کد خبر: ۳۴۶۴۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۲۹ مهر ۱۳۹۴
شاید اولین متهمی که برای رواج ناهنجاری‌ها معرفی مي‌شود فضای مجازی و شبکه‌هاي اجتماعی باشد، اما آیا مي‌توان ناهنجاری‌هاي محرم را هم به این متهم ربط داد.
به گزارش پایگاه 598، با نزدیک شدن به عاشورای حسینی شهرها سیاه‌پوش شدند و صدای طبل و سنج و مداحی از هر کوچه‌اي به گوش مي‌رسد، مسلمانان عزادار امامی هستند که بر علیه ظلم قیام کرد و نتوانست با ظالم صلح کند. اما در این بین رواج برخی ناهنجاری‌ها دل دردمند مردمی را که برای شهادت مظلومانه امام حسین مي‌گریند به درد آورده است. این افراد که معمولا با تراشیدن نام مبارک ائمه بر روی سر و آرایش عجیب و غریب در مراسم عاشوراییان شرکت مي‌کنند از چه کسی آموزش دیده و برای چه با این هیبت به میان عزاداران مي‌روند؟! اینها سوالاتی است که سعی مي‌شود در پایان گزارش برای آنها پاسخی بیابیم.

فضای مجازی متهم ردیف اول 
 
شاید اولین متهمی که برای رواج ناهنجاری‌ها معرفی مي‌شود فضای مجازی و شبکه‌هاي اجتماعی باشد، اما آیا مي‌توان ناهنجاری‌هاي محرم را هم به این متهم ربط داد. 
 
این روز‌ها در جای جای شهر تکیه‌ها، هیئات و مجالس عزاداری چهره شهر را عوض کرده است. پیر و جوان، مرد و زن همه در تکاپوی برپایی عزای سرور و سالار شهیدان هستند. در این میان اما متاسفانه موجی در بین برخی از جوانان شروع شده که هر سال بر دامنه آن افزوده می‌شود. 
 
تبلیغات در فضای مجازی با عناوینی نظیر لباس شب ویژه محرم، شال محرم و... در این اواخر مدل‌های آرایش زنانه و مردانه ویژه محرم حجم گسترده‌ای یافته است. آرایش مو با خاک رس، خط انداختن روی سر و حک کردن طرح‌هایی با نام ائمه بر روی سر، آخرین و جدید‌ترین مدل‌های مو، رنگ، مش، پدیکور، گریم، تاتو و... را این شب‌ها و روز‌ها پشت دسته‌های عزاداری و در خیابان‌ها می‌توانید ببینید. چیزی که به سرعت در شبکه‌هاي اجتماعی در حال گسترش است. اما با فرض رواج این مدها از سوی شبکه‌هاي اجتماعی کسی باید باشد که این موضوع را اجرایی کند و بتواند بر روی سر جوان‌ها این مدل را پیاده کند. 
 
پیامکی برای متهم ردیف دو 
 
اما در همین رابطه باید گفت بروز این پدیده در سال‌های اخیر از ابعاد مختلفی برخوردار است که یکی از مهمترین آنها آرایشگاه‌ها هستند. در همین موضوع مصطفی گواهی رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران به «نسیم» می‌گوید: در اولین روز ماه محرم با پیامکی ایام محرم را به همکاران تسلیت گفتیم و مواردی را در این خصوص به آن‌ها اطلاع‌رسانی کردیم؛ در سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه هم موارد و مصادیق عنوان شده است. متاسفانه افرادی که نون به نرخ روز می‌خورند دست به چنین کارهایی می‌زنند و اسامی ائمه مطهر را روی سر‌ها منقوش می‌کنند و مدل مو‌ها را به این شکل در می‌آورند که غالب آنها به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند. 
 
وی درباره برخورد با واحدهای صنفی متخلف بیان کرد: واحد صنفی افرادی که بخواهند در این رابطه سودجویی کنند و با یک چنین کاری عفت عمومی را جریحه‌دار کنند، پلمب خواهم کرد. گزارش تخفی تاکنون به دست ما نرسیده است و بازرسین محترم اتحادیه هوشیار هستند و اگر با این تخلفات مواجه شدند حتما گزارش خواهند داد. 
 
وی افزود: از همه خانواده‌ها تقاضا دارم فرزندان خودشان را کنترل کنند و نگذارند در این ماه عزیز بحث محرم را لوث جلوه بدهند. 
 
گواهی در مورد تبلیغات آرایشگاه‌ها در شبکه‌های مجازی گفت: به نظر من واحدهای صنفی که جواز کسب دارند دست به چنین کارهایی نمی‌زنند، من فکر می‌کنم تهاجمی از طرف شبکه‌های مجازی راه افتاده تا ذهن مردم را نسبت به ما خدشه‌دار کند. 
 
گواهی در جواب سوالی درباره اینکه اتحادیه در زمینه پیشگيری فقط به همان پیامک بسنده کرده است، بیان داشت: ما در‌‌ همان پیامکی که برای آرایشگر‌ها به مناسبت ماه محرم ارسال کردیم، مصادیق را ذکر کرده‌ایم که به نظر ما‌‌ همان کفایت می‌کند و اگر موارد نا‌متعارفی را مشاهده کردید مطمئن باشید که از طرف کسانی هست که مجوز ندارند. 
 
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران درباره تعداد آرایشگاه‌های غیر‌مجاز، بیان کرد: متاسفانه بعضی از آرایشگا‌ه‌های دارای مجوز هم سودجویی می‌کنند اما تعداد آرایشگاه‌هایی که بدون مجوز و غیر‌قانونی کار می‌کنند شاید با کل آرایشگاه‌های مجاز ما برابری می‌کند. 
 
وی در مورد تعطیلی آرایشگاه‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی عنوان کرد: اکثر واحد‌ها در این دو روز تعطیل می‌کنند اما اگر واحدی باز بود مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. اما درخواست ما از آن‌ها این است که حداقل در این ایام به احترام آقا امام حسین‌(ع) مغازه‌شان را ببندند و اکثرا هم می‌بندند و اگر می‌بینید مغازه‌ای باز است مطمئنا و یقینا بدون جواز است. مردم تهران می‌توانند با تماس با تلفن بازرسی و شکایات اتحادیه به شماره‌های ۷۷۶۴۷۱۶۴ و ۷۷۵۲۰۳۵۷ موارد تخلف را با ما در میان بگذارند. 
 
اما علیرغم گفته گواهی هیچ مصداق و مطلبی در این خصوص در سایت اتحادیه پیدا نمی‌شود و حتی بعضی از آرایشگران هم از دریافت چنین پیامکی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. 
 
افسرالملوک یاسان رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران هم با بیان اینکه تبلیغ و اقدام به آرایش ویژه در ماه محرم خلاف قانون است، گفت: اتحادیه بر ترویج ارائه خدمات غیرمجاز حساسیت دارد و در این خصوص نیز بخشنامه‌هایی به تمام آرایشگاه‌های تهران ارسال کرده‌ایم و در متن آن تاکید شده است که چنانچه آرایشگاهی اقدام به ارائه چنین خدماتی کند؛ قطعا با آن واحد صنفی برخورد خواهد شد. 
 
کنترل خانواده چقدر تاثیر گذار است؟! 
 
اما در این میان هستند افرادی که خانواده‌ها را در بروز چنین رفتارهایی در نسل جوان مقصر مي‌دانند. بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که اگر خانواده تربیت کودک را جدی گرفته و بتواند الگوی اخلاقی مناسبی به او ارائه کند، در بزرگسالی مي‌تواند حتی در صورت مواجهه با تبلیغات نامناسب از افتادن در دام این تبلیغات نجات یابد اما گروهی هم معتقدند که باید نظارت فرهنگی دقیقی بر مدارس و همه اصناف در کشور صورت گیرد تا همچنین تبلیغاتی به وجود نیاید که بخواهد جوانان را به سمت ناهنجاری بکشاند. 
 
در عین حال عده‌اي بر این باورند که بسیاری از این جوانان نادانسته و از روی خود نمایی به این رفتار ناهنجار دست مي‌زنند که در صورت تبيین مسیر و آگاهی از اینکه چه نیت شومی در پس ناهنجاری‌هاي دینی نهفته است می‌توانند از افتادن در این گرداب نجات یابند. 
 
پلیس تهران: جمله‌نویسی گل‌مالی کردن خودرو ممنوع است 
 
اما در این بین انگار پلیس آگاهی زودتر به فکر برخورد قانونی با خاطیان بوده و امسال اعلام کرده است که برابر قانون تغییر در وضعیت ظاهری خودرو همچون گل مالی و نوشتن روی خودرو در صورتی که سبب کاهش دید راننده می‌شود ممنوع و مشمول برخورد قانونی ماموران راهور خواهد شد. 
 
در همین راستا جانشین رئیس پلیس راهور تهران با بیان این مطلب که رنگ کردن و گل‌مالی خودروها در ایام محرم ممنوع است، گفت: برابر قانون تغییر در وضعیت ظاهری خودرو در صورتی که سبب کاهش دید راننده شود ممنوع و مشمول برخورد قانونی ماموران راهور خواهد شد. سرهنگ حسن عابدی در ادامه با بیان این مطلب که کسانی که اقدام به مخدوش کردن پلاک خودروها می‌کنند، قطعا پلیس با آن برخورد خواهد کرد، افزود: اگر پلاک خوانا نباشد در برخی موارد علاوه بر اعمال قانون نسبت به توقیف خودرو اقدام خواهد شد و در مواردی نیز ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. همچنین حرکت موتورسواران در میان دسته‌های عزاداری ممنوع است. 
 
جانشین رئیس پلیس راهور تهران در خاتمه به ایستگاه‌های صلواتی تصریح کرد: ایستگاه‌ها باید طوری برنامه‌ریزی کنند تا در هنگام توزیع نذورات مشکل ترافیکی ایجاد نشود. 
 
اما با توجه به تبلیغات عجیب و غریب در محرم امسال و رخ دادن برخی ناهنجاری‌ها در پایان این سوال پیش می‌آید که آیا با ارسال یک پیامک و یا یک دستورالعمل ساده مي‌توان به حل معضلات فرهنگی و اجتماعی که مستقیما با اعتقادات مردم گره خورده است پرداخت؟! حالا که بخشی از افراد در جامعه به سمت ناهنجاری گرایش پیدا کرده‌اند چه باید کرد تا راه‌حل فوری محسوب شود؟! باید دید در روزهای آینده برخورد جدی اتحادیه‌ها و همچنین اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی با هنجارشکنان و تعطیلی واحدهای صنفی متخلف، می‌تواند سیمای عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) را از چنین معضلاتی پاک کند و تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۳۷ بدون کمترین هنجارشکنی برگزار شود یا خیر؟


منبع: سیاست روز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها