کد خبر: ۳۵۶۴۸۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۰۶ دی ۱۳۹۴
یادداشت ۵۹۸:
محسن دنیوی
چند روز پیش آقای هاشمی رفسنجانی اظهاراتی در مورد انتخابات اسفند ۹۴ داشتند که برخی منتقدان ایشان، این اظهارات را از جنس اظهارات سال ۸۸ دانسته و به نوعی فضاسازی برای ناامن کردن فضا در صورت شکست در انتخابات توصیف کرده بودند.

فارغ از اینکه تا چه این نحوه موضعگیری منصفانه است و آیا تهمت به ریاست مجمع تشخیص مصلحت محسوب می شود و یا واقع بینانه است و باید منتظر طوفانی دیگر بود، می توان مساله را از زاویه ای دیگر نیز مورد دقت قرار داد.

انتخابات ۹۴ در شرایطی برگزار می شود که دولت در آستانه رفع تحریم هاست و به صورت جدی روی گزینه ورورد سرمایه های خارجی حساب کرده است. از ابتدای تشکیل دولت نیز یکی از جدی ترین راهبردهای دولت برای خروج از رکود تورمی همین بوده و هست. 

به عبارت دیگر، دولت تلاش کرده است در طول دو سال گذشته با کنترل نقدینگی و تثبیت بازار، نرخ تورم را کاهش دهد و به مرز تک رقمی شدن برساند. اما منتقدان این را موفقیت چندانی نمی دانند، چرا که در بازار راکد و فاقد نقدینگی و تبادل، طبیعی است که تورم کاهش یابد. 

اما رویکرد دولت یازدهم این است که در مواجهه با غول رکود تورمی، ابتدا شاخ تورم را بشکند. اما برای شکستن شاخ رکورد، به پول نیاز است. اما در شرایط موجود، پولی وجود ندارد و تمام بودجه برآورد شده و درآمدهای جذب شده، خرج اداره امور جاری کشور می شود. از سوی دیگر؛ روشن است که چاپ پول برای ایجاد گردش در بازار، با سیاست کنترل نقدینگی برای کنترل تورم توسط دولت تعارض دارد. پس باید به دنبال راه دیگری بود که تناقض ایجاد نکند. لذا  راه سوم یعنی سرمایه گذاری خارجی، راهکاری جدی به نظر می رسد. پولی که از بیرون از منابع و کانالهای  داخلی یا از قبل تعریف شده، وارد چرخه اقتصاد خواهد شد و رکورد را خواهد شکست.

اگر این را پروژه دولت فرض کنیم، می توان بر همین اساس، رخدادهای سه ماه آینده و دو انتخابات پیش رو را تحلیل نمود. بر اساس آنچه گفته شد، برای جذب سرمایه گذاری خارجی، ایجاد بستر امن برای سرمایه، اولین و ضروری ترین اصل است. دولت و حامیان اصلی آن به ویژه آقای هاشمی رفسنجانی که پیگیری طولانی درباره مساله توسعه کشور را تاکنون داشته اند به خوبی می دانند که هرگونه تشنج از جنس آنچه در سال ۸۸ رخ داد، می تواند تمام طراحی ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی را از بین ببرد و دوباره همان بلایی را بر سر مردم و دولت بیاورد که همگان شاهدش بودند.

لذا برگزاری انتخاباتی آرام با حفظ آرامش و امنیت فضای کشور، ضروری و حیاتی است. پس اگر هم اشاراتی شده است که منتقدین آقای هاشمی برداشت کرده اند که ممکن است ناامنی شود، باید به حساب یک حرکت سیاسی در آستانه انتخابات گذاشت و بیشتر کارکرد داخلی داشته و برای منفعل کردن رقیب است تا اشاره به یک واقعیت ممکن الوقوع!

با این حساب، انتخابات امن خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها