امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۴۵۱۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۹     ۲۲ مهر ۱۳۹۴
در حالی بیش از یک سال از تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اتمام پروژه‌های مسکن مهر می‌گذرد که در این مدت متقاضیان این طرح از وعده‌های فراوان مدیران و مسئولان ذی‌ربط به ستوه آمده‌اند، آنها همچنان امیدوارند پس از سال‌ها انتظار صاحب یک خانه 99ساله شوند.
به گزارش سرويس اقتصادي پایگاه 598، رهبر معظم انقلاب پنجم شهریور سال گذشته در دیدار با هیئت دولت فرمودند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه‌ تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌‌طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»

این فرمایشات تقریبا حدود یکسال پس از وعده رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تکمیل پروژه‌های مسکن مهر بیان شد. چند روز پس از جلسه رهبر معظم انقلاب با هیئت دولت، مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از دستور ویژه روحانی برای پیگیری مشکلات مسکن مهر در شورای اقتصاد خبر داده و به تسنیم گفته بود: قطعاً با تأکید رهبر معظم انقلاب تکمیل پروژه‌های مسکن مهر تسریع می‌شود.

وی افزود:‌مقرر شده هر هفته در استان‌ها مدیران وزارت راه و شهرسازی با مدیران وزارت نیرو جلسه داشته باشند و پیشرفت فیزیکی را صورت جلسه کرده و  به وزرای راه و نیرو اعلام کنند.

وی با بیان این‌که عزم جدی برای تأمین خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر وجود دارد، یادآور شد: به‌خصوص که رهبر معظم انقلاب هم تأکید فرمودند قطعاً به روند کار سرعت خواهد داد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان "صمیمانه باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کنیم" افزود:‌ یک سال است که پیگیر افزایش تسهیلات و تأمین خدمات زیربنایی هستیم که با تأکید مقام معظم رهبری قطعاً کار شتاب خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری دستور داد موضوع مسکن مهر در شورای اقتصاد مطرح شود. بر این اساس مقرر شده تا مسائلی که به‌عنوان گره در پیشرفت طرح مسکن مهر است شناسایی شود که قطعاً با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب هم ساخت و هم تأمین خدمات زیربنایی پروژه‌های این طرح سرعت می‌گیرد.

حدود 13 ماه از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اتمام پروژه‌های مسکن مهر می‌گذرد، در این مدت اما بر خلاف تمام وعده‌های داده شده وضعیت پروژه‌های مسکن مهر تغییر چندانی نکرده است. افزایش غیرقانونی قیمت‌ها، خلف وعده تحویل واحدها، بلاتکلیفی متقاضیان، نامشخص بودن زمان اتمام پروژه‌ها و... از جمله مواردی است که متقاضیان مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم نسبت به آنها گلایه داشته و خواستار پیگیری مسائل و چالش‌های این بخش و وفا به عهدهای متعدد شدند.

*فیل مدیران به یاد هندوستان

یکی از متقاضیان مسکن پردیس می‌گوید: «نسبت به اضافه مبلغ و دیرکرد تحویل خانه ها رفع مشکلات زیر ساخت‌ها اعتراض داریم. مدیران فکری برای راه دسترسی تهران و پردیس با این حجم خانواری که قرار است در پردیس ساکن شوند، نکرده‌اند. سود مشارکت و این‌که عوارض شهر پردیس را برای ساکنان حذف کنند و دریافت دفترچه اقساط مانند سایر پروژه‌های مسکن یکسال بعد از تحویل واحدها آغاز شود. اگر قرار نیست قیمت را کاهش دهند باید سند قطعی را به متقاضیان تحویل دهند تا دوباره فردا برای سند فیلشان یاد هندوستان نکند. در ضمن درباره این‌که گفته شده تا بهمن ماه امسال بخشی از واحدها را تحویل می‌دهند باید این واحدها به‌گونه تحویل متقاضیان شود که قابل سکونت باشد. کمرمان زیر بار سنگین اجاره‌بها شکسته شده است.»

*مسئولان نمی‌خواهند به وعده‌ها عمل کنند

مریم یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر می‌گوید: «مگر هزینه محوطه سازی و دیوار حایل به عهده متقاضیان است، این هزینه بر عهده شهرداری است، روز ثبت نام  قول هایی به متقاضیان مسکن مهر دادند و آنها را  خام کردند. تحویل 18 ماه، پگیج،آیفون تصویری، درب ضد سرقت و..... اما متاسفانه نمی‌خواهند هیچکدام از تعهداتشان را  اجرا کنند. مهم ترین نکته این‌که قیمت واحدها را دو برابر کردند. روی چه حساب و کتابی این کار را انجام دادند؟ کجای دنیا این کارها را با مردمش می کنند، آن‌ هم بدون هیچ سند و مدرکی! به خدا این بدترین ظلم است که دارند به مردم می کنند و فشار می‌آورند. از همه مهم تر برخی پیمانکاران اقدام به اضافه کردن بلوک هایی کرده‌اند که در نقشه نبوده است. این یعنی فاجعه. وقتی همه متقاضیان در واحدهای مسکن مهر ساکن شوند آیا امکانات رفاهی، بهداشت و مراکز خرید و آموزشی جوابگوی این همه جمعیت خواهد بود؟ از روز اول به ما گفتند وام را باید در مدت 20 ساله بازپرداخت کنیم، این در حالی است که الان برای این کار می‌توانیم بین  8سال تا 14 سال را انتخاب کنیم این یعنی فشار روی اقشار کم درآمد، کارگری که حقوق ماهانه‌اش 750 هزار تومان است چگونه می‌تواند ماهانه 370 هزار تومان ماهانه قسط بدهد. »

فرهاد متقاضی مسکن مهر در این‌باره می‌گوید: در ابتدا گفتند وام 4 درصد، اما الان می‌گویند سود تسهیلات مسکن مهر 8 درصد است. همه جوره به متقاضیان مسکن مهر ظلم می‌شود. وام20 میلیونی 30 میلیون شد و آورده متقاضیان از 7.5 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یافت، چقدر این‌ها به فکر مردم هستند!!»

*زندگی با اعمال شاقه در اتاق 16 متری

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر پردیس می‌گوید: «اواخر سال 91 در طرح مسکن مهر ثبت نام کردم، اما هنوز با گذشت حدود سه سال و نیم انتخاب واحد نکرده‌ام. امثال بنده با گرفتن وام های مختلف و پول پیش خانه اجاره ای، قسط های مربوطه را در زمان مقرر تکمیل کردیم و با سختی فراوان در یک اتاق 16 متری پدر همسرم زندگی می کنیم به این امید که در آپارتمانی کم واحد و شهری آرام صاحبخانه می‌شویم. اما با طولانی شدن زمان تحویل، مشکلات فراوانی برای ما ایجاد شده و همچنین با شنیدن خبرهایی مبنی بر کیفیت پایین مصالح بکار رفته و عدم تامین نیازهای معمول یه آپارتمان مانند پکیج و کولر و ... که زمان ثبت نام گفته شد واحدها با این موارد تحویل می  شود، امید ما هر روز کمرنگ تر می‌شود. جدیدا مسئولان که مشخص است اصلا نمی‌توانند وضعیت افرادی مانند ما را درک کنند، گفته‌اند واحدهای بزرگ مسکن مهر که حدود 150 متر است افزایش قیمتی دو برابر واحدهای 80 متری خواهند داشت چون به اندازه دو واحد مسکن مهر هزینه دارند. در حالی که نقشه آپارتمان های فاز 8 به این شکل بوده و ارتباطی به متقاضی ندارد. من از چگونگی محاسبه متراژ آن بی اطلاع هستم ولی با بازیدی که از دو واحد آماده (100 و 107 متر مفید) داشتم حتی مثل واحدهای 70 متری دوخوابه در تهران به نظر نمی‌رسید و -اتاق-خواب ها بسیار کوچک بودند. در تهران واحد 100 متری 3 خواب بزرگ و پذیرایی و آشپزخانه کاملا قابل قبول دارد ولی این واحدها اصلا اینطور نبود. حالا ما باید بعد از تحمل سختی و مشکلات فراوان، نگران افزایش قیمت های نجومی باشیم و مجبور به فروش واحد خود شویم؟؟»

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر نیز درخواست‌هایی به شرح ذیل را از مدیران شرکت عمران پردیس دارد؛

1-تعیین رقم قطعی و دقیق قیمت تمام شده واحدها با توجه به ارقام اعلام شده از سوی شرکت محترم عمران پردیس در هنگام ثبت نام متقاضیان و بدون افزایش بها

2- تکمیل پروژه‌ها و تعیین برنامه زمان‌بندی دقیق و قطعی تحویل پروژه‌ها

3- عقد قرارداد قانونی و رسمی با تک تک متقاضیان

4-تامین منابع مالی و تسریع در تکمیل زیرساخت‌های پروژه‌ها بدون دریافت هزینه از متقاضیان

6-تامین یا تکمیل راه‌های دسترسی به فازهای مختلف به نحوی که باتوجه به جمعیتی که قرار است در آنجا سکونت نمایند، مشکلی جهت تردد در آتی برای سکنه پیش نیاید.

به گزارش تسنیم، بیش از 2 سال از عمر دولت یازدهم و بیش از یکسال از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اتمام پروژه‌های مسکن مهر می‌گذرد. در این مدت تقریبا تمام وعده‌های داده شده در خصوص تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر همچنان عملی نشده است، موضوعی که رهاورد آن بی اعتماد شدن مردم به مدیران و مسئولان ذی‌ربط بوده است.

یکی از خواسته‌های متقاضیان مسکن مهر به‌خصوص در شهر پردیس ارائه آنالیز قیمت واحدهاست، به اعتقاد متقاضیان مبنای افزایش قیمت‌های اعمال شده دستورالعمل شماره 3 وزارت راه و شهرسازی نیست. حدود 22 ماه از عمر دولت یازدهم باقیمانده و باید دید آیا آخوندی به‌عنوان وزیری که هنوز به واحدهای طرح مسکن مهر افتخار افتتاح را نداده چه راهکاری برای عمل به تعهدات دو سال پیش خود و رئیس‌جمهوری در خصوص طرح مذکور دارد


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها