کد خبر: ۳۵۰۰۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۲۱ آبان ۱۳۹۴
مرور اهم سیاست های دانشگاه فنی و حرفه ای؛
در حالی که سیل فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف به جمعیت بالای بیکاران کشور می پیوندند که فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای از همان روزهای اول فارغ التحصیلی مشغول به کار شده و ضمن ایجاد فرصت های شغلی، زمینه کسب رزق حلال را برای خود و دیگران مهیا می کنند. برای پی بردن به این تفاوت، اهم سیاست ها و رویکردهای دانشگاه فنی و حرفه ای را با هم مرور می کنیم.
به گزارش پایگاه 598، دانشگاه فني و حرفه اي دانشجويان خود را از بين دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جديد هنرستان ها و متناسب با رشته تحصيلي ايشان در يكي از رشته هاي شاخه فني و حرفه اي يا شاخه كاردانش و يا فارغ‌التحصيلان دوره‌ي چهار ساله نظام قديم هنرستانها، و از طريق آزمون ورودي ويژه‌اي كه ساليانه توسط سازمان سنجش آموزش كشور به صورت سراسري برگزار مي‌شود، انتخاب مي‌نمايد.

به گزارش بولتن نیوز، در حالی که سیل فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف به جمعیت بالای بیکاران کشور می پیوندند که فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای از همان روزهای اول فارغ التحصیلی مشغول به کار شده و ضمن ایجاد فرصت های شغلی، زمینه کسب رزق حلال را برای خود و دیگران مهیا می کنند. برای پی بردن به این تفاوت، اهم سیاست ها و رویکردهای دانشگاه فنی و حرفه ای را با هم مرور می کنیم.

سیاست های کلان حاکم بر سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای

· ارائه الگویی از یک دانشگاه ارزش مدار و کارآفرین

· تنوع بخشی به فرصت های آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر محیط های یاد گیری واقعی و بیشتر خارج از دانشگاه از قبیل کارخانه ها، دفاتر فنی، محیط های صنعتی، خدماتی و بازرگانی

· استقرار رویکرد حمایت از نوآوری، خلاقیت، ایده پردازی و تولید در دانشگاه فنی و حرفه ای

· مد نظر قرار دادن تحولات کسب و کار و بسط اشتغال مولد

چرا فارغ التحصیلان این دانشگاه به جمع بیکاران تحصیلکرده نمی پیوندند؟

· نیازسنجی و برنامه ریزی اجرای دوره های آموزشی مبتنی بر تحولات ساختار بازار کار و اشتغال

· تاکید بر حفظ ارتباط پویا با محیط های کاری

· توجه به روندهای آینده در حوزه فناوری های جدید و پیشرفته جهت تربیت نیروی انسانی از قبیل فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیستی، فناوری نانو، فناوری انرژی، فناوری فضایی و فناوری روستایی

· تاکید بر مشارکت با دستگاه های اجرایی و صنایع در جهت تأمین نیروی انسانی، تأمین مدرسان و تولید برنامه های درسی

· بستر سازی برای اجرای آموزش همراه با تولید

· ایجاد محیط پویای فرهنگی و سیاسی

اهداف در نظر گرفته شده برای دانشگاه فنی و حرفه ای

· تربیت نیروی انسانی متعهد، ماهر متخصص و کارآمد در سطوح عالی فنی و حرفه ای

· استقرار و تنظیم تشکیلات سازمانی دانشگاه فنی و حرفه ای متناسب با مأموریت، و چشم انداز دانشگاه

· ارتقای دانشگاه فنی و حرفه ای در تراز دانشگاه های برتر کشور (حسب شاخص های خاص خود)

· افزایش قابلیت های تخصصی ـ مهارت نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم تحصیلی و شغلی

· افزایش کارایی خارجی و اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای و کاهش میزان ضایعات

· ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالابردن میزان بهره وری نیروی انسانی

· پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه های مهارتی و فناوری در تمام سطح آموزش عالی

· گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال مولد، توسعه منابع و کاهش بیکاری

· افزایش قابلیت های مدیریتی و پشتیبانی برای اداره و راه اندازی محیط های کسب و کار (بخش خدمات)

· بالابردن میزان پوشش تحصیلی واقعی در دوره های کاردانی و کارشناسی به منظور اصلاح هرم دانشجویی

· بومی سازی توسعه و آموزش های مهارتی حسب آمایش سرزمین

· ارتقای سطح توانمندی علمی و عملی اساتید

چرا فارغ التحصیلان این دانشگاه به جمع بیکاران تحصیلکرده نمی پیوندند؟

راهبردها و راهکارهای کلان برای رسیدن به اهداف مورد نظر

· تأکید بر حفظ ارزش های اسلامی در تمامی شؤون دانشگاه

· تعامل اثر بخش با کلیه دستگاه ها و سازمان های متولی آموزش های فنی و حرفه ای و بازار کار و سایر دانشگاه ها

· رعایت استانداردهای کیفیت جهانی و کنترل کیفیت به صورت جامع، در فرایندهای آموزشی و پژوهشی

· تسریع در مکانیزه کردن تجهیزات و بازنگری و باز مهندسی در بنامه های درسی موجود متناسب با یاز بازار کار

· رصد کردن و بهره گیری از تجربه های بین المللی بخصوص همکاری و ارتباط با دانشگاه ها و سازمانها، با مأموریت مشابه در سطوح منطقه ای و بین المللی

· هماهنگی و تلفیق بین برنامه های دانشگاه با اولویت های توسعه ملی و آمایش سرزمین

· برقراری ارتباط نزدیک بین محیط آموزش و صنعت برای ایجاد قابلیت های حرفه ای و فراهم نمودن زمینه های اشتغال دانش آموختگان

· استقرار نظام جذب و نگهداشت تربیت مدرس در حوزه های مهارتی و فنی و حرفه ای در سطوح عالی

· استقرار نظام کارآمد منابع و مصارف (مدیریت مالی)

· نهادینه سازی توسعه دانشگاه حسب آمایش و ضوابط گسترش آموزش عالی و اصلاح پذیرش ها حسب تغییرات اساسی در مأموریت های دانشگاه

· بسط مشارکت بخش غیر دولتی در توسعه آموزش های عالی فنی و حرفه ای

· تنوع بخشی به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی و حرفه ای

· توسعه مشارکت ذی نفعان

· افزایش قابلیت حضور در عرصه های بین المللی

چرا فارغ التحصیلان این دانشگاه به جمع بیکاران تحصیلکرده نمی پیوندند؟

تربیت تکنسین ماهر و توانمند و آچار به دست و مأموریت در رسالت خاص دانشگاه

کمیته های کارآفرینی و توسعه منابع دانشگاه در سال اول بر مبنای هدف گذاری حداقلی انجام شده بود ولی در زمینه های زیر این کمیت ها در مراکز زیر فعال شده اند:

· کمیته تخصصی برق و الکترونیک: با65 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز

· کمیته تخصصی صنایع چوب: با 10 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده شهید شمسی پور تهران

· کمیته تخصصی طراحی و دوخت: با 43کارگروه تخصصی سرپرستی دانشکده شریعتی تهران

· کمیته تخصصی فرش: با 5 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده دختران کرج

· کمیته تخصصی قلمزنی: با 3 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده ولیعصر (عج) تهران

· کمیته تخصصی کشاورزی: با 13 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده کشاورزی کرمان

· کمیته تخصصی جوشکاری: با 9 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده انقلاب اسلامی

· کمیته تخصصی کارآفرینی کامپیوتر: با 8 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده شهید چمران رشت

· کمیته تخصصی نساجی: با 4 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده شهید رجایی کاشان و ...

داوطلبان ورود به دانشگاه فني و حرفه اي بايد واجد شرايط عمومي و اختصاصي باشند كه به تفصيل همه ساله در دفترچه راهنماي ثبت نام كارداني پيوسته و كارشناسي ناپيوسته درج مي گردد. طول دوره تحصيل در هر يك از مقاطع بالا 2 سال و دانشجويان تابع مقررات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هستند. مدارك تحصيلي دانش آموختگان اين دانشگاه مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و براي ادامه تحصيل در داخل و خارج از كشور معتبر مي باشند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها