ترکیه را به مناطق ناامنی در سوریه اعزام کردند که پس از مدتی ناپدید شدند. معلوم است که با این سابقه‌ی آمریکا نمی‌توان پوتین را سرزنش کرد.

 

چالش‌های روسیه فراتر از سوریه است. همان‌طور که در مورد اوکراین آقای پوتین غرب را چنین ارزیابی کرد که نه آن‌ها گزینه‌ای دارند و نه راه‌حلی. برخی مقامات رسمی معتقدند که روسیه اشتباه بزرگی را دارد انجام می‌دهد و مانند جریان اوکراین پس از وارد شدن، باید عملیات را متوقف کند؛ اما این اعتمادبه‌نفس روسیه باعث می‌شود که پوتین با شدت بیشتری قدم به جلو بردارد و روابط میان واشنگتن و مسکو نیز روزبه‌روز سخت‌تر شود.

 

با توجه به بحران کنونی، آمریکا می‌بایست سیاست معمول خود را نسبت به سوریه تعلیق کند و این حملات روسیه را خطری برای صلح معرفی کند. دولت آمریکا انتخاب‌های چندانی در این زمینه ندارد. آن‌ها می‌توانند به این شعار خود که روسیه دارد اشتباه بزرگی انجام می‌دهد ادامه دهند تا روسیه با رژیم اسد و ایران همکاری کند. آن‌ها این سناریو را دنبال می‌کنند که در سوریه فقط داعش مشکل اصلی است و از این طریق به دولت و رئیس‌جمهور آمریکا فشار وارد می‌کنند.

 

واشنگتن باید فشار خود را بر تهران و مسکو افزایش دهد تا دست از کشتار در سوریه بردارند و بدانند که اقدامات اسد باعث ایجاد داعش شده است. این تقابل ممکن است اختلاف روسیه و آمریکا را افزایش دهد و حتی برخورد به ارمغان بیاورد. واشنگتن باید فراتر از افشا کردن جنایات اسد، نقش مهم خود را در حل‌وفصل بحران سوریه نشان دهد. به‌وضوح روابط ترکیه و آمریکا می‌تواند نقش مهمی داشته باشد؛ البته اگر سیاست‌های داخلی ترکیه همراهی بکند. می‌توان هر سه گروه اسد، داعش و النصره را حذف کرد و از ایجاد نیرو و گروه ثبات ملی سوریه حمایت کرد. منطقه‌ی محافظت‌شده‌ی 60 درصدی را می‌توان با نابودی داعش ایجاد کرد.

 

این وضع سوریه با خواست رئیس‌جمهور اوباما بوده است و وی باید از توهمات و افکار واهی خود دست بردارد. کنگره می‌تواند و باید به او کمک کند. اشتباهاتی در گذشته انجام‌شده است و اکنون گزینه‌های اندکی داریم؛ اما وضع از اینکه هست هم می‌تواند بدتر شود. در این بحران آمریکا و متحدان او باید به نجات جان سوریه اقدام کنند و از اجرای سناریوی روسیه، ایران و رژیم اسد برای این کشور جلوگیری کنند.

 

 

-----------------------------------------------------------------

[1]FREDERIC C. HOF, Syria: Moscow Strikes, Washington Watches, Atlantic Council, OCTOBER 1, 2015, http://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/syria-moscow-strikes-washington-watches

 

منبع: زمان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها