کد خبر: ۳۵۰۷۱۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۲۶ آبان ۱۳۹۴
یکی از سایت‌های خارجی در طول تاریخ برگزاری المپیک به لحظاتی اشاره کرده که تاریخ را تغییر دادند.

به گزارش پایگاه 598، در گزارشی به 12 لحظه‌ المپیکی اشاره کرده که تاریخ را تغییر داده‌اند. بیشتر این لحظات از دید این سایت به مسائل سیاسی ارتباط دارد و با وجود اینکه جنبش المپیک سعی کرده سیاست را از ورزش دور کند، اما در طول تاریخ متوجه می‌شویم سیاست همچنان در جریانات ورزشی دخیل بوده است.

در زیر به این لحظات اشاره می‌شود:

پاریس 1900: حضور نخستین زن ورزشکار

زنان تا المپیک 1900 اجازه شرکت در مسابقات را نداشتند و حضور زنان در مسابقات گلف و تنیس راه را برای بانوان در مسابقات آینده باز کرد.

در المپیک 2012 لندن نیز برای نخستین بار بانوان اجازه داشتند در رشته بوکس باهم رقابت کنند.

برلین 1936: اونس رکورد جهان را شکست

جسه اونس دوومیدانی‌کار آمریکایی – آفریقایی رکورد جهان را شکست و چندین مدال طلا را به دست آورد. او در سال 1936 نمونه یک مرد آریایی بود. وی بعدها با ورزشکارانی از آلمان به رفاقت پرداخت و در ایدوئولوژی نازی‌ها به عنوان یک سمبل قهرمان از او یاد شد.

لندن 1948: رقابت ورزشکاران با ویلچیر

دکتر گاتمن انگلیسی با راه‌اندازی بازی‌ها با ویلچر به مجروجان جنگ جهانی دوم کمک کرد. او از ورزشکاران ویلچری دعوت کرد تا در مسابقات حضور داشته باشند و این رقابت‌ها در استادیوم مدرن بازی‌های پارالمپیک برگزار شد.

رم 1960: تلویزیون و رسوایی

بازی‌های المپیک رم نخستین رقابتی بود که از طریق تلویزیون به نمایش درآمد و این راه جدیدی برای آغاز تجارت بود تا تغییرات در المپیک آغاز شود. این دوره از رقابت‌ها یک نکته منفی هم داشت که می‌توان به نخستین دوپینگ اشاره کرد.

مکزیکو سیتی 1968: اعتراض حقوق مدنی

در اوج جنبش‌هایی حقوق مدنی، ورزشکاران سیاه‌پوست آمریکایی از تحریم مسابقات تشویق شدند. در مقابل جان کارلوس و تامی اسمیت قهرمان دوومیدانی آفریقایی – آمریکایی با بالا بردن مشت خود در اعتراضی غیرخشونت‌آمیز به قدرت سیاه پوستان ادای احترام کردند. اگرچه آنها به همین دلیل از دهکده المپیک اخراج شدند.

مونترال 1976: بایکوت کشورهای آفریقایی

در بازی‌های المپیک مونترال 22 کشور آفریقایی از حضور در این رقابت‌ها به خاطر حضور نیوزیلند محروم شدند. اوایل این سال نیوزیلندی‌ها خشم کشورهای آفریقایی را به خاطر اعزام تیم راگبی‌شان به آفریقای جنوبی که زیر نظر آپارتاید بود، برانگیختند. این یکی از چندین بایکوت سیاسی المپیک به شمار می‌رود.

مسکو 1980: آمریکا میزبان را تحریم کرد

در جریان جنگ سرد، جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا از متحدان خواست به دلیل اعتراض به حمله شوروی به افغانستان تیم‌های المپیکی خود را به مسکو اعزام نکنند. آمریکا در این مسابقات شرکت نکرد و در مقابل برای رقابتی جایگزین در فیلادلفیا مسابقاتی را برگزار کرد که در آن کشورهایی که المپیک مسکو را تحریم کرده بودند در فیلادلفیا شرکت کردند.

بارسلونا 1992: جوانب مثبت بازی‌های المپیک

در سال 1992 تیم بسکتبال مردان آمریکا با نام مستعار "تیم رویایی" با ورزشکارانی همچون مایکل جردن، چارلز بارکلی و پاتریک اوینگ که در NBA بازی می‌کردند راهی المپیک شد. این تیم با برتری در 8 مسابقه راهی فینال شد و با پیروزی مقابل کرواسی مدال طلا را کسب کرد. تا امروز این تیم رویایی به عنوان بزرگترین تیم در ورزش این پیروز یار جشن می‌گیرد.

آتلانتا 1996:

محمدعلی با وجود رقابت سخت با بیماری پارکیسون در مسابقات سنگین وزن بوکس مشعل المپیک را در مراسم افتتاحیه حمل کرد و این شروع عاطفی صدمین سالگرد بازی‌های المپیک بود.

سیدنی 2000: اتحاد کره شمالی و جنوبی

این یک لحظه کوتاه از اتحاد کره شمالی و جنوبی است که برای نخستین بار با هم در المپیک سیدنی کنار هم حضور داشتند.

به جای حمل پرچم‌های جداگانه، ورزشکاران هر دو کشور با لباس‌هایی یک شکل دست در دست یکدیگر یک نقشه آبی ار کره را تکان می‌دادند.

آتن 2004: طراحی درست مدال

مدال جدیدی در آتن به قهرمانان بازی‌ها توزیع شد. مدال‌های المپیک به صورت نمادین در استادیوم پاناتیایکو در آتن جمع‌آوری شده که یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌ها در جهان است و نخستین استادیوم بازی‌های المپیک مدرن در سال 1896 بود.

پکن 2008: فلپس مدال‌های طلا را درو کرد

در طول بازی‌های المپیک پکن، مایکل فلپس شناگر آمریکایی با کسب 8 مدال طلا رکورد جدیدی را در جهان به ثبت رساند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها